Po Evropě, Americe a Asii se přesouvá program mistrovství světa WRC na další kontinent – do Austrálie na Rally Nový Zéland.
Sébastien Loeb a Daniel Elena, vítězové posledních tří rally 2010, zamířili k protinožcům s odhodláním pokračovat v této sérii. Dani Sordó a Marc Martí, jejich týmoví kolegové v Citroën Total World Rally Teamu, doufají, že by mohli prorazit na stupně vítězů.
Rally Nový Zéland 2010 (5 ze 13)
- Povrch: šotolina
- Kde: Auckland
- Seznámení s tratí: 4. května 7.30 – 18.00, 5. května 7.30 – 14.00 a 6. května 9 – 9.30.
- Shakedown : čtvrtek 6. května 9.30 – 13.00 v Auckland Domain.
- Start: čtvrtek 6. května – Viaduct Harbour v 18.30.
Trať: celková délka 1496,51 km, z toho 396,50 km měřených v 21 rychlostních zkouškách.
Program
1. etapa – pátek 7. května: 556,75 km, z toho 159,18 km měřených v 9 RZ. Start: 7.15 – RZ 1 : ‘Waipu Gorge’ (11,09 km) – RZ 2 : ‘Brooks 1’ (13,60 km) – RZ 3 : ‘Bull 1’ (32,56 km) – RZ 4 : ‘Cassidy 1’ (22,20 km) – Asistence A (12.50 / 15 min) – RZ 5 : ‘Springfield’ (9,87 km) – RZ 6 : ‘Brooks 2’ (13,60 km) – RZ 7 : ‘Bull 2’ (32,56 km) – RZ 8 : ‘Cassidy 2’ (22,20 km) – RZ 9 : ‘SSS Auckland Domain’ (1,50 km) – Asistence B (19.08 / 45 min) – Cíl kolem 23.00.
2. etapa – sobota 8.května: 511,17 km, z toho 155,62 km měřených v 8 RZ. Start: 6.00 – Asistence C (6.10 / 15 min) – RZ 10 : ‘New Franklin 1’ (20,82 km) – RZ 11 : ‘Baker 1’ (21,42 km) – RZ 12 : ‘Te Akau Coast 1’ (30,89 km) – RZ 13 : ‘SSS Hampton Downs 1’ (4,68 km) – Asistence D (11.56 / 15 min) – RZ 14 : ‘New Franklin 2’ (20,82 km) – RZ 15 : ‘Baker 2’ (21,42 km) – RZ 16 : ‘TeAkau Coast 2’ (30,89 km) – RZ 17 : ‘SSS Hampton Downs 2’ (4,68 km) – Asistence E (17.13 / 45 min) – Cíl kolem 22.45.
3. etapa – neděle 9. května: 428,59 km, z toho 81,70 km měřených v 4 RZ. Start: 6.00 – Asistence F (6.10 / 15 min) – RZ 18 : ‘Te Hutewai 1’ (11,18 km) – RZ 19 : ‘Whaanga Coast 1’ (29,67 km) – Asistence G (10.20 / 15 min) – RZ 20 : ‘Te Hutewai 2’ (11,18 km) – RZ 21 : ‘Whaanga Coast 2’ (29,67 km) – Asistence H (14.20 / 10 min) – Cíl 15.00.
Slavnostní závěr: neděle 9. května v 15.00.
Nádherná klasika
Rally Nový Zéland je v kalendáři světového šampionátu od roku 1977, a patří mezi klasické rally. Šotolinové silnice jsou rychlé a takříkajíc oddělují chlapy od chlapců. Většina pilotů tuhle rally miluje. Rychlostní zkouška Whaanga Coast na útesu lemovaném Tasmánským mořem je mnohými považována za nejkrásnější za celou sezonu.
Letošní ročník přináší návrat do Aucklandu. Trať slibuje mnoho rozmanitých výzev s třemi servisními parky pro jednotlivé etapy – v pátek Whangarei, v sobotu Hampton Downs a v neděli Raglan.
Na poslední Rally Nový Zéland v roce 2008 vybojovali Sébastien Loeb a Dani Sordó pro svůj Citroën Total World Rally Team double, tedy první a druhé místo. Pětinásobný mistr světa proto vystupuje jako obhájce titulu. Tento status je navíc podložený výsledky zahajovacích podniků sezony, resp. od druhého místa na Rally Švédsko dokázal Sébastien Loeb vyhrát další tři rally – v Mexiku, Jordánsku a Turecku, takže není žádným překvapením, že vede pořadí pilotů a Citroën Total World Rally Team je první v hodnocení Poháru konstruktérů.
Loeb: Je potěšením tady pilotovat
Séb, který má na čele pelotonu pilotů čtyřicetibodový náskok, o své vedení v Auclandu v žádném případě nepřijde. „Všechno se pro nás vyvíjí velice dobře už v této fázi šampionátu,“ usmívá se pilot Citroënu. „I když jsem Nový Zéland už dvakrát vyhrál, musím být i tak hodně opatrný. Vždyť moji největší soupeři jsou obvykle na tomto druhu povrchu silní. Každopádně se na rally těším. Rychlostní zkoušky jsou nádherné a pro náš vůz docela snadné, je to jedna z mála rally, na které je opravdu potěšení řídit.“
Sordó: Usměje se štěstí?
Dani Sordó má sezonu jako na houpačce, dvě čtvrtá místa a dvě vypadnutí. Španělský pilot si v rychlosti libuje, ale své výkony ještě nedokáže plně přetavit v odpovídající výsledky. „Doufám, že Paní štěstěna se na mě nakonec přece jen usměje a já budu na pódiu,“ tvrdí. „Až dosud jsme byli vždy mezi předními posádkami, a nevidím důvod, proč by to tak nemělo být i na Novém Zélandu. Zatím nám pokaždé chyběl malý krůček k tomu, abychom náš potenciál promítli do lepšího výsledku pro celý tým. Budu se snažit pokračovat v tomto trendu i na této rally.“
Tři otázky pro Oliviera Quesnela, sportovního šéfa Citroën Total WRT
Turecká rally byla velmi vzrušujícím podnikem, na kterém rychlost nebyla nejdůležitější položkou strategie. Jste rád?
„To je absolutně pravda. Rally probíhala ve sportovním duchu a podmínkách. Myslím, že právě tohle preferují piloti, týmy, média a diváci. Rally Jordánsko ukázala, jaké jsou limity regulace. Malcolm Wilson, týmový šéf Fordu a já jsme uzavřeli džentlmenskou dohodu směřující k tomu, abychom vedoucímu jezdci nevymetali trať. Na setkání při Rally Turecko jsme si také ujasnili, že podobné taktické manévry kazí obraz našeho sportu. To všechno shrnuto nám dává naději na prožití skutečně sportovního víkendu. Uvidíme, co se stane na Novém Zélandu, kde bude právě pozice na trati velmi důležitá.“
Jak hodnotíte začátek sezony z pohledu pilotů Citroënu?
„S 93 body ze stovky možných, to je typický Sébastien Loeb! Lidé se často ptají, zda už není znuděný. Ale mohu vám říci, že je motivovaný vyhrát titul posedmé v poklusu. Výsledky Dani Sorda nejsou příliš pravidelné. Já doufám, že už má horší období za sebou a že udělá maximum pro obvyklý bodový příspěvek týmu. Jeho vypadnutí v Turecku je perfektní ilustrací jeho nedostatku úspěchu. Všichni vedoucí jezdci selhali na stejném místě, ale on jako jediný tam poškodil auto. Zatím na každé rally nás překvapil svými neustále se zlepšujícími výkony Sébastien Ogier. Jak on jde na věc, vždy naslouchá, učí se a také zlepšuje na každé rally. Určitě to nebude dlouho trvat a dočkáme se jeho prvního vítězství! Jsem také potěšen zlepšením Kimi Räikkönena. Velmi dobře vyplnil mezeru v týmu a zajel dvě dobré rally – Jordánsko a Turecko. To mu určitě dodá sebevědomí do druhé části sezony.“
Nedávno FIA zveřejnila kalendář mistrovství světa 2011. Co o něm soudíte?
„Je logický a zajímavý, protože zahrnuje i automobilové trhy, které jsou důležité pro Citroën. Jsme rádi, že se program vrací k historickým podnikům, jako jsou Řecko a Argentina, a také to, že se podařilo udržet francouzské pořadatelství. Také jsme přivítali fakt, že FIA si ponechala právo přidat čtrnáctý podnik do kalendáře jako překvapení pro všechny.“
Juniorský tým Citroën:
Další kolo pro Ogiera a Ingrassiase
Letošní program mistrovství světa byl původně pro Sébastiena Ogiera a Juliena Ingrassiase naplánován na 12 startů. Nyní bylo ale rozhodnuto o rozšíření programu o novozélandskou rally.
Francouzská posádka, jedoucí na C4 WRC v barvách Citroën Junior Teamu, tak může v tomto roce těžit z kompletního programu mistrovství, o čemž se rozhodlo v Mexiku. Právě tam se juniorskému mistrovi světa z roku 2008 mimořádně dařilo. Rozpočet na tento start na zcela novém teritoriu byl navýšen díky parterům Citroën Racing.
„Očekávám, že to bude mnohem obtížnější než v Turecku,“ řekl Sébastien. „Už se nemohu dočkat startu na Novém Zélandu, jehož tratě jsou nejkrásnější na světě.“
Na Novém Zélandu Sébastien a Julien mohou získat cenné zkušenosti na úplně nové rally. Současně to bude jejich 25. start ve WRC, 19. v jiné zemi. „Bude to opravdu hezká příležitost pilotovat Citroën C4 WRC na nezvykle rychlých tratích.“
Posádky Citroën :
Sébastien Loeb a Daniel Elena :
- WRC debut : Španělsko 98 (Saxo Kit-Car / vypadli)
- WRC startů : 128
- WRC vítězství : 57
- WRC titulů : 6 (2004 – 2009)
Dani Sordó :
- WRC debut : Španělsko 03 (Mitsubishi Lancer / 18.)
- WRC startů : 75
- Juniorský titul : 2005 (C2 S1600).
Marc Martí :
- WRC debut : Španělsko 92 (Peugeot 309 / 21.)
- WRC startů : 139
- WRC vítězství : 3
- Juniorský titul : 2005 (C2 S1600).
Posádky Citroën na Rally NZ:
Sébastien Loeb a Daniel Elena : 6. účast : 2003 (Xsara WRC / 4.) – 2004 (Xsara WRC / 4.) – 2005 (Xsara WRC / 1.) – 2007 (C4 WRC / 2.) – 2008 (C4 WRC / 1.)
Dani Sordo : 4. start : 2006 (Xsara WRC / 5.) – 2007 (C4 WRC / 6.) – 2008 (C4 WRC / 2.)
Marc Marti : 7. účast : 1997 (Seat Ibiza / 15.) – 2003 (Xsara WRC / 12.) – 2004 (Xsara WRC /6.) – 2006 (Xsara WRC / 5.) – 2007 (C4 WRC / 6.) – 2008 (C4 WRC / 2.).
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií