Výhoda domácího prostředí pro Madse Ostberga a Jonase Anderssona
Tratě Rally Švédsko
– vedou po obou stranách hranice mezi Švédskem a Norskem. Norského pilota Madse Ostberga a jeho spolujezdce, Švéda Jonase Anderssona, proto čeká nezvyklá soutěž – oba budou závodit v jednom termínu doma.
Druhý vůz Citroën DS3 WRC týmu Citroën Total Abu Dhabí World Rally Teamu
povedou Kris Meeke a Paul Nagle. Tým je po zahajovacím podniku mistrovství světa v Monte Carlu druhý v Poháru konstruktérů. Khalida Al – Qassimiho čeká premiéra v sezoně po boku s novým spolujezdcem Chrisem Pattersonem ve třetím Citroënu DS3 WRC.
CITROËN A ŠVÉDSKÁ RALLY: HISTORICKÉ VÍTĚZSTVÍ
Mezi léty 1950 až 2003 dominovali na sněhu této rally pouze piloti ze Švédska a Finska. V roce 2004 ale Sébastien Loeb a Daniel Elena napsali jednu z největších kapitol jejich neuvěřitelné kariéry ve WRC. V tomto roce se vítězný tým mistrovství světa představil s dvěma vozy Citroën Xsara WRC s posádkami Sébastien Loeb/Daniel Elena a Carlos Sainz/Marc Marti. I když španělský pár dojel nakonec pátý, francouzsko-monacký tandem porazil favorizovanou skandinávskou elitu pilotů na jejich nejoblíbenějším povrchu a na Marcuse Grönholma a Timo Rautinena najeli více než 40 sekund! Sébastien Loeb/Daniel Elena a Mikko Hirvonen/Jarmo Lehtinen pak celkem pětkrát získali pro Citroën druhé místo.
384 HROTŮ NA LED
Rally Švédsko byla první soutěží, na které byly v programu WRC zakázané pneumatiky s hroty. Od té doby se ale předpisy podstatně změnily. V roce 1986, Citroën BX 4TC, který pilotoval Jean – Claude Andruet, který dojel na šestém místě celkově, byl vybaven pneumatikami Michelin s 600 jehlanovitými bodci. „V současné podobě je na Rally Švédsko možné používat pneumatiky v šotolinové verzi osazené 384 hřeby, které mohou vyčnívat 6,5 milimetru. Zbytek už je na nastavení vozů,“ říká Didier Clément, šéf inženýr pro DS3 WRC.
Technickým týmům hodně komplikují práci krůzné druhy povrch, které se na trati třídají. „Když jedete po čerstvém sněhu, hroty nezabírají a auto inklinuje k opouštění cesty. Pro tyto pneumatiky je ideálním povrchem čistý led. Drží auto v optimální stopě a také brzdění je velice účinné. Na přemrzlé šotolině a na blátě se hroty opotřebují a pneumatiky nereagují efektivně.“
Technici Citroën Racing mají k dispozici velké množství variant pro nastavení diferenciálů a zavěšení.
„DS3 WRC je velmi citlivý vůz na každou změnu,“ přidal Didier Clément. „Ještě do startu soutěže nás čeká spousta práce, abychom byli připravení na všechny eventuality. Určitě platí ono známé – tato rally se vyhrává, nebo prohrává už během testování. Proto potřebujeme najít konzistentní způsob nastavení, aby piloti do toho mohli jít naplno v pravém smyslu slova. Na tak rychlých tratích je velice obtížné získat náskok vyšší než deset sekund.“
ÚSPĚŠNÉ PRVNÍ TESTY PRO MADSE OSTBERGA
V roce 2006 debutoval ve WRC právě na Rally Švédsko. Bylo mu 18 let. Od té doby stihl Mads Ostberg dojet třikrát za poslední tři ročníky na stupních vítěz. „Tenkrát jsem měl trochu obavy z mého prvního startu v mistrovství světa,“ vzpomíná Mads. „Popravdě řečeno jsem toho před tím mnoho nenajezdil. Musel jsem se hodně učit, byl jsem ale odhodlaný dostat se na vyšší úroveň. Je přece důležité snít… Vždycky jsem si dával cíle sám. Část plánů už jsem si splnil, ale pořád je ještě dost těch, na které bych rád dosáhl!“ Po čtvrtém místě v prvním podniku sezony, Rally Monte Carlo, se Nor zúčastnil Mountain Rally, která byla součástí národního mistrovství. „Byla to dobrá příležitost se dál učit a zvyknout si ještě víc na auto osazené WRC zimními pneumatikami. Byla to dobrá příprava na dvoudenní testování před rally.“
Druhý v roce 2011, třetí v letech 2012 a 2013. Mads Ostberg má před sebou velká očekávání v očích jeho fanoušků ve Švédsku a Norsku:
„Je to jeden z nejdůležitějších závodů naší sezony vůbec. Náš cíl je dojet na pódiu. Pokud by všechno šlo dobře, chtěl bych se pokusit vyhrát. Bude nás určitě podporovat spousta fanoušků podél tratí. I když jsem vždy plně soustředěn na ideální stopu na trati, nemohu nevidět naše fanoušky z Norska a Švédska s vlajkami!“
ÚPLNĚ NOVÁ ZKOUŠENOST PRO KRISE MEEKEHO
Po čerstvém umístění na stupních vítězů v Monte Carlu stojí Kris Meeke a Paul Nagle před další velkou výzvou. Ve skutečnosti ale čeká britskou posádku absolutní premiéra na Rally Švédsko. „Ještě nikdy jsem nestartoval na žádné rally na sněhu,“ říká Kris. „Bude to nová zkušenost. Naštěstí náš tým asi ví, čemu budu muset čelit. Chtěl bych se soustředit na to, abych se co nejvíce naučil bez ohledu na konečný výsledek.“ „Vím, jsem rychlý na asfaltu a šotolině, ale nemám vůbec žádnou představu o tom, jak si povedu na sněhu,“ pokračuje severní Ir. „Během testování se posadím vedle Madse a budu ho sledovat, jak se řídí na sněhu. Pak bych snad měl vědět víc o autě, pneumatikách a dalších věcech. Naši soupeři mají mnohem víc zkušeností než my. Oni budou určitě velice rychlí. Abych se naučil co nejvíc, budu si muset nastavit svou vlastní rychlost. A hlavně se budu muset vyvarovat chyb.“
PRVNÍ START SEZONY PRO KHALIDA AL QASSIMIHO
Khalid Al Qassimi a Chris Patterson mají jako hlavní cíl sezony šampionát Středního Východu (MERC). I tak ale pilot z Abu Dhabí stihne čtyři kola WRC. Svou sezonu zahájí právě ve Švédsku v podmínkách, které se diametrálně liší od jeho rodiště Abu Dhabí. Ovšem má i příjemné vzpomínky na Karlstad: „Nebyl jsem úplně spokojený s mými výkony. I proto jsem se rozhodl posunout své limity a nastavit si své cíle pro zdolání Colins Crest co nejrychleji. A nevěřili byste, že jsem získal cenu za nejdelší skok toho roku! Za volantem DS3 WRC jsem neseděl od loňské Rally Španělsko. Jsem rád, že mohu využívat zkušeností Chrise Pattersona pro tuto sezonu. Bude určitě velkou výhodou pro mě a pomůže mi získávat dobré výsledky.“
MEZI ŠVÉDSKEM A NORSKEM
Za čtyři dny musí startující zvládnout celkově 1583 kilometrů, 24 rychlostních zkoušek je rozloženo do 324 měřených kilometrů. Rally odstartuje dnes -ve středu 5. února v 8.04 hod. v Karlstadu super speciálkou 1,9km na městském dostihovém závodišti.
Další den posádky
– vyrazí z Karlstadu na 85 km dlouhou silniční sekci zahrnující také servisní park Hagfors. Po patnáctiminutovém servisu přejedou startující do Norska. Po cestě se pustí do zcela nové rychlostní zkoušky, která skončí originálně na lyžařském stadionu v Torsby (7,03 km). Zbytek rally je situován na druhou stranu hranice s dvěma smyčkami Kirkener (7,16 km) a Finnskogen (16,82 km) podobně jako v loňském roce. Tato část je bez servisu až do návratu posádek do Hagforsu na konci etapy po druhém, nočním průjezdu na Torsby.
Pátek se bude odehrávat
– východně od Hagforsu na tratích známých už z loňského ročníku: Lesjöfors (15km), Fredriksberg (18,15 km), Rämmen (22,76 km) a Hagfors Sprint (1,87 km). Třicetiminutový servis rozdělí soutěžní den na dvě části. Po další 45minutové přestávce v Hagforsu, budou posádky směřovat zpět 85 kilometrů na jih, kde je bude čekat druhý test na dostihové dráze v Karlstadu (1,9 km) od 19 hodin.
Finálová etapa se uskuteční
– na tratích kolem Hagforsu se dvěma smyčkami na rychlostních zkouškách, které patří ke klasice WRC. Soutěž bude pokračovat krátce před úsvitem na Hara (11,32 km). Pak budou následovat Torntop (19,26 km), Vargasen (24.63km) a Varmullsasen (15.87km). Druhý průjezd na Varmullsasen bude současně Power Stage.
Itinerář rally směřuje finiš rally na sobotu v 17,27 hod. v centru Karlstadu.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií