Značka Škoda se věnuje automobilovému sportu prakticky od doby, kdy pánové Laurin a Klement začali vyrábět první motocykly a voituretty, to znamená sto let. Za tu dobu absolovovala víc než tisícovku závodů, z nichž přivezla nejeden cenný skalp. Ovšem tak nebitou sezonu, jako je ta letošní, v Mladé Boleslavi nepamatují. Dvě tovární posádky se totiž zúčastní dvanácti podniků světového šampionátu, což už je pořádná porce. Umíte si vůbec představit, co taková jedna sezona obnáší?
- Tým v průběhu sezóny procestuje 40 – 50 míst na zeměkouli.
- S Octavií WRC najezdí piloti během roku přes 30 000 kilometrů, ať při jednotlivých soutěžích, testech či reklamních akcích.
- Nejdelší transport posádek předchází soutěžím v Argentině (let 13 hodin) a Keni (Safari rallye – 12 hodin).
- Při každé soutěži spotřebuje tým 80 – 100 pneumatik Michelin, při extrémních podnicích (Rallye Acropolis, Safari rallye) dokonce až 140 pneu.
- Dění uvnitř Octavie WRC a před vozem monitorují při soutěži neustále dvě zabudované kamery. Pohyb vozů na trati rychlostní zkoušky je permanentně sledován prostřednictvím navigačního systému GPS.
- Každý kilometr rychlostní zkoušky představuje spotřebu 1 litru speciálního vysokooktanového benzínu, dodávaného jednotně všem týmům. Průměrný tým spotřebuje 1600 – 1800 litrů paliva na jednu soutěž.
- Spolujezdec popíše svým rozpisem při každé rallye 400 stránek formátu A4. Celková příprava a aktualizace rozpisu zabere až 4 dny, kontrolují se zdroje až 7 let zpátky.
- Při každé rallye zničí pilot jeden pár rukavic z jemné kůže.
- Každý člen posádky má pro sezónu k dispozici celkem šest závodních kombinéz Sparco: tři klasické a tři odlehčené do rozpálených oblastí. Každá z nich, ušitá na míru ze speciální látky s obsahem nomexu, garantuje v případě požáru bezpečí minimálně po 30 sekund a stojí přes 35 tisíc korun. Celkové náklady na roční výbavu jednoho člena posádky činí téměř 300 tisíc korun.
- Díky pocení a stresu zhubnou jezdci a spolujezdci při každé soutěži přibližně o 3 kilogramy, v extrému až o 5 kg.
- Zavazadla s kompletní výbavou každého člena posádky váží 50 – 60 kilogramů. „Bydlím ve třetím patře v domě bez výtahu, takže si určitě dokážete představit, že dostat potom kufr zpátky domů je vždycky tvrdá tečka za rallye. Taková poslední a hodně náročná erzeta“, tvrdí Manfred Hiemer se smíchem.