Citroen na Rally Španělsko (23. – 26. 10. 2014)

Mimořádná výzva čeká na posádky při Rally Španělsko – jeden den na šotolině, dva dny na asfaltu, unikátní mix různých povrchů je ojedinělý v rámci mistrovství světa WRC v této sezoně.

Čtvrtek 23.října

Na rozdíl od loňska budou posádky po úvodním šotolinovém povrchu pokračovat dva dny na asfaltu. V konfiguraci pro šotolinu absolvují vozy dvě kola shakedownu ve čtvrtek od 8 do 9.30 hodin jen tři kilometry od servisního parku.

Ve 13 hodin posádky opustí Salou a zamíří na slavnostní start, který se uskuteční na asfaltu ulic v Barceloně (3,2 km/18.08). Po 222 kilometrech se vozy vrátí do parku ve 20.08 hodin.

Pátek 24.října

– ráno bude patřit prvním průjezdům tří rychlostních zkoušek na šotolině: Gandesa (7 km/8.33), Pesells (26,59 km/14.19) a Terra Alta (35,68 km/10.01) se směsí obou povrchů. Po třicetiminutovém servisu v Port Aventura startují v 12.06 opakovačky stejných zkoušek. Od 17.22 přijde čas na změny konfigurací všech vozů na asfalt během pětasedmdesátiminutového flexi servisu.

V sobotu 25.října

– startuje druhá etapa na Tivissa (3,96 km/9.08), následuje dlouhá zkouška Escaladei (50 km/9.51) a poté Colldejou (26,48 km/ 11.14). Po polední pauze následují dvě rychlostní zkoušky, které budou vybojovány dvakrát (14.16 a 15.39), aby den končil v Salou (2,24 km/17.07) v testu v centru města.

Závěrečný nedělní sprint 26.října

– obstarají dva průjezdy dvojice rychlostních zkoušek. Posádky se pustí do La Mussara (20,48 km – 7.30/10.45), při východu slunce se poprvé pojde Riudecanyes (15.55 km – 8.20/12.08), druhý průjezd bude současně Power Stage, která celou soutěž zakončí. Cíl rally je naplánován v Salou na 13.16 hodin.

Tři vozy Citroën DS3 WRC

– budou osazeny posádkami Kris Meeke/Paul Nagle, Mads Ostberg/Jonas Andersson a Khalid Al Qassimi/Chris Patersson.

Od roku 1991, kdy se španělská rally poprvé zařadila jako součást programu světového šampionátu, se na ní podařilo vyhrát všem modelům z produkce Citroën Racing. V roce 1999 to bylo právě ve Španělsku, kde značka získala vůbec první vítězství ve WRC díky modelu Xsara Kit-Car, na kterém jeli Philippe Bugalski a Jean-Paul Chiaroni. Od roku 2005 Sébastien Loeb a Daniel Elena začali psát svou rekordní sérii osmi vítězství v řadě na voze Xsara WRC (2005 – 2006), C4 WRC (2007 – 2010) a DS3 WRC (2011- 2012).

Jedno auto, dvě konfigurace

Od roku 2010 je Rally Španělsko jedinečným podnikem ve WRC. Její výjimečnost spočívá právě v mixu dvou druhů povrchů, šotoliny a asfaltu, s nimiž se posádky musí vyrovnávat ve stejném voze. „Je to hodně zvláštní výzva,“ potvrzuje Yves Matton, stájový šéf Citroën Racing Teamu. „Nejnáročnější část je vždy po skončení prvního dne a nutnosti přenastavení vozů. Není v programu mistrovství světa podobná rally, která by byla tak specifická na přípravu a logistické požadavky. Kromě aut se samozřejmě musí přizpůsobovat těmto změněným podmínkám samotní piloti. Na částech vozů, které vyžadují změny a nastavení, pracujeme, ale velká část adaptace leží na posádkách.“

„Během pátečního večera při servisní periodě bude mít našich osm mechaniků spoustu práce, kterou musí stihnout za 75 minut. Jednoduše řečeno, zůstane jen karoserie a motor,“ říká Didier Clément, hlavní inženýr pro DS3 WRC. „Každou operaci musíme mít pečlivě připravenou. Každý musí přesně vědět, co má dělat. Už několik dní před rally náš tým nacvičuje přechody z jedné konfigurace na další.“

