Skvělým výkonem si finský pilot připsal 15. prvenství v mistrovství světa a ujal se vedení v celkovém pořadí šampionátu před Sébastienem Loebem.
Citroën Total World Rally Team tak navíc udržel mírný náskok na čele klasifikace Poháru konstruktérů.
Loeb – konec hned v úvodu
Úřadující mistr světa Sébastien Loeb měl havárii na RZ 3 hned první soutěžní den. „Přijeli jsme na vrchol, který začínal levotočivou zatáčkou, a následovala delší pravá. Daniel mi nadiktoval správnou rychlost, jenže já jsem pokračoval pořád doleva,“ popsal příčiny karambolu osminásobný mistr světa. „Pokusil jsem se to korigovat, ale můj DS3 WRC se dostal do smyku, do velkého příkopu a to nás vyhodilo do rotace. Poškození sice nebylo moc velké, ovšem náš ochranný rám byl zprohýbaný.“ Proto posádka Citroënu číslo jedna nemohla na druhý den pokračovat ani díky pravidlu Rally2.
Hirvonen kontroloval náskok
V neděli se v Portugalsku konečně ukázalo slunce, když proniklo přes těžký příkrov mraků už v 6.55 hod. Znovu do hry vstoupila volba pneumatik během servisní periody. Mikko Hirvonen pro svůj DS3 WRC zvolil na ještě vlhké silnice měkké Michelin Latitude Cross a do kufru si přibalil dvě pneumatiky s tvrdou směsí jako rezervní. Poslední porci rychlostních zkoušek obstaraly druhé průjezdy na Silves (21 km), Santana de Serra (31) a Sambro (5 km), kde se jela Power Stage jako vyvrcholení rally. Finský pilot Citroënu, který převzal vedení v soutěži od pátečního rána, pokračoval ve vyrovnaných výkonech. Pokaždé byl o poznání rychlejší než jeho pronásledovatelé a tak náskok pilota Citroënu DS3 WRC číslo 2 neustále narůstal. „Nedělní ráno se jelo na mokrých cestách a leckde s blátivými místy. Až Sambro byla totálně suchá,“ vysvětlil Jarmo Lehtinen po návratu do servisního parku v průběhu závěrečného dne.
„Už jsme úspěchu čím dál blíž, ale ještě pořád nás čeká dlouhá cesta,“ povzdechl si v tu chvíli Mikko po 19. rychlostní zkoušce. „Nepotřebuji zbytečně riskovat a jet zcela naplno, cítím, že mám situaci pod kontrolou. Ale musíme to zvládnout až do konce. Ještě nejsem rozhodnut, jestli budu usilovat o Power Stage. Nechci jít do zbytečného rizika, ale zase na druhou stranu proč nezískat nějaké extra body?“
Sedmý vítěz s Citroënem
Opět s temnými mraky nad střechou vyrazil Mikko do druhých průjezdů se čtyřmi tvrdými pneumatikami a dvěma měkkými v rezervě. A opravdu, déšť se opět vrátil a proudy vody poznamenaly část RZ 21 a také Power Stage (RZ 22). Někteří jezdci vytěžili ze stávajících podmínek maximum, zatímco pilot Citroën Total World Rally Teamu se namísto boje o umístění mezi trojicí nejlepších na Power Stage soustředil na celkové prvenství v soutěži.
Jesus Puras, Philippe Bugalski, Sébastien Loeb, Carlos Sainz, François Duval a Sébastien Ogier, to byli dosavadní vítězové Rally Portugalsko na vozech Citroën, Mikko Hirvonen se tak stal sedmým pilotem v tomto výčtu vítězů. „Jsem velmi hrdý na tento výsledek a je to současně velká odměna za práci, kterou odvedl celý tým za posledních několik měsíců,“ uvedl Fin za bujarého povzbuzování příslušníků citroënářské „Red Army“. „Moje vítězství značí i vedení v mistrovství světa, ale také prodloužení vedení v Poháru konstruktérů. Byla to neobvyklá rally, zapojil jsem víc hlavu a nemusel jsem od pátku jet na hranici. Kontrolovali jsme soutěž zepředu a mohli jsme rozšiřovat náš náskok.“
„Jsme nadšení z toho, že Mikko Hirvonen ukořistil své první vítězství s Citroënem,“ přidal se Fréderic Banzet, generální ředitel značky. „Po chybě Sébastiena Loeba byl Mikko schopný zvednout rukavici. Jel svým typicky uvolněným a klidným stylem, jakým nás udivoval v dobách, kdy patřil mezi naše soupeře. Je příjemné vidět, že se dostal až samý vrchol.“
Al-Attiyah mezi pěticí nejlepších, Neuville sbírá body
Nasser Al – Attiyah a Giovanni Bernacchini využili všechny své zkušenosti a odvedli bezvadný výkon, který je dovedl na 5. místo. Posádka tak nasbírala dost bodů k tomu, aby Quatar World Rally Team poskočil na čtvrtou pozici v Poháru konstruktérů mistrovství světa.
I když belgická posádka Thierry Neuville a Nicolas Gilsoul (Citroën Junior World Rally Team) byla nucena pokračovat třetí den jen díky pravidlu Rally2, bojovala dobře a skončila na devátém místě, čímž si připsala své první body ve WRC.
„Je to skvělé zajet takový výsledek! Šestý v Mexiku, pátý tady. Jsem velmi šťastný z tohoto umístění. Byla to jedna z nejtěžších rally a já ji dojel,“ řekl Katařan.
„Skončil jsem na trati v jedné louži. Bylo tam snad půl metru vody, a to v místě, kde bylo při seznamovací jízdě úplné sucho. Přední část auta bouchla do vody a poškodil se nám chladič. Museli jsme preventivně zastavit, abychom nepoškodili motor. Závěrečné dva dny šly ale dobře. První kola jsme odjeli kontrolovaně, abychom si ověřili naše poznámky a pak ve druhých průjezdech mohli jet víc naplno. Tím se nám podařilo zajet několik dobrých časů,“ řekl Thierry. „Doufám, že nyní už bych mohl rally dokončit i bez použití předpisu Rally2.“
„Nasser zajel další výtečný výsledek, i když pokračuje ve sbírání zkušeností. Je na něm vidět, že se chce vyhýbat chybám a hledá rychlost, která mu to umožňuje,“ analyzoval Yves Matton, šéf Citroën Racing. „Myslím, že by to pro něho mohl být průlomový okamžik, když zajel pátou příčku. Přiznal se, že z této situace si odnesl opravdu hodně. Thierry udělal na startu rally chybu hlavně kvůli nedostatku zkušeností. Po návratu do soutěže ukázal impozantní rychlost. Věříme, že se bude neustále zlepšovat v nadcházejících rally.“
Rally Portugalsko – konečné pořadí
Poř. | posádka | značka | celk.čas | |
1. | Hirvonen, Lehtinen | Citroën DS 3 WRC | 4:19:24.3 | +0.0 |
2. | Ostberg, Andersson | Ford Fiesta RS WRC | 4:21:16.1 | +1:51.7 |
3. | Novikov, Giraudet | Ford Fiesta RS WRC | 4:22:49.3 | +1:33.2 |
4. | Solberg, Patterson | Ford Fiesta RS WRC | 4:23:11.7 | +22.3 |
5. | Al-Attiyah, Bernacchini | Citroën DS 3 WRC | 4:27:21.9 | +4:10.2 |
6. | Prokop, Hruza | Ford Fiesta RS WRC | 4:27:25.3 | +3.3 |
7. | Kuipers, Buysmans | Ford Fiesta RS WRC | 4:28:03.4 | +38.0 |
8. | Ogier, Ingrassia | Škoda Fabia S2000 | 4:28:25.1 | +21.7 |
9. | Neuville, Gilsoul | Citroën DS 3 WRC | 4:29:54.0 | +1:28.9 |
10. | Ketomaa, Stenberg | Ford Fiesta RS WRC | 4:31:08.9 | +1:14.9 |
11. | Van Merksteijn, Chevaillier | Citroën DS 3 WRC | 4:31:27.1 | +18.1 |
Mistrovství světa FIA
Pořadí pilotů (po 4 z 13 soutěží)
1. | Hirvonen | Citroën DS3 WRC | 75 b |
2. | Loeb | Citroën DS3 WRC | 66 |
3. | P. Solberg | Ford Fiesta RS WRC | 59 |
4. | Östberg | Ford Fiesta RS WRC | 46 |
5. | Novikov | Ford Fiesta RS WRC | 36 |
Mistrovství světa FIA
Pohár konstruktérů
1. Citroën Total WRT 133, 2. Ford 91, 3. M-Sport Ford 60, 4. Qatar WRT 28, 5. Mini WRC 26, 6. Citröen Junior 16, 7. Adapta WRT 12, 8. Brazil WRT 8.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií