Citroen na Vodafone Rally Portugalsko 2012

Mikko Hirvonen a Jarmo Lehtinen oslavili v Portugalsku první vítězství na voze Citroën DS3 WRC. (Bohužel v druhé dnešní zprávě informujeme, že byli dodatečně vyloučeni.)

Skvělým výkonem si finský pilot připsal 15. prvenství v mistrovství světa a ujal se vedení v celkovém pořadí šampionátu před Sébastienem Loebem.

Citroën Total World Rally Team tak navíc udržel mírný náskok na čele klasifikace Poháru konstruktérů.

Loeb – konec hned v úvodu

Úřadující mistr světa Sébastien Loeb měl havárii na RZ 3 hned první soutěžní den. „Přijeli jsme na vrchol, který začínal levotočivou zatáčkou, a následovala delší pravá. Daniel mi nadiktoval správnou rychlost, jenže já jsem pokračoval pořád doleva,“ popsal příčiny karambolu osminásobný mistr světa. „Pokusil jsem se to korigovat, ale můj DS3 WRC se dostal do smyku, do velkého příkopu a to nás vyhodilo do rotace. Poškození sice nebylo moc velké, ovšem náš ochranný rám byl zprohýbaný.“ Proto posádka Citroënu číslo jedna nemohla na druhý den pokračovat ani díky pravidlu Rally2.

Hirvonen kontroloval náskok

V neděli se v Portugalsku konečně ukázalo slunce, když proniklo přes těžký příkrov mraků už v 6.55 hod. Znovu do hry vstoupila volba pneumatik během servisní periody. Mikko Hirvonen pro svůj DS3 WRC zvolil na ještě vlhké silnice měkké Michelin Latitude Cross a do kufru si přibalil dvě pneumatiky s tvrdou směsí jako rezervní. Poslední porci rychlostních zkoušek obstaraly druhé průjezdy na Silves (21 km), Santana de Serra (31) a Sambro (5 km), kde se jela Power Stage jako vyvrcholení rally. Finský pilot Citroënu, který převzal vedení v soutěži od pátečního rána, pokračoval ve vyrovnaných výkonech. Pokaždé byl o poznání rychlejší než jeho pronásledovatelé a tak náskok pilota Citroënu DS3 WRC číslo 2 neustále narůstal. „Nedělní ráno se jelo na mokrých cestách a leckde s blátivými místy. Až Sambro byla totálně suchá,“ vysvětlil Jarmo Lehtinen po návratu do servisního parku v průběhu závěrečného dne.

„Už jsme úspěchu čím dál blíž, ale ještě pořád nás čeká dlouhá cesta,“ povzdechl si v tu chvíli Mikko po 19. rychlostní zkoušce. „Nepotřebuji zbytečně riskovat a jet zcela naplno, cítím, že mám situaci pod kontrolou. Ale musíme to zvládnout až do konce. Ještě nejsem rozhodnut, jestli budu usilovat o Power Stage. Nechci jít do zbytečného rizika, ale zase na druhou stranu proč nezískat nějaké extra body?“

Sedmý vítěz s Citroënem

Opět s temnými mraky nad střechou vyrazil Mikko do druhých průjezdů se čtyřmi tvrdými pneumatikami a dvěma měkkými v rezervě. A opravdu, déšť se opět vrátil a proudy vody poznamenaly část RZ 21 a také Power Stage (RZ 22). Někteří jezdci vytěžili ze stávajících podmínek maximum, zatímco pilot Citroën Total World Rally Teamu se namísto boje o umístění mezi trojicí nejlepších na Power Stage soustředil na celkové prvenství v soutěži.

Jesus Puras, Philippe Bugalski, Sébastien Loeb, Carlos Sainz, François Duval a Sébastien Ogier, to byli dosavadní vítězové Rally Portugalsko na vozech Citroën, Mikko Hirvonen se tak stal sedmým pilotem v tomto výčtu vítězů. „Jsem velmi hrdý na tento výsledek a je to současně velká odměna za práci, kterou odvedl celý tým za posledních několik měsíců,“ uvedl Fin za bujarého povzbuzování příslušníků citroënářské „Red Army“. „Moje vítězství značí i vedení v mistrovství světa, ale také prodloužení vedení v Poháru konstruktérů. Byla to neobvyklá rally, zapojil jsem víc hlavu a nemusel jsem od pátku jet na hranici. Kontrolovali jsme soutěž zepředu a mohli jsme rozšiřovat náš náskok.“

„Jsme nadšení z toho, že Mikko Hirvonen ukořistil své první vítězství s Citroënem,“ přidal se Fréderic Banzet, generální ředitel značky. „Po chybě Sébastiena Loeba byl Mikko schopný zvednout rukavici. Jel svým typicky uvolněným a klidným stylem, jakým nás udivoval v dobách, kdy patřil mezi naše soupeře. Je příjemné vidět, že se dostal až samý vrchol.“

Al-Attiyah mezi pěticí nejlepších, Neuville sbírá body

Nasser Al – Attiyah a Giovanni Bernacchini využili všechny své zkušenosti a odvedli bezvadný výkon, který je dovedl na 5. místo. Posádka tak nasbírala dost bodů k tomu, aby Quatar World Rally Team poskočil na čtvrtou pozici v Poháru konstruktérů mistrovství světa.

I když belgická posádka Thierry Neuville a Nicolas Gilsoul (Citroën Junior World Rally Team) byla nucena pokračovat třetí den jen díky pravidlu Rally2, bojovala dobře a skončila na devátém místě, čímž si připsala své první body ve WRC.

„Je to skvělé zajet takový výsledek! Šestý v Mexiku, pátý tady. Jsem velmi šťastný z tohoto umístění. Byla to jedna z nejtěžších rally a já ji dojel,“ řekl Katařan.

„Skončil jsem na trati v jedné louži. Bylo tam snad půl metru vody, a to v místě, kde bylo při seznamovací jízdě úplné sucho. Přední část auta bouchla do vody a poškodil se nám chladič. Museli jsme preventivně zastavit, abychom nepoškodili motor. Závěrečné dva dny šly ale dobře. První kola jsme odjeli kontrolovaně, abychom si ověřili naše poznámky a pak ve druhých průjezdech mohli jet víc naplno. Tím se nám podařilo zajet několik dobrých časů,“ řekl Thierry. „Doufám, že nyní už bych mohl rally dokončit i bez použití předpisu Rally2.“

„Nasser zajel další výtečný výsledek, i když pokračuje ve sbírání zkušeností. Je na něm vidět, že se chce vyhýbat chybám a hledá rychlost, která mu to umožňuje,“ analyzoval Yves Matton, šéf Citroën Racing. „Myslím, že by to pro něho mohl být průlomový okamžik, když zajel pátou příčku. Přiznal se, že z této situace si odnesl opravdu hodně. Thierry udělal na startu rally chybu hlavně kvůli nedostatku zkušeností. Po návratu do soutěže ukázal impozantní rychlost. Věříme, že se bude neustále zlepšovat v nadcházejících rally.“

Rally Portugalsko – konečné pořadí

Poř. posádka značka celk.čas
1. Hirvonen, Lehtinen Citroën DS 3 WRC 4:19:24.3 +0.0
2. Ostberg, Andersson Ford Fiesta RS WRC 4:21:16.1 +1:51.7
3. Novikov, Giraudet Ford Fiesta RS WRC 4:22:49.3 +1:33.2
4. Solberg, Patterson Ford Fiesta RS WRC 4:23:11.7 +22.3
5. Al-Attiyah, Bernacchini Citroën DS 3 WRC 4:27:21.9 +4:10.2
6. Prokop, Hruza Ford Fiesta RS WRC 4:27:25.3 +3.3
7. Kuipers, Buysmans Ford Fiesta RS WRC 4:28:03.4 +38.0
8. Ogier, Ingrassia Škoda Fabia S2000 4:28:25.1 +21.7
9. Neuville, Gilsoul Citroën DS 3 WRC 4:29:54.0 +1:28.9
10. Ketomaa, Stenberg Ford Fiesta RS WRC 4:31:08.9 +1:14.9
11. Van Merksteijn, Chevaillier Citroën DS 3 WRC 4:31:27.1 +18.1

Mistrovství světa FIA

Pořadí pilotů (po 4 z 13 soutěží)

1. Hirvonen Citroën DS3 WRC 75 b
2. Loeb Citroën DS3 WRC 66
3. P. Solberg Ford Fiesta RS WRC 59
4. Östberg Ford Fiesta RS WRC 46
5. Novikov Ford Fiesta RS WRC 36

Mistrovství světa FIA

Pohár konstruktérů

1. Citroën Total WRT 133, 2. Ford 91, 3. M-Sport Ford 60, 4. Qatar WRT 28, 5. Mini WRC 26, 6. Citröen Junior 16, 7. Adapta WRT 12, 8. Brazil WRT 8.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Louda Auto a.s.
Třídvorská 70, 280 00 - Kolín V
321 715 804
lukas.lahoda@louda.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - PALLAS a ÉTOILE: Nová označení pro auta DS

PALLAS a ÉTOILE: Nová označení pro...

V průběhu roku 2024 získají modely DS Automobiles novou, jednodušší strukturu nabídky, vycházející ze dvou verzí s označením PALLAS a ÉTOILE. Cílem je zajistit větší přehlednost a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Průměrné emise CO2 nových automobilů v roce 2023 v Česku nepatrně klesly. Premiantem je Citroën

Průměrné emise CO2 nových automobilů...

V uplynulém roce si v oblasti osobních vozidel připsaly nejvíce registrací značky Škoda (35,0 %), Hyundai (9,1 %), Volkswagen (8,6 %), Toyota (7,9 %) a Kia (5,2 %). Jak je na tom český trh a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Stellantis a Hype nasazují v Paříži první flotilu 50 bezbariérových taxíků na vodíkový pohon

Stellantis a Hype nasazují v Paříži...

Skupina Stellantis – první výrobce na světě, který uvedl na trh sériová užitková a osobní vozidla na vodíkový pohon – a Hype, nezávislý subjekt nabízející čistě vodíková řešení...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Koncepční bohyně zvítězila v anketě GQ CAR AWARDS 2023!

Koncepční bohyně zvítězila v anketě...

Koncepční vůz DS E-TENSE PERFORMANCE, navržený jako vysoce výkonná laboratoř, která má urychlit vývoj technologií pro další generace vozů DS Automobiles, získává nové ocenění v anketě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Sláva na Hradě:  DS Automobiles a pak nový prezident

Sláva na Hradě: DS Automobiles a pak...

Pár dní před zvolením nové hlavy státu představila značka DS Automobiles na Pražském hradě své dva vrcholné modely, novou DS 7 E-TENSE 300 a limuzínu DS 9 E-TENSE 360. Modely mohli obdivovat...