Citroen na Rally Japonsko – první mečbol pro Loeba a Elenu – (9. – 12. 9.2010)

Už desáté dějství z třináctidílného seriálu mistrovství světa FIA v rally, Rally Japonsko, může rozhodnout o držitelích letošního titulu.

Nejlepší sezona od roku 2006 Sébastiena Loeba a Daniela Eleny totiž už může vyvrcholit právě v Asii. Stejně jako ve Finsku, nasazuje Citroën Total WRT nyní na ostrově Hokkaido do druhého C4 WRC posádku Sébastien Ogier – Julien Ingrassia.

Po roční přestávce se Japonsko vrací do kalendáře WRC. Pro evropské týmy je start v zemi vycházejícího slunce vždy ojedinělou záležitostí, vždyť zájem diváků v Japonsku o piloty je srovnatelný s filmovými hvězdami. Stejně jako při posledním ročníku je i nyní centrem rally Sapporo na ostrově Hokkaido. Pořadatelé trať značně předělali, takže bude zahrnovat i některé neznámé etapy.

Rally Japonsko v kostce

Povrch: šotolina

Trať: celkem 1220,43 km, z toho 303,54 km měřených na 26 RZ.

Seznámení s tratí proběhlo 7. a 8. září od 8 do 17 hod.

Shakedown proběhl včera ve čtvrtek 9. září od 8 do 12 hod. na trati ‘SSS Sapporo’.

Start byl včera ve čtvrtek 9. září v 17.20 hodin na ‘SSS Sapporo’.

Program:

1. etapa – 457,57 km, z toho 122,74 km měřených v 10 RZ. Čtvrtek 9. září – start 18.31 – RZ 1 : ‘SSS Sapporo 1’ (1,57 km) – RZ 2 : ‘SSS Sapporo 2’ (1,57 km) – cíl kolem 19.17. Pátek 10. září – Asistence A (9.00 / 15 min) – RZ 3 : ‘Iwanke Long 1’ (26,92 km) – RZ 4 : ‘Sikot 1’ (27,76 km) – RZ 5 : ‘Koyka 1’ (3,55 km) – Asistence B (13.25 / 30 min) – RZ 6 : ‘Iwanke Long 2’ (26,92 km) – RZ 7 : ‘Sikot 2’ (27,76 km) – RZ 8 : ‘Koyka 2’ (3,55 km) – RZ 9 : ‘SSS Sapporo 3’ (1,57 km) – RZ 10 : ‘SSS Sapporo 4’ (1,57 km) – Asistence C (19.14 / 45 min) – cíl kolem 23.18.

2. etapa sobota 11. září: 422,36 km, z toho 125,12 km měřených v 8 RZ. Start: 9.00 – Asistence D (9.00 / 15 min) – RZ 11 : ‘Nikara Short 1’ (17,68 km) – RZ 12 : ‘Kamuycep 1’ (33,76 km) – RZ 13 : ‘Kina 1’ (9,55 km) – Asistence E (13.26 / 30 min) – RZ 14 : ‘Nikara Short 2’ (17,68 km) – RZ 15 : ‘Kamuycep 2’ (33,76 km) – RZ 16 : ‘Kina 2’ (9,55 km) – RZ 17 : ‘SSS Sapporo 5’ (1,57 km) – RZ 18 : ‘SSS Sapporo 6’ (1,57 km) – Asistence F (19.13 / 45 min) – cíl kolem 23.17.

3. etapa – neděle 12. září: 340,50 km, z toho 55,68 km měřených v 8 RZ. Start: 6.00 – Asistence G (6.00 / 15 min) – RZ 19 : ‘Bisan 1’ (4,71 km) – RZ 20 : ‘Naekawa 1’ (17,86 km) – RZ 21 : ‘Sunagawa 1’ (3,70 km) – RZ 22 : ‘Bisan 2’ (4,71 km) – RZ 23 : ‘Naekawa 2’ (17,86 km) – RZ 24 : ‘Sunagawa 2’ (3,70 km) – RZ 25 : ‘SSS Sapporo 7’ (1,57 km) – RZ 26 : ‘SSS Sapporo 8’ (1,57 km) – Asistence H (14.40 / 10 min) – cíl kolem 14.50. Stupně vítězů: 15.00.

Loeb může už obhájit

Japonská rally vyvolává v týmu Citroën dobré vzpomínky: kromě vítězství v roce 2006 byli Sébastien Loeb a Daniel Elena již v Japonsku v letech 2005 a 2008 mistry světa. Letošní sezona je specifická v tom, že ještě celkem pět pilotů, z toho čtyři na vozech Citroën, má teoretickou šanci na světový titul: Sébastien Loeb (vede se 191 body), Sébastien Ogier (133), Jari-Matti Latvala (117), Petter Solberg (102) a Dani Sordo (95). V předvečer rally disponuje Sébastien Loeb pohodlným náskokem 75 bodů před největším pronásledovatelem. Sečteno podtrženo – pokud Loeb dosáhne svého 60. vítězství v mistrovství světa a Ogier neskončí lépe než šestý, pak Loeb s Elenou svůj primát obhájí.

„To je ještě daleko. Rally Japonsko má stejně jako každá jiná rally v programu mistrovství světa svá specifika. A o Japonsku to platí dvojnásob. Rychlostní zkoušky jsou zapletené tak, že člověk za volantem nemůže povolit. Věřím ale, že s naším C4 WRC to půjde. Vůz je na vrcholu rozvoje a dobře víme, jaké nastavení zvolit pro tamější typ terénu.“

Ogier jako vicemistr?

Sébastien Ogier a Julien Ingrassia budou stejně jako ve Finsku odhalovat taje tohoto podniku. „Japonskou rally znám jen z pohledu palubních kamer. Mám dojem, že zdejší vegetace umí zatáčky pěkně poschovávat,“ vysvětluje Sébastien. „Nebude to vzhledem k naší nezkušenosti jednoduché, ale podobně na tom budou i ostatní. Chtěli bychom se ale poprat o místo na stupních vítězů. To by samozřejmě znamenalo důležité body pro Citroën v Poháru konstruktérů. Co se hodnocení pilotů týká, nedělám si o titulu iluze. Můj cíl je uhájit druhé místo před Jari-Mattim, Petterem a Danim! Dokončit sezonu při mém debutu v pozici vicemistra před všemi těmito jezdci, to by bylo příjemné. Musíme udělat vše pro to, aby to byla realita…“

Tři otázky pro Sébastiena Loeba

(Žádný tajemný nápoj, ale tvrdá práce!)

V Německu jste dosáhl svého osmého vítězství v řadě. Prozradíte recept na neporazitelnost?

„Není to v žádném kouzelném nápoji! Ale důvěrně – je to v práci. Tým nikdy nesmí usnout na vavřínech. I když většinou známe rychlostní zkoušky, vždycky musíme být připraveni do nejmenších detailů. Například jsme testovali pneumatiky v Baumholder, ve vojenském prostoru, s ohledem na jejich pevnost na nejdelší rychlostní zkoušce Panzerplatte. Věděl jsem tudíž, jaký rytmus nasadit, abych na pneumatiky nekladl enormní nároky. Pochopitelně terén v tom hraje také důležitou roli. Už na prvních speciálkách mohu útočit naplno a závod diktovat. Ale to opravdu není žádný tajný recept…“

Čím vás uchvacuje Japonsko?

„Nejsou to rychlostní zkoušky, co mě na Japonsku nejvíc uchvacuje. Je to hlavně atmosféra, vzrušení mezi lidmi, mezi nimiž mohu být několik dní. Diváci jsou skutečně věrnými fanoušky a já je tak poznávám rok od roku. Mistrovství světa mi umožňuje seznamovat se také s jinými kulturami a právě z tohoto pohledu je Japonsko zajímavé. A to se ještě pravděpodobně nepohybujeme v nejkrásnějších místech souostroví.“

Přivezete z Japonska sedmý titul mistra světa?

„Není důležité, kde to bude, ale titul jako takový. Na titul mám samozřejmě veliký zálusk a udělám pro něj všechno. Ano vím, vedu, Sébastien Ogier nesmí být lépe než šestý, ale to nebude znamenat, že bych brzdil…To by nemělo smysl. Od začátku pracujeme tak, abychom získávali ty nejlepší možné výsledky. Abych byl šampionem už v Japonsku, to nezáleží ani tak na mě, ale na postavení mých pronásledovatelů. Nechme to na sportu.“

Posádky Citroën:

Sébastien Loeb a Daniel Elena:

  • WRC debut: Španělsko 98 (Saxo Kit-Car / vypadli)
  • WRC startů: 133
  • WRC vítězství: 59
  • WRC titulů: 6 (2004 až 2009).

Sébastien Ogier a Julien Ingrassia:

  • WRC debut: Mexiko 08 (C2 Super 1600 / 8.)
  • WRC startů: 29
  • WRC vítězství: 1
  • Juniorský titul: 2008 (C2 S1600).

Posádky Citroën před Rally Japonsko:

  • Sébastien Loeb a Daniel Elena: 6. účast: 2004 (Xsara WRC / 2.) – 2005 (Xsara WRC / 2.) – 2006 (Xsara WRC / 1.) – 2007 (C4 WRC / vypadli) – 2008 (C4 WRC / 3.).
  • Sébastien Ogier a Julien Ingrassia: 1. start.

Citroën Junior Team dobývá Sapporo

Citroën Junior Team nasazuje na start japonské rally dva vozy C4 WRC, které svěřuje posádkám Dani Sordo / Diego Vallejo a Kimi Räikkönen / Kaj Lindström.

Dani Sordo má za sebou už tři starty v Japonsku a může se pochlubit druhým místem z roku 2007.

