-
Stále více dopravců přechází od prémiových značek k ekonomicky výhodným čerpacím stanicím nebo lokálním řetězcům, a to ve většině evropských zemí. Nejvíce patrný je tento posun ve Francii
-
U levných stanic s ověřenou kvalitou produktů mohou čerpat i zákazníci DKV – a činí tak stále častěji jak v ČR, tak i jinde v Evropě
-
Průběžné kontroly České obchodní inspekce vnesly do tohoto segmentu více důvěry
Praha, 4. května 2016 – Navzdory bezprecedentnímu snížení stojanových cen nafty na přelomu roku 2014/2015 dopravci stále aktivně hledají maximální provozní úspory. Podle údajů shromážděných společností DKV Euro Service, předním evropským poskytovatelem služeb pro dopravce, dochází k postupnému přechodu zákazníků od prémiových značek k ekonomicky výhodným čerpacím stanicím nebo lokálním řetězcům. Je zjevné, že průběžné kontroly České obchodní inspekce, svědčící o rostoucí kvalitě pohonných hmot u levnějších čerpacích stanic, vnesly více důvěry do tohoto segmentu.
„Opakovaná tankování u ekonomicky výhodných čerpacích stanic za nejnižší cenu při zachování kvality paliva preferuje více než 90 % zákazníků DKV. Mezi lety 2012 a 2015 se tak zvýšil objem tankování našich zákazníků u levnějších čerpacích stanic v Česku o 10 %,“ konkretizuje Ondřej Pavlík, výkonný ředitel české a slovenské pobočky společnosti DKV Euro Service. Tento trend se přitom netýká pouze České republiky, ale platí stejnou měrou i pro další země, kde DKV působí. Například v Rakousku došlo v posledních třech letech k přesunu 5 % objemu natankovaných pohonných hmot od prémiových k ekonomicky výhodným čerpacím stanicím, v Polsku byl přesun 8%, na Slovensku 15% a ve Francii dokonce 20%.
„Zájem o levnější čerpací stanice poroste i v letošním roce,“ říká Ondřej Pavlík a dodává, že DKV reaguje na tento trend rozšiřováním nabídky tankovacích míst právě o ekonomicky výhodné čerpací stanice s kvalitními pohonnými hmotami, včetně těch u velkých obchodních řetězců.
V letošním roce došlo k výraznému poklesu cenové hladiny u dvou největších sítí čerpacích stanic s vlivem na okolní místní konkurenci. Tlak na cenu ze strany zákazníků dopravců však navzdory ceně paliva nikterak nepolevil, ba naopak mnohdy zesílil, a to určuje poptávku po dalších provozních úsporách. DKV chce vyjít snaze klientů o úspory vstříc a investuje do budování komplexního nástroje pro vyhledávání cen paliva v reálném čase.
Z dat shromážděných společností DKV Euro Service dále vyplývá, že v reakci na tankovací migraci nákladních autodopravců dochází ke snižování cenových rozpětí stojanových cen. V České republice představoval tento pokles rozpětí v uplynulých pěti letech celou třetinu. „Český nákladní dopravce nyní – na rozdíl od nedávné minulosti – opět stále více preferuje domácí tankování před zahraničním,“ uvádí O. Pavlík. „Dočasné oscilace se sice objevují, zejména kvůli kurzu nebo jiné výchozí částce při tvorbě ceny v zahraničí, případně vlivem vratky části spotřební daně, ale tento trend je zcela zřejmý.“
V roce 2015 vzrostl objem prodejů produktů* motorové nafty meziročně o 7 %, a to ze 4 381 mld. litrů na 5 169 mld. litrů. Vyměřená spotřební daň narostla ve stejném období z 52,9 mld. Kč na 56,6 mld. Kč, tedy o 3,7 mld. Kč. Pro zajímavost, u benzinů došlo k poklesu vyměřené spotřební daně o 1,5 mld. Kč.
* měřeno u základních produktů motorové nafty bez přídavku biopaliva, motorové nafty s přídavkem FAME do 5 % objemu a motorové nafty s přídavkem FAME max. 7 % objemu