Citroen s modely Citroën DS3 WRC na Rally Švédsko (5. – 8. února 2014)

Výhoda domácího prostředí pro Madse Ostberga a Jonase Anderssona

 Tratě Rally Švédsko

– vedou po obou stranách hranice mezi Švédskem a Norskem. Norského pilota Madse Ostberga a jeho spolujezdce, Švéda Jonase Anderssona, proto čeká nezvyklá soutěž – oba budou závodit v jednom termínu doma.

Druhý vůz Citroën DS3 WRC týmu Citroën Total Abu Dhabí World Rally Teamu

povedou Kris Meeke a Paul Nagle. Tým je po zahajovacím podniku mistrovství světa v Monte Carlu druhý v Poháru konstruktérů. Khalida Al – Qassimiho čeká premiéra v sezoně po boku s novým spolujezdcem Chrisem Pattersonem ve třetím Citroënu DS3 WRC.

 CITROËN A ŠVÉDSKÁ RALLY: HISTORICKÉ VÍTĚZSTVÍ

Mezi léty 1950 až 2003 dominovali na sněhu této rally pouze piloti ze Švédska a Finska. V roce 2004 ale Sébastien Loeb a Daniel Elena napsali jednu z největších kapitol jejich neuvěřitelné kariéry ve WRC. V tomto roce se vítězný tým mistrovství světa představil s dvěma vozy Citroën Xsara WRC s posádkami Sébastien Loeb/Daniel Elena a Carlos Sainz/Marc Marti. I když španělský pár dojel nakonec pátý, francouzsko-monacký tandem porazil favorizovanou skandinávskou elitu pilotů na jejich nejoblíbenějším povrchu a na Marcuse Grönholma a Timo Rautinena najeli více než 40 sekund! Sébastien Loeb/Daniel Elena a Mikko Hirvonen/Jarmo Lehtinen pak celkem pětkrát získali pro Citroën druhé místo.

 384 HROTŮ NA LED

Rally Švédsko byla první soutěží, na které byly v programu WRC zakázané pneumatiky s hroty. Od té doby se ale předpisy podstatně změnily. V roce 1986, Citroën BX 4TC, který pilotoval Jean – Claude Andruet, který dojel na šestém místě celkově, byl vybaven pneumatikami Michelin s 600 jehlanovitými bodci. „V současné podobě je na Rally Švédsko možné používat pneumatiky v šotolinové verzi osazené 384 hřeby, které mohou vyčnívat 6,5 milimetru. Zbytek už je na nastavení vozů,“ říká Didier Clément, šéf inženýr pro DS3 WRC.

Technickým týmům hodně komplikují práci krůzné druhy povrch, které se na trati třídají. „Když jedete po čerstvém sněhu, hroty nezabírají a auto inklinuje k opouštění cesty. Pro tyto pneumatiky je ideálním povrchem čistý led. Drží auto v optimální stopě a také brzdění je velice účinné. Na přemrzlé šotolině a na blátě se hroty opotřebují a pneumatiky nereagují efektivně.“

Technici Citroën Racing mají k dispozici velké množství variant pro nastavení diferenciálů a zavěšení.

„DS3 WRC je velmi citlivý vůz na každou změnu,“ přidal Didier Clément. „Ještě do startu soutěže nás čeká spousta práce, abychom byli připravení na všechny eventuality. Určitě platí ono známé – tato rally se vyhrává, nebo prohrává už během testování. Proto potřebujeme najít konzistentní způsob nastavení, aby piloti do toho mohli jít naplno v pravém smyslu slova. Na tak rychlých tratích je velice obtížné získat náskok vyšší než deset sekund.“

 ÚSPĚŠNÉ PRVNÍ TESTY PRO MADSE OSTBERGA

V roce 2006 debutoval ve WRC právě na Rally Švédsko. Bylo mu 18 let. Od té doby stihl Mads Ostberg dojet třikrát za poslední tři ročníky na stupních vítěz. „Tenkrát jsem měl trochu obavy z mého prvního startu v mistrovství světa,“ vzpomíná Mads. „Popravdě řečeno jsem toho před tím mnoho nenajezdil. Musel jsem se hodně učit, byl jsem ale odhodlaný dostat se na vyšší úroveň. Je přece důležité snít… Vždycky jsem si dával cíle sám. Část plánů už jsem si splnil, ale pořád je ještě dost těch, na které bych rád dosáhl!“ Po čtvrtém místě v prvním podniku sezony, Rally Monte Carlo, se Nor zúčastnil Mountain Rally, která byla součástí národního mistrovství. „Byla to dobrá příležitost se dál učit a zvyknout si ještě víc na auto osazené WRC zimními pneumatikami. Byla to dobrá příprava na dvoudenní testování před rally.“

Druhý v roce 2011, třetí v letech 2012 a 2013. Mads Ostberg má před sebou velká očekávání v očích jeho fanoušků ve Švédsku a Norsku:

„Je to jeden z nejdůležitějších závodů naší sezony vůbec. Náš cíl je dojet na pódiu. Pokud by všechno šlo dobře, chtěl bych se pokusit vyhrát. Bude nás určitě podporovat spousta fanoušků podél tratí. I když jsem vždy plně soustředěn na ideální stopu na trati, nemohu nevidět naše fanoušky z Norska a Švédska s vlajkami!“

 ÚPLNĚ NOVÁ ZKOUŠENOST PRO KRISE MEEKEHO

Po čerstvém umístění na stupních vítězů v Monte Carlu stojí Kris Meeke a Paul Nagle před další velkou výzvou. Ve skutečnosti ale čeká britskou posádku absolutní premiéra na Rally Švédsko. „Ještě nikdy jsem nestartoval na žádné rally na sněhu,“ říká Kris. „Bude to nová zkušenost. Naštěstí náš tým asi ví, čemu budu muset čelit. Chtěl bych se soustředit na to, abych se co nejvíce naučil bez ohledu na konečný výsledek.“ „Vím, jsem rychlý na asfaltu a šotolině, ale nemám vůbec žádnou představu o tom, jak si povedu na sněhu,“ pokračuje severní Ir. „Během testování se posadím vedle Madse a budu ho sledovat, jak se řídí na sněhu. Pak bych snad měl vědět víc o autě, pneumatikách a dalších věcech. Naši soupeři mají mnohem víc zkušeností než my. Oni budou určitě velice rychlí. Abych se naučil co nejvíc, budu si muset nastavit svou vlastní rychlost. A hlavně se budu muset vyvarovat chyb.“

 PRVNÍ START SEZONY PRO KHALIDA AL QASSIMIHO

 Khalid Al Qassimi a Chris Patterson mají jako hlavní cíl sezony šampionát Středního Východu (MERC). I tak ale pilot z Abu Dhabí stihne čtyři kola WRC. Svou sezonu zahájí právě ve Švédsku v podmínkách, které se diametrálně liší od jeho rodiště Abu Dhabí. Ovšem má i příjemné vzpomínky na Karlstad: „Nebyl jsem úplně spokojený s mými výkony. I proto jsem se rozhodl posunout své limity a nastavit si své cíle pro zdolání Colins Crest co nejrychleji. A nevěřili byste, že jsem získal cenu za nejdelší skok toho roku! Za volantem DS3 WRC jsem neseděl od loňské Rally Španělsko. Jsem rád, že mohu využívat zkušeností Chrise Pattersona pro tuto sezonu. Bude určitě velkou výhodou pro mě a pomůže mi získávat dobré výsledky.“

 MEZI ŠVÉDSKEM A NORSKEM

Za čtyři dny musí startující zvládnout celkově 1583 kilometrů, 24 rychlostních zkoušek je rozloženo do 324 měřených kilometrů. Rally odstartuje dnes -ve středu 5. února v 8.04 hod. v Karlstadu super speciálkou 1,9km na městském dostihovém závodišti.

