Letošní jubilejní ročník však přinesl jednu z největších změn, která se postarala nejen o prodloužení názvu na Auto Štangl Bohemia rallye ´98, ale především o kvalitní zabezpečení přípravy a průběhu soutěže. Firma Auto Štangl se tak stala oficiálním partnerem tohoto motoristického podniku a podle vyjádření jejího majitele by chtěla své jméno v názvu udržet i nadále. Tím by tedy odpověď na titulek mohla vyznít jednoznačně kladně. V kuloárech se dokonce říkalo o tom, že by mohla přes své významné zahraniční partnery dodat do startovního pole kvalitní evropské posádky. Tedy opět důvod k pozitivnímu pohledu na budoucnost této soutěže.
Letošní ročník znovu potvrdil, že by jejich účast přivítali všichni, i když pohled do předběžné startovní listiny dával oproti loňsku určité naděje, že to znovu nebude jen domácí „mistrák“ v evropském balení. Pozornost v ní poutali hlavně mistr Evropy ital Enrico Bertone s Toyotou Celicou GT Four, několikanásobný mistr Německa Dieter Depping, který se svým obstarožním Audi Coupé S2 jel tak výborně na letošní „Šumavě“ a v Českém Krumlově. Se stejným vozem jako Bertone byl přihlášen i maďar Erdi a rakušan Willy Steng měl dokonce přijet s Fordem Escortem WRC. Toyotu Corollu stejné kategorie měl pilotovat Milan Dolák. Rovněž formule dvě slibovala výborné obsazení. Dvěma továrním Octaviím s Pavlem Siberou a Jaroslavem Starým za volanty měly znepříjemňovat život Seat Ibiza Kit Car Evo II řízený mladým španělem Canellasem nebo Renault Megane Maxi s rychlým italem Corradem Fontanou. Jeho krajan Marco Cavigioli se měl objevit se Citroenem Saxo Kit Car, tedy s vozem, se kterým v našem mistrovství jede výborně Jindřich Štolfa. Samozřejmě, že v této společnosti měl své místo i nejzkušenější jezdec naší špičky, Ladislav Křeček s Fordem Escortem.
Oficiální podoba startovní listiny však byla podstatně chudší. Zmizeli z ní Bertone, Depping, Stern, Erdi, překvapivě i Milan Dolák, který už nejel ve Vyškově a Fontana. Přibyl v ní ale polák Gieruszczak s Toyotou Celicou, který se tak zařadil mezi největší favority soutěže. Jevšak třebazdůraznit, že nikdo z diváků kolem trati nudou nezýval, neboť ti, kteří ve startovním poli zůstali, se postarali o zajímavou a dramatickou podívanou.
V jubilejním 25. ročníku Auto Štangl Bohemia rallye se organizátoři vrátili k zajímavé akci, která před několika lety tradičně předcházela startu soutěže a vždy zaplněná tribuna fotbalového stadionu, kde se konala, svědčila o její oblibě.Byla jí komentovaná veřejná technická přejímka pořádaná letos v místech, kde jsou doma místní hokejisté. I když nebyla tak navštívená jako v předchozích ročnících, diváci spolu s účastníky si ji opět pochvalovali a svorně projevili přání, aby na tradici navázala.
V pátek, před odpoledním startem však museli ti, kteří se kolem soutěží pohybují, přetrpět nejsmutnější chvíli, kterou bylo rozloučení s tragicky zahynulým kamarádem, tiskovým mluvčím továrního týmu Škoda motorsport, Pavlem Bímem. Miloval svět automobilových soutěží jako málokdo a cesta na jednu z nich, Detschland rally, se mu stala osudnou.
Úderem patnácté hodiny, kdy naobleženou startovní rampu přijela tovární Octavia Kit Car s Pavlem Siberou a Petrem Grossem se naplnilo očekávání desetitisíců motoristických fanoušků, kteří užv té době čekali na trati. Hned po prvních stovkách metrů úvodní rychlostní zkouškyvšak zhasly naděje na opakování výborného výkonu z Vyškova, druhému továrnímu jezdci Jaroslavu Starému, kterého zradila převodovka. Urputný boj o vedení v soutěži sváděli mezi sebou Ladislav Křeček s Pavlem Siberou, o jehož jízdě hovořili všichni v superlativech. Však také v cíli prvního dne ztrácel na Ladislava Křečka s mnohem silnějším Fordem pouhé tři vteřiny. Třetí v pořadí španěl Canelas pak jejich souboj sledoval s odstupem skoro dvou minut. Soutěž se však ještě ani pořádně nerozjela a po třetí rychlostní zkoušce už v ní chyběl i polák Gieruszczak, který svou Toyotu poslal na bok a ještě málem přidělal práci přítomným požárníkům.
Souboj mezi Křečkem a Siberou pokračoval i celou druhou etapu, i když se odstup mezi těmito dvěma jezdci a jejich vozy zvětšoval na konečných jednu a třičtvrtě minuty. Diváci rovněž se zájmem sledovali velkou bitvu o vítězství ve skupině N mezi Michalem Gargulákem na Mitsubishi a Janem Trajboldem s Fordem Escortem. Nakonec ji pro sebe rozhodl, rozdílem čtyřiceti vteřin, absolutně pátý Gargulák.
Sedmnáct rychlostních zkoušek o celkové délce skoro 240 km dalo těm, kteří projeli cílem, skutečně zabrat. Všichni se shodli, že letošní Auto Štangl Bohemia rallye patřila mezi nejtěžší ve své historii. Vždyť ji dokončila pouhá polovina ze stodevíti účastníků, kteří v pátek odstartovali. Na každém byla vidět únava z dvoudenní soutěže a zároveň úleva, že už mají nástrahy někde až příliš rozbité tratě za sebou.
K celkovému příznivému dojmu přispěla i vynikající atmosféra, která provázela slavnostní start a cíl Auto Štangl Bohemia rallye ´98. Tolik diváků, kteří srdečně zdravili nejen nejlepší posádky, ale i ty, které tvořily střed a dokonce závěr startovního pole, v posledních letech nepamatujeme.
I tento zájem je důkazem, že Auto Štangl Bohemia rallye letos zaujala a všichni, kteří mají automobilové soutěže rádi by přivítali, kdyby šedivé mraky, které se nad níi letos stahovaly, konečně rozptýlila.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií