Citroën na Turecké rallye – od 2. do 5. června 2005

Letošní rallye měří 1183 km, z toho je 348 km měřených v 17 rychlostních zkouškách na 9 různých trasách.

Rallye v kostce


Asistenční park je v Kemeru, lázeňském místě 40 km jižně. Rychlostní zkoušky jsou vedeny nad Kemerem v oblasti Beydaglari.


Seznamovací část je na programu v úterý 31. května (9.15 až 18 hod.) a ve středu 1. června (7 – 19.15 hod.). Šest z devíti tras je stejných jako v roce 2004, dvě pocházejí ještě z roku 2003.


Shakedown se odehraje na tříkilometrovém okruhu, který byl použit před rokem.


Slavnostní start proběhne na náměstí Cumhuriyet Square v Antalyi ve čtvrtek 2. června v 19 hodin.


‘Superspéciálka’ v Antalyi (RZ 1) plánovaná na stejnou hodinu v itineráři je anulována. Rallye tudíž začne až v pátek v Kemeru a první RZ bude číslo 2.


Program – 1. etapa – pátek 3. června: délka 546,30 km (148,14 km měřených v 8 RZ). Start v Kemeru v 6.10 hod. RZ 2 ‘Phaselis 1’ (28,98 km) – RZ 3 ‘Arykanda 1’ (11,95 km) – Seskupení v as. Parku v Kemeru (9.36 hod. / 10 min.) – Asistence B (9.46 hod. / 30 min.) – RZ 4 ‘Perge 1’ (22,28 km) – RZ 5 ‘Myra 1’ (24,05 km) – RZ 6 ‘Arykanda 2’ – Seskupení – Kemer (14 hod. / 10 min.) – Asistence C (14.10 hod. / 30 min.) – RZ 7 ‘Perge 2’ – RZ 8 ‘Myra 2’ – Seskupení Akdeniz Universita Antalya (17.51 hod. / 10 min.) – RZ 9 ‘Efes Pilsen 2’ (2,60 km) – Asistence D (19.24 hod. / flexi-servis 45 min.).


2. etapa – sobota 4. června: 494,39 km (150,49 km měřených v 7 RZ). Start v Kemeru v 7  hod. Asistence E (7 hod. / 10 min.) – RZ 10 ‘Kemer 1’ (20,35 km) – RZ 11 ‘Silyon 1’ (29,58 km) – Seskupení – Kemer (10. 01 hod. / 10 min.) – Asistence F (10.11 hod. / 30 min.) – RZ 12 ‘Kemer 2’ – RZ 13 ‘Silyon 2’ – Seskupení – Kemer (13.32 hod. / 10 min.) – Asistence G (13.42 hod. / 30 min.) – RZ 14 ‘Chimera 1’ (16,45 km) – RZ 15 ‘Phaselis 2’ – Seskupení – Akdeniz (17.28 hod. / 10 min.) – RZ 16 ‘Efes Pilsen 3’ (5,20 km) – Asistence H (19.01 hod. / flexi-servis 45 min.).


3. etapa – neděle 5. června: 142,85 km (49,80 km měřených ve 2 RZ). Start v Kemeru v 9 hod. Asistence I (9 hod. / 10 min.) – RZ 17 ‘Chimera 2’ – RZ 18 ‘Olympos’ (33,35 km) – Asistence J (12.31 hod. / 20 min.) – Příjezd do Kemeru kolem 12.55 hod.


Sedmé dějství mistrovství světa v automobilových soutěžích přivádí peloton posádek potřetí v historii WRC do Turecka. Citroën se tu hodlá poprat za prodloužení své série tří vítězství v řadě, kterou odstartoval už na Novém Zélandu. Citroën do Antalye vysílá dva vozy Xsara WRC, ovšem proti předcházejícím podnikům s jiným složením.


Jednu Xsaru obsazuje tradiční posádka Sébastien Loeb – Daniel Elena, druhý vůz je připraven pro dvojici Carlos Sainz – Marc Marti. Výzvu stájového šéfa Guy Fréquelina legendární madridský pilot přijal s nadšením, ovšem pouze pro toto nadcházející kolo mistrovství světa.


Po září (v roce 2002), konci února (2003) a konci června (2004) se Rallye Turecko tentokráte hlásí se začátkem června. Nové datum tomuto podniku přisoudilo druhou pozici v seriálu středomořských rallye. 340 kilometrů severozápadně od dějiště předcházející rallye, Kypru, čekají startující především vysoké teploty. Vždyť průměrná teplota se v tuto roční dobu pohybuje v Antalyi kolem 29 stupňů Celsia. Také terén je typický a není příliš odlišný od loňského „vydání“, zejména co do dlouhých úseků a partií, které jsou vesměs identické jako v roce 2004. Pro týmy to značí značnou nelibost, vždyť je tu zakázáno testování.


Citroën se proto na velkou středomořskou trilogii připravoval v Řecku, a to zcela standardním způsobem, tedy i s testy pneumatik. Zkoušky byly završeny v Alés – Monteils. Ovšem poněkud je „poznamenala“ skutečnost podpisu kontraktu s Carlosem Sainzem. „Vyvstal druhý okruh problémů,“ říká Xavier Mestelan-Pinon, technický ředitel Citroën Sport. „Carlos neznal povinný systém HANS. Proto jsme vždy jednu část dne věnovali přizpůsobování jeho sedadla a drobným modifikacím, které mají eliminovat nepříjemné pocity. Jinak jsme se opět setkali s takovým Carlosem, na kterého jsme byli všichni zvyklí – plně soustředěným, motivovaným, náročným a precizním…“


Vedoucí muž mistrovství světa jezdců Sébastien Loeb spolu s Danielem Elenou budou znovu otevírat trať během první etapy stejně jako na Kypru. Tato zametací sekvence bude ovšem tentokrát poněkud delší než na Afroditině ostrově (kolem 90 km). Tváří v tvář tomuto faktu si Loeb dokonce trochu zafilozofoval: „Aspoň si člověk dokazuje, že je skutečně v čele šampionátu. A na Kypru jsme stejně vyhráli, i když jsme otevírali první den.“


Carlose Sainze čeká v tomto roce první start. Bude to pro něho už 195. podnik mistrovství světa v jeho ohromující kariéře. Matador bude na trať vyrážet někde kolem 15. místa, tedy v pozici, kterou často nezažíval. Za to bude mít trať skutečně vymetenou a čistou.


Guy Fréquelin, sportovní ředitel Citroën Sport na téma „Sainzova sedmiměsíční absence za volantem WRC“: „Beru jakékoli body, které Carlos přinese do Poháru konstruktérů.“


Guy Fréquelin: „Sainz nás může ohromit!“

Musel jste změnit složení posádky u jedné z vašich Xsar. Bylo to jistě obtížné rozhodování. Nepřipouštíte si však velké riziko?


„Máme za sebou značně nepříjemnou sérii, která byla příčinou toho, že se muselo něco udělat. Moje příkazy a instrukce nebyly bohužel zcela respektovány. A následek? Naše výsledky v Poháru konstruktérů nejsou nejlepší a hlavně neodpovídají našim možnostem a představám. Za těchto podmínek jsme nemohli zůstat v nečinnosti. Děkuji Carlosu Sainzovi, že se rozhodl nám pomoci. Pro Turecko tak ale vyvstal nový problém, a sice to, zda není jeho angažování příliš riskantní. Pravděpodobně méně, než pokračovat v cestě, na které jsme se zastavili. Jak budeme pokračovat po Turecku? Žádné rozhodnutí se nedělá ze dne na den. O budoucnosti budeme ještě diskutovat.“

Sainz nepilotoval vůz WRC sedm měsíců. Co mu osobně doporučíte?


„Aby jel podle sebe, bez přehánění. Nepřeji si, aby příliš riskoval. Kolik bodů do Poháru konstruktérů přinese, tolik vezmu. Carlos ale usedne do vozu, který se sice vyvíjí, ale on ho dobře zná. Od začátku sezony si pravidelně voláme, zná přesně vývoj našeho auta a všeho, co děláme. Sedm měsíců bez volantu vozu WRC? Ano, ale s jeho znalostmi a zkušenostmi nepotřebuje žádnou zvláštní péči. Velice mu věřím i po tak dlouhé přestávce. Může nás hodně překvapit!“

Loeb: „Prodloužit vítěznou sérii!“

Kyperská rallye byla hodně neobvyklou soutěží…


„Určitě měla hodně pozitivních věcí. Prvenství mi přineslo další body, v průběhu soutěže jsme neměli sebemenší problém. Auto bylo jako obvykle spolehlivé, což je pro nás povzbudivé. Jsem ale rád, že máme Kypr za sebou. Nebudu zakrývat fakt, že to zrovna není moje oblíbená soutěž. Z pohledu pilota je to podnik, který se prostě musí odjet. Ocitnete-li se navíc v situaci jako my letos, kdy kontrolujete dva dny čelo soutěže, není to příliš zábavné. Pozor, Kypr ale neukázal skutečné kvality Marcuse a Pettera. Marcus dosáhl před odstoupením několika excelentních mezičasů a Petter neabsolvoval během dne rychlostní zkoušku, ve které by ho nesužovaly nějaké potíže. V Turecku se budu muset mít na pozoru mnohem více než kdy jindy.“

Jaké jsou podle vás rozdíly mezi Rallye Kypr a Tureckou rallye co se týče trati, profilu a povrchu rychlostních zkoušek?


„Turecko sice obsahuje některé pomalejší úseky, je ale celkově rychlejší. K soutěži nemám větších připomínek. Na trati je hodně stoupání a sjezdů. Šplháme do poměrně vysoké nadmořské výšky, ale nepůsobí nám to žádné mimořádné problémy. Povrch rychlostních zkoušek je kamenitý, v některých místech rozbitý. Ale najdeme i úseky, na nichž je povrch tvrdý. Na povrchu tratí leží různě hluboká vrstva šotoliny, která se musí zamést. Předem je velice těžké vědět, kolik šotoliny na povrchu bude. Devadesát kilometrů páteční etapy absolvuji jako zametací vůz, a to je velký handicap. Petter však pojede jako druhý, takže to pro něj bude prakticky stejné. Marcus vyjede jako pátý a tak na tom bude o něco lépe. A pozor na Carlose. Bude startovat až vzadu. Xsara je kvalitní auto a když se bude dobře cítit, může být hodně nebezpečný!“

Loni jste v Turecku vyhrál. Věříte, že víte co zde platí? Můžete znovu vyhrát a prodloužit svou neporazitelnost?


„Loni před začátkem pršelo, tudíž první startovní pozice nebyla zase tak velkou nevýhodou. Je ale nepravděpodobné, že by se to opakovalo. Samozřejmě se budu snažit vítěznou sérii prodloužit. I v minulosti jsme vyhráli soutěže, do nichž jsme první den vstupovali jako první. Myslím si však, že na začátek se budu spíše snažit ztratit co nejméně času. Uvidíme, kde se budeme po první etapě nacházet. Pak budeme vědět, o jaký výsledek budeme bojovat.“

Sainz: „Pomoci týmu. V autě i mimo.“


V závěru loňské sezony už jste nestartoval na Australské rallye. Nyní vám osud dává další šanci…„Není to zvláštní? Nevím, jak velká je role osudu, ale je pravda, že okolnosti jsou opravdu zajímavé. Poté, co jsem nemohl odstartovat do Australské rallye, jsem si myslel, že mou poslední soutěží bude Katalánská rallye. To je ale jiný příběh. Guy Frequelin byl v delikátní situaci. Řekl mi o tom, a protože nebylo moc času, musel jsem se rychle rozhodnout. Ještě předtím než jsem mu nyní na nabídku kývl, musel jsem vše probrat s rodinou. Když jsem si však shrnul, co pro mě Citroën za dvě sezony udělal, ani na okamžik jsem nezapochyboval o svém souhlasu. Jak jsem však uvedl, vracím se jen na Tureckou rallye. Není to návrat do celého světového šampionátu.“


Jak se cítíte, když před sebou máte návrat do vozu WRC, k týmu Citroën a do Turecka?„Pokud se k něčemu odhodlám, dělám to vždy naplno. A být součástí tak motivovaného týmu bude velkou motivací. Jsem moc rád, že se zase se všemi uvidím. Myslím si, že spolupráce bude klapat. Je to něco, co jsem cítil již při krátké návštěvě týmu na Rallye Monte Carlo. Na Tureckou rallye nemám špatné vzpomínky. V roce 2003 jsme tam s Marcem a Xsarou vyhráli. Pro Xsaru to tehdy bylo premiérové vítězství na šotolině. Pro nás to zase bylo první vítězství u Citroënu. Loni byla soutěž těžší. Nebyl jsem navíc úplně fit. Dnes se již nemohu dočkat návratu do WRC. Chci jet a vyzkoušet kam se posunula nová specifikace vozu a pneumatiky, o čemž jsem zatím jen slyšel.“


Vůz WRC jste sedm měsíců nepilotoval. Jak dlouho si myslíte, že vám bude trvat návrat do formy?„Doufám, že sedm měsíců na mně nebude moc znát a brzy chytím tempo. Auto je kvalitní, a to mi návrat usnadní. Mým cílem je odvést stoprocentní výkon. Budu tam proto, abych pomohl týmu a svou práci budu dělat co nejlépe. V autě i mimo něj.“




Sébastien Loeb se Turecké rallye zúčastnil třikrát: 2002 (Saxo Challenge, vypadl), 2003 (vypadl), 2004 (1.). Carlos Sainz vyhrál premiéru v MS v roce 2003, loni si připsal 4. místo.


KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
SAZ – Evžen Myslivec s.r.o.
Rybalkova 2639, 440 01 - Louny
415 652 154, 603 519 204
prodej.seat@saz-myslivec.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - PALLAS a ÉTOILE: Nová označení pro auta DS

PALLAS a ÉTOILE: Nová označení pro...

V průběhu roku 2024 získají modely DS Automobiles novou, jednodušší strukturu nabídky, vycházející ze dvou verzí s označením PALLAS a ÉTOILE. Cílem je zajistit větší přehlednost a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Průměrné emise CO2 nových automobilů v roce 2023 v Česku nepatrně klesly. Premiantem je Citroën

Průměrné emise CO2 nových automobilů...

V uplynulém roce si v oblasti osobních vozidel připsaly nejvíce registrací značky Škoda (35,0 %), Hyundai (9,1 %), Volkswagen (8,6 %), Toyota (7,9 %) a Kia (5,2 %). Jak je na tom český trh a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Stellantis a Hype nasazují v Paříži první flotilu 50 bezbariérových taxíků na vodíkový pohon

Stellantis a Hype nasazují v Paříži...

Skupina Stellantis – první výrobce na světě, který uvedl na trh sériová užitková a osobní vozidla na vodíkový pohon – a Hype, nezávislý subjekt nabízející čistě vodíková řešení...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Koncepční bohyně zvítězila v anketě GQ CAR AWARDS 2023!

Koncepční bohyně zvítězila v anketě...

Koncepční vůz DS E-TENSE PERFORMANCE, navržený jako vysoce výkonná laboratoř, která má urychlit vývoj technologií pro další generace vozů DS Automobiles, získává nové ocenění v anketě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Sláva na Hradě:  DS Automobiles a pak nový prezident

Sláva na Hradě: DS Automobiles a pak...

Pár dní před zvolením nové hlavy státu představila značka DS Automobiles na Pražském hradě své dva vrcholné modely, novou DS 7 E-TENSE 300 a limuzínu DS 9 E-TENSE 360. Modely mohli obdivovat...