Trať: celkem 1104,15 km (šotolina), z toho 358,84 km měřených v 23 RZ (13 odlišných).
Centrum rally: Istanbul
Seznámení s tratí již dnes v úterý 13. dubna 7.30 až 18.40 a středa 14. dubna 7.30 až 18.00.
Shakedown: čtvrtek 15. dubna mezi 8 – 12 hod. v Kadilli na speciálce 4,75 km.
Start: čtvrtek 15. dubna Ayasofya v 17.30.
- 1.etapa – pátek 16. dubna: 431,81 km, z toho 98,42 km měřených v 9 RZ. Start: 8.00 – RZ 1 :‘Darlik 1’ (15,66 km) – RZ 2 : ‘Karabeyli 1’ (8,23 km) – RZ 3 : ‘Bozgoca 1’ (13,52 km) – RZ 4 : ‘Halli 1’ (9,60 km) – Asistence A (12.27 / 30 min) – RZ 5 : ‘Darlik 2’ (15,66 km) – RZ 6 : ‘Karabeyli 2’ (8,23 km) – RZ 7 : ‘Bozgoca 2’ (13,52 km) – RZ 8 : ‘Halli 2’ (9,60 km) – RZ 9 : ‘SSS Istanbul’ (2,20 km) – Asistence B (21.30 / 45 min) – Cíl kolem 0.30.
- 2. etapa – sobota 17. dubna: 389,72 km, z toho 145,82 km měřených v 8 RZ. Start: 8.57 – Asistence C (9.00 / 15 min) – RZ 10 : ‘Göçbeyli 1’ (18,17 km) – RZ 11 : ‘Ulupelit 1’ (12,98 km) – RZ 12 : ‘Bozhane 1’ (14,59 km) – RZ 13 : ‘Riva 1’ (27,17 km) – Asistence D (13.55 / 30 min) – RZ 14 : ‘Göçbeyli 2’ (18,17 km) – RZ 15 : ‘Ulupelit 2’ (12,98 km) – RZ 16 : ‘Bozhane 2’ (14,59 km) – RZ 17 : ‘Riva 2’ (27,17 km) – Asistence E (18.53 / 45 min) – Cíl kolem 22.45.
- 3. etapa – neděle 18. dubna: 282,62 km, z toho 114,60 km měřených v 6 RZ. Start: 7.57 – Asistence F (8.00 / 15 min) – RZ 18 : ‘Deniz 1’ (16,76 km) – RZ 19 : ‘Mudarli 1’ (21,32 km) – RZ 20 : ‘Ballica 1’ (19,22 km) – Asistence G (11.44 / 30 min) – RZ 21 : ‘Deniz 2’ (16,76 km) – RZ 22 : ‘Mudarli 2’ (21,32 km) – RZ 23 : ‘Ballica 2’ (19,22 km) – Asistence H (15.41 / 10 min) – Cíl (finálové podium) 16.11 hod.
Posádky Citroën:
Sébastien Loeb a Daniel Elena
- WRC debut: Španělsko 98 (Saxo Kit-Car / vypadli)
- WRC startů: 128
- WRC vítězství: 56
- WRC titulů: 6 (2004 až 2009)
Dani Sordo
- WRC debut: Španělsko 03 (Mitsubishi Lancer / 18.)
- WRC startů: 74
- Juniorský titul: 2005 (C2 S1600).
Marc Marti
- WRC debut: Španělsko 92 (Peugeot 309 / 21.)
- WRC startů: 138
- WRC vítězství: 3
- Juniorský titul: 2005 (C2 S1600).
Posádky Citroën na Rally Turecko:
- Sébastien Loeb et Daniel Elena : 5. účast : 2003 (Xsara WRC / vypadli) – 2004 (Xsara WRC / 1.) – 2005 (Xsara WRC / 1.) – 2008 (C4 WRC / 3.)
- Dani Sordo : 3. účast : 2006 (Xsara WRC / 7.) – 2008 (C4 WRC / 4.)
- Marc Marti : 6. účast : 2003 (Xsara WRC / 1.) – 2004 (Xsara WRC / 4.) – 2005 (Xsara WRC / 4.) – 2006 (Xsara WRC / 7.) – 2008 (C4 WRC / 4.).
