Finsko v kostce
« Jyväskylän Suurajot » (Grande Course de Jyväskylä) se poprvé jela v roce 1951, « Rallye tisíců jezer » mezi léty 1954 a 1996 či pod současným názvem « Neste Rally Finland » počínaje rokem 1997. Tak bohatá je historie Finské rallye, která má centrum v Jyväskylä, univerzitním městečku na břehu jezera Päijänne, 270 km severně od Helsinek.
Mezinárodní kongresové centrum Paviljonki je místem startu, cíle i asistenčního parku.
55. ročník podniku měří celkem 1506,78 km, z toho je 355,59 km měřených v 21 rychlostních zkouškách na 14 různých trasách. Devět z nich je shodných z loňskými, pět je modifikovaných a 24 km zcela nových.
Seznámení s tratí a tréninky začaly včera – úterkem 2. a pokračují dnes – ve středu 3. srpna od 7 hodin do 19 hodin.
Shakedown se jede zítra – ve čtvrtek 4. srpna od 8 do 11 hod. na trase mezi městskou bránou a skokanskými můstky Laajavuori (3,76 km stejně jako v předcházejících letech).
1. etapa – 547,04 km (měřených 144,27 km v 9 RZ) – čtvrtek 4. srpna – start v 18.15 hod. – RZ 1 ‘Super spéciale Killeri 1’ (2,06 km). Pátek 5. srpna – start v 7.30 hod. – Asistence A (7. 30 hod. / 10 min.) – RZ 2 ‘Lankamaa’ (24,98 km) – RZ 3 ‘Laukaa’ (11,82 km) – RZ 4: ‘Ruuhimäki’ (7,57 km) – Asistence B (11.28 hod. / 30 min.) – RZ 5 ‘Vellipohja 1’ (33,93 km) – RZ 6 ‘Mökkiperä 1’ (13,96 km) – Asistence C (14.56 hod. / 30 min.) – RZ 7 ‘Vellipohja 2’ – RZ 8 ‘Mökkiperä 2’ – RZ 9 ‘Super spéciale Killeri 2’ – Asistence D (19.04 hod. / flexi-servis 45 min. ) – Uzavření as. parku 23 hod.
2. etapa – sobota 6. srpna: 702,61 km (144,76 km měřených v 8 RZ). Start v 6 hod. – Asistence E (6.00 hod. / 10 min.) – RZ 10 ‘Vaheri’ (19,84 km) – RZ 11 ‘Ouninpohja Länsi 1’ (13,98 km) – RZ 12 ‘Ouninpohja Itä 1’ (16,55 km) – Asistence F (10.28 hod. / 30 min.) – RZ 13 ‘Urria’ (10,00 km) – RZ 14 ‘Ouninpohja Länsi 2’ – RZ 15 ‘Ouninpohja Itä 2’ – Asistence G (15.15 hod. / 30 min.) – RZ 16 ‘Moksi/Leutsu’ (40,96 km) – RZ 17 ‘Himos’ (12,90 km) – Asistence H (19.49 hod. / flexi-servis 45 min) – Návrat do as. parku kolem 23.30 hod.
3. etapa – neděle 7. srpna: 257,13 km (66,56 km měřených ve 4 RZ). Start v 9.00 hod. – Asistence I (9.00 hod. / 10 min.) – RZ 18 ‘Kuohu 1’ (7,80 km) – RZ 19 ‘Kruununperä 1’ (25,48 km) – RZ 20 ‘Kuohu 2’ – RZ 21 ‘Kruununperä 2’ – Asistence J (14.06 hod. / 20 min.) – Cíl kolem 14.34 hod.
Šestá účast na Neste Rally Finland pro Sébastiena Loeba, poprvé startoval v roce 2000 (Saxo Challenge, vypadl), 2001 (Saxo, 1. ‘Super 1600’), 2002 (Xsara WRC, 10.), 2003 (5.) a 2004 (4.).
François Duval je na startu popáté: 2001 (Super 1600, vypadl), 2002 (vypadl), 2003 (vypadl), 2004 (7.).
Opět pojedou dva privátní vozy Xsara WRC, které si připsaly vítězné double v Argentině, tedy za tým Kronos Racing Manfred Stohl/Ilka Minor a Xavier Pons/Carlos del Barrio.
Pro pamětníky: K padesátinám „velké dámy“ modelu Citroën DS 19 se sluší připomenout vítězství na Rallye tisíců jezer posáky Pauli Toivonen a Jaakko Kallio v roce 1962.
JWRC popáté
V Juniorském WRC budou startovat v soukromých stájích tři vozy Citroën C2 Super 1600. Do pátého dílu seriálu nasazuje dva vozy C2 stáj Kronos Racing posádek Kris Meeke – Glen Patterson a Daniel Sordo – Marc Marti, třetí „Cé dvojka“ pojede v barvách P.H.Sport s posádkou Conrad Rautenbach – Carl Williamson. Meeke ve Finsku dvakrát nedojel, Sordo a Rautenbach jsou nováčky. Nejvíce zkušeností tak má navigátor Marti, který ve Finsku startoval jako spolujezdec Carlose Sainze.
Ani ne tři týdny po argentinské fiestě a historickém zápisu šesti vítězství v jedné řadě pro tým Citroën Sport, jsou Xsary WRC posádek Sébastien Loeb – Daniel Elena a Francois Duval – Sven Smeets opět na severní polokouli připraveny na tradiční finský „večírek“, v pořadí desátý podnik letošního seriálu mistrovství světa v rallye.
Terénní Grand Prix
I když už bez poetického názvu „Rallye tisíce jezer“, přesto číslovku název neopouští – dnes je přezdívána „Rallye tisíce skoků“ podle počtu největší záludnosti a charakteristického rysu podniku zároveň. K tomu je ještě finská soutěž bezkonkurenčně nejrychlejší v celém seznamu závodů. Vždyť průměrná rychlost nejlepších posádek se pohybuje kolem 120 km za hodinu. Vysoké rychlosti a nerovnosti na trati způsobují to, že soutěžní vozy jsou pomalu víc ve vzduchu než na zemi. Tahle terénní Grand Prix, která se jela v historii již 39 krát, představuje pro generaci za generací výzvu ke snaze pokořit suverenitu skandinávských a zejména finských pilotů. Ti totiž hájí své teritorium, které ale jako první dobyli Švédové a coby první neskandinávští jezdci pak v roce 1990 Didier Auriol a Carlos Sainz. Naposledy se z „jižanů“ povedlo vyhrát Finsko Estonci Märtinovi v roce 2003.
Finským vzdušným křtem prošla Xsara WRC v roce 2002. Od té doby pečlivě sbírá zkušenosti, které se členové týmu z Versaille-Satory snaží přetavit do přípravy a nastavení vozů. K letošní přípravě mohli citroënáři využít oficiálně povoleného čtyřdenního testování. „Pro tak vysoké rychlosti, jaké se ve Finsku dosahují, je třeba perfektně připravit především řízení,“ tvrdí Xavier Mestelan-Pinon, technický šéf stáje Citroën Sport. „Dalším problémem jsou skoky, které souvisejí s nerovnostmi na trati. Tento fakt se zásadně promítá do nastavení podvozků, které musí odpovídat nejnáročnějším požadavkům. A nesmí své parametry ztratit ani při létání a následném tvrdém doskoku…“
I ve velkých rychlostech je Citroën jako doma, což doložil už na Novozélandské rallye, které se přezdívá „Finsko bez boulí“. Právě tam totiž začala vítězná série Citroënu v letošním ročníku WRC.
Sébastien Loeb s Danielem Elenou ve Finsku završí jubilejní padesátý start v mistrovství světa v kokpitu vozu Xsara WRC.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.