„Na Japonsko mám dobré vzpomínky. I přes tak daleký přesun je to pro mě nádherná země. Trať je hodně složitá. Pilot musí být precizní, aby udržel vůz na úzkých cestách a tudíž i poznámky musí být přesně načasované. Od startu do cíle je nutný perfektní výkon.“

V juniorském týmu se Sordo objevuje pro zbytek sezony na tratích se šotolinovým povrchem. „Chci ze sebe vydat všechno a dokázat, že umím být rychlý nejen na asfaltu, ale i na šotolině.“

Po čase se do země vycházejícího slunce vrací Kimi Räikkönen, vítěz z roku 2005 Velké ceny Japonska v F1.

Tři otázky pro Benoita Nogiera, týmového šéfa Citroën JWRT

(Role spolujezdce dvojnásob důležitá.)

V čem vidíte specifika této rally?

„Všechny podniky v mistrovství světa nejsou snadné. Každý z nich má svá specifika a charakteristické vlastnosti. V Japonsku bývá často vrtkavé počasí. Může být bláto, do kterého se vyjedou koleje. Tratě jsou úzké a technicky náročné. Je nezbytné mít precizní poznámky. Role spolujezdce je tu dvojnásob důležitá.“

Dani Sordo pojede podruhé v týmu. Co od španělského pilota očekáváte?

„Jsem rád, že ho opět mohu přivítat v týmu. Ve Finsku jsme byli spokojení s jeho představením. Byla to jeho premiéra v novém týmu a rychle se začlenil. V Japonsku už jednou úspěšný byl. Očekáváme, že pojede na stejně vysoké úrovni. Měl by se pohybovat mezi pěti nejlepšími.“

A co Kimi?

„Zlepšuje se podnik od podniku a přibližuje se výkonům těch nejlepších. Jejich poslední vystoupení postupné zlepšování ukázalo. Navíc se zlepšují pravidelně. Japonsko bude nové i pro ostatní týmy. Kdyby se nám podařilo zopakovat dobré výsledky například z Turecka a Bulharska, bylo by to výtečné.“

Posádky Citroën Junior Team:

Dani Sordo:

  • WRC debut: Španělsko 03 (Lancer Evo VII / 18.)
  • WRC startů: 80
  • Juniorský titul: 2005 (C2 S1600)

Diego Vallejo:

  • WRC debut: Španělsko 96 (Citroën ZX / vypadl)
  • WRC startů: 20.

Kimi Räikkönen:

  • WRC debut: Finsko 09 (Punto Super 2000 / vypadl)
  • WRC startů: 9

Kaj Lindström:

  • WRC debut: Finsko 96 (Golf GTI / vypadl)
  • WRC startů: 70
  • WRC vítězství: 1.

Posádky Citroën Junior Team před Rally Japonsko:

Dani Sordo: 4. účast: 2006 (Xsara WRC / exc.) – 2007 (C4 WRC / 2.) – 2008 (C4 WRC /

exc.).

Diego Vallejo: 1. start.

Kimi Räikkönen: 1. účast / Kaj Lindström: 2. start: 2005 (Natalie Barratt / vypadli).

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
AUTOCENTRUM Olomouc s.r.o.
Horní Lán 445/1, 779 00 - Olomouc
585 750 354
seat@seatolomouc.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - PALLAS a ÉTOILE: Nová označení pro auta DS

PALLAS a ÉTOILE: Nová označení pro...

V průběhu roku 2024 získají modely DS Automobiles novou, jednodušší strukturu nabídky, vycházející ze dvou verzí s označením PALLAS a ÉTOILE. Cílem je zajistit větší přehlednost a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Průměrné emise CO2 nových automobilů v roce 2023 v Česku nepatrně klesly. Premiantem je Citroën

Průměrné emise CO2 nových automobilů...

V uplynulém roce si v oblasti osobních vozidel připsaly nejvíce registrací značky Škoda (35,0 %), Hyundai (9,1 %), Volkswagen (8,6 %), Toyota (7,9 %) a Kia (5,2 %). Jak je na tom český trh a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Stellantis a Hype nasazují v Paříži první flotilu 50 bezbariérových taxíků na vodíkový pohon

Stellantis a Hype nasazují v Paříži...

Skupina Stellantis – první výrobce na světě, který uvedl na trh sériová užitková a osobní vozidla na vodíkový pohon – a Hype, nezávislý subjekt nabízející čistě vodíková řešení...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Koncepční bohyně zvítězila v anketě GQ CAR AWARDS 2023!

Koncepční bohyně zvítězila v anketě...

Koncepční vůz DS E-TENSE PERFORMANCE, navržený jako vysoce výkonná laboratoř, která má urychlit vývoj technologií pro další generace vozů DS Automobiles, získává nové ocenění v anketě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Sláva na Hradě:  DS Automobiles a pak nový prezident

Sláva na Hradě: DS Automobiles a pak...

Pár dní před zvolením nové hlavy státu představila značka DS Automobiles na Pražském hradě své dva vrcholné modely, novou DS 7 E-TENSE 300 a limuzínu DS 9 E-TENSE 360. Modely mohli obdivovat...