Výrobci automobilů jsou už dnes schopni plnit emisní limity, které by měly začít platit až za pět i více let! A nejen to. Ani motory s nulovými emisemi CO2 nejsou utopií, hlučnost automobilů lze výrazně redukovat, ekologičnost budoucích vozidel nemusí jít na úkor jejich jízdních vlastností. Motor o výkonu 180 kW(245 k) může vystačit s 4,5 litry paliva na sto kilometrů jízdy atd. To jsou jen některé ze závěrů soutěžní přehlídky ekologických automobilů Challenge Bibendum 2000 uspořádanou firmou Michelin.
Cílem třídenní přehlídky bylo umožnit všem výrobcům automobilů prezentovat svoje výsledky na cestě za ekologicky přijatelným způsobem mobility lidstva. Na 800 km dlouhé trati z Clermont-Ferrandu, sídla koncernu Michelin, do Paříže se představily vozy na zemní plyn, propan-butan, bioplyn, elektromobily, automobily poháněné palivovými články, hybridní vozy, ale i modely s konvenčními zážehovými či vznětovými motory.
Mezi přihlášenými byly mj. vozy s extrémně úspornými zážehovými motory Opel Corsa 1.0L nebo VW Lupo FSI. V kategorii „dieselů“ bojovaly o nejlepší umístění např. Audi A2, Opel Astra Eco 4, VW Lupo 4L, Peugeot 406 FAP. Velké pozornosti se těšil do stádia sériové výroby dotažený model Honda Insight, kombinující pohon zážehovým motorem s elektromotorem nebo Toyota Prius podobné koncepce. Mercedes Benz poslal na trať prototyp Necar 4, poháněný vodíkovými palivovými články.
Za volant těchto automobilů usedli také známé postavy automobilového sportu. Např. motocyklisté Heinz Kinigadner (Fiat Multipla) nebo Stephane Peterhansel (Mega Concept), ex-piloti F1 Jean Pierre Jarier (MB Necar 4) nebo Antony Beltoise (Renault Clio Sport), soutěžáci Phillipe Bugalski (Citroen Xsara Dynactive) či Bruno Saby (Ford e-Ka) atd. Nechyběl ani bývalý vynikající sjezdař Luc Alphand (Renault Spider).
Během zastávek čekaly na vozy testy hodnotící jejich hlučnost, zrychlení, akční rádius, jízdní vlastnosti, spotřebu a emise. Podobné akce jako Challenge Bibendum motivují výrobce při dalším vývoji ekologických systémů. A výsledky se dostavují. Např. emise škodlivin zážehových motorů jsou dnes pětkrát nižší než před deseti lety. Povolené limity hlučnosti se snížily z 82 dB tolerované před 30 lety na 74 dB. Moderní přímovstřikové vznětové agregáty produkují asi o 20 % méně CO2, a o 40 % méně CO a uhlovodíků než motory předchozích generací. Vozy poháněné plynem produkují až o 75 % méně CO, o 80 % méně NOx a až o 85 % méně částic HC. Jen v Itálii jezdí už přes milion automobilů na zkapalněný plyn. Podrobné výsledky lze nalézt na adrese: www:challengebibendum.com.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Specializovaný servis a prodej vozů Mercedes Benz a AMG.
Servis, lakovna, klempírna, řešení pojistných událostí, financování Mercedes Benz a AMG.