Sébastien Loeb a Daniel Elena vyhráli Mexico a Itálii, Sébastien Ogier a Julien Ingrassia zvítězili v Portugalsku a Jordánsku.
Citroën Total World Rally Team by rád v této tradici pokračoval i v Argentině, v podniku, na kterém se francouzským posádkám vždy daří.
Neporažený Citroën
Rally Argentina je první z dvojice rally, které se odehrají na jižní polokouli. Tato rally má své pevné místo v kalendáři WRC, v srdcích citroënářů ale obzvlášť. Díky Carlosi Sainzovi, který vyhrál v Argentině v roce 2004 a poté i Sébastienu Loebovi nebyla francouzská značka v oblasti Cordoby od té doby poražena. V roce 2011 se vstupem Citroënu DS3 WRC by značka ráda navázala vítěznou nit. Po roční odmlce a letošním návratu do programu mistrovství světa přichystali pořadatelé argentinské soutěže několik novinek na trase. Centrem rally je Villa Carlos Paz a objeví se znovu slavné rychlostní zkoušky Traslasierra, Punilla a údolí Calamuchita. Nová je samozřejmě i superspeciálka situovaná do Villa Carlos Paz. Velkým představením pro diváky bude také slavnostní start, který bude už ve čtvrtek odpoledne. Kromě toho dojde i na dlouhé asfaltové úseky, které budou roztroušené v šotolinových cestách.
Pneumatiky základem úspěchu
„Testování se uskutečnilo týden předem s cílem vyladit auto a jeho chování na asfaltu,“ vysvětlil vedoucí muž šampionátu Sébastien Loeb. V pátek se odjede 20 kilometrů, v sobotu nadvakrát po 14 kilometrech, což celkem vydá na téměř dvacetiprocentní podíl „makadamového“ povrchu. „Asfaltové sekce jsou uprostřed šotolinových sektorů, takže si nemůžeme pohrát s nastavením. Budeme muset přizpůsobit náš styl natolik, abychom z auta dostali maximum. Základem úspěchu proto bude dobrý výběr pneumatik.“
Sébastien Loeb a Daniel Elena vedou celkové pořadí mistrovství světa pilotů a cílí na další vítězství v Argentině. „Naše výsledky, to jsou plody práce celého týmu. Je dobré vidět, že Citroën DS3 WRC má výhodu na šotolině, avšak malinké rezervy na konci každé rally. Budeme muset jet co nejrychleji už od startu, jet natvrdo, aby v závěru o našem vedení nebylo pochyb.“
Předehra v Buenos Aires
Sébastien Ogier má s argentinským podnikem jedinou zkušenost – startoval tu v roce 2009. „Přijíždíme ale do Argentiny s mnohem vyššími ambicemi než před dvěma lety. Trasy jsou fantastické a velice rozmanité. Musíte mít velice podrobné poznámky, protože některé pasáže jsou velice úzké s velkými kameny podél nich. Je to případ třeba Mina Clavero a El Condor. Jiné zkoušky jsou víc písčité, ale obvykle i hrbolaté. Samozřejmě se chceme zaměřit na co nejlepší výsledek,“ říká Ogier, aktuálně třetí v mistrovství světa. „Chceme to zkusit a získat co nejvíce bodů v souboji s nejlepšími.“
Posádky Citroën Racing absolvovaly malou předehru podniku už v sobotu 21. května v Buenos Aires, kde byly nadšeně přivítány davy fanoušků kolem obelisku na náměstí Republiky při přehlídce vozů Citroën DS3 WRC.
Tři otázky pro Sébastiena Loeba
Letos je vše velice těsné
Ohlédnutí za prvními pěti rally – vaše skórkarta obsahuje dvě vítězství a vedení v mistrovství světa. Zdá se, že všechno jde dobře…
„Tento ročník bude bojem až do konce. Všechny letošní rally jsou velice těsné. Na Sardinii jsme nakonec vyhráli před Mikko Hirvonenem s náskokem kolem 10 sekund. Odstup mezi Sébastienem Ogierem a Jari-Matti Latvalou v Jordánsku byl dokonce jen dvě desetiny sekundy. Je proto velice obtížné odhadovat, jak se budou vyvíjet následující měsíce. Je dobré být na čele, ale je to pořád ještě moc brzo. Je mnoho kandidátů na vítězství. Musím ale říci, že na to příliš nemyslím, když sedím za volantem. Jen zkouším odvést tu nejlepší práci.“
Po vašem úspěchu na Rally Itálie není od věci otázka, zda je letos vymetání trati důležitější než kdy jindy?
„Možná nebudou odstupy při stejných rychlostech tak velké. Myslím, že jsem na Sardinii měl štěstí. První den to byl určitě handicap, ale potom ve druhé etapě jsem byl rychlejší než moji soupeři. Šlo to mnohem lépe, než jsme čekali na začátku. Ale určitě jste znevýhodněni tím, že jste první na trati. Pokud bych si mohl vybrat, je lepší startovat ze zadu.“
Vyhrál jste posledních pět argentinských rally. Patří Argentina k soutěžím, na které se v kalendáři obzvlášť těšíte?
„Má prostředí jak nikde. Argentinští diváci soutěž milují. Jsou velice temperamentní, nepřehlédnutelní a jsou součástí rally. Jsou všude, u hotelů až po vrcholy rychlostních zkoušek. Držíme tu nádherný rekord, ale příčinu vysvětlit nedokážu. Trasy jsou velmi rozmanité. Střídají se technické úseky s velmi rychlými. Asi jsem o něco úspěšnější v posledních několika letech než moji soupeři. Jistě, cítím se moc dobře!“
Nažhavený Petter Solberg
Petter Solberg a Peter van Merksteijn Jr. budou pilotovat další dva Citroëny DS3 WRC, s nimiž jedou jako soukromníci s podporou Citroën Racing Technologies.
Oba piloti testovali na Rally Argentina na jihu Francie. Oba se také vystřídali za volantem s cílem nalézt optimální nastavení Citroënu DS3 WRC. „Petter Solberg měl velmi dobrou přípravu pro tuto rally,“ řekl Benoit Nogier, šéf Citroën Racing Technologies. „Jeho stupně vítězů na Sardinii daly celému týmu nový impuls. Tento výsledek je pro celou sezonu velice důležitý. V Argentině by mohl zúročit své zkušenosti a díky tomu by měl být ve výhodě. Je to podnik, který by mu měl nejlépe vyhovovat. Chystá se bojovat.“
„Testování hodně pomohlo také Peteru van Merksteijnovi Jr.,“ říká Nogier. „Naplno využil svůj testovací čas pro široký okruh nastavení vozu. Určitě mu to zvedlo sebevědomí a doufáme, že mu to pomůže v samotné rally. Potřeboval určitý čas s Citroënem DS3 WRC k tomu, aby našel své místo. Celý tým pracoval velmi tvrdě. A myslím si, že před Argentinou je správně naladěn.“
Petter Solberg a Chris Patterson (Petter Solberg World Rally Team) zajeli v Itálii stupně vítězů. V Argentině jsou opět v prostředí, ve kterém odjeli posledních deset rally s nejčerstvějším třetím místem nakonec. „Cítím se silnější než předtím. V Argentině je všechno možné.“
Petr van Merksteijn Jr. (van Merksteijn Motorsport) pojede svou čtvrtou rally v Citroën DS3 WRC. Mladý Holanďan se neustále zlepšuje a rád by dokončil také Rally Argentina.
Šestá letošní rally ze třinácti v kostce:
- Základna: Villa Carlos Paz
- Servisní park: Avenida Presidente Arturo U. Illia a Gobernador Álvarez, Villa Carlos Paz.
- Povrch: šotolina
- Seznámení s tratí: od úterý 24. května 8.00 do středy 25. května 18.00.
- Shakedown: čtvrtek 26. května od 8.00 do 12.00 ve Villa Carlos Paz – Cabalango na 6,23 km dlouhé trati.
- Start: čtvrtek 26. května v 14.40.
- Trať: 1457,08 km, z toho 378,15 km měřených v 19 RZ.
Podium: neděle 29. května 13.30 v servisním parku.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autorizovaný dealer a opravce VOLVO
Člen koncernu TUkas