Na startu budou dvě Xsary WRC s tradičními posádkami stáje Citroën Sport Sébastien Loeb – Daniel Elena a Francois Duval – Stéphane Prévot.
Před dvanácti měsíci se Sébastien Loeb, Xsara a Citroën nesmazatelně zapsali do historie Švédské rallye, když dobyli švédskou pevnost a Loeb ukončil nadvládu Skandinávců, která trvala více než půl století. Ohlasy z celého světa byly tehdy jednoznačné – stali se hrdiny rallye.
Nedávno potřetí za sebou vyhrál pilot Citroënu Sébastien Loeb úvodní podnik mistrovství – Rallye Monte Carlo, aby potřetí ve Švédsku nastupoval jako vedoucí jezdec seriálu. Realita dne je ovšem mnohem prozaičtější. Znamená, že vedoucí muž šampionátu musí trasu otevírat po celou úvodní etapu. Ve Švédsku to do slova a do písmene znamená „vymetat“ trasu od sněhu, což se může projevit na naměřených časech.
„Umím si to představit, když v pátek ráno vytáhnu roletu v hotelovém pokoji. Bude-li padat sníh po celou noc, pak je taktika úvodní etapy jasná – pokusit se neztratit tolik času, než kolik ho dokážu získat ve dvou následujících etapách. Body se rozdávají po celé tři dny, tudíž je nutné se vyhýbat chybám,“ plánuje Sébastien Loeb.
Poněkud lepší místo na startu bude mít Francois Duval, který Monte Carlo nedokončil. Podle belgického pilota ve službách Citroënu budou podmínky sice náročné, ale stejné pro všechny.
Citroën se na Švédskou rallye připravoval dlouhodobě. Finále přípravy obstaraly čtyřdenní testy v prosinci pod vedením technického šéfa Jean-Claude Vaucarda. „Každý z pilotů měl pro sebe dva dny. Duval se teprve seznamoval s Xsarou na sněhu. Testovali jsme za teplot kolem minus 10 stupňů. Během seznamovacích tréninků se jezdci musí dostat do správného rytmu,“ uvedl Vaucard.
Loeb obhajoba, Duval první body
Guy Fréquelin, stájový šéf Citroënu Sport, se po triumfu Loeba v Monte Carlu nechal slyšet, že ani po létech ve světových rallye ho touha vítězit neomrzela. „Devětkrát jsem byl na Monte Carlu za volantem, teď slavím triumf jako šéf. Těžko mě může omrzet pohled na Loeba s Elenou, když stoupají tam, kam smějí pouze legendy tohoto sportu. Každé vítězství je odměnou pro celý tým, který tvrdě pracuje celý rok. Je to pořád motivace a odměna za profesionalitu týmu. Náš cíl pro Švédsko? Dvě auta na bodovaných místech, z toho jedno na stupních vítězů.“
Sébastien Loeb si po loňském triumfu Švédskou rallye zamiloval. Je ale nejoblíbenější? „To záleží na ní,“ říká Loeb. „Když má cesty pokryté ledem a kolem vysoké sněhové mantinely, pak nemůže být lepší rallye. Když ale musím vymetat cestu od čerstvého sněhu a trasu otevírat, je to samozřejmě horší. Sice tu startuji už popáté, a trasy se příliš nemění, díky nevyzpytatelným podmínkám je však podnik pořád jiný. Podmínky se mění, takže trať může být úplně jiná, než jakou ji poznáme při seznamovacích etapách. Samozřejmě bych rád obhájil loňskou korunku. Možné to je, protože i auto bude lepší než loni. Hodně se pracovalo na speciálním „švédském“ modelu Xsary. Prosincové testy to potvrdily, byly vynikající. Pokud mě počasí neodsoudí do role vymetače tratě, měl bych být hodně rychlý.“
Francois Duval vzpomíná na svou první účast ve Švédsku v roce 2002, kde startoval ve skupině A a skončil desátý. „Byl jsem hodně překvapený vysokými bariérami kolem trati. Podnik se mi líbí. V Monte Carlu jsem sice měl nehodu, ale neudělal jsem vysloveně jezdeckou chybu. Ve Švédsku je důležité chytit od začátku správný rytmus. Ten byl vždy doménou domácích jezdců. Ale myslím si, že už jsme tu zdomácněli i my. Chci rozhodně být v neděli v cíli a získat pro svůj tým první body v novém roce.“
Rallye ve zkratce
Švédská rallye vznikla v roce 1950, od roku 1965 je zimním podnikem, od roku 1967 je cílovým městem soutěže Karlstad, univerzitní městečko na břehu jezera Vänern. Centrem rallye je Hagfors, město situované 100 km severně od Karlstadu. Asistenční park je v prostoru místního letiště, 10 km západně od středu města.
54. ročník má trať o celkové délce 1748,12 km, z toho 359,87 km měřených ve 20 rychlostních zkouškách na 11 různých trasách. Seznámení s tratí je na programu dnes v úterý 8. a ve středu 9. února (8 až 18 hod.). „Shakedown“ proběhne ve čtvrtek 10. února od 8 do 11 hod. Jede se na čtyřkilometrovém okruhu, který je stejný jako v roce 2004. Ve stejný den je i slavnostní start v Karlstadu v 19 hod.
- 1. etapa – pátek 11. února: délka 600,54 km, z toho 106,48 km měřených v 7 rychlostních zkouškách na 4 trasách. Start je v Hagforsu v 7. 35 hod. RZ 1 « Likenäs 1 », 21,78 km – RZ 2 « Hara 1 », 11,32 km – RZ 3 « Torntorp 1 », 19,21 km – Asistence A (11.51 hod. / 30 min.) – RZ 4 « Likenäs 2 – RZ 5 « Hara 2 » – RZ 6 « Torntorp 2 » – RZ 7 « Hagfors Sprint 1 », 1,86 km – Asistence B (flexi-servis, 17.40 hod. / 45 min.). Cíl etapy v Karlstadu kolem 19.40 hod.
- 2. etapa – sobota 12. února: délka 683,75 km, z toho 139,53 km měřených v 7 RZ na 5 odlišných trasách. Startuje se v Karlstadu v 5.50 hod. Asistence C (7.10 hod.) – RZ 8 « Sundsjön 1 », 20,78 km – RZ 9 « Vargasen 1 », 24,79 km – Asistence D (9.40 hod. / 30 min.) – RZ 10 « Fredriksberg », 20,13 km – RZ 11 « Lejen », 26,40 km – Asistence E (13.48 hod. / 30 min.) – RZ 12 « Sundsjön 2 » – RZ 13 « Vargasen 2 » – RZ 14 « Hagfors Sprint 2 » – Asistence F (flexi-servis, 17.43 hod. / 45 min.) – Cíl etapy v Karlstadu v 19.42 hod.
- 3. etapa – neděle 13. února: délka 463,83 km, z toho 113,86 km měřených v 6 RZ na 3 trasách. Start v Karlstadu v 6.40 hod. Asistence G (6.50 hod. / 10 min.) – RZ 15 « Lesjöfors 1 », 22,33 km – RZ 16 « Rämmen 1 », 23,35 km – RZ 17 « Malta 1 », 11,25 km – Asistence H (10 hod. / 30 min.) – RZ 18 « Lesjöfors 2 » – RZ 19 « Rämmen 2 » – RZ 20 « Malta 2 » – Asistence I (13.24 hod. / 20 min.) – Cíl v Karlstadu kolem 15. hod.
Sébastien Loeb a Daniel Elena jsou na startu popáté: 2001 (Saxo Challenge/vypadli), 2002 (Xsara WRC, 17.), 2003 (Xsara WRC, 7.), 2004 (Xsara WRC, 1.).
François Duval má tři účasti: 2002 (Focus WRC, 10.), 2003 (Focus WRC, vypadl), 2004 (Focus WRC, vypadl).
Stéphane Prévot je ve Švédsku posedmé, od roku 1995 s Bruno Thirym / Escort Cosworth/6.), 1998 (Thiry / Escort WRC/8.), 1999 (Thiry / Subaru Impreza WRC/10.), 2001 (Thiry / Škoda Octavia / 10.), 2003 (Bernard Munster / Subaru Impreza WRX / 37.) a 2004 (François Duval / Ford Focus / vypadl).
Rekord v počtu vítězství drží Švéd Stig Blomqvist se 7 prvenstvími.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií