- 65 % respondentů uvedlo, že exponenciální růst e-commerce a jeho dopady na služby mají výrazný vliv na dodavatelské řetězce
- Evropští zákazníci hledají komplexní řešení s globálním dosahem
- Průzkum DHL Evoluce dopravy v logistice: Cesta, která nás čeká: Evoluci v evropském odvětví dopravy urychlují také trendy jako urbanizace, a technologie, jako jsou analýza velkých dat nebo digitalizace
Nedávný průzkum, zadaný společností DHL, globálním lídrem v oblasti logistiky, odhalil, že podniky čelí tržnímu prostředí s rychlými změnami, ať se jedná o geopolitické změny, nebo technologickou transformaci. Avšak v oblasti pozemní dopravy je pro společnosti s velkým odstupem největším problémem e-commerce a jeho dopady na požadavky, kladené na služby a pozemní dopravu.
Na firmy mají vliv zejména mimořádně vysoká očekávání odběratelů na služby spojené s e-commerce. Zákazníci například očekávají dodání zboží již v den objednání nebo následující den, variabilní možnosti doručení, možnost přesného sledování pohybu zboží, flexibilní pravidla pro vrácení zboží, nejlépe zdarma, a nepřetržitou přítomnost zboží na skladě. Realizace těchto služeb je stále náročnější.
Paul Stone, generální ředitel společnosti DHL Supply Chain Nordics a vedoucí divize dopravy pro oblast MLEMEA, vysvětluje: „Naši evropští zákazníci hledají prvotřídní způsoby doručování konečnému odběrateli. Technologie proto budou hrát v utváření této nové éry pozemní přepravy hlavní roli. Schopnosti umělé inteligence a možnosti analýzy dat nejsou již považovány za dodatečné benefity, ale za zásadní služby, které umožňují řízení objednávkových profilů a způsobů přepravy ve stále složitějších a náročnějších provozních modelech zákazníků při současné optimalizaci nákladů a služeb.“
Průzkum DHL s titulem Evoluce dopravy v logistice: Cesta, která nás čeká (The Logistics Transport Evolution: The Road Ahead) zjistil, že vliv e-commerce na trhy obecně a zejména na pozemní dopravu se v jednotlivých regionech liší. Například respondenti z USA, když porovnávali vývoj vlivu internetového obchodu v obdobích příštího jednoho roku až dvou let a tří až pěti let, uvedli, že tento vliv se podle jejich očekávání mírně sníží z 63 % na 60 %. Naopak v Evropě, na Středním východě, v Africe, Asii a Tichomoří a Latinské Americe se očekává zvýšení vlivu z 65 % na 69 %.
Paul Stone k tomu dodává: „V Evropě je doprava bezpochyby rozhodujícím aspektem celkového podnikatelského prostředí a naše zjištění ukazují, že společnosti napříč odvětvími a trhy nyní rozpoznávají její strategickou hodnotu. Nejvyšší management našich zákazníků se proto stále častěji zapojuje do diskuzí na téma dopravy. Tuto studii jsme uskutečnili proto, abychom získali přesné informace o tom, co společnosti očekávají od svých poskytovatelů přepravních služeb, a to v současnosti i s výhledem do budoucnosti. Náš výzkum ukázal, že stále více zákazníků hledá komplexní řešení s globálním dosahem, která mohou vyřešit širokou škálu problémů a požadavků v oblasti přepravy. Zejména v Evropě jsou pro naše zákazníky ve stále větší míře důležité závazky zaměřené na ochranu životního prostředí.“
Výzkum v této oblasti ukázal, že stále více velkoměst v Evropě, USA a Asii zavádí poplatky za dopravní zácpy a vybírá mýtné za vjezd vozidel do městských částí během dopravních špiček nebo v některých případech i nepřetržitě. Obavy z vlivu dopravy na životní prostředí a snahy o snižování významného množství emisí CO2 z dopravy budou dále sílit a mohou vést až k případným omezením dodávek zboží do těchto městských oblastí s vysokou hustotou osídlení. V současnosti 76 % respondentů uvedlo, že legislativa, která zavádí povinnost zveřejňovat přehledy o emisích CO2, má velký vliv na jejich rozhodování v oblasti přepravy.
Mezi souvisejícími výzvami byly uvedeny rovněž širší společenské faktory. Celkem 61 % společností se zmiňuje o nárůstu urbanizace jako o faktoru, který zásadně ovlivní jejich budoucí podnikání. Technologie a jejich schopnosti pomáhat při řízení činností v tomto komplexním prostředí jsou ve stále větší míře považovány za standardní požadavek na nezávislé poskytovatele logistických služeb. Více než dvě třetiny (67 %) společností jsou přesvědčeny o tom, že analýza velkých dat a umělá inteligence jsou službami, které jsou zásadní, a nezávislí poskytovatelé logistických služeb je musejí svým zákazníkům z řad zasilatelů nabízet.
Kompletní přehled o očekáváních, která společnosti mají vůči svým poskytovatelům přepravních služeb, naleznete ve zprávě, jež je k dispozici ke stažení zde.
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.
Autorizovaný dealer a opravce VOLVO
Člen koncernu TUkas