Citroen a Loeb míří k třetímu triumfu v řadě
Pro svůj návrat do programu mistrovství světa FIA WRC se chce Rally Turecko blýsknout novou tváří, kterou mají reprezentovat obměněné trasy v okolí Istanbulu. Vítězové tureckého podniku z let 2004 a 2005, Sébastien Loeb a Daniel Elena, budou mít velkou šanci zaznamenat třetí prvenství v letošním programu šampionátu v řadě a zvýšit tak náskok na čele klasifikace v pořadí pilotů.
Stěhování do Istanbulu
Po Rally Jordánsko tým Citroën Total World Rally Team, vedoucí tým v hodnocení Poháru konstruktérů, navíc počítá s umístěním na stupních vítězů také s druhou svou posádkou na voze Ciitroën C4 WRC – Dani Sordo, Marc Martí.
Rally Turecko se po pěti reprízách od zařazení do seriálu mistrovství světa v roce 2003 poprvé přesouvá z obvyklého Kemeru do Istanbulu. Program letošní rally se tak odehraje z valné většiny na asijském kontinentu: speciálky a asistenční park jsou situované do istanbulského okrsku Pendik, který vymezuje Bospor, Marmarské a Černé moře.
Loeb: Čeká nás mix povrchů
Sébastien Loeb vždy vítal nové tratě a v podobném duchu se vyjadřuje i k novinkám v Turecku. „Obvykle bývají speciálky rychlé a široké, takže je řeč spíše o rendez-vous pilotů. Stejně tak vím, že druhý den nás nemine 40 kilometrů asfaltu. Naše auta, resp. jejich pneumatiky čeká hlavně šotolina, tedy kombinace povrchů, na kterých jsme byli například úspěšní loni na Kypru. Jelikož se jedná o jakýsi mix, bude důležité najít optimální tempo pro přechody z jednotlivých povrchů.“
Z 358,84 kilometrů měřených bude 12 % na asfaltu.
Druhý ve Švédsku, poté vítězný v Mexiku a Jordánsku, má šestinásobný mistr světa Sébastien Loeb k dobru 25 bodů na Jari-Matti Latvallu. Může tak s klidem vyhlížet čtvrté dějství šampionátu? „Pětadvacet bodů je to samé jako jedno vítězství. Je samozřejmě dobré mít v rukávu takového žolíka, ale průběh loňské sezony nám jasně naznačil, že v průběhu mistrovství je důležitý každý bodík. Pro nás to znamená jediné, jít do každé rally se stejným cílem. Naše pozice na čele klasifikace nás samozřejmě staví do role vymetačů tratě první den a pochopitelně víme, jaký význam vymetání může mít.“
Dani Sordó, čtvrtý na Jordánské rally, má opět za úkol získat body pro svou značku do Poháru konstruktérů. Španělský pilot ale pro Turecko plánuje stupně vítězů: „Po prvních dvou rally byl pro mě důležitý návrat sebevědomí. Projevilo se to v Jordánsku několika dobrými časy. A nakonec se nám podařilo vybojovat body pro značku za čtvrté místo. A teď by měl přijít čas zúročení znovunalezené sebedůvěry v prvních stupních vítězů v této sezoně. Věřím, že C4 WRC bude na tomto terénu úspěšný.“
Jen malá poznámka – Marc Martí je jedním z mála pilotů, který má na kontě všechny ročníky Turecké rally. Debutoval v roce 2003 po boku Carlose Sainze na Citroënu Xsara WRC.
Tři otázky pro Sébastiena Loeba
Jedno druhé místo, pak dvě prvenství… Sezona 2010 pro vás nezačala zrovna špatně, vedete mistrovství světa…
„Je to úsměvné, když si někdo myslí, že moje druhé místo ve Švédsku bylo důsledkem nedostatku motivace z mé strany! Můžu jim vzkázat, ať se uklidní, nemám v úmyslu zůstat co do počtu výher na čísle 56…Co je zajímavější, šampionát 2010 není jen duelem mezi Mikko Hirvonenem a mnou. Je tu najednou také Jari-Matti Latvala, Petter Solberg a Sebastien Ogier. Všichni, včetně Daniho, jsou schopni bojovat o první místa. V tuto chvíli je to sice spíše ku prospěchu mistrovství, ale pro mě to znamená, že splnění mého cíle bude mnohem těžší. „
Tureckou rally provází nová trať. Co to znamená pro vás?