Další den posádky

– vyrazí z Karlstadu na 85 km dlouhou silniční sekci zahrnující také servisní park Hagfors. Po patnáctiminutovém servisu přejedou startující do Norska. Po cestě se pustí do zcela nové rychlostní zkoušky, která skončí originálně na lyžařském stadionu v Torsby (7,03 km). Zbytek rally je situován na druhou stranu hranice s dvěma smyčkami Kirkener (7,16 km) a Finnskogen (16,82 km) podobně jako v loňském roce. Tato část je bez servisu až do návratu posádek do Hagforsu na konci etapy po druhém, nočním průjezdu na Torsby.

 Pátek se bude odehrávat

– východně od Hagforsu na tratích známých už z loňského ročníku: Lesjöfors (15km), Fredriksberg (18,15 km), Rämmen (22,76 km) a Hagfors Sprint (1,87 km). Třicetiminutový servis rozdělí soutěžní den na dvě části. Po další 45minutové přestávce v Hagforsu, budou posádky směřovat zpět 85 kilometrů na jih, kde je bude čekat druhý test na dostihové dráze v Karlstadu (1,9 km) od 19 hodin.

 Finálová etapa se uskuteční

– na tratích kolem Hagforsu se dvěma smyčkami na rychlostních zkouškách, které patří ke klasice WRC. Soutěž bude pokračovat krátce před úsvitem na Hara (11,32 km). Pak budou následovat Torntop (19,26 km), Vargasen (24.63km) a Varmullsasen (15.87km). Druhý průjezd na Varmullsasen bude současně Power Stage.

Itinerář rally směřuje finiš rally na sobotu v 17,27 hod. v centru Karlstadu.

 

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
KONTAKT spol. s r.o.
Svobodova 2050, 511 01 - Turnov
481 325 726
oztu@havex.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - PALLAS a ÉTOILE: Nová označení pro auta DS

PALLAS a ÉTOILE: Nová označení pro...

V průběhu roku 2024 získají modely DS Automobiles novou, jednodušší strukturu nabídky, vycházející ze dvou verzí s označením PALLAS a ÉTOILE. Cílem je zajistit větší přehlednost a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Průměrné emise CO2 nových automobilů v roce 2023 v Česku nepatrně klesly. Premiantem je Citroën

Průměrné emise CO2 nových automobilů...

V uplynulém roce si v oblasti osobních vozidel připsaly nejvíce registrací značky Škoda (35,0 %), Hyundai (9,1 %), Volkswagen (8,6 %), Toyota (7,9 %) a Kia (5,2 %). Jak je na tom český trh a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Stellantis a Hype nasazují v Paříži první flotilu 50 bezbariérových taxíků na vodíkový pohon

Stellantis a Hype nasazují v Paříži...

Skupina Stellantis – první výrobce na světě, který uvedl na trh sériová užitková a osobní vozidla na vodíkový pohon – a Hype, nezávislý subjekt nabízející čistě vodíková řešení...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Koncepční bohyně zvítězila v anketě GQ CAR AWARDS 2023!

Koncepční bohyně zvítězila v anketě...

Koncepční vůz DS E-TENSE PERFORMANCE, navržený jako vysoce výkonná laboratoř, která má urychlit vývoj technologií pro další generace vozů DS Automobiles, získává nové ocenění v anketě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Sláva na Hradě:  DS Automobiles a pak nový prezident

Sláva na Hradě: DS Automobiles a pak...

Pár dní před zvolením nové hlavy státu představila značka DS Automobiles na Pražském hradě své dva vrcholné modely, novou DS 7 E-TENSE 300 a limuzínu DS 9 E-TENSE 360. Modely mohli obdivovat...