Sébastien Loeb, Daniel Elena a jejich Citroën Xsara WRC dokončili desátý díl seriálu mistrovství světa WRC 2005 coby „korunní princ“ vítězného Marcuse Grönholma, který vyhrál Finskou rallye už popáté v historii. Umístění na finských stupních vítězů bylo pro Citroën vůbec první, ovšem letos už sedmé v nepřetržité řadě. Značí pro Loeba vyrovnaný rekord Carlose Sainze. V konečném součtu pak další zvýšení náskoku na čele klasifikace pilotů. A přitom nechybělo mnoho a Loeb mohl ve své vítězné sérii, která skončila na šesti vítězstvích bez přerušení, pokračovat…
Pátek: Loebův veleskok
Po 144 kilometrech páteční první etapy figuroval Loeb na 2. místě se ztrátou 5,8 sekundy za Marcusem Grönholmem. Francois Duval se Svenem Smeetsem byli osmí na bodované příčce.
Sébastien Loeb byl v cíli etapy plný dojmů z obřího skoku na páté RZ: „Na ní čekalo překvapení. Jeli jsme rychle a nebyl to horizont, co se před námi zjevilo. Cítil jsem, že padáme volným pádem. Když jsme dopadli, byla to hrozná rána.“
Spolujezdec Daniel Elena dodával: „Vyrazilo mi to dokonce dech. Asi jsem vypadal jako ryba, která lapá po vzduchu.“
Později Loeb etapu hodnotil veseleji: „Byl to skvělý den. Neexistuje nic lepšího než tak kvalitní souboj. Marcus jel velmi rychle, já ovšem také. Jsem rád, že svádím vyrovnanou bitvu s nejlepším závodníkem na zdejších rychlých tratích. Snad to bude stejné i zítra.“
Francois Duval si pochvaloval bezproblémový den. „Jsem na bodovaném místě, a to je i náš cíl. Musím dál jet stejným tempem.“
Sobota: Duval na dvorku
Před koncem sobotní poslední rychlostní zkoušky přišel Loebův defekt, který jej stál 37 sekund, nicméně dál figuroval na druhé pozici. „Rozhodli jsme se obout na Sebovo auto pneu Michelin Z BTO. Vyrovnaný souboj ukázal, že to riziko se nám vyplatilo,“ tvrdil stájový šéf týmu Guy Fréquelin.
„Risk přinesl ovoce. Přilnavost i brzdy byly skvělé. Na některých zkouškách jsem nejel úplně čistě. Přesto si myslím, že i přes pneumatiky byl Marcus stejně rychlejší,“ řekl Loeb. „Dal jsem do toho všechno, co bylo v mých silách. Víc už jsem nemohl dělat. Marcus byl prostě rychlejší.“
Guy Fréquelin: „Řekl jsem posádce, že nemají důvod ke zklamání. Finové věděli, že budou na domácí trati rychlí. Souboj s Marcusem na jeho domácí půdě, na zkouškách, které jezdí patnáct let, byl fantastický.“
Francois Duval pak sobotní den okomentoval takto: „Na desáté zkoušce jsem byl příliš rychlý v levé zatáčce. Proto jsem zvolil bezpečnou možnost a jel jsem rovně na dvůr, kde jsem se mohl otočit. Mimo Seba jsou všichni piloti přede mnou Seveřané a ty doma není nikdy snadné porazit. Stále myslím hlavně na zisk bodů.“
Neděle: Není důvod ke smutku
Během dvou dnů a 16 rychlostních zkoušek sváděla posádka Citroënu naprosto vyrovnaný duel s „domácím pánem“ Marcusem Grönholmem. „Byli jsme hodně blízko, i tak jsme zaznamenali 8 velmi drahocenných bodů. Naše účinkování v mistrovství světa je excelentní. Bohužel to není vítězství,“ hodnotil po skončení soutěže Sébastien Loeb. „Série vítězství sice skončila, ale říkal jsem to už před startem, že jednoho dne skončit musí. I tak to nevyhnutelně přináší trochu smutku. Jsem ale také hrdý na to, že jsem s Marcusem bojoval tak vyrovnaně a mohl ho porazit na rychlostních testech, které on jezdí už od roku 1989. Odjeli jsme dobrou soutěž s dobrým výsledkem.“
Francois Duval a Sven Smeets se opět za důvěru odměnili bodovaným umístěním, tedy stejným výsledkem jako v minulé soutěži. „Dojeli jsme bez toho, že bychom udělali nějakou větší chybu. A to na soutěži, která je velice náročná a obtížná. Chceme být lepší na následující rallye v Německu. Ta pro nás nebude tak těžká,“ svěřil se mladý Belgičan.
„Ani my, ani vy nemáte právo na zklamání,“ tvrdil posádce Loeb-Elena po skončení soutěže sportovní ředitel Guy Fréquelin. Sám pamatuje první start Xsary WRC ve Finsku před čtyřmi lety. Navíc byl spokojen také s vývojem situace v JWRC, resp. s třemi vítězstvími v roce 2005. Dvě z nich dosáhl Daniel Sordo. „Uspěl v rychlostních zkouškách, které jsou mimořádně obtížné a výjimečné. Jsem rád, že jeho talent zhodnocuje vůz Citroën C2 Super 1600 a náš „klientský program“.“
Rallye Finsko v kostce
Nejlepší časy celkem:M. Grönholm 11, S. Loeb 4, P. Solberg 3, T. Gardemeister 2, M. Hirvonen 1. Vedení v soutěži:RZ 1: P. Solberg – RZ 2: S. Loeb – RZ 3 až 21: M. Grönholm.
Celkové pořadí:
1.M. Grönholm/T. Rautiainen (Peugeot 307) 2 h 54 min 11 s 2. S. Loeb/D. Elena (Citroën Xsara) + 1:06,7 3. M. Märtin/M. Park (Peugeot 307) + 1:35,6 4. P. Solberg/Ph. Mills (Subaru Impreza) + 2:08 5. M. Hirvonen/J. Lehtinen (Ford Focus) + 2:13,66. T. Gardemeister/J. Honkanen (Ford Focus) + 3:32,4 7. H. Rovanperä/R. Pietiläinen (Mitsubishi Lancer) + 4:27,9 8. F. Duval/S. Smeets (Citroën Xsara) + 5:10,4 9. H. Solberg/C. Menkerud (Ford Focus) + 5: 45,8 10. J. Tuohino/M. Markkula (Škoda Fabia) + 6:42,3 –12. X. Pons/C. Del Barrio (Citroën Xsara Kronos) + 10:44,1
Pohár konstruktérů: 1. Peugeot 106 bodů – 2. Citroën 105 – 3. Ford 69 – 4. Subaru 59 – 5. Mitsubishi 43 – 6. Škoda 8.
Mistrovství světa FIA pilotů:
1. S. Loeb 83 bodů – 2. M. Grönholm 55 – 3. P. Solberg 53 – 4. M. Märtin 48 – 5. T. Gardemeister 47 – 6. H. Rovanperä 22 – 7. M. Stohl 12 – 8. C. Sainz 11 – 9. R. Kresta 10 – 10. H. Solberg 9 – 11. F. Duval 8 – 12. M. Hirvonen 8 – 13. G. Panizzi 7 – 14. G. Galli 6 – 15. D. Carlsson 4 – 16. A. Warmbold 4 – 17. Ch. Atkinson 2 – 18. J. Pykälistö 1.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií