Citroen na Acropolis Rally (31. května – 2. června 2013)

Všeobecně označovaná za nejnáročnější v celém programu mistrovství světa, Acropolis Rally 2013 se přesto pojede v doslova krkolomných rychlostech.

Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team

– budou na šestém podniku šampionátu reprezentovat posádky Mikko Hirvonen/Jarmo Lehtinen a Dani Sordo/Carlos del Barrio. Na DS3 WRC pojedou také Khalid Al – Qassimi/Scott Martin v Abu Dhabi Citroën Total World Rally Teamu.

Odolnost a vytrvalost základem

Acropolis Rally se před léty stala legendárním podnikem hlavně kvůli tratím vystavěným na hrubé šotolině, která dělá z rychlostních zkoušek tvrdý test odolnosti a vytrvalosti. V průběhu let se ale i řecké cesty modernizovaly a průměrné rychlosti nejlepších pilotů se začaly blížit 90 km za hodinu podobně jako například v Portugalsku, Argentině a na Sardinii. Vyšší rychlosti jsou na druhou stranu velkou zátěží pro některé části vozů, zejména pro odpružení a pneumatiky, zvláště když se teploty přiblíží 40 stupňům Celsia.

Letošní program servíruje posádkám kompaktní soutěž, kterou pořadatelé stlačili už pro první den – kvalifikace, startovní ceremoniál a hned dvě rychlostní zkoušky jsou tak na programu v pátek. V pátek večer se startovní pole také pustí na nejdelší rychlostní zkoušku celé soutěže – na 47 kilometrů dlouhou Kineta-Pissia. Mnohem živější bude sobotní porce osmi rychlostních zkoušek, které tvoří polovinu všech měřených úseků.

Hirvonen – Potřebujeme více štěstí!

Nový design Acropolis Rally udělal z tohoto podniku dosud nejkratší soutěž, která se letos jela. Značí to jediné, nikdo si od startovního pokynu nemůže dovolit ztratit ani sekundu. To dobře ví i vítěz z roku 2009 Mikko Hirvonen, který navíc nechyběl na stupních vítězů v žádném z posledních čtyř ročníků.

„Povrch tratí se tady může dramaticky měnit zkoušku od zkoušky. Někdy jsou tratě hladké a člověk se po nich klouže jak po másle, jindy zase čekají pasáže plné kamenů a děr. Naše auta i pneumatiky jsou velice odolné a spolehlivé, takže můžeme pilotovat naplno po celou dobu, nicméně vytrvalost tu bude nejdůležitějším faktorem.“

V Argentině zajížděl Mikko Hirvonen velmi dobré časy, nyní Fin doufá, že se mu podaří skládačku všech okolností sestavit tak, aby vyhrál. „Po celou dobu pracujeme s celým týmem na zlepšení auta. Máme za sebou krátké testování, které jsme absolvovali hned po příjezdu do Řecka. Doufám, že štěstí se tentokrát přitočí na naši stranu a nám se podaří vyhrát pro Citroën.“

Sordo – pneumatiky klíčem k úspěchu

Dani Sordo v Řecku poslední dva roky nestartoval. Musí se proto lépe seznámit s rychlostními zkouškami v Corinthia regionu. „Mám to tady opravdu rád, i když se mi v poslední době nedařilo. Aby člověk uspěl v Řecku, potřebuje mít kousek štěstí. Klíčem k úspěchu jsou ale hlavně pneumatiky a to, jak se vyhnete píchnutí. Obecně se ale na zdejších tratích dá pilotovat na vysoké úrovni. Právě v Řecku jsou podmínky, které mi vyhovují, a doufám, že se mi podaří zajet podobně jako v Portugalsku.“

Také Khalid a Kubica

Khalid Al – Qassimi se do seriálu WRC vrací po startu na třetím podniku blízkovýchodního šampionátu MERC v Jordánsku. Řecko považuje za poněkud specifickou soutěž. „Poprvé jsem v Řecku jel v roce 2004, celkem jsem na Acropolis startoval čtyřikrát. Mám zdejší tratě rád, protože jsou hodně podobné těm, na kterých jezdíme na Středním Východě.“ Zatím nejlepšího výsledku v Řecku dosáhl v roce 2009, kdy dojel šestý.

Sestavu Citroën Racing doplní ještě na DS3 RRC Robert Kubica/Maciej Baran, kteří budou startovat ve WRC-2.

Tři otázky pro Xaviera Mestelana – Pinona, stájového šéfa Citroën Total Abu Dhabi World Rally Teamu

DS3 WRC se pořád mění

Na co jste se zaměřili od poslední rally z technického pohledu?

„I když už s DS3 WRC jezdíme třetím rokem, auto se mění prakticky rally od rally. Po skončení loňské sezony jsme zajistili homologaci nového dílu od FIA. Tyto části se týkají motoru, resp. hlavy válců, sání, turba a také podvozkových komponentů. To byly nejcitlivější části nastavení, na kterých jsme pracovali. Nyní začínáme dolaďovat podle doporučení pilotů, zvláště Mikko Hirvonena. Práce, kterou do toho vložil, by se mu měla zúročit. Ale vzali jsme do úvahy také poznatky Dani Sorda a Sébastiena Loeba.“

Budete na nich pracovat i v dalších měsících?

„Teď se hlavně soustředíme na Acropolis Rally. Očekáváme, že nás potkají stejné podmínky, jaké byly v Portugalsku. V plánu jsme měli dva dny testování na to, abychom si potvrdili správný směr naší práce. V rukávu máme také pár trumfů pro asfalt. Citroën Racing staví na neustálé konfrontaci a analýze všeho, co děláme. Pro příklad – Mikkovo píchnuté v Argentině. Po něm následovalo poškození zadního spojleru, resp. průniku vody do auta po průjezdu brodem. To byla pravá příčina problémů s elektroinstalací, kvůli kterým auto na několik minut stálo. I když tohle jsou vesměs poměrně nereálné situace, naší povinností je pracovat na tom, aby se v budoucnu už nemohly opakovat. Jestliže chceme vyhrát titul, naše auta musejí být naprosto spolehlivá za všech okolností.“

V Portugalsku jste představili model Citroën DS3 R5. Můžete o něm říci něco bližšího?

„Citroën Racing vyvíjí další modely vycházející z DS3. S R1, R3, RRC a WRC už máme solidní sestavu vozů, ale nový reglement R5 nám umožňuje nabízet i cenově dostupnější produkt, než je RRC. Vítěz Citroën Top Driver série, která je součástí WRC-3, dostane od nás možnost startovat na DS3 R5 ve WRC-2 v roce 2014. Vývojové práce na tomto modelu pokračují tak, aby první silniční testy mohly začít na prahu léta.“

Rally v kostce

  • Premiéra: 1951
  • Základna a servisní park: Loutraki
  • Povrch: šotolina
  • Počasí: teploty od 20 do 35°C, beze srážek
  • Slunce první den rally: 6:07 / 20:37
  • Oficiální web: www.acropolisrally.gr

WRC síň slávy

2012 Loeb / Elena Citroën DS3 WRC
2011 Ogier / Ingrassia Citroën DS3 WRC
2009 Hirvonen / Lehtinen Ford Focus RS WRC
2008 Loeb / Elena Citroën C4 WRC
2007 Grönholm / Rautiainen Ford Focus RS WRC
2006 Grönholm / Rautiainen Ford Focus RS WRC
2005 Loeb / Elena Citroën Xsara WRC

Značka Citroën

– byla založena před 94 lety pod pařížskou Eiffelovkou. Tato kreativní a dynamická značka uvedla v roce 2010 na trh novou řadu výrobků DS, kterou dnes tvoří modely Citroën DS3, DS4 a DS5. Citroën, opírající se o koncepci „Kreativní technologie“, má ve své nabídce dva plně elektrické vozy, vozy využívající mikrohybridní technologii e-HDi a technologii „Full Hybrid“ – Hybrid4. Tyto technologické novinky nesou své ovoce i v mistrovství WRC, kde již Citroën získal 7 titulů v Poháru konstruktérů. Značka inovuje i v oblasti služeb a přichází se službou Citroën Multicity, představující její nabídku mobility. Citroën, to je 10 000 kontaktních míst pro zákazníky, zastoupení v 90 zemích a 1 265 000 vozů prodaných v roce 2012.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Louda Auto a.s.
Třídvorská 70, 280 00 - Kolín V
321 715 804
lukas.lahoda@louda.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - PALLAS a ÉTOILE: Nová označení pro auta DS

PALLAS a ÉTOILE: Nová označení pro...

V průběhu roku 2024 získají modely DS Automobiles novou, jednodušší strukturu nabídky, vycházející ze dvou verzí s označením PALLAS a ÉTOILE. Cílem je zajistit větší přehlednost a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Průměrné emise CO2 nových automobilů v roce 2023 v Česku nepatrně klesly. Premiantem je Citroën

Průměrné emise CO2 nových automobilů...

V uplynulém roce si v oblasti osobních vozidel připsaly nejvíce registrací značky Škoda (35,0 %), Hyundai (9,1 %), Volkswagen (8,6 %), Toyota (7,9 %) a Kia (5,2 %). Jak je na tom český trh a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Stellantis a Hype nasazují v Paříži první flotilu 50 bezbariérových taxíků na vodíkový pohon

Stellantis a Hype nasazují v Paříži...

Skupina Stellantis – první výrobce na světě, který uvedl na trh sériová užitková a osobní vozidla na vodíkový pohon – a Hype, nezávislý subjekt nabízející čistě vodíková řešení...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Koncepční bohyně zvítězila v anketě GQ CAR AWARDS 2023!

Koncepční bohyně zvítězila v anketě...

Koncepční vůz DS E-TENSE PERFORMANCE, navržený jako vysoce výkonná laboratoř, která má urychlit vývoj technologií pro další generace vozů DS Automobiles, získává nové ocenění v anketě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Sláva na Hradě:  DS Automobiles a pak nový prezident

Sláva na Hradě: DS Automobiles a pak...

Pár dní před zvolením nové hlavy státu představila značka DS Automobiles na Pražském hradě své dva vrcholné modely, novou DS 7 E-TENSE 300 a limuzínu DS 9 E-TENSE 360. Modely mohli obdivovat...