Design tohoto čtyřsedadlového malého poměrně prostorného vozu je nesporně povedený.
A navíc svými lákavými nápisy na karoserii, vyzývá: usedni za můj volant a já ti dokážu, že moje jízdní vlastnosti jsou stejné jako ostatních vozů s benzinovými nebo naftovými motory – tedy samozřejmě až na dojezd.
Po usednutí do vozu jsem byl překvapen dostatkem místa pro všechny čtyři cestující a uvítal jsem i skutečnost, že cestující na zadním sedadle mohou pohodlně nastupovat zadními dveřmi do tohoto hatchbacku se zavazadlovým dobře přístupným prostorem o objemu 166 litrů.
Přehledná palubní deska je uspořádaná podle všech ergonomických zásad: všechny dobře ve dne i v noci čitelné sdělovače a i ovládače jsou umístěny tak, aby neodváděly pozornost řidiče od provozní situace.
C ZERO je vybaven velmi bohatou bezpečnostní i další výbavou
– plně rovnocennou vyšším stupňům výbavy malých vozům s pohonem benzinovými anebo naftovými motory. Mimo jiné výbavy obsahuje i výškově nastavitelné a vyhřívané sedadlo řidiče, 6 airbagů, elektrický posilovač řízení, palubní počítač, přední mlhové světlomety, aktivní bezpečnostní systémy ABS+EBD+EBA a ESP+ASR, poloautomatickou klimatizaci s filtrem, elektricky ovládaná okna předních i zadních oken, elektricky ovládaná vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka, tónovaná skla, hliníkové disky, rádio s přehrávačem CD/MP3, a další položky tomuto vyššímu stupni výbavy odpovídající. Výbava obsahuje i Citroën eTouch, zajišťující řadu služeb včetně tísňového a asistenčního volání. Součástí sériové nabídky je i funkce Bluetooth.
Výbava obsahuje dobíjecí kabel k připojení z domovní sítě 220 V. Dobíjecí kabel k rychlonabíjení ve výbavě testovaného vozu není. protože je přímo u všech rychlonabíjecích stanic, které se již postupně budují zejména u obchodních středisek a i podniků..
Ve výbavě jsem postrádal jedinou položku: nastavitelný volant.
Jízdu s tímto čistě elektrickým vozem jsem si tak oblíbil,
– že pokud by byla jeho cena nižší anebo jeho nákup podporován výhodami jako v některých zemích (Francie, Anglie atd.), bych neváhal a vůz bych si jako druhý v rodině rád zakoupil.
Výhody Citroena C-ZERO:
- jednoduše a pohodlně se řídí
- má neobyčejně tichý chod
- má výbornou akceleraci
- ve městě je vzhledem ke své délce 358 cm mimořádně pohyblivý
- při jízdě nevypouští žádné škodliviny – vykazuje nulové emise CO2
- má velmi nízké náklady na energii: při nabíjení při zlevněné sazbě cca 35 haléřů na jeden km.
Přirozeně, že náklady na elektrický proud na jeden km budou nižší anebo i vyšší podle zatížení vozu, počtu zastávek, počasí a teploty, využívaní spotřebičů na elektrický proud – především v zimě rozmrazování skel, využívání klimatizace i svícení a zejména podle celkového způsobu jízdy řidiče.
Jednoduché, snadné a bezpečné řízení:
Po otočení klíčku a po následujícím pípnutí a rozsvícení zelené kontrolky „READY“ na displeji jsem přesunul řadicí páku (jako u automatické převodovky) do polohy pro jízdu vpřed anebo vzad.
Po odbrzdění ruční brzdy a sešlápnutí proudového (místo plynového) pedálu se Citroen téměř nehlučně rozjíždí. Míra akcelerace je úměrná sešlápnutí pedálu: První polovinu dráhy proudového pedálu jsem využíval pro plynulou normální jízdu s cílem dosažení nízké spotřeby elektřiny a tím dosažení co nejvyššího dojezdu, druhou polovinu dráhy proudového pedálu jsem využíval pro dynamickou jízdu anebo okamžitou potřebu při předjíždění atd.
Co si nejvíce cením:
Elektrický motor dosahuje svého maximálního točivého momentu okamžitě po zapnutí – tedy již od rozjezdu, používání brzdy jsem mohl omezit, protože systém rekuperace elektrické energie vůz poměrně výrazně zpomaluje a při včasném ubrání na proudovém pedálu před křižovatkou významně zvyšuje celkový dojezd vozu a přitom ještě šetří opotřebení brzdového obložení. Přirozeně si cením i toho, že odpadá spojka a složitý benzinový nebo naftový motor se všemi možnými zařízeními a případnými poruchami, a že není nutné vůz vybavovat převodovkou s několika rychlostními stupni. Citroën C-ZERO je vybaven pouze redukční převodovkou a tradičním diferenciálem, které jsou umístěny na zadní poháněné nápravě spolu s elektrickým motorem.
Při jízdě jsem sledoval na přístrojové desce umístěný displej, na kterém je uprostřed uváděna rychlost vozu, vlevo údaj o stavu nabití baterie, vpravo je na něm uveden počet km, které je možné ještě ujet do vybití baterie a rozměrný ukazatel s ručičkou, který mě průběžně informoval jak hospodárně jedu:
- tmavě modrá zóna symbolizuje nabíjení (při jízdě z kopce, při dojezdu ke křižovatce atd.]
- světle zelená zóna ukazuje fázi úsporného řízení
- bílá zóna označuje vyšší spotřebu elektrické energie (při prudké akceleraci, jízdě do kopce atd.)
Jakmile se přiblížuje minimální úroveň nabití baterie, omezí se chvíli poté, co je řidič na stav baterie důrazně upozorněn, fungování příslušenství a sníží se dostupný výkon, aby se co nejvíce prodloužil dojezd vozu.
Vybraná technická data zcela elektrického Citroenu C-ZERO:
motor | |
elektrický | synchronní s permanentním magnetem |
výkon | 47 kW (64 k) |
při | 3 500 – 8 000 ot/min. |
točivý moment | 180 Nm |
při | 0 – 2 000 ot/min. |
baterie | |
poslední generace | typu Li-ion |
umístění | ve střední části vozu |
počet článků | 88 |
kapacita | 50 Ah |
užitečná kapacita | 16 kWh |
napájení | 330 V |
nabíjení | |
normální | přes tradiční elektrickou zásuvku 220 V |
s jističem 16 A | 6 hodin |
rychlé nabití | zvláštním kabelem rychlonabíječky |
jednofázový proud 125 A | 15 minut |
počet nabití a vybití | 1 500 cyklů |
Ještě k lithium-iontovým bateriím, jejichž technologie umožňuje:
- snížit hmotnost baterií díky výhodnějšímu poměru hmotnost/výkon/kapacita,
- získat vyšší výkon každého z článků oproti tradičním technologiím a přitom zachovat stejné výsledky,
- nevykazovat paměťový efekt, takže se baterie mohou částečně nabíjet, aniž by to mělo vliv na jejich životnost.
Jízdní výkony:
maximální rychlost | 130 km/hod |
zrychlení z 0 na 100 km/hod | 15,9 vteřin |
akcelerace z 60 na 80 km/hod | 3,9 vteřiny |
dojezd podle podmínek | 120 – 150 km |
Při testovacích jízdách jsem při maximálně hospodárné jízdě téměř do vybití baterií ujel 145 km, při dynamické jízdě téměř do vybití baterií pohodlně 125 km.
Dobíjení téměř vybité baterie z domovní zásuvky s jističem 16 A mně trvalo něco málo přes 6 hodin, dobití po ujetí cca 60 km trvalo necelé 3 hodiny.
Při nabíjení vykazoval wattmetr, který jsem si koupil (pouze 340 Kč), odběr v průměru 2,8 kW za hodinu.
Cena Citroena C-ZERO
– je s bohatou výbavou 739 900 Kč bez DPH, 887 880 Kč s DPH.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií