Bentley se vrací

Po 71 letech se Bentley probudil ze zimního spánku, aby letos opět vyrazil na slavný závod do Le Mans.

Bentley se vrací

V roce 1930 se Bentley naposledy oficiálně účastnil „čtyřiadvacetihodinovky“ v Le Mans a v pořadí pátým vítězstvím tak uzavřel slavnou kapitolu své historie. Na ní chce navázat ve dnech 16. a 17. června, kdy se dva prototypy GT objeví opět v Le Mans. Bude zároveň jedinou značkou, která už startovala v prvním ročníku Le Mans v roce 1923. Jméno Bentley má mezi příznivci vytrvalostních závodů takový zvuk jako Ferrari ve formuli 1.

Vozidlo pro Le Mans vyvinula a postavila firma Racing Technology Norfolk, za účast v závodě odpovídá Apex Racing Team Richarda Lloyda a jezdce si zajistila firma Bentley sama, resp. její šéf Tony Gott, sám kdysi aktivní jezdec. Čtveřici Britů – Martin Brundle (41), Guy Smith (26), Andy Wallace (40) a James Weaver (46) doplní ještě Francouz Stéphane Ortelli (31) a Američan Butch Leitzinger (32). Role poradce se ujal Derek Bell, bývalý tovární jezdec Porsche, pětinásobný vítěz Le Mans a „Member of the British Empire“.


Bentley zůstává i po 70 letech věrný tradici, a tak metr vysoký vůz nese označení EXP Speed 8. Tedy stejnou značku jako dal svým vozům už zakladatel firmy Walter Owen Bentley. Také barva zůstala prakticky stejná – klasická britská závodní zeleň dostala pouze metalický nádech.


Bentley se vrací

Poněkud pikantní je použití pohonné jednotky, která nepochází z ostrova, ale ze země, která už léta ztrpčuje Britům život v Le Mans. Přes 600 k silný přeplňovaný osmiválec pochází z loňského vítězného Audi R8R. A právě teď se dostáváme k muži, který přerušil spánek Bentleye, k Ferdinandu Piëchovi, nejvyššímu představiteli VW. Před třemi roky přičlenil tuto značku do koncernu VW a tím ji naplnil novým životem. V roce 2000 vzrostly prodeje o 35 procent a po roce 2003, kdy se má objevit Bentley střední třídy (v ceně mezi 200 až 300 tis DEM), se má celosvětový odbyt zvýšit z 1500 na 9000 automobilů. A právě to je i jedním z důvodů, proč startovat v Le Mans.

Převzetím motoru Audi ušetřil Bentley minimálně rok vývoje, ale už napřesrok chce vyjet s vlastním. Konstukční kancelář se tak mohla omezit pouze na vývoj podvozku, ale ani tady nemuseli začínat od nuly. Tým z východoanglického hrabství měl k dispozici totiž Audi Coupé, uzavřený prototyp z roku 1999, paralelně vyvíjený s otevřeným Audi R8R. Podoba vozu se však změnila k nepoznání, ani šroubek nezůstal stejný.


Pro kupé mluví především účinná aerodynamika, vyšší výkon při použití většího restriktoru před oběma turbodmychadly a tudíž i vyšší rychlost. Naopak nevýhodou jsou o 2“ užší pneumatiky, které se rychleji opotřebovávají a musí se tudíž častěji měnit. Na druhé straně však vylepšují aerodynamiku.


Uzavřená verze také od řidičů vyžaduje notnou dávku akrobacie, neboť se musí protáhnout otvorem o velikost 55 x 50 cm. „V otevřeném voze může vystupující pilot pomoci střídajícímu a to v kupé nejde. Riziko chyby je zde mnohem větší“, tvrdí Andy Wallace.


Le Mans už zdaleka dnes není vytrvalostním závodem, ale sprintem od startu do cíle. Kdo chce vyhrát, musí mít rychlé a hlavně spolehlivé auto. Tuto strategii sledoval už W. O. Bentley před 70 lety. Každá sekunda, kdy auto stojí v boxu – je ztracená sekunda. Jestli však toto pravidlo platí i dnes, není tak stoprocentně jisté. Čas se získává na trati. V roce 1929 vyhráli John Duft a Frank Clement s průměrem 87km/h, v roce 2001 bude k vítězství zapotřebí víc než 200 km/h.


Vozy Bentley překvapily už v předkvalifikaci na Le Mans, v němž sice Kristensen s továrním Audi zajel nejrychlejší čas a o 3 sekundy zlepšil pole-position, jenže Martin Brundle se po osmihodinovém tréninku přiblížil k dánskému jezdci až na 1,3 sekundy, což znamenalo třetí příčku.

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
CARNOVA s.r.o.
Hněvkovského 603/81, 617 00 - Brno
543 420 720
brno@carnova.cz

Největší obchodní dům

automobilů v ČR

 

Motto AUTO JAROV zní: „Prodejem naše služby nekončí...”

Kontakt:
AUTO JAROV, s.r.o.
130 00 Praha 3, Osiková 2
251 002 111
autojarov@autojarov.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Výjimečné partnerství: Závodní tým formule 1 se bude nově jmenovat Scuderia Ferrari HP

Výjimečné partnerství: Závodní tým...

Globální spolupráce dvou předních značek HP a Ferrari zahrnuje společný závazek k inovacím, výkonu a důvěře. Logo HP se na formulích objeví již v nadcházejícím závodě F1 v Miami....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nejoblíbenější díla v historii Automobilistu znovu ožívají. Tři grafiky ikonického vozu Ferrari 250 GTO vznikají v limitované sérii

Nejoblíbenější díla v historii...

Tři historicky nejoblíbenější umělecké plakáty z dílny Automobilistu, které zobrazují jeden z nejcennějších vozů světa, Ferrari 250 GTO, se znovu po letech objevují v limitované...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Goodyear ’66: film Le Mans ’66 odhaluje i zajímavý příběh pneumatik

Goodyear ’66: film Le Mans ’66...

Snímek Le Mans ’66, který tento týden vstupuje do českých kin, vypráví příběh legendárního souboje mezi značkami Ford a Ferrari. Odehrává se v roce 1966 během kultovního francouzského...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - LEGENDY 2019: Automobilovou slavnost navštívilo přes padesát tisíc návštěvníků

LEGENDY 2019: Automobilovou slavnost...

Součtová návštěvnost akce během celého víkendu dosáhla počtu 51.000 Obrovský zájem o historii amerického automobilového průmyslu Poděkování všem vystavovatelům, donátorům a majitelům...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - LEGENDY 2019 Ve znamení oslav a unikátních vozů

LEGENDY 2019 Ve znamení oslav a...

Automobilová slavnost opět v celém areálu Výstaviště Praha v Holešovicích Termín konání: 17. – 19. května 2019 Významná jubilea připomenou mimo jiné značky Bugatti, Citroën a Subaru...