Citroen C Zero v podrobném testu redakce

Čistě elektrický vůz určený pro městský a příměstský provoz mě mile překvapil svými jízdními vlastnostmi – má bohužel jednu nevýhodu: vysokou cenu.

Design tohoto čtyřsedadlového malého poměrně prostorného vozu je nesporně povedený.

Citroen C Zero v podrobném testu redakce
Citroen C Zero v podrobném testu redakce
Citroen C Zero v podrobném testu redakce

A navíc svými lákavými nápisy na karoserii, vyzývá: usedni za můj volant a já ti dokážu, že moje jízdní vlastnosti jsou stejné jako ostatních vozů s benzinovými nebo naftovými motory – tedy samozřejmě až na dojezd.

Po usednutí do vozu jsem byl překvapen dostatkem místa pro všechny čtyři cestující a uvítal jsem i skutečnost, že cestující na zadním sedadle mohou pohodlně nastupovat zadními dveřmi do tohoto hatchbacku se zavazadlovým dobře přístupným prostorem o objemu 166 litrů.

Citroen C Zero v podrobném testu redakce
Citroen C Zero v podrobném testu redakce

Přehledná palubní deska je uspořádaná podle všech ergonomických zásad: všechny dobře ve dne i v noci čitelné sdělovače a i ovládače jsou umístěny tak, aby neodváděly pozornost řidiče od provozní situace.

Citroen C Zero v podrobném testu redakce
Citroen C Zero v podrobném testu redakce
Citroen C Zero v podrobném testu redakce
Citroen C Zero v podrobném testu redakce
Citroen C Zero v podrobném testu redakce

C ZERO je vybaven velmi bohatou bezpečnostní i další výbavou

plně rovnocennou vyšším stupňům výbavy malých vozům s pohonem benzinovými anebo naftovými motory. Mimo jiné výbavy obsahuje i výškově nastavitelné a vyhřívané sedadlo řidiče, 6 airbagů, elektrický posilovač řízení, palubní počítač, přední mlhové světlomety, aktivní bezpečnostní systémy ABS+EBD+EBA a ESP+ASR, poloautomatickou klimatizaci s filtrem, elektricky ovládaná okna předních i zadních oken, elektricky ovládaná vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka, tónovaná skla, hliníkové disky, rádio s přehrávačem CD/MP3, a další položky tomuto vyššímu stupni výbavy odpovídající. Výbava obsahuje i Citroën eTouch, zajišťující řadu služeb včetně tísňového a asistenčního volání. Součástí sériové nabídky je i funkce Bluetooth.

Výbava obsahuje dobíjecí kabel k připojení z domovní sítě 220 V. Dobíjecí kabel k rychlonabíjení ve výbavě testovaného vozu není. protože je přímo u všech rychlonabíjecích stanic, které se již postupně budují zejména u obchodních středisek a i podniků..

Citroen C Zero v podrobném testu redakce

Ve výbavě jsem postrádal jedinou položku: nastavitelný volant.

Jízdu s tímto čistě elektrickým vozem jsem si tak oblíbil,

– že pokud by byla jeho cena nižší anebo jeho nákup podporován výhodami jako v některých zemích (Francie, Anglie atd.), bych neváhal a vůz bych si jako druhý v rodině rád zakoupil.

Výhody Citroena C-ZERO:

  • jednoduše a pohodlně se řídí
  • má neobyčejně tichý chod
  • má výbornou akceleraci
  • ve městě je vzhledem ke své délce 358 cm mimořádně pohyblivý
  • při jízdě nevypouští žádné škodliviny – vykazuje nulové emise CO2
  • má velmi nízké náklady na energii: při nabíjení při zlevněné sazbě cca 35 haléřů na jeden km.

Přirozeně, že náklady na elektrický proud na jeden km budou nižší anebo i vyšší podle zatížení vozu, počtu zastávek, počasí a teploty, využívaní spotřebičů na elektrický proud – především v zimě rozmrazování skel, využívání klimatizace i svícení a zejména podle celkového způsobu jízdy řidiče.

Jednoduché, snadné a bezpečné řízení:

Po otočení klíčku a po následujícím pípnutí a rozsvícení zelené kontrolky „READY“ na displeji jsem přesunul řadicí páku (jako u automatické převodovky) do polohy pro jízdu vpřed anebo vzad.

Citroen C Zero v podrobném testu redakce

Po odbrzdění ruční brzdy a sešlápnutí proudového (místo plynového) pedálu se Citroen téměř nehlučně rozjíždí. Míra akcelerace je úměrná sešlápnutí pedálu: První polovinu dráhy proudového pedálu jsem využíval pro plynulou normální jízdu s cílem dosažení nízké spotřeby elektřiny a tím dosažení co nejvyššího dojezdu, druhou polovinu dráhy proudového pedálu jsem využíval pro dynamickou jízdu anebo okamžitou potřebu při předjíždění atd.

Co si nejvíce cením:

Elektrický motor dosahuje svého maximálního točivého momentu okamžitě po zapnutí – tedy již od rozjezdu, používání brzdy jsem mohl omezit, protože systém rekuperace elektrické energie vůz poměrně výrazně zpomaluje a při včasném ubrání na proudovém pedálu před křižovatkou významně zvyšuje celkový dojezd vozu a přitom ještě šetří opotřebení brzdového obložení. Přirozeně si cením i toho, že odpadá spojka a složitý benzinový nebo naftový motor se všemi možnými zařízeními a případnými poruchami, a že není nutné vůz vybavovat převodovkou s několika rychlostními stupni. Citroën C-ZERO je vybaven pouze redukční převodovkou a tradičním diferenciálem, které jsou umístěny na zadní poháněné nápravě spolu s elektrickým motorem.

Citroen C Zero v podrobném testu redakce

Při jízdě jsem sledoval na přístrojové desce umístěný displej, na kterém je uprostřed uváděna rychlost vozu, vlevo údaj o stavu nabití baterie, vpravo je na něm uveden počet km, které je možné ještě ujet do vybití baterie a rozměrný ukazatel s ručičkou, který mě průběžně informoval jak hospodárně jedu:

  • tmavě modrá zóna symbolizuje nabíjení (při jízdě z kopce, při dojezdu ke křižovatce atd.]
  • světle zelená zóna ukazuje fázi úsporného řízení
  • bílá zóna označuje vyšší spotřebu elektrické energie (při prudké akceleraci, jízdě do kopce atd.)

Jakmile se přiblížuje minimální úroveň nabití baterie, omezí se chvíli poté, co je řidič na stav baterie důrazně upozorněn, fungování příslušenství a sníží se dostupný výkon, aby se co nejvíce prodloužil dojezd vozu.

Vybraná technická data zcela elektrického Citroenu C-ZERO:

motor
elektrický synchronní s permanentním magnetem
výkon 47 kW (64 k)
při 3 500 – 8 000 ot/min.
točivý moment 180 Nm
při 0 – 2 000 ot/min.
baterie
poslední generace typu Li-ion
umístění ve střední části vozu
počet článků 88
kapacita 50 Ah
užitečná kapacita 16 kWh
napájení 330 V
nabíjení
normální přes tradiční elektrickou zásuvku 220 V
s jističem 16 A 6 hodin
rychlé nabití zvláštním kabelem rychlonabíječky
jednofázový proud 125 A 15 minut
počet nabití a vybití 1 500 cyklů

Ještě k lithium-iontovým bateriím, jejichž technologie umožňuje:

  • snížit hmotnost baterií díky výhodnějšímu poměru hmotnost/výkon/kapacita,
  • získat vyšší výkon každého z článků oproti tradičním technologiím a přitom zachovat stejné výsledky,
  • nevykazovat paměťový efekt, takže se baterie mohou částečně nabíjet, aniž by to mělo vliv na jejich životnost.

Jízdní výkony:

maximální rychlost 130 km/hod
zrychlení z 0 na 100 km/hod 15,9 vteřin
akcelerace z 60 na 80 km/hod 3,9 vteřiny
dojezd podle podmínek 120 – 150 km

Při testovacích jízdách jsem při maximálně hospodárné jízdě téměř do vybití baterií ujel 145 km, při dynamické jízdě téměř do vybití baterií pohodlně 125 km.

Dobíjení téměř vybité baterie z domovní zásuvky s jističem 16 A mně trvalo něco málo přes 6 hodin, dobití po ujetí cca 60 km trvalo necelé 3 hodiny.

Při nabíjení vykazoval wattmetr, který jsem si koupil (pouze 340 Kč), odběr v průměru 2,8 kW za hodinu.

Cena Citroena C-ZERO

je s bohatou výbavou 739 900 Kč bez DPH, 887 880 Kč s DPH.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
CB Auto a.s.
Dr. Milady Horákové 1477, 370 05 - České Budějovice
385 102 421
seat@cb-auto.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - PALLAS a ÉTOILE: Nová označení pro auta DS

PALLAS a ÉTOILE: Nová označení pro...

V průběhu roku 2024 získají modely DS Automobiles novou, jednodušší strukturu nabídky, vycházející ze dvou verzí s označením PALLAS a ÉTOILE. Cílem je zajistit větší přehlednost a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Průměrné emise CO2 nových automobilů v roce 2023 v Česku nepatrně klesly. Premiantem je Citroën

Průměrné emise CO2 nových automobilů...

V uplynulém roce si v oblasti osobních vozidel připsaly nejvíce registrací značky Škoda (35,0 %), Hyundai (9,1 %), Volkswagen (8,6 %), Toyota (7,9 %) a Kia (5,2 %). Jak je na tom český trh a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Stellantis a Hype nasazují v Paříži první flotilu 50 bezbariérových taxíků na vodíkový pohon

Stellantis a Hype nasazují v Paříži...

Skupina Stellantis – první výrobce na světě, který uvedl na trh sériová užitková a osobní vozidla na vodíkový pohon – a Hype, nezávislý subjekt nabízející čistě vodíková řešení...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Koncepční bohyně zvítězila v anketě GQ CAR AWARDS 2023!

Koncepční bohyně zvítězila v anketě...

Koncepční vůz DS E-TENSE PERFORMANCE, navržený jako vysoce výkonná laboratoř, která má urychlit vývoj technologií pro další generace vozů DS Automobiles, získává nové ocenění v anketě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Sláva na Hradě:  DS Automobiles a pak nový prezident

Sláva na Hradě: DS Automobiles a pak...

Pár dní před zvolením nové hlavy státu představila značka DS Automobiles na Pražském hradě své dva vrcholné modely, novou DS 7 E-TENSE 300 a limuzínu DS 9 E-TENSE 360. Modely mohli obdivovat...