Před finálovým programem Rally Finsko
– dvěma průjezdy na legendární rychlostní zkoušce Ouninpohja, doufali Mikko Hirvonen a Jarmo Lehtinen v návrat na stupně vítězů. I přes značné úsilí po celý závěrečný den posádka Citroën Total Abu Dhabi World Rally Teamu skončila čtvrtá. Dani Sordo a Carlos del Barrio se protáhli do nejlepší pětky díky vypadnutí další citroënářské posádky Kris Meeke a Chris Patterson.
Hirvonen – Nikdo nedělá chyby
Osm rychlostních zkoušek napěchovaných do 130 měřených kilometrů, to byla porce posledního dějství Rally Finsko, která otevřela druhou polovinu sezony mistrovství světa WRC. Dva průjezdy přes Ouninpohja byly událostí nejen posledního dne, ale celé rally a samozřejmě i největším lákadlem pro diváky.
Celkově čtvrtý před startem do třetího dne rally, Mikko Hirvonen, měl jasný plán – jet naplno a pokusit se dostat se na pódium. Po perfektním ránu se však odstupy mezi nejlepšími posádkami až do poledního servisu příliš nezměnily. „První tři jedou opravdu hodně rychle,“ říkal domácí miláček ze země tisíce jezer. „Všichni znají zdejší tratě dobře, a to včetně Ouninpohja. Dokonce natolik, že tu nedělají žádné chyby, takže jsem ani nemohl snížit odstupy. Kdybych možná trochu více zariskoval, mohl jsem být o něco rychlejší, ale nemyslím si, že by mělo smysl takhle riskovat. Abych se dostal mezi první tři za normálních okolností, na to nemám, ale musím pokračovat v tlaku na ně a musím se držet na dostřel…“
Meeke – Promarněná šance
Tím, že ho v druhý den soutěže na RZ 8 přibrzdil Evgeny Novikov, dostal Kris Meeke na startu posledního dne upravený čas. Irský pilot startoval do soboty z pátého místa se ztrátou pouhých 8,1 sekundy na čtvrtého Hirvonena. Na této pozici se udržel i po dopoledním programu včetně speciálního zážitku na Ouninpohja se 169 skoky. „Je to trochu jako na kolotoči. Na téhle rychlostní zkoušce jsem pilotoval naposledy před sedmi lety, bylo to ale na Citroënu C2 S1600. Ve voze WRC je to ale úplně jiný pocit, protože dosahujete tak vysokých rychlostí. Atmosféra je tu jako nikde jinde na světě, na startu do zkoušky bylo ticho, protože diváci dobře vědí, jak se piloti musí soustředit. Nemohu se dočkat, až tu zase pojedu znovu!“
Bohužel pro pilota stáje Abu Dhabi Citroën Total WRT skončil jeho vysněný druhý průjezd předčasně, když jeho auto začalo rolovat těsně před cílem. Právě ve chvíli, kdy perfektně jedoucí Kris mohl začít zaslouženě sklízet ovoce své práce.
Mikko Hirvonen vyjížděl do odpoledního programu s přesvědčením, že by to mohly být pneumatiky Michelin Latitude Cross, které mu umožní stáhnout náskok soupeřů. „Povrch ale nebyl zcela suchý, takže to nakonec nebyla nejlepší volba,“ přiznal v cíli Hirvonen.
Matton – Bez stupňů vítězů? Frustrující! „Zkoušel jsem úplně všechno, ale v této rally není prostě možné dojet ztrátu. Nepřijel jsem sem pro čtvrté místo, takže výsledek je pro mě jednoznačně zklamáním.“
Dobrý výsledek zaznamenal hned za Mikkem Dani Sordo na páté pozici. Ale k úplné spokojenosti z finské rally měl španělský pilot hodně daleko. „Moje konečné umístění by mohlo být považováno za dobré, ale já ten pocit vůbec nemám. Necítil jsem se příliš jistě a také moje rychlost nebyla odpovídající. Byl to víkend, na který bych nejraději zapomněl.“
Yves Matton, stájový šéf Citroën Racing Teamu uvedl:
„Nemít žádné auto na stupních vítězů, to je frustrující pro celý tým, speciálně pro Mikka Hirvonena, který v úvodu rally jel výborně. Byli jsme zklamaní za Krise, který jel poprvé na DS3 WRC a odváděl velmi impozantní výkony. Je to škoda, že nebyl schopen proměnit svou vynikající formu v dobrý výsledek a dojet do cíle. Hned teď už ale začínáme myslet na Rally Německo, která pro mistrovství světa WRC znamená návrat na asfalt.“
Robert Kubica WRC2 – bezpečně na dalším pódiu
Po vítězství v Acropolis Rally a Rally Italie Sardinie Robert Kubica a Maciek Baran skončili na druhém místě ve WRC2. Poláci odvedli na nejtěžší rally sezony perfektní výkon a mají blízko k nejvyššímu vrcholu v mistrovství světa.
Ve WRC2 ve Finsku bojovaly na dvě desítky posádek, včetně nejlepších domácích borců Jari Ketomaa a Esapekka Lappiho. Pro Roberta to byla velká výzva změřit se s tak silnou konkurencí a zároveň se při tom hodně naučit. Pilot Citroënu DS3 RRC však připustil, že před některými rychlostními zkouškami měl trochu obavy.
„Jak se dalo přepokládat, bylo velice obtížné odhadnout, jak se pojede ve skutečnosti po skončení seznamovacích jízd v nízké rychlosti. Nevím, zda být rozechvělý nebo vystrašený z toho, co nás čeká!“ říkal Robert před začátkem finské rally.
„Co mě překvapilo nejvíc? Jak se změnily tratě při dopoledních a odpoledních průjezdech. Byly vyjeté hluboké koleje. Nevím, jestli je to tady každým rokem, nemám s tím žádnou zkušenost, vždyť jsem viděl Rally Finsko jen v televizi. V jednu chvíli jsem se do pasti také chytil, auto bylo na ty koleje hodně nízké. V jedné zatáčce nás to dokonce vyhodilo předkem a my jsme letěli přímo do stromů. Pak jsme pozměnili nastavení a už to bylo dobré. Byla to dobrá škola. Když máte nulové zkušenosti na rychlostních zkouškách, jako jsou ve Finsku, každý kilometr tratě je jiný.“
Potěšený byl ze svého prvního startu na Ouninpohja:
„Jari Ketomaa mi řekl, že tu některé rychlostní zkoušky absolvoval už nejméně patnáctkrát v rámci finského šampionátu. Nebude to snadné s ním rovnocenně bojovat,“ řekl Robert. „Opravdu jsem nečekal, že bych mohl v konkurenci takových pilotů skončit druhý. Ale okamžitě jsme našli tu správnou míru agresivity. Vzhledem k tomu, že naposledy jsem jel na šotolině v dubnu, myslím, že se ve výkonech posouváme správným směrem. Není možné poskočit kupředu v každém startu. Ještě musíme udělat hodně práce, vždyť každá rally mistrovství světa je jiná a dává nám novou zkušenost.“
Ve WRC2 je Robert Kubica na třetím místě se 76 body získanými v šesti podnicích. Jeho průměrný zisk 19 bodů na jednu rally je dokonce mnohem lepší než u obou závodníků na prvních dvou místech, kteří startovali na více soutěžích než Kubica.
Stylové vítězství Keitha Cronina
V Citroën Top Driver sérii na DS3 R3 jedoucí Keith Cronin, Sébastien Chardonnet a Jussi Vainionpää obsadili pódium ve třídě WRC3.
Do třetího podniku série Citroën Top Driver
– se pustilo celkem devět posádek, pro které to ve Finsku byla především obrovská škola a zásobárna zkušeností. Kombinace velice rychlých rychlostních zkoušek s nekonečnými skoky a tvrdými povětrnostními podmínkami, které zanechaly cesty kluzké, to vše znamenalo pro piloty velkou zkoušku po všech stránkách. Keith Cronin a Alastair Fisher svedli obrovskou bitvu v pravém slova smyslu. Tlak na nejlepšího z britských jezdů byl tak silný, že na Palsankylä vylétl z tratě. Keith Cronin tak převzal otěže závodu a vedoucí pozici si udržel až do cíle rally. Třešničkou na dortu je pro tohoto irského jezdce celkové vedení v seriálu o tři body před Sébastienem Chardonnetem. „Jsme opravdu spokojení s vítězstvím, které nás posunulo před konkurenci,“ uvedl šťastný Keith. „Byl to náš první start ve Finsku, přesto se nám na zdejších tratích dařilo. DS3 R3 byl perfektní a rychlý a už se nemůžeme dočkat Německa, abychom předvedli svou formu na asfaltu. Chceme zajet co nejlépe a udržte si pozici lídra.“
Druhý v pořadí, Francouz Sébastien Chardonnet, měl náročný první den soutěže, ale v druhém pilotoval tak, že se vrátil na vrchol. Bojoval s domácím jezdcem Jussi Vainionpää, postupně se přesunul před tohoto Fina na druhé místo. Ačkoli pilot z Azurového pobřeží až do Finska v Citroën Top Driver vedl, připustil, že i tak se mu v zemi tisíce jezer dařilo:
„Je pravda, že začátek závodu byl pro nás komplikovaný, ale pak jsme se s DS3 R3 sžili a náš pocit byl ohromný. Náš cíl je po Finsku jasný – pokusit se znovu se vrátit do čela celkového pořadí série na Rally Německo.“
Překvapením víkendu byl finský pilot Jussi Vainionpää, který těžil ze znalosti trasy. Pilotoval konzistentně, bez zbytečných rizik a skvěle projel nejnebezpečnější úseky. Celkově skončil třetí díky skvělému výkonu na Citroënu DS3 R3.
Konečné pořadí Rally Finsko
1 | S. OGIER | M | WRC | 0.0 |
2 | T. NEUVILLE | M | WRC | +36.6 |
3 | M. ÖSTBERG | M | WRC | +57.6 |
4 | M. HIRVONEN | M | WRC | +1:21.6 |
5 | D. SORDO | M | WRC | +6:08.5 |
6 | E. NOVIKOV | M | WRC | +8:39.7 |
7 | J. KETOMAA | WRC2 | 2 | +11:19.2 |
8 | P. ANDERSSON | WRC | +11:41.5 | |
9 | R. KUBICA | WRC2 | 2 | +12:48.1 |
10 | A. MIKKELSEN | WRC | +13:42.0 |
Mistrovství světa WRC 2013 – Pořadí pilotů
1. | S. OGIER | 181 |
2. | J. LATVALA | 91 |
3. | T. NEUVILLE | 91 |
4. | M. HIRVONEN | 73 |
5. | D. SORDO | 69 |
6. | S. LOEB | 68 |
7. | M. OSTBERG | 65 |
8. | E. NOVIKOV | 39 |
9. | M. PROKOP | 37 |
10. | N. AL-ATTIYAH | 30 |
Mistrovství světa WRC 2013 – Pohár konstruktérů
1. | Volkswagen Motorsport | 251 |
2. | Citroen Total Abu Dhabi World Rally Team | 196 |
3. | Qatar M-Sport World Rally Team | 112 |
4. | Qatar World Rally Team | 107 |
5. | Jipocar Czech National Team | 39 |
6. | Abu Dhabi Citroen Total World Rally Team | 33 |
7. | Volkswagen Motorsport 2 | 26 |
8. | Lotos WRC Team | 20 |
Značka Citroën
– byla založena před 90 lety pod pařížskou Eiffelovkou. Tato kreativní a dynamická značka uvedla v roce 2010 na trh novou řadu výrobků DS, kterou dnes tvoří modely Citroën DS3, DS4 a DS5. Citroën, opírající se o koncepci „Kreativní technologie“, má ve své nabídce dva plně elektrické vozy, vozy využívající mikrohybridní technologii e-HDi a technologii „Full Hybrid“ – Hybrid4. Tyto technologické novinky nesou své ovoce i v mistrovství WRC, kde již Citroën získal 7 titulů v Poháru konstruktérů. Značka inovuje i v oblasti služeb a přichází se službou Citroën Multicity, představující její nabídku mobility. Citroën, to je 10 000 kontaktních míst pro zákazníky, zastoupení v 90 zemích a 1 265 000 vozů prodaných v roce 2012.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií