Co má společného astrofotograf s automobilovým konstruktérem?

  • Zorganizovali jsme setkání astrofotografa a odborníka na fotometrii ze společnosti SEAT pod jednou z nejtmavších nočních obloh v Evropě, v portugalské observatoři Dark Sky Alqueva
  • Inženýři strávili při testování osvětlovacích systémů nového modelu Leon více než 800 hodin ve tmě
  • V obou oborech se používá podobné obvodové světlo, které osvětluje, aniž by odvádělo pozornost od hvězd nebo dění na vozovce

Každý západ slunce na břehu jezera Alqueva v Portugalsku je předehrou podívané, která nemá v Evropě obdoby. Astrofotograf Miguel Claro je v tomto okamžiku na cestě do observatoře, aby připravil teleskopy a fotografické přístroje na snímání nesmírného množství hvězd na nočním nebi. Carlos Elvira, vedoucí vývoje osvětlení ve společnosti SEAT, o 1100 kilometrů dál, v Martorellu, pracuje se svým týmem rovněž v maximální tmě, protože v ní testuje osvětlovací systémy všech vozidel. Oba obory, astronomie a fotometrie (analýza intenzity světla) v automobilovém průmyslu, mají mnohem více společného, než by se na první pohled zdálo.

Hledání nejlepšího světla.

Světlomety automobilu hrají zásadní roli z hlediska komfortu a bezpečnosti. „Veškerá naše práce se zaměřuje na dosažení takového osvětlení, které se dokáže dokonale přizpůsobovat různým podmínkám, s nimiž se můžeme na silnicích setkat,“ vysvětluje Carlos. Proto je nesmírně důležité pečlivě vypočítat dosah a šířku kuželu světla, ale i kontrast a jas konstruovaných světlometů. Miguel Claro musí precizně kalibrovat teleskopy a fotografické přístroje, aby v maximální intenzitě zachytily souhvězdí Plejád, Orionu, Lyry nebo mlhovinu v souhvězdí Velkého psa s nejjasnější hvězdou celé oblohy, Sirius, která je jeho nejoblíbenějším objektem pozorování.

Vhodné prostředí.

Carlos i Miguel musí pracovat se světlem v naprosté tmě, ať se jedná o hledání nejlepšího nastavení nejvyspělejších světlometů, nebo fotografování hvězd. „Tma tvoří kulisy mé práce, protože odhaluje krásu vesmíru,“ říká Miguel. „Pro mě je to nezbytnost,“ souhlasí Carlos. Oba odborníci tráví ve tmě hodně času. Miguel venku na balkoně při sledování vesmíru v přírodní rezervaci Alqueva Dark Sky, v níž je „obloha naprosto jasná minimálně 260 nocí ročně“, a Carlos věnuje se svým týmem „kolem 800 hodin testování světlometů a ověřování jejich vlastností“.

Světlo, na kterém záleží.

Při práci obou odborníků je důležité, aby nedocházelo k žádnému druhu světelného znečištění. „Tmavá obloha v této oblasti umožňuje pozorovat hvězdy v největším možném rozsahu pouhým lidským okem. Stačí vzhlédnout k nebi a spatříte více než 4000 hvězd,“ říká Miguel. Carlos se svým týmem ujede s jedním modelem ve tmě až 30 000 km při testování jeho světlometů v extrémních podmínkách ve všech částech světa. „Testy za tepla ověřují funkčnost elektronických systémů a testy v chladu optimalizují rozložení světla na vozovku a zajišťují, aby se na světlometech nevytvářely vrstvy sněhu a ledu,“ dodává Carlos.

Dvě světelné observatoře.

Carlos je při vstupu do observatoře Dark Sky Alqueva překvapený. „Mám dojem, jako bych vstoupil do naší zkušebny světlometů,“ zvolal. Tato zkušebna je součástí Technického centra SEAT a na její podlaze je položeno 40 metrů asfaltu. Tím se precizně napodobují podmínky jízdy za tmy. Inženýři zde mohou přesně sledovat rozložení světla, které ve světlometech a zadních svítilnách nového modelu Leon vytváří 340 diod LED.

Hvězda fotometrie.

Diody LED poskytují vyšší světelný výkon, delší životnost a spotřebují méně elektrické energie. Designéři osvětlení mají navíc díky diodám LED širší možnosti při určování, kam, kdy a jakým způsobem světlo dopadne. „Pro nás je hlavní zajistit efektivní elektronické řízení, vytvořit koncept optické soustavy, která umožňuje maximální výkony a soulad mezi požadavky na techniku a design, a navrhnout atraktivní, bezpečný výsledný produkt,“ říká Carlos. Například u modelu Leon, vybaveného světlomety s diodami LED pro všechny osvětlovací funkce, dosahují tlumená světla světelného toku 1740 lumenů a osvětlují vozovku do vzdálenosti až 70 metrů.

Podobné obvodové osvětlení.

Carlos si také prohlíží tenkou červenou linii kolem observatoře Alqueva. Astrofotograf ji používá pro osvětlení prostoru, aniž by tím rušil svůj výhled na oblohu a snižoval kvalitu fotografií. „Je to úplně stejné jako oblouk světla v interiéru, který jsme navrhli pro nový Leon,“ říká odborník na fotometrii. Návrh tohoto světelného oblouku totiž sleduje stejný cíl: osvětlovat bez oslňování nebo odvádění pozornosti řidiče, která má být v tomto případě zaměřena na vozovku. „Byla to velká technická výzva, ale dosáhli jsme maximálně funkčního výsledku,“ vysvětluje. Tento pruh diod LED je navíc propojen s asistentem pro bezpečné vystupování, který upozorňuje cestující na přijíždějící vozidla při otvírání dveří.

 

 

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
CB Auto a.s.
Dr. Milady Horákové 1477, 370 05 - České Budějovice
385 102 421
seat@cb-auto.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
HAVEX-auto s.r.o.
Pražská 782/IV, 503 51 - Chlumec nad Cidlinou
495 221 256
ch.nv@havex.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Dětská postýlka na kolech

Dětská postýlka na kolech

Především u prvorodičů vyvolává první jízda novorozence autem obavy Plánování dopředu zabrání nervozitě a chybám Dětské sedačky musejí mít certifikaci a jejich místo ve vozidle je na...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Koncern Volkswagen, SEAT S.A. a španělská vláda sdílejí vizi Španělska jako budoucího centra elektromobility

Koncern Volkswagen, SEAT S.A. a...

SEAT během návštěvy Jeho Veličenstva španělského krále Filipa VI. a předsedy španělské vlády Pedra Sáncheze v sídle společnosti ukázal potenciál pro transformaci závodu na výrobu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Hybridní modely SEAT poprvé spolu

Hybridní modely SEAT poprvé spolu

SEAT Leon a Tarraco e-HYBRID se poprvé vydávají společně do barcelonských ulic Externě nabíjitelné hybridní verze nabízejí nové funkce pro řízení akumulátorové baterie a dálkové...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jak zvládnout jízdu na kruhovém objezdu?

Jak zvládnout jízdu na kruhovém objezdu?

Řada průzkumů ukazuje, že dva ze tří řidičů nevědí, jak správně řídit na kruhovém objezdu Vjezdy na kruhový objezd jsou místem, kde dochází k více než polovině nehod Hlavním...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Navzdory všemu to byl rok, který nás nezastavil

Navzdory všemu to byl rok, který nás...

Rok 2020 se zapíše do historie jako období, v němž 15 000 zaměstnanců společnosti SEAT vydalo ze sebe to nejlepší Příkladem intenzivní týmové práce je uvedení nových modelů Leon e-HYBRID...