Choreografie ve výrobním závodě

  • Z bran výrobního závodu vyjíždí jeden vůz každých 40 sekund, což vyžaduje precizní koordinaci při dodávání správných dílů ve správný čas na montážní linku
  • Žádná dvě vozidla nejsou stejná, liší se barvou, motorem, asistenčními systémy… a dokonce i stranou, na které je volant
  • Na začátku montážní linky jsou dveře odděleny od karoserie a před opětovnou montáží překonají vzdálenost 1,4 kilometru

Při vyslovení slova choreografie si možná představíme vystoupení moskevského souboru Bolšoj balet nebo Královské baletní školy v Londýně. Existuje však mnoho jiných, méně známých choreografií. Jedna z nich se například odehrává 2300krát denně ve výrobním závodě SEAT Martorell. Touto choreografií je výroba každého vozidla přesně podle specifikací zákazníka. Výrobní choreografie v podání značky SEAT zahrnuje následující kroky:

Tvůrce:

Všechno začíná, jakmile si zákazník nakonfiguruje vůz, který si chce koupit, a svůj vysněný model si objedná u prodejce v některé z více než 80 zemí, v nichž SEAT působí. Výrobní závod v Martorellu přijímá každý den tisíce individuálních objednávek na různé modely, které se liší motorem, barvou karoserie i interiéru, souborem asistenčních systémů, stupněm výbavy, čalouněním… „Po zohlednění možností dodavatelů a výrobního závodu vypracujeme plán montáže vozidel pro následující čtyři týdny a zajistíme nezbytné díly. Tento plán je s blížícím se datem výroby rozpracován do nejmenších detailů, abychom měli všechny nezbytné díly a výroba mohla probíhat plynule,“ vysvětluje Juan Vivas, vedoucí oddělení příjmu komponentů od dodavatelů.

Kompozice:

Z výlisků, vznikajících v lisovně, jsou v karosárně vyráběny karoserie vozidel. Do nich se vkládá čip, který nese DNA vozu, včetně informací o modelu, stupni výbavy a všech dílech, které bude obsahovat. Od tohoto okamžiku jsou jednotlivé díly dodávány na montážní linku ve správném pořadí a ve správném okamžiku.

Bezchybný rytmus:

Karoserie procházejí v dalších fázích výroby lakovnou a finální montáží. Rodící se automobily překonají během montáže více než 2 kilometry v různých výškách. Díly jsou dodávány k montáži na příslušná pracoviště, a to přesně v okamžiku, kdy jsou zapotřebí. Tímto způsobem lze vyrábět v těsném sledu za sebou různé verze, například červený Leon FR s pravostranným řízením, následovaný modrým vozem Leon ST s levostranným řízením a střešním oknem. „Jednou z věcí, která je pro návštěvníky našeho výrobního závodu nejvíce překvapivá, je skutečnost, že nevyrábíme série stejných vozů a každý vůz je odlišný od předcházejícího i následujícího. Systém ‚just-in-time‘ ve spojení s flexibilitou nám umožňuje přizpůsobovat se za všech okolností požadavkům zákazníků,“ zdůrazňuje Juan.

Kroky:

Karoserie je na začátku montážní linky zbavena dveří, aby mohla být vybavena všemi díly. Dveře se pohybují nad vznikajícím vozidlem na samostatném vysokém přepravníku o délce 1,4 kilometru. Automobily postupně začínají nabývat své podoby montáží 2 kilometrů kabelů, přístrojové desky, volantu, řadicí páky, motoru… Do každého vozu se montuje 6000 dílů, to znamená více než 16 milionů dílů pro všechny vyráběné vozy.

Účinkující:

Celkem 6600 zaměstnanců má za úkol zajišťovat plynulý a dokonale synchronizovaný průběh celé výrobní choreografie. Pracoviště velmi kvalifikovaných zaměstnanců jsou maximálně ergonomická a efektivní. „Zaměstnanci nejsou trvale na stejné pracovní stanici. Po dvou hodinách se střídají, aby neopakovali stále stejné pohyby. Biomechanická laboratoř SEAT nepřetržitě uskutečňuje výzkum na všech pracovištích s cílem optimalizovat jejich ergonomii, a usnadňovat tak zaměstnancům práci,“ říká Luis Ródenas, kontrolor pracoviště 10 na montážní lince.

Kompozice choreografie

  • 7 hodin na montážní lince
  • 6600 zaměstnanců, pracujících ve výrobě automobilů v Martorellu
  • 2000 výrobních robotů
  • 6000 dílů na každý vůz
  • 4600 kilometrů je vzdálenost, kterou na montážní lince překonají dohromady všechny vozy vyrobené za den
  • 2300 automobilů vyjíždí každý den z bran výrobního závodu v Martorellu

 

 

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Libor Suchý, autoprodejna
Nový Šaldorf 81, 671 81 - Znojmo
515 227 952
seat@autoprodejnasuchy-znojmo.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Autocentrum BARTH a.s.
Bratří Štefanů 985, 500 03 - Hradec Králové
494 945 105
autocentrum@autocentrum.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Francouzské otevření nové sezony

Francouzské otevření nové sezony

Tým Rabbit Czech Racing otevřel letošní sezónu prvním podnikem mezinárodního seriálu FIA International Hill Climb Cup ve francouzském St Jean du Gard. Jezdec Adam Králík obsadil na této trati...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nejikoničtější model SEATu slaví 40 let. Tohle je Ibiza Anniversary Limited Edition

Nejikoničtější model SEATu slaví 40...

Španělská automobilka SEAT oslavuje 40. výročí Ibizy, nejikoničtějšího modelu značky, limitovanou edicí s označením „Anniversary“. Model pojmenovaný po ostrově Ibiza přinesl...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta -

SEAT nainstaluje 39 000 solárních panelů. Ztrojnásobí kapacitu vlastní výroby z OZE Společnost SEAT S.A. ztrojnásobí kapacitu vlastní výroby elektrické energie z obnovitelných zdrojů...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Dvojitým vítězstvím k domácímu mistrovskému titulu

Dvojitým vítězstvím k domácímu...

Adam Králík, jezdec týmu Rabbit Czech Racing, zvítězil během uplynulého víkendu v obou závodech na Albrechtickém kopci v Lanškrouně a tímto výsledkem si zajistil v posledním podniku sezóny...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Králík v závodech do (vrbenského) vrchu bral dvě stříbra

Králík v závodech do (vrbenského)...

I přes odlišné podmínky na trati během předposledního víkendového závodu MČR v automobilových závodech do vrchu ve Vrbně pod Pradědem zůstaly výkony Adama Králíka po oba dny velmi...