Den, kdy byl zachráněn papamobil

  • Požár v závodě SEAT v Barceloně ohrozil sbírku historických vozidel značky
  • Rychlý zásah zaměstnanců společnosti SEAT a hasičů zabránil poškození vozidel
  • Sbírka zahrnuje klenoty, jako je papamobil, předposlední vyrobený vůz 600 nebo první oficiální soutěžní vůz, s nímž jezdil Carlos Sainz

Jen několik dnů před návštěvou papeže Jana Pavla II. v Barceloně a Madridu v roce 1982 se Vatikán telefonicky obrátil na společnost SEAT. Vozidlo, které papež používal během svých oficiálních návštěv, neprojelo bránami na stadionech Camp Nou a Santiago Bernabéu, místech konání hlavních papežových vystoupení. Během několika dnů proto musel být vyroben nový model. Inženýři společnosti SEAT tuto výzvu přijali a během rekordní doby přizpůsobili vůz Panda. Vytvořili tak opravdový papamobil, který Jan Pavel II. používal při své návštěvě Španělska.

Toto dnes již historické vozidlo, uchovávané v budově A122 výrobního závodu Zona Franca společně s ostatními automobily historické sbírky značky SEAT, se téměř stalo obětí požáru, který v tomto areálu vypukl 11. února. Celá sbírka však byla naštěstí zachráněna díky rychlému, odhodlanému zásahu zaměstnanců společnosti SEAT, barcelonského hasičského sboru a dalších pomocníků.

„Požár se rozhořel v sousední budově. Byli jsme upozorněni poplašným zařízením a začali jsme plameny hasit požárními hadicemi. Boje s požárem se pak brzy ujali pracovníci bezpečnostního a záchranného sboru SEAT a členové barcelonského hasičského sboru,“ řekl Isidre López. „Podle mého názoru to jsou hrdinové. Všechny týmy odvedly skvělou práci,“ dodal.

A podle jakých kritérií byly přemisťovány automobily ze sbírky do bezpečí? „Nejprve jsme odvezli vozidla u vchodu do budovy, aby měli hasiči po svém příjezdu dostatek prostoru pro práci. Pak jsme přepravili větší závodní vozy a okamžitě jsme dostali ven také papamobil, který byl hned vedle ložiska požáru. Protože nemá střechu, dokázala ho vytlačit do bezpečí jen jedna osoba,“ vzpomíná López.

Celkem bylo zachráněno 317 vozidel z historické sbírky, od papamobilu a prvního soutěžního vozu, který řídil Carlos Sainz, až po předposlední sériově vyrobený vůz 600 nebo elektrické Toledo z olympijských her v Barceloně v roce 1992. V budově A122 se nacházejí historické poklady značky i Španělska. Nyní vešla do historie další kapitola se šťastným koncem.

Klenoty ve sbírce historických automobilů SEAT

  • 1400 (1953): první automobil SEAT
  • 1400 Visits (1953): byl použit při slavnostním otevření výrobního závodu Zona Franca
  • Miliontý automobil SEAT: SEAT 124
  • Formula 1430 (1971): nejstarší závodní automobil v budově
  • První vyrobený vůz 127 (1972): třetí nejprodávanější model po modelech Ibiza a Leon
  • Předposlední vyrobený vůz 600 (1973): automobil, který postavil Španělsko na kola
  • Panda Group 2 (1982): první oficiální soutěžní vůz, který řídil Carlos Sainz
  • Panda Popemobile (1982): automobil, který používal papež Jan Pavel II. ve Španělsku
  • Ronda (1982): model, s nímž SEAT zvítězil v soudním sporu
  • První vyrobený automobil Ibiza (1984)
  • Ibiza Cabrio (1986), která nebyla nikdy uvedena na trh
  • Ibiza Bimotor (1986)
  • Toledo pro olympijské hry v Barceloně (1992): první elektromobil
  • Ibiza Kit Car (1996, 1997 a 1998): trojnásobný mistr světa v rallye ve dvoulitrové kategorii
  • Tango (2001): dvoumístný koncepční vůz
  • Leon WTCC, mistr světa v hodnoceních konstruktérů a jezdců (2008 a 2009)
  • IBX (2011): orientace na budoucí produktovou řadu SUV

 

 

 

 

 

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
KONTAKT spol. s r.o.
Svobodova 2050, 511 01 - Turnov
481 325 726
oztu@havex.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Louda Auto a.s.
Třídvorská 70, 280 00 - Kolín V
321 715 804
lukas.lahoda@louda.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Navzdory všemu to byl rok, který nás nezastavil

Navzdory všemu to byl rok, který nás...

Rok 2020 se zapíše do historie jako období, v němž 15 000 zaměstnanců společnosti SEAT vydalo ze sebe to nejlepší Příkladem intenzivní týmové práce je uvedení nových modelů Leon e-HYBRID...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nejikoničtější vozy v 70leté historii značky SEAT

Nejikoničtější vozy v 70leté historii...

SEAT uvedl v uplynulých 70 letech na trh celkem 75 modelů Během této doby probíhala nepřetržitá evoluce a modernizace automobilu Nově zveřejněné video ukazuje v přeměnách 48...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Zcela nový SEAT Leon obdržel pětihvězdičkové hodnocení v nových, přísnějších testech bezpečnosti Euro NCAP

Zcela nový SEAT Leon obdržel...

Zcela nový SEAT Leon je jedním z prvních vozů, které absolvovaly testy podle nových, přísnějších měřítek Nový standardní centrální boční airbag vpředu umožnil nové generaci Leonu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Testování světlometů modelu SEAT Leon si vyžádalo 800 hodin v černočerné tmě

Testování světlometů modelu SEAT Leon...

Alqueva v Portugalsku je jako jedna z nejtemnějších oblastí v Evropě ideálním místem pro testování světlometů vyvíjených týmem specialistů na osvětlení pro vozy SEAT Testování...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Váš vůz z pohledu matematiky

Váš vůz z pohledu matematiky

Slavný profesor a YouTuber David Calle vysvětluje vzorec pro aerodynamiku, integrál rychlosti v zatáčkách a výpočet reakční doby Za jízdou automobilu stojí nejrůznější vzorce, úkony a...