Citroën na vozech Xsara WRC obhajuje na Rallye Monte Carlo korunku z hor

Již dnes – 21. ledna začíná Rallye Monte Carlo přejímkou vozů.

Po loňském ostrém nástupu stáje Citroën Sport do kompletního programu seriálu mistrovství světa v rallye a vítězství Sébastiena Loeba na Rallye Monte Carlo, jsou letošní očekávání neméně vysoká. Přinejmenším tak vysoká, jak vysoké jsou hory kolem Monte Carla.


Fotografie z Rallye Monte Carlo 2003, kde posádka Loeb/Elena slavila vítězství:

Citroën na vozech Xsara WRC obhajuje na Rallye Monte Carlo korunku z hor
Citroën na vozech Xsara WRC obhajuje na Rallye Monte Carlo korunku z hor
Citroën na vozech Xsara WRC obhajuje na Rallye Monte Carlo korunku z hor

Před dvěma roky přišel Citroën o vítězství na nejstarší a nejslavnější soutěži světa díky dodatečné penalizaci Loeba, loni už byli mladý francouzský pilot spolu se spolujezdcem Danielem Elenou nejrychlejší. Byl to také základ pozdějšího triumfu v Poháru konstruktérů, který značka Citroën vyhrála.

Jaký bude ročník WRC letos? Bezpochyby kardinálně poznamenaný novými zásahy do pravidel, především skutečností o bodování pouze dvou jezdců z jedné stáje. Další zásahy do pravidel byly ohlášeny také na rok následující, kdy se mají jezdci bodovat po jednotlivých etapách a dostanou tak možnost pokračovat v rozjeté soutěži i v případě vypadnutí v jedné etapě.


Letošní ročník WRC zahrnuje 16 podniků. Posádky Citroënu na vozech Xsara WRC jsou: Sébastien Loeb a Daniel Elena (start.číslo 3), Carlo Sainz a Marc Marti (start. číslo 4). Na třetí Xsaře WRC pojede Philippe Bugalski.


Pořadatelé se pro letošní 72. ročník Rallye Monte Carlo rozhodli pro některé „zapomenuté“ úseky, které se jezdívaly v minulosti. Například nejslavnější erzetu Col de Bleine zařadili v obráceném gardu než obvykle.


Příprava Citroënu zahrnovala několik etap a na několika místech, od Andorry a vysokohorského terénu až po Col du Galibier či švédské podmínky. Piloti si zvykali na odlišné podmínky a tomu také přizpůsobovali testování pneumatik Michelin.


Co říká stájový šéf Guy Fréquelin? „Motivace celého týmu je vysoká. Rok 2003 jsme absolvovali poprvé kompletní, najeli jsme na určitý režim a v něm budeme pokračovat. Je to nutné, chceme-li uspět v tak dlouhém seriálu. Tvrdí o nás, že Citroën představuje stabilitu – stabilitu vozů, jezdců, týmu. Souhlasím, ale museli jsme se k ní vypracovat sami. Nespali ovšem ani naši největší soupeři. Považuji za ně Marco Märtina, Petera Solberga a Marcuse Grönholma. Rallye Monte Carlo je vždy o zvážení výběru pneumatik a míry rizika.“Mezi favority na vítězství patří Sébastien Loeb, druhý muž loňského pořadí pilotů a obhájce titulu z Monte Carla. „Připraveni jsme dobře. Například ve Švédsku jsme si vyzkoušeli asfalt, sníh, led i břečku. Měli bychom uspět.“


Rekordmanem v počtu startů na Rallye Monte Carlo a doyenem pelotonu jezdců je Carlo Sainz, pro něhož je soutěž v Monackém knížectví nejoblíbenější. Jemu jsme položili následující otázky:


Letos jste nejstarším jezdcem v celém šampionátu. Jak se v této roli cítíte?


„Fajn! Za prvé s tím nic nenadělám a za druhé to nic neznamená. Zimní přestávka byla krátká, ale báječná. Podařilo se mi dobít si baterky a na Monte Carlo se hodně těším. Jsem nejstarším jezdcem, ale tak to chodí. Budu jenom šťastný, když se mi podaří zajet dobrý výsledek…“


Jednou jste řekl, že Monte Carlo můžete buď milovat, nebo nenávidět. Jak jste na tom nyní?


„Jsem jedním z těch, kteří Monte Carlo milují. Je to jedna z mých nejmilejších soutěží a už od začátku své jezdecké kariéry jsem si přál tu vyhrát. Přípravou na Rallye Monte Carlo je naplánování každé minuty a o správné nastavení auta se musíte starat hned od startu. Také má svou strategickou část a tou je volba pneumatik. Navíc je to soutěž, která vyžaduje excelentní práci od každého člena týmu: hlídačů počasí, ledových špionů – od každého. To je přesně má představa o rallye. Pro jezdce je to samozřejmě těžká a stresující soutěž, ale bylo to horší, když byla delší a hrála tu svou roli i únava a všechny problémy, které s sebou přinášela. Pro mě je současný formát Monte Carlo „light“. To ale neznamená, že to tu bude snadné. Bude to určitě velká bitva…“


Loni jste tu přidal další umístění na stupních vítězů. Jaký cíl máte letos?


„Stejný jako vždy. Vyhrát!“

72. ročník Rallye Monte Carlo ve faktech:


Celková délka trati 1413,97 km, z toho je 389,32 km měřených v 15 rychlostních zkouškách.

Časový rozvrh:


21. ledna (středa): Technická přejímka od 18 do 24 hod..


22. ledna (čtvrtek): Shakedown od 8 do 12 hod. Součástí slavnostního úvodu rallye je tradiční fotografování týmů v Jardin des Boulingrins. Startovní ceremoniál proběhne od 18.30 hod. na Place du Casino.


23. ledna (pátek): První etapa – start v 7.00 hod. Délka etapy 588,11 km, zahrnuje 6 rychlostních zkoušek v délce 144,13 km.


24. ledna (sobota): Druhá etapa – start v 6.40 a v 19.20 hod. Délka etapy 556,70 km, zahrnuje 5 rychlostních zkoušek v délce 140,79 km.


25. ledna (neděle): Třetí etapa mezi 7.30 a 14.30 hod. Délka etapy 269,16 km, zahrnuje rychlostní zkoušky v délce 140,40 km. Trať třetí etapy je identická s tratí roku 2003.

Bilance pilotů a stáje Citroën:


Sébastien Loeb – 4x účast, 2001 (Saxo kit-car, 2. ve třídě A6), 2002 (Xsara WRC, 2.), 2003 (Xsara WRC, 1.). Jeho navigátor Daniel Elena má ještě o dvě účasti více, neboť dvakrát startoval jako pilot (1997, 1998).


Carlos Sainz startuje po 15., 1989 (vypadl), 1990 (2.), 1991 (1.), 1992 (2.), 1993 (14.), 1994 (3.), 1995 (1.), 1997 (2.), 1998 (1.), 1999 (vypadl), 2000 (2.), 2001 (2.), 2002 (3.), 2003 (Xsara WRC, 3.).


Citroën má na kontě tři prvenství v historii: roku 1959 (Coltelloni-Alexandre-Desrosiers, ID19), roku 1966 (Toivonen-Mikkander, DS21) a roku 2003 (Loeb-Elena, Xsara WRC).

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Autodružstvo Frýdek Místek
Beskydská 704, 738 02 - Frýdek Místek
730 588 237
seat@autodruzstvo-fm.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - PALLAS a ÉTOILE: Nová označení pro auta DS

PALLAS a ÉTOILE: Nová označení pro...

V průběhu roku 2024 získají modely DS Automobiles novou, jednodušší strukturu nabídky, vycházející ze dvou verzí s označením PALLAS a ÉTOILE. Cílem je zajistit větší přehlednost a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Průměrné emise CO2 nových automobilů v roce 2023 v Česku nepatrně klesly. Premiantem je Citroën

Průměrné emise CO2 nových automobilů...

V uplynulém roce si v oblasti osobních vozidel připsaly nejvíce registrací značky Škoda (35,0 %), Hyundai (9,1 %), Volkswagen (8,6 %), Toyota (7,9 %) a Kia (5,2 %). Jak je na tom český trh a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Stellantis a Hype nasazují v Paříži první flotilu 50 bezbariérových taxíků na vodíkový pohon

Stellantis a Hype nasazují v Paříži...

Skupina Stellantis – první výrobce na světě, který uvedl na trh sériová užitková a osobní vozidla na vodíkový pohon – a Hype, nezávislý subjekt nabízející čistě vodíková řešení...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Koncepční bohyně zvítězila v anketě GQ CAR AWARDS 2023!

Koncepční bohyně zvítězila v anketě...

Koncepční vůz DS E-TENSE PERFORMANCE, navržený jako vysoce výkonná laboratoř, která má urychlit vývoj technologií pro další generace vozů DS Automobiles, získává nové ocenění v anketě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Sláva na Hradě:  DS Automobiles a pak nový prezident

Sláva na Hradě: DS Automobiles a pak...

Pár dní před zvolením nové hlavy státu představila značka DS Automobiles na Pražském hradě své dva vrcholné modely, novou DS 7 E-TENSE 300 a limuzínu DS 9 E-TENSE 360. Modely mohli obdivovat...