Od pátečního rána vedli Sébastien Loeb a Daniel Elena na Rally Francie, aby si v neděli odpoledne dojeli ve Štrasburku pro osmé vítězství sezony a v pořadí už 75. triumf kariéry.
Tento výsledek značí jediné
– devátý titul mistra světa v řadě! A že také Mikko Hirvonen a Jarmo Lehtinen stanuli na stupních vítězů, přidali body potřebné k dalšímu světovému titulu, tentokráte pro Citroën v Poháru konstruktérů. Citroën Total World Rally Team tak docílil celkově osmou světovou korunku.
I když třetí den rally byl jako obvykle kratší co do programu, to do náročnosti se však vyrovnal dvojici předchozích etap. Pršelo po celou noc a ještě v neděli brzo ráno, takže volba pneumatik byla pro posádky celkem jasná. Oba vozy stáje Citroën Total World Rally Teamu – DS3 WRC– opustily asistenční park na měkkých pneumatikách Michelin Pilot Sport.
Loeb – Nemusel jsem vyhrát
Sébastien Loeb však měl problémy hned na prvních metrech rychlostní zkoušky Vignoble de Cleebourg, než se s tratí srovnal. Následně na to inženýry Citroënu polil studený pot, když kolektivně na obrazovkách sledovali DS3 WRC číslo 1, jak koketuje s krajnicí.
„Chytili jsme velký aquaplaning, bylo tam totiž stále víc a víc vody. Ale několik posledních kilometrů jsem si nedělal starosti. Věděl jsem, že k tomu, abych vyhrál titul, nemusím bezpodmínečně vyhrát celou rally,“ dodal Séb.
Hirvonen – Neohrozit celkový výsledek!
„Podmínky nedělního rána byly velmi podobné těm, jaké jsem zažil na Rally Vosgien, na které jsem v rámci přípravy na Francii startoval,“ doplnil Mikko Hirvonen. „Musel jsem být hodně opatrný, abych neohrozil celkový výsledek týmu. V normálních závodních podmínkách by bylo hodně obtížné stáhnout náskok Latvaly.“
Po znovu seskupení v Haguenau, v domovském městě Sébastiena Loeba, startovalo na poslední tři rychlostní zkoušky prvních deset v opačném pořadí. Už sice se sluncem nad hlavou, ale s blátem pod koly, byl druhý průjezd na Vignoble de Cleebourg zařazen jako Power Stage s prémiovými body navíc. Sébastien Loeb a Mikko Hirvonen jeli s vědomím, že tyto body navíc nejsou nezbytně nutné k titulu mistra světa mezi piloty.
Titul doma těší kvůli fanouškům
Loeb s Elenou udrželi vedení až na poslední časovou zastávku na Haguenau 2, aby z nich mohlo definitivně spadnout napětí posledního týdne.
„Přesně kvůli tomuhle jsme sem přijeli – znovu prožít pocity z vítězství doma, jako jsme je zažili v roce 2010. Letos je to o to emotivnější, neboť je to pravděpodobně naposledy. Snažil jsem se pilotovat velice opatrně, ale v daných podmínkách to nebylo moc snadné. I když přestalo pršet, tratě byly dál blátivé. Byť zbývají ještě dvě soutěže do konce, jsem rád, že jsem titul vyhrál už nyní a mohl ho tak darovat fanouškům v Alsasku.“
Frédéric Banzet – Fantastická práce!
Mikko Hirvonen zářil štěstím poté, co se v závěru trápil, ale nakonec dojel na stupních vítězů, poosmé v této sezoně: „Měl jsem radost z vítězství v Poháru konstruktérů v roce 2007 a jsem rád, že jsem stejný pocit mohl prožít znovu, tentokrát s Citroënem. To je samozřejmě nejdůležitější závěr celého víkendu, ale pro mě osobně je cenné, jak jsem se zlepšoval na asfaltu. Dojel jsem na stejném místě jako v Německu, ale cítím, že jsem se tady dostal o nějaký krůček kupředu. Těším se, že v Katalánsku své zlepšení potvrdím. Ale ze všeho nejdřív musíme oslavit tento ohromný úspěch!“
Frédéric Banzet, generální ředitel Citroënu, sdílel radost s celým týmem:
„Citroën se účastní podniků v motoristickém sportu pro to, aby vítězil. Citroën Racing znovu ukázal, že je nejlepší na světě. Inženýři, technici a posádky, všichni odvedli fantastickou práci po celou sezonu. Tyto úspěchy podporují celou značku a její aktivní komerční strategii.“
Junioři opět bodovali
Kromě titulu Sébastiena Loeba a Poháru konstruktérů mohl být Citroën hrdý i na své juniorské posádky. Thierry Neuville a Nicolas Gilsoul (Citroën Junior WRT) skončili čtvrtí, což je jejich nejlepší výsledek ve WRC vůbec, když vyhráli šest rychlostních zkoušek.
Pro Rally Francie měly další tři Citroëny DS3 WRC k dispozici posádky Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (Citroën Junior World Rally Team), Nasser Al – Attiyah/Giovanni Bernacchini (Qatar World Rally Team) a Sébastien Chardonnet/Thibault de la Haye (Collectif Equipe de Francie FFSA).
Thierry Neuville měl perfektní začátek na asfaltu, když vyhrál ve Štrasburku super speciálku a byl vůbec prvním vedoucím jezdcem. Belgičan předvedl dobrý výkon v pátek a vypadalo to, že si jede pro čtvrté místo. Thierry skončil páteční den jako šestý jen několik sekund za největšími konkurenty.
V sobotu ráno zvýšil rychlost a pilot Citroën Junior WRT se vrátil na 4. pozici. Nicméně za opožděný příjezd na jednu z kontrol inkasoval dvacetisekundovou penalizaci. „Jeli jsme tak rychle, jak jsme potřebovali,“ zdůrazňoval. „Když se ohlédnu zpět, mohl jsem zkusit jet ještě rychleji.“
V neděli Thierry potvrdil, že patří mezi elitu pilotů zvláště na tratích, které mu vyhovovaly. Vyhrál pět ze šesti rychlostních zkoušek a vrátil se na 4. příčku, k tomu přidal ještě dva bonusové body za Power Stage. „Toto je můj nejlepší výsledek ve WRC. Mohl jsem bojovat o pozici na stupních vítězů. Především jsem potěšen ze stálosti našeho výkonu po celou soutěž. Udělali jsme další velký krok vpřed, i když se na asfaltu mám pořád co učit. Celkově se dá říci, že si víc věřím a cítím, že jdu správným směrem. Naším cílem do konce sezony je dojet jednou na stupních vítězů.“
Nasser Al-Attiyah hodlal využít startu k dalšímu zlepšení na povrchu, se kterým ještě nemá tolik zkušeností. V pátek byl třináctý, následující den měl ale problém s brzděním na mokré trati RZ 10. „Byla to hloupá chyba, měl jsem nakročeno k nejlepšímu závodu na asfaltu,“ uvedl pilot Qatar WRT. „Trefili jsme dva diváky v jednom karambolu, naštěstí nejsou jejich zranění vážná. Moc se všem omlouvám. Na Sardinii nebudu startovat, neboť se budu chystat na Dakar Rally. Thierry Neuville pojede na mém Citroënu DS3 WRC.“
Sébastien Chardonnet jel na čtyřkolce WRC vůbec poprvé v kariéře. Pilot Collectif Equipe de Francie FFSA (FFSA French Team) jel podle týmového plánu, bez větších chyb, až na jedno drobné přetočení v sobotu. Skončil na 10. pozici a tak jeho jméno figuruje i v klasifikaci mistrovství světa.
„Každá míle absolvovaná v tomto autě, na mě působí blahodárně. Dojeli jsme až do cíle, bod za desátou příčku je bonusem navíc. Nyní vidím, v čem se ještě musím zlepšovat. Byla to pro mě velice prospěšná zkušenost. Moje přání? Co nejdříve se posadit do Citroënu DS3 WRC znovu.“
Rally Francie – konečné pořadí:
1. | Loeb, Elena | Citroën DS3 WRC | 3:32:53,0 |
2. | Latvala, Anttila | Ford Fiesta WRC | -15,5 |
3. | Hirvonen, Lehtinen | Citröen DS3 WRC | -44,1 |
4. | Neuville, Gisoul | Citroën DS3 WRC | -1:07,3 |
5. | Östberg, Andersson | Ford Fiesta WRC | -1:16,4 |
6. | Tänak, Sikk | Ford Fiesta WRC | -2:27,9 |
Mistrovství světa WRC – Pořadí pilotů:
1. | Loeb | 244 b |
2. | Hirvonen | 173, 3 |
3. | Latvala | 131 |
4. | Östberg | 125 |
5. | P. Solberg | 119 |
6. | Novikov | 69 |
Mistrovství světa WRC – Pohár konstruktérů:
1. Citroën Total WRT 388, 2. Ford WRT 259, 3. M-Sport Ford 137, 4. Citroën Junior WRT 72, 5. Adapta 71, 6. Qatar WRT 63, 7. Mini 26, Brazil WRT 20.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií