Citroën na Monte Carlo (24. – 27. ledna 2008)

Je to přesně rok, co si Citroën odbyl premiéru soutěžního vozu C4 WRC slavným double za první a druhé místo v roce 2007.

Teď stojí na prahu startu nejdelší soutěže kalendáře WRC s cílem zopakovat v Monte Carlu tento kousek. Pro první kolo mistrovství světa 2008 Citroën Sport nasazuje dva vozy C4 WRC na čele s posádkou čtyřnásobných mistrů světa Sébastien Loeb – Daniel Elena a s jejich stájovými kolegy, španělskou dvojicí Dani Sordo – Marc Martí.

76. ročník Monte Carlo (1. soutěž z 15)

Povrch: asfalt (suchý nebo mokrý, led, sníh). Kde: Valence (Drôme), Ardeche, Monaco, vnitrozemí kolem Nice (Alpes-Maritimes). Asistenční park je ve Valence.

Shakedown: Čtvrtek 24. ledna 8 -12 hod. Odlišný od ročníku 2007, délka 5,03 km na D21. Slavnostní start včera ve čtvrtek 24. ledna od 17.30 hod. na Place du Champ de Mars ve Valence. Slavnostní závěr – neděle 27. ledna, Place du Palais Princier a Monaco, od 16.30 hod.

Trať: celková délka 1481,25 km, z toho je 365,09 km měřených v 19 rychlostních zkouškách na 11 trasách.

  • 1. etapa – čtvrtek 24. ledna: celkem 169,31 km, z toho 45,70 km měřených (2 RZ). Start z asistenčního parku ve Valence (17.30 hod.) – RZ 1: ‚St Jean en Royans‘ (28,12 km) – RZ 2: ‚La Cime du Mas-Col de Gaudissart‘ (17,58 km) – Asistence A (21.01/45 min.) – Cíl kolem 23.15 hod.
  • 2. etapa – pátek 25. ledna: celkem 544,25 km, z toho 116,96 km měřených v 6 RZ. Start – asistence B (6.50/15 min.) – RZ 3: ‚St Pierreville-Col de la Fayolle 1‘ (29,52 km) – RZ 4: ‚Burzet-Lachamp Raphaël 1‘ (16,30 km) – RZ 5: ‚St Martial-Le Chambon-Beleac 1‘ (12,66 km) – seskupení (12.44/18 min.), asistence C (13.02/30 min.) – RZ 6: ‚St Pierreville-Col de la Fayolle 2‘ – RZ 7: ‚Burzet-Lachamp Raphaël 2‘ – RZ 8: ‚St Martial-Le Chambon-Beleac 2‘ – Asistence D (19.11/45 min.) – Cíl kolem 21.35 hod.
  • 3. etapa – sobota 26. ledna: celkem 443,26 km, z toho 132,78 km měřených v 6 RZ. Start – asistence E (5.55/15 min.) – RZ 9: ‚Labatie d’Andaure-Lalouvesc 1‘ (19,37 km) – RZ 10: ‚St Bonnet-St Bonnet 1‘ (25,36 km) – RZ 11: ‚Lamastre-Gilhoc-Alboussiere 1‘ (21,66 km) – seskupení (10.43/18 min.), asistence F (11.01/30 min.) – RZ 12: ‚Labatie d’Andaure-Lalouvesc 2‘ – RZ 13: ‚St Bonnet-St Bonnet 2‘ – RZ 14: ‚Lamastre-Gilhoc-Alboussiere 2‘ – Asistence G (16.04/45 min.) – Cíl kolem 0.30 hod.
  • 4. etapa – neděle 27. ledna: celkem 324,43 km, z toho 69,65 km měřených v 5 RZ. Start 7.50 hod. – Asistence (8.50/15 min.) – RZ 15: ‚La Bollene Vésubie- Moulinet 1‘ (22,68 km) – RZ 16: ‚Luceram-Loda 1‘ (15,34 km) – RZ 17: ‚La Bollene Vésubie-Moulinet 2‘ – RZ 18: ‚Luceram-Loda 2‘ – RZ 19: ‚Circuit de Monaco‘ (2,70 km).

Další návrat klasiky

Během dlouhé historie se Rallye Monte Carlo vypracovala v nejslavnější soutěž na světě. Loňský ročník byl svědkem návratu legendárních rychlostních zkoušek jako jsou Saint Jean en Royans, Burzet, Saint Bonnet le Froid, aby se v letošním ročníku vrátila i další legenda klasiky – Col du Turini. Navíc se očekává sněžení, tedy ideální rozpoložení.

„Samozřejmě sním o bílém Monte Carlu se skutečně zimními podmínkami,“ nechal se slyšet úřadující světový šampión Sébastien Loeb. „Trasa vede do tří různých oblastí, a tak rychlostní testy budou hodně odlišné. Pro čtvrteční večerní test jsou široké, rychlé a hladké. Ty v Ardéche jsou zase více technické, užší a často i hrbolaté. Loni byly podmínky mimořádně suché, letos by to měla být větší zábava, když dostaneme porci sněhu. Je to radost vidět, jak se Col du Turini a další klasické testy v jižním cípu Francie vracejí do programu. Obvykle se rozhoduje v závěrečných zkouškách, které se jedou na stejných pneumatikách.“

Podmínky při Monte Carlu obvykle bývají hlavní příčinou obtíží. Asfaltové testy probíhají na horských horizontech s četnými vysokohorskými přejezdy, obvyklá jsou i střídání partií ve stínu s pasážemi na ostrém slunci. Tudíž posádky často narážejí na místa s naprosto holým a suchým asfaltem, aby vzápětí najely na led a sníh. Že pneumatiky hrají velice často rozhodující roli, je nasnadě.

Zvyknout si na nové pneumatiky

„Máme na výběr ze tří druhů pneumatik,“ vysvětluje technický ředitel Citroën Sport Xavier Mestelan-Pinon. „Pokud jsou podmínky suché, budeme volit měkčí směsi suchých pneumatik. Bude-li sníh, mohou naše posádky vybírat mezi sněhovými pneumatika „s“ nebo bez hřebů. To bude samozřejmě záležet na teplotách a množství sněhu, na který narazíme. Monte Carlo slibuje být velice tvrdou soutěží. Zatím nemáme, stejně jako ostatní týmy, větší zkušenosti s novými pneumatikami Pirelli. Co se vývoje vozu C4 WRC týče, podílíme se na vývoji nového motoru „EW“, stejně jako na dalším vývoji aerodynamiky.“

Chceme oba tituly

Nový sportovní ředitel Citroën Sport Olivier Quesnel: „Změna typu pneumatik bude v první fázi mistrovství tou nejzásadnější. Jako vždy v podobných případech budeme potřebovat čas si na ně zvyknout. Udělali jsme tolik práce, kolik bylo možné, a nashromáždili takové množství dat, jak jen bylo potřebné k výběru pneumatik. Ale současně si uvědomuje, jak velmi mnoho se ještě musíme učit. Monte Carlo je vždy velikou výzvou, nejen pro své rychlostní zkoušky, ale i proto, že se jedná o start do nové sezony. Obzvlášť obtížné to může být právě letos vzhledem k výběru pneumatik. S tím se ale budeme muset vyrovnat sami. Soutěž slibuje být divokou, ale mám bezmeznou důvěru k našemu technickému štábu, který velmi tvrdě pracoval na konkurenceschopnosti našich vozů. Rovněž věřím, že Sébastien Loeb a Daniel Elena spolu s Dani Sordem a Marcem Martí vytvoří velice vyrovnaný tandem a že se pokusí zopakovat loňský úspěch. Náš cíl pro sezonu 2008 je vyhrát oba tituly – jak Pohár konstruktérů, tak i titul v pořadí pilotů. Takový top výsledek by byl prvotřídní.“

Páté vítězství v sázce

„Jak už na začátku sezony bývá zvykem,“ říká Séběstien Loeb, „existuje mnoho neznámých faktorů. Budeme potřebovat najít rovnováhu mezi pneumatikami a podmínkami na trati, ale náš cíl je pokusit se vyhrát a odstartovat tak dobře celou sezonu.“

Séb a Daniel by vítězstvím mohli vytvořit rekord pěti vítězství na Monte Carlu a stali by se tím nejúspěšnější posádkou moderní zimní historie.

„Velice se těším na začátek sezony startující v Monte Carlu. Budeme potřebovat nějaký čas na to, zvyknout si na nové pneumatiky,“ přidává se Dani Sordó. „Připravili jsme se na tento podnik velmi odpovědně, na tom se nedá nic změnit. Rychlostní zkoušky na Monte jsou fantastické, musíme se soustředit od startu až do cíle, pokud chceme splnit náš cíl – dojet mezi prvními třemi a vybojovat pro Citroën co nejvíc bodů.“

Citroën v Monte Carlu:

6 vítězství – 1959 (Coltelloni-Alexandre-Derosiers/ID19), 1966 (Toivonen-Mikkander/DS21, 2003, 2004 a 2005 (Loeb-Elena/Xsara WRC), 2007 (Loeb-Elena/C4 WRC).

Bilance posádek Citroënu:

  • Sébastien Loeb/Daniel Elena: První rallye – Katalánsko 99 (Saxo Kit-Car/vypadli) – Startů ve WRC: 98 – První vítězství v MS: Německo 2002 (Xsara) – Celkem vítězství v MS: 36 – Tituly ve WRC: 4 (2004, 2005, 2006 a 2007).
  • Dani Sordo : První rallye: Katalánsko 2003 (18.) – Starty ve WRC: 44 – Titul v juniorech: 2005 (C2 S1600).
  • Marc Martí : První rallye: Katalánsko 1992 (21.) – Starty ve WRC: 110 – Titul v juniorech: 2005 (C2 S1600).
  • Sébastien Loeb/Daniel Elena : 8. účast v Monte Carlo: 2007 (C4 WRC/1.), 2006 (Xsara WRC/2.), 2005, 2004 a 2003 (Xsara/1.), 2002 (Xsara/2.), 2001 (Saxo Kit-Car/15.).
  • Daniel Elena jako pilot: 1997 (106 Rallye/vypadl), 1998 (106 Rallye/36. a 2. N1).
  • Dani Sordo : čtvrtá účast s Marc Martím : 2007 (C4 WRC/2.), 2006 (Xsara WRC/8.), 2005 (C2 S1600/15.).
  • Marc Martí : desátá účast: 2007 (C4 WRC/Dani Sordo/2.), 2006 (Xsara WRC/Dani Sordo/8.), 2005 (C2 S1600/Dani Sordo/15.), 2004 (Xsara WRC/Carlos Sainz/vypadli), 2003 (Xsara WRC/Carlos Sainz/3.), 2001 a 1999 (Saxo Kit-Car/Jésus Puras/vypadli), 1998 (Ibiza GTI/Oriol Gómez/vypadli) a 1997 (Ibiza GTI/Oriol Gómez/15.).

Jedna Xsara WRC pojede v privátním týmu PH-Sport a s posádkou Conrad Rautenbach/David Senior.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Manfred Schöner
Jáchymovská 53, 360 04 - Karlovy Vary - Bohatice
355 329 821
autoschoner.ch@volny.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Průměrné emise CO2 nových automobilů v roce 2023 v Česku nepatrně klesly. Premiantem je Citroën

Průměrné emise CO2 nových automobilů...

V uplynulém roce si v oblasti osobních vozidel připsaly nejvíce registrací značky Škoda (35,0 %), Hyundai (9,1 %), Volkswagen (8,6 %), Toyota (7,9 %) a Kia (5,2 %). Jak je na tom český trh a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Stellantis a Hype nasazují v Paříži první flotilu 50 bezbariérových taxíků na vodíkový pohon

Stellantis a Hype nasazují v Paříži...

Skupina Stellantis – první výrobce na světě, který uvedl na trh sériová užitková a osobní vozidla na vodíkový pohon – a Hype, nezávislý subjekt nabízející čistě vodíková řešení...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Koncepční bohyně zvítězila v anketě GQ CAR AWARDS 2023!

Koncepční bohyně zvítězila v anketě...

Koncepční vůz DS E-TENSE PERFORMANCE, navržený jako vysoce výkonná laboratoř, která má urychlit vývoj technologií pro další generace vozů DS Automobiles, získává nové ocenění v anketě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Sláva na Hradě:  DS Automobiles a pak nový prezident

Sláva na Hradě: DS Automobiles a pak...

Pár dní před zvolením nové hlavy státu představila značka DS Automobiles na Pražském hradě své dva vrcholné modely, novou DS 7 E-TENSE 300 a limuzínu DS 9 E-TENSE 360. Modely mohli obdivovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Druhá dobrá volba ve světě dvojitého šípu

Druhá dobrá volba ve světě dvojitého...

Ještě před několika měsíci to byl největší a nejdražší Citroën v nabídce, a bylo to poprvé v historii, co takový Citroën nebyl velký sedan. Dnes už to neplatí… Dnes už je vlajkovou...