Citroën Total World Rally Team tu od roku 2002 vyhrál devětkrát, a tak není divu, že se na soutěž těší stejně jako davy francouzských fanoušků.
Vítězové posledních čtyř rally sezony
– Sébastien Loeb a Daniel Elena, by právě v Německu rádi přidali své 74. vítězství ve WRC. I když se pojede na povrchu, který je diametrálně odlišný od jejich rodné hroudy, budou se Finové Mikko Hirvonen a Jarmo Lehtinen snažit potvrdit dobré výsledky poslední doby.
Loeb: domácí soutěž
Rally Německo přitahuje pokaždé stovky tisíc fanoušků zvláště díky příznivé poloze centra podniku Trieru, který leží v srdci Evropy, nedaleko Lucemburska, Belgie a francouzského Lotrinska. Rychlostní zkoušky jsou vedené mezi vinicemi oblasti Mosel a ve vojenské základně Baumholder a jsou ryze na hladkém povrchu. „Lidé často říkají, že je to můj domácí podnik, protože to je rally, která je nejblíže mému rodnému Alsasku, když už Rally Korsika není v kalendáři šampionátu. Tuhle rally mám opravdu rád, protože se na ní sjíždí vždy hodně mých přátel, kteří mě podporují a fandí mi. No a také proto, že jsem tu už osmkrát vyhrál,“ směje se Sébastien Loeb. „Ale není to nikdy snadné, zvláště pokud zaprší. Když je bláto, tak se musí změnit způsob pilotování, což je na tak úzkých silnicích velice obtížné.“
Jako obvykle povede první den skrz vinice s klesáním k Moselu. Druhý den čeká posádky a také mechaniky dlouhá a vyčerpávající etapa s dvojicí průjezdů 46 kilometrů dlouhou Arenou Panzerplatte s dvěma vzdálenými servisy a s návratem do hlavního servisního centra. Neděle bude mít na programu finálový sprint se dvěma zkouškami v bývalém francouzském departementu Sarre, po nich bude následovat závěrečná Power Stage v ulicích Trieru.
V roce 2011 tu Sébastien Loeb utrpěl porážku od svého týmového kolegy, a tak letos touží po devátém triumfu. „Hodně lidí se mě ptá, jak jsem tu mohl vyhrát tolikrát v řadě. I loni jsem mířil za vítězstvím, nicméně jsem prorazil pneumatiku v jedné dlouhé sekci. Michelin od té doby vyvinul nové, odolnější pneumatiky. Od července jsme věnovali dost času právě testování pneumatik. Jsem spokojený s pokrokem, který jsme udělali.“
Hirvonen: Nejhůře druhý?
Mikko Hirvonen zaznamenal letos pětkrát druhé místo na prvních osmi rally sezony a na stejné pozici je i v mistrovství světa pilotů se ztrátou 43 bodů za vedoucím Loebem. Mikko zatím v Německu zajel nejlépe v roce 2007, kdy skončil třetí. Letos by rád ještě výš.
„Vždycky jsem měl rád závodění na asfaltu. Před několika lety jsem byl docela konkurenceschopný na Korsice a v Německu. Plně důvěřuji Citroënu, s nímž bych mohl udělat lepší výsledek než kdy jindy na tomto povrchu. Takové pocity jsem měl už na suchých rychlostních zkouškách v Monte Carlu. Když jsem s DS3 WRC testoval, viděl jsem obrovskou zkušenost celého týmu právě s tímto typem povrchu. Samozřejmě jsem se pokoušel inženýrům něco sdělit, ale vůbec nebylo třeba něco měnit na nastavení, které navrhl Seb. Uvidíme po prvních rychlostních zkouškách, co si budeme moci dovolit. Pokud podmínky zůstanou stálé a povrch suchý, myslím, že bych mohl skončit přinejmenším druhý!“
Čerstvá výzva pro Thierry Neuville a Nassera Al-Attiyaha
Po tříměsíční pauze, kterou vyplnil přípravou a startem na letní olympiádě v Londýně, se ke svému spolujezdci Giovanni Bernacchinimu vrací do Citroënu DS3 WRC v Quatar World Rally Teamu Nasser Al-Attiyah. Na podnik, který je jim velmi blízký, se těší neustále se zlepšující Thierry Neuville a Nicolas Gilsoul z Citroën Junior World Rally Teamu. Jsou odhodlaní zajet nejlepší výsledek v tomto ročníku mistrovství světa.
Tři týdny po Finsku se Thierry těší na rally, která je jeho domácí. Má to do Trieru necelých 100 km, neboť pochází z malého města Saint – Vith v německy mluvící části Belgie. Po osmi podnicích si připsal dvě pátá místa v Argentině a Novém Zélandu, čímž překvapil většinu expertů.
„Zatím nemám s Německem velké zkušenosti, protože jsem tu startoval pouze jednou, v roce 2010 na C2 Super 1600. A nedokončil jsem,“ říká Thierry. „Ale tenkrát pro mě bylo všechno úplně nové. Co je ale nejdůležitější, že v Německu je povrch, který mi vyhovuje. Nemyslím si, že bych se škatulkoval na pilota pro šotolinu nebo asfalt, ale neměl bych mít potíže. Můj cíl je dokončit rally bez nějakých velkých chyb, jak jsem to zvládl například na Novém Zélandu. Myslím, že bych mohl skončit do 5. místa nebo dokonce i na stupních vítězů.“
Nasser Al-Attiyah se do WRC vrací od 27. května a po skončení Acropolis Rally, a tak jeho cíle jsou poněkud jiné.
„Poslední měsíce byly neuvěřitelné. Velmi tvrdě jsem se připravoval na olympiádu a pak se mi splnil sen – vybojoval jsem bronzovou medaili,“ shrnuje Katařan, který skončil třetí ve sportovní střelbě ve skeetu. „Pak jsem ještě zůstal v Londýně, abych si užíval fantastickou atmosféru. Jsem odhodlán pokusit se vyhrát zlato za čtyři roky v Riu. Ale ještě předtím se rád vracím do rally. Nemohu se rozhodnout pro jednu ze dvou vášní. Jsem šťastný, že jsem konkurenceschopný v obou odvětvích.“
Letos je nejlepším výsledkem Nassera 4. příčka z Portugalska. Sám si uvědomuje, že v Německu je medailová pozice poněkud nereálná. „Šotolina je povrch, na kterém se cítím nejlépe. Toto bude moje vůbec první vystoupení na asfaltu ve WRC a vím, že budu muset udělat ještě hodně práce, abych se na něm zlepšil. Zatím jsem tu startoval předloni. Budu se muset dostat do tempa a naslouchat radám týmu, který má s touto rally veliké zkušenosti.“
Tři otázky pro Xaviera Mestelana-Pinona, stájového šéfa Citroën Total WRT
Citroën Total World Rally Team vybavil pro Finsko vozy DS3 WRC novými tlumiči. Jedná se o kosmetickou úpravu nebo spíše radikální změnu?
„Na úrovni, na které se pohybujeme, to byla celkem radikální změna! Vlastně jsme do Finska přijeli hned s několika změnami – zadní zavěšení, tlumiče a nový software pro dokonalejší fungování motoru. Pokud se jedná právě o tlumiče, byl to výrazný zásah. Po více než ročním studiu a zkoušení jsme použili typ, jehož charakteristickým znakem je viditelný olejový válec umístěný blízko zavěšení. Celý náš tým je na tento počin náležitě hrdý, protože právě tyto systémy navrhujeme a vyrábíme u nás ve Versailles-Satory.“
Nakolik tento nový díl ovlivnil výsledek na poslední rally?
„Všechno, co děláme na našem zavěšení, má za cíl udržet pneumatiku v kontaktu s terénem jak jen to bude možné. Je samozřejmě nemožné dosáhnout tohoto kontaktu po celou dobu, ale musíte se o to pokaždé pokusit a usilovat o dokonalejší řešení. Od dob, kdy jsme závodili s Xsarou WRC, jsme vyvinuli vylepšené verze samotných tlumičů. Nicméně během vývoje jsme pociťovali určitá omezení. A návrh tohoto nového zařízení nás v ničem neomezoval. Navíc jsme tento díl nasadili víkend před startem. Samotní piloti, kteří vždy touží po nových dílech a aktualizacích, potvrdili, že změna byla k lepšímu. Podstoupili jsme závod s časem, než jsme měli jistotu, že je vše v pořádku a připravené včas na rally, takže jsme neměli ani žádné náhradní díly. Další double našich pilotů bylo největší odměnou za naši tvrdou práci. Ale já osobně si budu nejvíc pamatovat kompliment z úst Jarmo Lehtinena. Řekl, že vůbec necítil jeho obvyklou nejistotu na tomto povrchu na rally, o které ví úplně všechno. Poprvé v životě se prý těšil na rychlostní zkoušku Ouninpohja! To, jakou rychlostí pilotovali, napovídá, jak skvělou práci jsme odvedli!“
Podílí se na vývoji DS3 WRC vedle Sébastiena Loeba i Mikko Hirvonen?
„Oba se vzájemně doplňují a často nám poskytují podrobnou technickou zpětnou vazbu. Jestli Seb označí nějaký prvek nebo součástku jako obtížně vylepšitelnou, Mikko by mohl být schopný na tom zapracovat a využít svých zkušeností a citu. Někdy to vypadá tak, že Seb ukončí vývoj a je spokojený, a naopak. Když jsme testovali před Finskem, Mikko přesně věděl, které body potřebuje vylepšit tak, aby se auto nejlépe chovalo na daném skoku. A naopak během testů pro Německo nemusel dělat skoro nic, protože se všemi změnami nastavení, které označil Seb, byl i on spokojený. Je opravdu velikou radostí pracovat s dvojicí takových pilotů v našem týmu.“
Rally Německo v kostce
- Premiéra: 1982
- Základna a asistenční park: Trier
- Povrch: asfalt
- Počasí: teploty 12 až 23°C.
- Východ a západ slunce první den rally: 6.04 / 20.11
- Oficiální web: www.rallye-deutschland.de
Vítězové posledních ročníků
2002 | Loeb / Elena | Citroën Xsara WRC |
2003 | Loeb / Elena | Citroën Xsara WRC |
2004 | Loeb / Elena | Citroën Xsara WRC |
2005 | Loeb / Elena | Citroën Xsara WRC |
2006 | Loeb / Elena | Citroën Xsara WRC |
2007 | Loeb / Elena | Citroën C4 WRC |
2008 | Loeb / Elena | Citroën C4 WRC |
2009 | Loeb / Elena | Citroën C4 WRC |
2010 | Loeb / Elena | Citroën C4 WRC |
V minulém roce 2011 zvítězila posádka Ogier / Ingrassia na Citroën DS3 WRC.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
KIA Czech za dobu své existence na českém trhu prodala téměř 70 000 vozů.
Kia Motors Corporation – výrobce kvalitních automobilů pro všechny mladé duchem.