Poslední podnik mistrovství světa WRC 2008, Wales Rally GB, přinesl světový titul konstruktérů Citroënu.
Letošní koruna králů navazuje na sérii stejných titulů z let 2003, 2004 a 2005. Tento úspěch přichází krátce poté, co si Sébastien Loeb a Daniel Elena zabezpečili titul mistrů světa v hodnocení pilotů už v Japonsku. Mistrovské double si Citroën připsal díky 1. místu Loeba s Elenou na víkendové Wales Rally GB a současně 3. příčce druhé posádky Citroënu Dani Sordo – Marc Martí.
Vítězství v RZ:
- 1.den: RZ 1: zrušena – RZ 2: Sébastien Ogier (Citroën C4) – RZ 3: Jari-Matti Latvala (Ford Focus) – RZ 4: zrušena – RZ 5: Sébastien Loeb (Citroën C4) – RZ 6 a RZ 7: JM. Latvala – RZ 8: S. Loeb.
- 2.den: RZ 9: Dani Sordo (Citroën C4) – RZ 10: JM. Latvala – RZ 11: D. Sordo – RZ 12: Mikko Hirvonen (Ford Focus) – RZ 13: S. Loeb – RZ 14: JM. Latvala – RZ 5: S. Loeb.
- 3.den: RZ 16, 17, 18 a 19: S. Loeb.
Nejlepší časy celkem:
- S. Loeb, 8 – JM. Latvala, 5 – D. Sordo, 2 – S. Ogier, 1 – M. Hirvonen, 1.
Vedení v soutěži:
- RZ 2 až 5: S. Ogier – RZ 6 až 18: JM. Latvala – RZ 19: S. Loeb.
Celkové pořadí 76. Wales Rally GB (15/15):
- 1. S. Loeb/D. Elena (Citroën C4) 2:43:09,6 hod.
- 2. JM. Latvala/M. Anttila (Ford Focus) + 12,7 s
- 3. D. Sordo/M. Martí (Citroën C4) + 1:20,6 min.
- 4. P. Solberg/P. Mills (Subaru Impreza) + 1:59,6
- 5. PG. Andersson/J. Andersson (Suzuki X4) + 4:04,1
- 6. F. Duval/D. Giraudet (Ford Focus) + 5:07,8
- 7. T. Gardemeister/T. Tuominen (Suzuki X4) + 5:25
- 8. M. Hirvonen/J. Lehtinen (Ford Focus) + 5:38,8
- 9. M. Wilson/S. Martin (Ford Focus) + 8:13,9
- 10. B. Clark/P. Nagle (Ford Focus) + 9:53,1
FIA mistrovství světa – Pohár konstruktérů (15/15):
1. Citroën-Total, 191 bodů – 2. Ford, 173 – 3. Subaru, 98 – 4. Stobart, 67 – 5. Suzuki, 34 – 6. Munchi’s, 22.
FIA mistrovství světa – pořadí jezdců (15/15):
1. S. Loeb, 122 – 2. M. Hirvonen, 103 – 3. D. Sordo, 65 – 4. JM. Latvala, 58 – 5. C. Atkinson, 50 – 6. P. Solberg, 46 – 7. F. Duval, 25 – 8. H. Solberg, 22 – 9. G. Galli, 17 – 10. M. Wilson, 15 – 11. U. Aava, 13 – 12. PG. Andersson, 12 – 13. T. Gardemeister, 10 – 14. F. Villagra, 9 – 15. C. Rautenbach, 9 – 16. A. Mikkelsen, 5 – 17. JM. Cuoq, 2 – 18. M. Rantanen, 2 … 21. S. Ogier, 1.
Loeb – rekord sezony i britská premiéra
Vítězství na poslední rallye roku si Loeb s Elenou zajistili až poslední den. Do poslední části soutěže vstupovali se ztrátou 7,3 s na největší rivaly a vypadalo to, že nemají nejmenší chuť riskovat a pouštět se do boje o jejich vůbec první vítězství v Británii. Spolu s třetí pozicí Sorda a Martího to totiž naprosto stačilo ke krytí zad pětinásobných světových šampionů a k dobytí titulu mezi producenty. Ale už třetí rychlostní zkouška jim umožnila snížit náskok na 2,2 s, aby ho dále ukrajovali až na minimum před poledním servisem. A až v poslední rychlostní zkoušce Loeb zaútočil a vyhrál. A stal se tak vůbec prvním Francouzem, který kdy na britské rallye v mistrovství světa vyhrál.
S bilancí 11 vítězství v tomto roce stanovili Loeb s Elenou nový rekord během jedné sezony.
Michel: Pozoruhodná sezona
„Vítězství v obou hlavních soutěžích mistrovství světa znamená splnění toho, co jsme si před sezonou předsevzali. Zároveň ukazuje, čeho všeho je značka Citroën schopná,“ uvedl Gilles Michel, generální ředitel automobilky Citroën. „Rád bych pogratuloval oběma našim posádkám k tomu, jak dokázaly zvládnout letošní výzvy jejich konkurence. Tuhle poklonu bych rád rozšířil na všechny v Citroën Sport, ocenil jejich profesionalitu a motivaci. Všichni odvedli pozoruhodnou práci. A v neposlední řadě musím vyzdvihnout Citroën C4 WRC, který ukázal svůj potenciál za všech okolností. A jsem přesvědčen, že naše značka prokázala vysokou úroveň kreativity a automobilové technologie.“
Quesnel: Neusneme na vavřínech
Týmový šéf Olivier Quesnel vůbec neskrýval svou radost během slavnostního vyhlášení výsledků. „Po fantastickém zážitku z titulu Séba a Daniela v Japonsku bylo neméně vzrušující sdílet stejné nadšení nyní, když Citroën získal korunu v Poháru konstruktérů,“ říkal očividně dojatý.
„Zajištění druhého titulu v těchto obtížných podmínkách dává našemu úspěchu zvláštní příchuť. Tato rallye byla opravdovým vyvrcholením sezony. Obě naše posádky byly rychlé a spolehlivé, současné dvojité zastoupení na pódiu povzneslo vlajku naší značky vysoko a pyšně. Na začátku roku jsme si vytkli za cíl double, nyní jsme ho dosáhli, což je velice uspokojivé. Nemáme nejmenší chuť usnout na vavřínech. Sezona 2009 je na dosah a po lahůdkové současnosti bude každý brzy zase v práci a odhodlán připravovat se na obhajobu našich dvou titulů.“
Loeb: Víkend jako třešnička na dortu
„I když jsme vyhráli náš pátý titul už v Japonsku, Daniel a já jsme šťastní, že jsme pomohli Citroënu nasadit si znovu mistrovskou korunu,“ říká Loeb. „Nemůže být lepší odměna pro celý tým za fantastickou sezonu. Vítězství o tomto víkendu už je jen třešničkou na dortu. Předpisy, zejména kolem použití jednoho typu pneumatik na šotolině, udělaly z této rallye velice riskantní soutěž. Zajet takovou soutěž bez chyb a skončit před našimi soupeři, to mě moc těší,“ uvedl Loeb.
„Před startem jsme dostali jasný úkol a jsem rád, že jsme ho splnili,“ uvedl Dani Sordo. „Po celou dlouhou sezonu jsme se snažili podávat co nejlepší výkony, abychom přinášeli body pro Citroën. To, že jsme vyhráli také Pohár konstruktérů, je nejlepším oceněním práce všech lidí v Citroën Sport, kteří dělali po celou sezonu, co mohli.“
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií