Rallye Monte Carlo zahrnuje v roce 2005 celkem 1360,13 km, z toho je 353,07 km měřených v 15 rychlostních zkouškách na 9 odlišných trasách.
Seznámení s tratí je na programu v úterý 18. a ve středu 19. ledna v době od 8 do 18 hodin. Shakedown se jede ve čtvrtek 20. ledna od 8 do 11 hodin na úseku Col de Castillon – Col St Jean a je stejný jako loni. Novinkou letošního ročníku je tisková konference ve čtvrtek v 11.30 hodin v „Salle multimédia de Sospel“ na náměstí St.Michel. Po ní následuje tradiční fotografování týmů v Jardin des Boulingrins v Monaku (15 hod.). V 18.30 pak dojde na slavnostní start před casinem. Asistenční park je situován do přístavu v Monaku.
První etapa – pátek 21. ledna: celková délka etapy 483,63 km, z nichž je 108,51 km měřených na 4 RZ a třech odlišných trasách. Start v Monaku je v 7 hod. RZ 1 « Ilonse/Pierlas », 22,93 km – RZ 2 « St Antonin/Toudon », 20,16 km – Asistence A (30 min.) – RZ 3 « Lantosque/Col de Braus 1 », 32,71 km – Asistence B (30 min.) – RZ 4 « Lantosque/Col de Braus 2 » – Asistence C (flexi-servis, 45 min.). Konec etapy v 19.05 hod.
Druhá etapa – sobota 22. ledna: měří 562,04 km, z toho 128,48 km měřených v 5 RZ na třech odlišných trasách. Odjezd z Monaka v 6.45 hod. Asistence D (10 min.) – RZ 5 « Col de Braus/Lantosque 1 », 32,62 km – Asistence E (30 min.) – RZ 6 « Toudon/St Antonin 1 », 19,52 km – RZ 7 « Pont des Miolans/Les Sausses 1 », 28,41 km – Asistence F (30 min.) – RZ 8 « Toudon/St Antonin 2 » – RZ 9 « Pont des Miolans/Les Sausses 2 » – Asistence G (flexi-servis 45 min.) – Konec etapy ve 20 hod.
Třetí etapa – neděle 23. ledna: celková délka 314,46 km, z nich je 116,08 měřených na 6 RZ a třech odlišných trasách. Start z Monaka v 6.52 hod. Asistence H (10 min.) – RZ 10 « Col de Braus/Col de l’Orme 1 », 7,33 km – RZ 11 « La Cabanette/Lantosque 1 », 19,52 km – RZ 12 « La Bollene Vésubie/Sospel 1 », 31,19 km – Asistence I (30 min.) – RZ 13 « Col de Braus/Col de l’Orme 2 » – RZ 14 « La Cabanette/Lantosque 2 » – RZ 15 « La Bollene Vésubie/Sospel 2 » – Asistence J (20 min.) – Příjezd do cíle rallye kolem 14.33 hod.
Citroën a Rallye Monte Carlo, to je dlouhá historie, jejíž nejčerstvější kapitoly jsou i nejúspěšnější. Sébastien Loeb a Daniel Elena na voze Citroën Xsara WRC debutovali na této nejstarší soutěži v seriálu mistrovství světa (73. ročník) v roce 2002, kdy je o triumf připravila penalizace po skončení soutěže. Stejná posádka se pak dočkala vítězství o rok později v roce 2003 a loni svůj primát dokázala obhájit.
Nelze opomenout ani historický triumf Citroënu, resp. jeho tří posádek, které se v roce 2003 srovnaly na stupně vítězů. Tehdejší triumvirát Loeb – McRae – Sainz se postaral o zápis, který z týmového hlediska zůstane navždy v análech mistrovství světa. A na tyto úspěchy by tým Citroën Sport rád navázal také na prahu letošního šampionátu.
Rallye Monte Carlo je vždy pod silným mediálním tlakem. A tým, který obhajuje prvenství a patří k favoritům, je tlakům vystaven dvojnásob. Tato trochu nezáviděníhodná role připadla opět Citroënu. Jak ale upozorňuje stájový šéf Citroënu Guy Fréquelin, mistrovství světa začíná na nepopsané stránce, s vynulovanými computery a prázdnými bodovými účty šesti zúčastněných továrních týmů. Sedm z dvanácti pilotů startovního pole značkových týmů je nových nebo vystřídalo angažmá, dva týmy změnily dodavatele pneumatik.
Trasa ročníku 2005 je svedena proti minulosti více na jih a co do nadmořských metrů i níže. Asistenční park se drží přímo u hladiny moře, resp. v přístavu, amplituda tras se ale také vychyluje až ke kótě 1604 m nad mořem na Col de Turini. Letos ale neoplývá partiemi, které by skýtaly množství tradičních záludností – námrazy, ledových ploten či sněhu. Posádky si zato mnohem více užijí suchého asfaltu a pneumatik na suchý povrch. I když se všeobecně předpokládá, že klimatické podmínky na trati RMC nebudou extrémní, tým Citroën jako obhájce titulu mistra světa v jednotlivcích i značkách se připravoval na všechny varianty. Zejména na Col du Galibier, Col de Perty a v Roquesteronu, kde se dolaďovalo optimální nastavení vozů a zkoušely se pneumatiky od tradičního partnera Michelin. Testování se účastnil už i nový pilot Citroënu v mistrovství světa Francois Duval z Belgie, který přišel od týmu Ford. Tento belgický talent je považován za superrychlého jezdce. A stejně rychle se dokázal sžít s týmem Citroën i vozem Xsara WRC.
Jak se tým cítí před startem do sezony dvojnásobné obhajoby a před možností získat hattrick co do počtu vybojovaných Pohárů konstruktérů? „Dobře,“ odpovídá s klidem Guy Fréquelin. „Předcházející sezony jsme nemohli odjet lépe, vždyť jsme dvakrát byli nejlepší. Teď do hry vstupují nové regule a podmínky, které je nutno respektovat a zapracovat do práce týmu. Obhájit nebude lehké, ale tým neustále nachází novou motivaci, je jak nevysychající pramen. Rozhodně nechceme nic vypustit.“
Na téma nových předpisů Fréquelin říká: „Jako konstruktéři jsme byli konečně trochu vyslyšeni. To je první pozitivní bod. Rallye dostanou opět svůj rytmus obnovením flexi-servisů v průběhu jednotlivých soutěžních dní. Hodně ubude stresových stavů a situací, které vyvolávaly zejména omezení kolem pneumatik a jejich výměny v časovém limitu. Ostatní nařízení, která se točí kolem omezení počtu dílů, se ještě diskutují. Zatím je musíme akceptovat.“
K „osušení“ Monte Carla Fréquelin uvedl, že je škoda, že se „vysoké“ rychlostní zkoušky omezily. „Tam se bojovalo na sněhu a byly to zkoušky, které dělaly Rallye Monte Carlo, tím čím bylo. Teď je z toho asfaltová rallye. To by nám ale mělo na druhé straně teoreticky vyhovovat a pomoci, vždyť Xsary zajížděly až dosud své nejlepší výsledky právě na asfaltu. Trend rallye nezadržitelně spěje k tomu, že o pořadí budou rozhodovat zlomky sekundy. Před každou rallye jsem hodně opatrný na nějaké prognózy, před Monte Carlem asi tak desetkrát více! Musím ale přiznat, že zkusíme zase vyhrát, a to našimi zbraněmi.“
Obhájce titulu mistra světa pilotů Sébastien Loeb měl nabitý konec roku 2004 i začátek roku nového. Mnoho společenských a „protokolárních“ povinností ale rád vyměnil za každodenní usilovnou přípravu na další sezonu. „Od té doby co sedím za volantem, chci vždy vyhrát. Chtěl bych, aby celý rok s Citroënem byl hezký. Že jsem favoritem číslo jedna jako obhájce titulu? Co se s tím dá dělat, nemám na výběr. Uvědomuji si, že každá série, i vítězná, musí někdy skončit. Něco mi ale říká, že by se přerušovat nemusela. Rallye Monte Carlo je týmovou soutěží, a náš tým je hodně silný. Na Monte Carlo obzvlášť.“
Francois Duval si Xsaru vyzkoušel při několika příležitostech, poprvé ke konci roku 2004 v Roquesteronu a také ve Švédsku, kde se jede další díl seriálu mistrovství světa. „Xsaru jsem poznával v nejrůznějších podmínkách. Je to vynikající vůz a kolem má vynikající profesionální zázemí. Hodně mi pomáhá spolujezdec Stéphane, který s Citroënem jezdil v roce 2000. Miluji obtížné podmínky, sníh nebo náledí, miluji Rallye Monte Carlo. Je veliká škoda, že se nejede více ke Gapu, kde je to podle mého gusta. Moje premiéra za volantem Citroënu Xsara se tak odehraje asi na suchém asfaltu, což nebude tak náročné na řízení. Usiluji o umístění na stupních vítězů. Když se to povede, budu moc spokojený. A po celou sezonu? Chtěl bych skončit mezi třetím a pátým místem.“
Citroën v historii RMC
Sébastien Loeb pojede páté Monte Carlo: 2001 (Saxo kit-car, 2. ve třídě A6), 2002 (Xsara WRC, 2.), 2003 (Xsara WRC, 1.), 2004 (Xsara WRC, 1.).
Daniel Elena, monacký občan, má na kontě dvě spoluúčasti v kabině vítězného Loeba, jako pilot se RMC zúčastnil v letech 1997 a 1998.
François Duval je na startu počtvrté: 2002 (Ford Puma S1600, 1. Junior), 2003 (Ford Focus, 7.), 2004 (Ford Focus, 3.).
Stéphane Prévot má zatím jedinou zkušenost na RMC s Duvalem, jako navigátor v roce 2003 (Ford Focus, 3.). 8 zbývajících účastí si připsal v kokpitu Bruno Thiryho: 2002 (Peugeot 206, 11.), 2001 (Škoda Octavia, 8.), 2000 (Toyota Corolla, 5.), 1999 (Subaru Impreza, 5.), 1998 (Ford Escort WRC, 6.), 1995 (Ford Escort Cosworth, 5.), 1994 (Ford Escort Cosworth, 6.) a 1993 (Opel Astra GSi 16V, 8.).
Citroën v Monackém knížectví triumfoval čtyřikrát: V roce 1959 (Coltelloni-Alexandre-Desrosiers, ID19), 1966 (P. Toivonen-Mikkander, DS21), 2003 a 2004 (Loeb-Elena, Xsara WRC).
Vedle dvou továrních vozů Xsara WRC pojede ještě jedna privátní, resp. za soukromý tým Kronos Racing pod hlavičkou OMV s posádkou Rakušanů – Manfred Stohl/Ilka Minor.
V juniorském šampionátu JWRC startují dva vozy Citroën C2 Super 1600 ve stáji Kronos. Kris Meeke (Chris Patterson), Daniel Sordo (Marc Marti). Jména spolujezdců jsou dostatečně známá ve světě rallye – první býval spolujezdcem Colina McRae, druhý pak Carlose Sainze. Rallye Monte Carlo
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Největší obchodní dům
automobilů v ČR
Motto AUTO JAROV zní: „Prodejem naše služby nekončí...”