Citroëny na Tour de Corse – Rallye de France

Na březích „ostrově krásy“ Korsice již od zítřka – 6. do 9. dubna 2006, kde seriál mistrovství světa vstupuje do druhé čtvrtiny.

Po vítězství v Katalánsku a předtím v Mexiku vyrovnal úřadující mistr světa v rallye Sébastien Loeb krok s Marcusem Grönholmem co do počtu letos vyhraných podniků na dva. A tak stojí nyní oba, král i korunní princ WRC před dalšími boji.

Korsika ve zkratce

50. ročník Tour de Corse měří 1045,68 km, z toho je 354,18 km měřených ve 12 rychlostních zkouškách na 6 různých trasách. Oproti ročníku 2005 jsou celkem 4 změny v itineráři. Startovní ceremoniál se stěhuje z „Place Foch“ na „Place d’Austerlitz“, asistenční park vyroste na „Place de Gaulle“ v obchodním přístavu v samém centru Ajaccio.

Seznámení s tratí bylo na programu v úterý 4.4. a včera – ve středu 5.4.. Shakedown je dnes – ve čtvrtek 6.4. od 8 do 12 hod. a jede se na trati 6,94 km dlouhé mezi Capo di Feno a St Antoine. Slavnostní start je dnes – ve čtvrtek ve 20 hod. na Place d’Austerlitz v Ajaccio.

1.etapa – pátek 7. dubna: 395,68 km, z toho 121,34 km měřených (4 RZ). Start v Ajaccio (Port de Commerce) v 8.45 hod. RZ 1 ‘Ampaza/Col St Eustache 1’ (32,89 km) – RZ 2 ‘Aullene/Arbellara 1’ (24,14 km) – Seskupení, Ajaccio (12.46 hod. / 25 min.) – Asistence A (13.11 hod. / 30 min.) – RZ 3 ‘Ampaza/Col St Eustache 2’ – RZ 4 ‘Aullene/Arbellara 2’ – Asistence B (17. 45 hod. / flexi-servis 45 min.). Cíl ve 21 hod.

2. etapa – sobota 8. dubna: 406,07 km, z toho 120,74 km měřených (4 RZ). Start v Ajaccio v 8.15 hod. Asistence C (8.25 hod. / 10 min.) – RZ 5 ‘Vico/Plage du Liamone 1’ (34,17 km) – RZ 6 ‘Ucciani/Bastelica 1’ (26,20 km) – Seskupení, Port de Commerce (12.41 hod. / 25 min.) – Asistence D (13.06 hod. / 30 min.) – RZ 7 ‘Vico/Plage du Liamone 2’ – RZ 8 ‘Ucciani/Bastelica 2’, Asistence E (17.45 hod. / flexi-servis 45 min.). Cíl kolem 21 hod.

3.etapa – neděle 9. dubna: 243,93 km, z toho 112,10 km měřených (4 RZ). Start v Ajaccio v 7 hod. Asistence F (7.10 hod. / 10 min.) – RZ 9 ‘Pénitencier de Coti-Chiavari/Pietra Rossa 1’ (24,24 km) – RZ 10 ‘Pont de Calzola/Agosta 1’ (31,81 km) – Seskupení, Port de Commerce (9.51 hod. / 25 min.) – Asistence G (10.16 hod. / 30 min.) – RZ 11 ‘Pénitencier de Coti- Chiavari/Pietra Rossa 2’ – RZ 12 ‘Pont de Calzola/Agosta 2’ – Asistence H (13.20 hod. / 20 min.) – Slavnostní cíl, Ajaccio, Place Foch kolem 14 hod.

Bilance týmu Kronos Racing

Tým Kronos Racing se na Korsice poprvé představil v roce 2001 s P 206 S1600 a posádkou Larry Cols/Yasmine Gérard (11. místo v A6), 2002 (206 WRC – Bruno Thiry / Stéphane Prévot / vypadli) a 2005 Xsara WRC – (Xevi Pons / Carlos Del Barrio /7.), dvě C2 Super 1600 (Dani Sordo / Marc Marti / 2. Junior a Kris Meeke / Glenn Patterson / 8. Junior).

Sébastien Loeb a Daniel Elena debutovali na Korsice se Saxo kit car (1999 / 19. a 1. v A6). V roce 2000 na WRC privátním (9.). V roce 2001 vybojovali titul mistrů světa ‘Super 1600’ na saxu. V roce 2003 byli klasifikováni jako 13. po obdržení penalizace 10 min. V roce 2004 skončili 2. a vykročili k prvnímu titulu MS ve WRC. Vyhráli ročník 2005 s impozantní bilancí vyhraných všech 12 rychlostních zkoušek.

Xavier Pons poprvé startoval v ročníku 2003 (Mitsubishi Lancer Evo VII / vypadl z čela sk. N), 2004 (Mitsubishi Lancer Evo VII / 1. v produkčních vozech) a 2005 (Xsara WRC Kronos / 7. / 1. mezi privítními týmy).

Carlos Del Barrio má za sebou tři účasti, pokaždé s jiným pilotem – 1994 (Jesús Puras / Ford Escort Cosworth / 1. ve sk. N), 2004 (Dani Sordo / Mitsubishi Lancer Evo VII / 2. v sk. N) a 2005 (Xaver Pons / Xsara WTRC / 7.)

Dani Sordo jel poprvé Tour de Corse v roce 2004 (Mitsubishi Lancer Evo VII / 2. ve sk. N) a 2005 (C2 Super 1600 / 2. Junior).

Marc Marti má na kontě už 7 účastí – 1996 (Oriol Gómez / Renault Maxi Mégane / vypadli), 1999 (Jesús Puras / Citroën Xsara kit-car / 2.), 2000 (Puras / Citroën Saxo kitcar / 28. a 2. v A6), 2001 (Puras / Citroën Xsara WRC / 1.), 2003 (Carlos Sainz / Citroën Xsara WRC / 2.), 2004 (Sainz / Citroën Xsara WRC / 3.) a 2005 (Dani Sordo / Citroën C2 S1600 / 2. Junior).

Loeb obhajuje

Kronos Total Citroën WRT vysílá na start jubilejní 50. Tour de Corse dva vozy Citroën Xsara WRC 2006 pro posádky Sébastien Loeb – Daniel Elena, vítěze loňského ročníku, a Xevi Pons – Carlos Del Barrio. Stejně jako ve čtyřech předcházejících kolech Xsara WRC v „klientském provedení“ 2005 je Kronosem nasazena s posádkou Dani Sordo – Marc Marti, kteří brilantně dojeli druzí na Katalánské rallye a v aktuálním pořadí šampionátu pilotů jsou na 3. pozici.

Přesun Korsické rallye na jarní termín, přesně o pět měsíců v kalendáři, zaměstnal pořadatele francouzské rallye, i když trasy se proti říjnu příliš nezměnily. Až s jedním malým rozdílem – rychlostní zkouška Vico na pláži Liamone a návrat klasické rychlostní zkoušky Pénitencier de Coti / Pietra Rossa, která se loni nezařazovala.

Korsika startuje 10 dní po cíli Katalánské rallye, s níž je spárována. Z toho vyplývá nutnost použít stejný podvozek a motor, tedy vozy jedou ve „španělském provedení“. Tým proto vozy pro Korsiku připravoval už v únoru na C?te de Vic na severu Katalánska, kde piloti mohli hojně testovat i pneumatiky BFGoodrich. Složení pneumatik se ale stejně odvíjelo od nejzákladnější charakteristiky této rallye – počasí. To sehrává rozhodující roli v oblasti, kde se jede v horské lokalitě vysloveně na moři a kde se podmínky mění velice často a rychle.

Sébastien Loeb startuje na Korsice už posedmé a zná tudíž dokonale podmínky své zamilované soutěže. A problémy se zde nevyhýbaly ani jemu. Například v roce 2003 přišel o vítězství, když doplatil na špatnou výměnu pneumatik.

Dvě španělské posádky nemají sice tolik zkušeností, nicméně nejsou na Korsice úplnými nováčky. Pons třeba v roce 2003 dlouho vedl ve skupině N. Sordo dojel loni s privátním vozem na 7. místě, když před ním skončily samé tovární speciály a navíc vyhrál juniorskou klasifikaci.

Van Dalen: Sordo je náš diamant

Marc Van Dalen, šéf týmu Kronos, nejprve hodnotí úvodní čtvrtinu mistrovství světa 2006:

„Čísla jsou pro nás pozitivní. Před Korsikou jsme na čele obou šampionátů. Sportovní bilance se opírá o dvě vítězství Séba, který jich má stejný počet jako Marcus Grönholm. Vidím to na dlouhý a těsný boj, který rozhodně musí těšit diváky a příznivce obou pilotů. Oceňuji spolupráci na přípravě vozů s lidmi od Citroënu. Spolupráce je na špičkové úrovni. Ale nejde jen o techniky a odborníky. Je pro mě radost vidět Sébastiena v roli staršího bratra pro dvě mladé španělské posádky.“

Jak se stájový šéf dívá na další piloty? Xevi Pons zatím tak úspěšný nebyl…

„Je to škoda pro tohoto talentovaného, pracovitého chlapce, který se dokáže totálně obětovat pro tým. Skvěle do něho zapadl už loni coby nesmělý mladíček. Byl perfektní ve svých dvou úvodních vystoupeních letoška, kdy pro nás získal 8 bodů do Poháru konstruktérů. Vypadl ale v Mexiku a v Katalánsku udělal chybu. Vím ale o něm, že preferuje právě Korsiku. Jsem velkým optimistou a důvěřuji mu. Xevi a Carlos mohou právě na Korsice udělat super výsledek a týmu mnoho přinést.“

Co říkáte na výkony Dani Sorda a jak se vám s ním spolupracuje?

„Dobře ho znám z C2 S1600, i jeho schopnost pracovat pod tlakem a zajíždět výsledky. Otázkou ale bylo, jak se přizpůsobí novému vozu WRC? Na to dal odpověď hned v Monte Carlu. Od té doby a za vydatné pomoci zkušeného spolujezdce Martiho překonává každou etapu. Je to náš diamant, zatím neopracovaný, který se musí leštit. Výsledky mluví jasně – v mistrovství světa je třetí!“

Loeb: Nejen Marcus soupeřem

Sébastien Loeb prožil po Katalánsku rušné dny – víkend na Xsaře, pondělí na prototypu Pescarolo, úterý na novém C4 WRC…

„To jsou přece nádherné okamžiky v životě, ne? Tři dny na mé téměř„fetišistické“ Xsaře a nakonec vítězství v Katalánsku. Pak srovnání tohoto vozu s prototypem. To jsou dva úplně odlišné světy. Ale přestoupit z jednoho do druhého a naopak mi žádné problémy nedělalo. Jen člověk musí v hlavě „vyresetovat“ určitý druh myšlení, který k tomu autu patří. Hodně mi testování na okruhu pomohlo pro moji adaptabilitu, zejména pro reflexy při velkém zrychlení auta. A C4 WRC ve Vic? To byla třetí radost, ještě víc zvláštní než ty předchozí. Je to jako „miminko“, které doslova roste před očima, stále něco objevujeme, zkoušíme nové věci, prostě vzrušující zážitky.“

Teď je na řadě souboj s Marcusem v Ajaccio…

„A nebude to jen souboj s Marcusem, ale i s jiným soupeřem – počasím, které umí rozhodovat. Dobře si pamatuji všechny loňské šrámy, o to lehčí by to mělo být letos. Výkonem Marcuse v Katalánsku jsem nebyl překvapen. Všichni si totiž mysleli, že není pilotem pro asfalt. On navíc disponuje stejně kvalitními pneumatikami jako my – BFGoodrich. A autem poslední generace.“

Čtyři podniky a čtyři různé povrchy…

„A na všech jsme bojovali o vítězství! Zůstáváme ve hře a není vůbec utopií myslet na vítězství i nyní.“

Pons: Triple jednou přijde

Xavier Pons byl při Katalánské rallye krok od skvělého výsledku. Ale havárie v desáté rychlostní vložce ho stála průběžné třetí místo…

„Samozřejmě nelze zapomenout na naše problémy. Stejně si ale myslím, že náš výkon byl docela dobrý. Během devíti vložek jsme byli na úrovni nejrychlejších. Mohli jsme být na pódiu, což by pro nás bylo nejdůležitější. Xsara zůstává i nadále plně konkurenceschopná a před naší chybou byl vůz perfektní. Díky prvním dvěma místům v podání Séba a Daniho byla pro tým soutěž fantastická. Jsem zklamaný, že jsme nedokázali udělat triple, ale jsem přesvědčen, že to jednou dokážeme!“

Na Korsice jste už počtvrté. Jak vzpomínáte na všechna vystoupení?

„Mám opravdu dobré vzpomínky. V roce 2003 po třinácti vložkách jsem vedl skupinu N před mnohem zkušenějšími jezdci, ale pak nám vypověděl službu motor. Rok 2004 byl neuvěřitelnou událostí. V kategorii produkčních vozů jsem vyhrál osm zkoušek z celkových dvanácti. Ale v poslední vložce se nám zablokovala převodovka a zůstala tam pětka. Naštěstí jsem měl dostatečný náskok. Vyhrál jsem kategorii produkčních vozů, ale vracel jsem se do Ajaccia se zařazenou pětkou! V roce 2005 jsem se s Xsarou Kronosu zlepšil a soutěž dokončil na sedmém místě absolutně. Byly to mé první body v mistrovství světa.“

Ostrovní podmínky vám asi vyhovují…

„Na Korsice hrají důležitou roli povětrnostní podmínky. Na takto dlouhých vložkách jsou některé části s deštěm, pak přijde mlha, někde je slunečno a suchý asfalt. Volba pneumatik je velice ošidná. Zdejší tratě mám ale rád. Do soutěže musíme vstoupit naplno od samého začátku.“

Sordo: Je to jako sen

Dani Sordo zakončil svou domácí Katalánskou rallye na druhém místě a vstoupil tak do historie jako čtvrtý Iberian, který dosáhl na stupně vítězů. V Korsické rallye by rád skvělý výsledek potvrdil.

První vyhraná vložka, první pódium v mistrovství světa, průběžné třetí místo v šampionátu jezdců. Jaká byla oslava doma v Punte San Miguel?

„Žádná velká se nekonala. Nicméně všechna rádia, všechny noviny a časopisy mluvily o našem druhém místě v Katalánsku. Dával jsem hodně rozhovorů pro španělské televizní stanice. Je to neuvěřitelné, nejsem na to moc zvyklý, každý nám gratuloval….“

Po čtyřech soutěžích za volantem Xsary WRC je vidět váš obrovský vzestup. Nepřijde nyní nejobtížnější moment? Každý očekává potvrzení výsledku ze Španělska?

„Asi to zvýší tlak na naši posádku, ale dojet druhý za Sébastienem je maximum. Vím, že nemohu porážet jezdce jako Marcus. Jsou výborní a mají dostatek zkušeností. Toto druhé místo je pro mě jako z říše snů a nikdy jsem si nedokázal představit, že bych ho dosáhl tak rychle. Vím, že se mám stále moc co učit.“

Na Korsické rallye jste byl už dvakrát a dvakrát ji dokončil na druhém místě, jednou ve skupině N a jednou v JWRC…Co nyní?

„Ano, vzpomínám, že jsem v roce 2004 bojoval s Ponsem ve skupině N. Ale on měl daleko více zkušeností. V loňském roce jsem byl s Marcem nejrychlejší mezi „juniory“ na sedmi z celkových dvanácti měřených testů. Korsiku mám opravdu rád, možná více než Katalánsko. Je možná pomalejší, ale proměnlivé počasí hraje důležitou roli. Je náročné zvolit správné pneumatiky, ale vím, že se máme zkušený tým a BFGoodrich, které nám pomohou. Uvidíme. Pokusíme se udělat co nejlepší výsledek, jaký bude v našich silách.“

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

Kontakt:
ARAVER CZ s.r.o.
Na Zerzavici 1946, 686 01 - Uherské Hradiště
572 433 315
dostalek.jiri@araver.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - PALLAS a ÉTOILE: Nová označení pro auta DS

PALLAS a ÉTOILE: Nová označení pro...

V průběhu roku 2024 získají modely DS Automobiles novou, jednodušší strukturu nabídky, vycházející ze dvou verzí s označením PALLAS a ÉTOILE. Cílem je zajistit větší přehlednost a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Průměrné emise CO2 nových automobilů v roce 2023 v Česku nepatrně klesly. Premiantem je Citroën

Průměrné emise CO2 nových automobilů...

V uplynulém roce si v oblasti osobních vozidel připsaly nejvíce registrací značky Škoda (35,0 %), Hyundai (9,1 %), Volkswagen (8,6 %), Toyota (7,9 %) a Kia (5,2 %). Jak je na tom český trh a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Stellantis a Hype nasazují v Paříži první flotilu 50 bezbariérových taxíků na vodíkový pohon

Stellantis a Hype nasazují v Paříži...

Skupina Stellantis – první výrobce na světě, který uvedl na trh sériová užitková a osobní vozidla na vodíkový pohon – a Hype, nezávislý subjekt nabízející čistě vodíková řešení...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Koncepční bohyně zvítězila v anketě GQ CAR AWARDS 2023!

Koncepční bohyně zvítězila v anketě...

Koncepční vůz DS E-TENSE PERFORMANCE, navržený jako vysoce výkonná laboratoř, která má urychlit vývoj technologií pro další generace vozů DS Automobiles, získává nové ocenění v anketě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Sláva na Hradě:  DS Automobiles a pak nový prezident

Sláva na Hradě: DS Automobiles a pak...

Pár dní před zvolením nové hlavy státu představila značka DS Automobiles na Pražském hradě své dva vrcholné modely, novou DS 7 E-TENSE 300 a limuzínu DS 9 E-TENSE 360. Modely mohli obdivovat...