„Určitě to vyžaduje mnohem větší soustředění z mé strany oproti seznamovacím jízdám. Když mám již poznámky a vidím, že se na trati proti předcházejícímu ročníku mnoho nezměnilo, vím, kde jsou záludná místa, jedu mnohem bezstarostněji. Když ale jedu někde úplně poprvé, je vše mnohem složitější. Při rychlosti 70 km za hodinu, což je rychlost povolená při seznamování s tratí a je kontrolovaná, si musím umět představit, jak rychle mám najíždět do zatáček a na nerovnosti při samotném závodě. Při prvních průjezdech proto jezdíme rychleji než obvykle. Je to lepší si pak korigovat poznámky pro druhé průjezdy.“
A co vymetání trati, určitě nemáte chuť se o tom ještě bavit?
„Ano, nemám to rád. Připadá mi to škoda, že se pozornost zaměřuje víc směrem k vedení než na souboje vedené posádkami. Můj názor je už více než dva roky stejný. Myslím, že obrácení pořadí nejlepších 15 v druhém a třetím dnu by bylo tím nejlepším řešením. A šanci útočit na čelo by měli všichni. Také podporuji myšlenku přeměnit shakedown na jakousi kvalifikaci, což by pilotům umožnilo vybírat si své startovní pořadí. Každopádně doufám, že FIA brzy změní pravidla pro prosazování spravedlivějšího sportu.“
Rally Turecko (15. – 18. dubna 2010) – nový cíl pro Citroën Junior Team:
Na start v Turecku netrpělivě čeká také juniorský tým Citroënu. Sébastien Ogier / Julien Ingrassia a Kimi Räikkönen/ Kaj Lindström na vozech C4 WRC budou na startu jedné ze tří nových rally v tomto ročníku. Po Turecku budou na programu ještě rally v Bulharsku a Alsasku.
Sébastien Ogier a Julien Ingrassia zatím dokazují, že zvládají všechny druhy povrchů. Juniorští mistři světa z roku 2008 mají před startem karty dobře rozdané: „Stejně jako v Jordánsku bude důležité neudělat chybu. Poprvé v této sezoně budeme mít při této nové soutěži všichni stejné výchozí podmínky. Seznamování s tratí bude nesmírně důležité. Budeme se snažit bojovat na čele stejně jako ve Švédsku, Mexiku a Jordánsku. Celý náš tým odvádí od začátku sezony vynikající práci a naše výsledky to dokazují.“
Kimi Räikkönen a Kaj Lindström mají na kontě první body za osmé místo z Rally Jordánsko. „Je nádherné dojet takto náročnou soutěž. Navíc když tak těžkou trať jsem v životě neviděl.“
V Turecku bude finská posádka Citroënu vystavena povrchu, se kterým nemá žádné zkušenosti. „Nevím o trati vůbec nic, proto bude důležité seznámení s tratí v Turecku. Musíme ještě do startu udělat moc práce. Myslím ale, že bychom se v Turecku mohli ještě zlepšit.“
Tři otázky pro Kimiho Räikkönena
Máte první body v mistrovství světa z Jordánska. Chcete na ně opět dosáhnout?
„Byla to moje třetí rally v životě s C4 WRC a mým jediným cílem bylo dojet. Byly tam obzvláště obtížné podmínky, velmi specifické tratě s kluzkým povrchem. První den byl pravděpodobně nejtěžší v mé krátké kariéře v rally vůbec! Takže spokojenost s tím, že jsme zvládli všechny záludnosti a neudělali jsme velké chyby. Nebyli jsme sice nejrychlejší, ale zlepšujeme se.“
Jak vidíte svůj pokrok za volantem C4 WRC?
„Terén v Jordánsku byl velmi odlišný od podmínek v Mexiku. Tam jsem se cítil poněkud jistěji. Tam jsem se rozhodl útočit a vypadl jsem. V Jordánsku jsme raději zvolili bezpečnější tempo, abychom dojeli do cíle. Každý kilometr se víc a víc dozvídám o chování Citroënu C4 WRC a na konci každé etapy mám pocit, že se zlepšuji. Začínám se cítit lépe a ve WRC se více bavím, což je možná to nejdůležitější!“
Pojedete tedy v Turecku už více na jistotu?
„V Turecku se budeme pohybovat ve velmi odlišném prostředí. Zkušeností máme málo, každá rally je pro nás nová. Cílem bude opět dojet až do konce. Uvidíme, kde se budeme pohybovat ze začátku závodu, a pokud to situace dovolí, budeme se snažit se zlepšovat a snižovat odstup za nejlepšími.“
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autorizovaný dealer a opravce OPEL
Člen koncernu TUkas