Dalším významným specifikem katalánské soutěže je také samotná šotolina prvého dne, která ovšem leží na asfaltu. To zejména platí o střední části dlouhé sekce Terra Alta. „Tradičně právě tady mohou vznikat velké odstupy. Ne každé auto reaguje stejně na asfaltovou silnici, mají sklon k menší citlivosti. Tady přichází čas pilotů, kteří musí najít optimální rychlost vzhledem k použitým pneumatikám.“

Kris Meeke se neustále zlepšuje

„Cítím se silnější a silnější,“ komentoval Kris Meeke své pocity na prahu druhé poloviny sezony. Po podiu v lednovém Monte Carlu využil Brit každou další příležitost k tomu, aby se ve WRC neustále zdokonaloval. Aby pak od konce července demonstroval svou rychlost na všech druzích povrchů a zajel třetí místa ve Finsku, Austrálii a Francii. „Každý z pilotů v mistrovství světa potřebuje nějaký čas na to, aby se cítil dobře a mohl ukázat svůj potenciál,“ zdůraznil. „Zkušenosti, které jsem nastřádal, se začínají projevovat. Daří se mi více předvídat. Moje rychlost je přirozenější a jsem schopný být rychlejší bez toho, že bych zbytečně riskoval, jak se mi dříve stávalo.“ Ve Španělsku se Kris bude muset znovu učit. I když na této rally startoval už šestkrát, nemá moc zkušeností se smíšeným povrchem, na kterém se aktuálně jezdí, s výjimkou ročníku 2011. „Asfaltové rychlostní zkoušky jsou podobné těm, které znám. Pravda je, že se musím porvat s šotolinou, ale chtěl bych podat svůj nejlepší výkon. Je mi jasné, že na čele to bude hodně natěsno. Musíme se držet co nejblíže prvnímu místu.“

Nová výzva pro Madse Ostberga

Mads Ostberg je rychlý na šotolině, nicméně zlepšení ukázal pokaždé, když startoval i na asfaltu. Ve Španělsku se startem na jeho oblíbeném povrchu a zbytkem soutěže na asfaltu má šanci na dobré umístění. „Hodně jsme se naučili během předcházejících rally v Německu a ve Francii,“ potvrdil Nor. „Musíme vytěžit maximum ze zkušeností, které jsme nedávno získali, a pokračovat správným směrem.“ Mads už se nemůže dočkat startu soutěže. „Mám rád zdejší šotolinové rychlostní zkoušky. Mám v paměti závodění jak v suchých, tak i mokrých podmínkách. Doufám, že bych mohl po první etapě skončit mezi první trojkou. A potom budu muset co nejrychleji najít a přizpůsobit své reflexy na asfalt. Přes noc nás čeká úplný reset a pak probuzení další ráno v „asfaltovém módu“. Klíčové bude použít správně nové pneumatiky Michelin tak, aby se nepřehřívaly. Pokud všechno půjde dobře, mohli bychom se dočkat dobrého výsledku.“

Khalid Al Qassimi zpátky ve WRC

Khalid Al Qassimi, který aktuálně bojuje o druhý titul v mistrovství Středního východu v rally, se vrací do WRC právě ve Španělsku. V Citroën Total Abu Dhabi World Rally Teamu startoval už ve Švédsku, Portugalsku a v Itálii a nyní ho čeká letošní premiéra na asfaltu. „Mám rád rychlostní zkoušky na asfaltu právě ve Španělsku,“ zdůraznil Khalid. „Pokud ale budou tratě mokré, bude to úplně jiný druh výzvy. Na druhou stranu páteční šotolina také není z mých oblíbených povrchů. Budu potřebovat trochu času, abych přizpůsobil své chování.“ Khalid plně žije týmovým duchem a nabízí pomoc svým týmovým kolegům. „Chtěl bych popřát Krisovi a Madsovi jen to nejlepší. Věřím, že mohou bojovat o vedoucí pozice a získat co nejvíce bodů.“

Abu Dhabi Racing budou rovněž reprezentovat Mohamed Al Mutawaa a Stephen McAuley přihlášení do WRC3 na DS3 R3. Předposlední podnik sezony bude důležitý také pro posádky Sébastien Chardonnet/Thibault De la Hay a Stéphane Lefebvre/Thomas Dubois v kategorii WRC2 na jejich DS3 R5.

Závěrečný nedělní sprint obstarají dva průjezdy dvojice rychlostních zkoušek. Posádky se pustí do La Mussara (20,48 km – 7.30/10.45), při východu slunce se poprvé pojde Riudecanyes (15.55 km – 8.20/12.08), druhý průjezd bude současně Power Stage, která celou soutěž zakončí. Cíl rally je naplánován v Salou na 13.16 hodin.

Značka Citroën

Značka Citroën byla založena v roce 1919 lety pod pařížskou Eiffelovkou. Citroën vždy ztělesňoval kombinaci kreativity a technologie ve službách pohody. Tento slib se dnes odráží v jeho modelech. Řada DS, představující prémiovou nabídku Citroën, byla na trh uvedena v roce 2010 a setkala se s velkým úspěchem, registruje již 410 000 prodaných vozů. Zatímco řada DS představující prémiovou nabídku Citroën, která byla na trh uvedena v roce 2010, se již setkala s velkým úspěchem, neboť registruje již 410 000 prodaných vozů, základní řada C se dočká obnovení v roce 2014, kdy se v létě na trhu objeví Citroën C4 Cactus. Citroën, který se opírá o koncepci „Kreativní technologie“, má ve své nabídce širokou škálu technologií, od „Full Electric“ přes mikrohybrid e-HDi, BlueHDi a benzínové motory PureTech po „Full Hybrid“. Tyto technologické novinky nesou své ovoce ať už v mistrovství WRC, kde již Citroën získal 8 titulů v Poháru konstruktérů, či ve WTTC, kde se značka objevuje v roce 2014 poprvé. Citroën, to je 10 000 kontaktních míst pro zákazníky, zastoupení v 90 zemích a 1 266 000 vozů prodaných v roce 2013.

Více na www.citroen.cz

 

 

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Libor Suchý, autoprodejna
Nový Šaldorf 81, 671 81 - Znojmo
515 227 952
seat@autoprodejnasuchy-znojmo.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - PALLAS a ÉTOILE: Nová označení pro auta DS

PALLAS a ÉTOILE: Nová označení pro...

V průběhu roku 2024 získají modely DS Automobiles novou, jednodušší strukturu nabídky, vycházející ze dvou verzí s označením PALLAS a ÉTOILE. Cílem je zajistit větší přehlednost a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Průměrné emise CO2 nových automobilů v roce 2023 v Česku nepatrně klesly. Premiantem je Citroën

Průměrné emise CO2 nových automobilů...

V uplynulém roce si v oblasti osobních vozidel připsaly nejvíce registrací značky Škoda (35,0 %), Hyundai (9,1 %), Volkswagen (8,6 %), Toyota (7,9 %) a Kia (5,2 %). Jak je na tom český trh a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Stellantis a Hype nasazují v Paříži první flotilu 50 bezbariérových taxíků na vodíkový pohon

Stellantis a Hype nasazují v Paříži...

Skupina Stellantis – první výrobce na světě, který uvedl na trh sériová užitková a osobní vozidla na vodíkový pohon – a Hype, nezávislý subjekt nabízející čistě vodíková řešení...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Koncepční bohyně zvítězila v anketě GQ CAR AWARDS 2023!

Koncepční bohyně zvítězila v anketě...

Koncepční vůz DS E-TENSE PERFORMANCE, navržený jako vysoce výkonná laboratoř, která má urychlit vývoj technologií pro další generace vozů DS Automobiles, získává nové ocenění v anketě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Sláva na Hradě:  DS Automobiles a pak nový prezident

Sláva na Hradě: DS Automobiles a pak...

Pár dní před zvolením nové hlavy státu představila značka DS Automobiles na Pražském hradě své dva vrcholné modely, novou DS 7 E-TENSE 300 a limuzínu DS 9 E-TENSE 360. Modely mohli obdivovat...