AUTOSALON BRNO 2005 partnerem významné konference – II.

Je potřeba radikální změny v odborném školství.

Na konferenci „Očekávaný vývoj automobilového průmyslu v České republice a na Slovensku“ upozornil ve svém vystoupení prezident Sdružení automobilového průmyslu a předseda dozorčí rady Škoda Auto a.s., Dr.h.c. Ing. Vratislav Kulhánek na nedostatek kvalifikovaných pracovních sil, které by se měly podílet na vývoji v oboru. „Způsob výuky na našich technikách je zcela nevyhovující, v prvních dvou letech studia odpadá zhruba padesát procent studentů, kteří nezvládají vysoké nároky studia, jež je připravuje na dráhu konstruktérů, vědeckých pracovníků atd. My tak přicházíme o obrovské množství kvalitních lidí, kteří by našli uplatnění v bakalářských studiích. Je potřeba, aby zde došlo k úpravám osnov. Zároveň je nutné upozornit také na snižující se kvalitu výuky na školách. V následujících letech bude i nadále vysoká poptávka po kvalifikovaných lidech a již dnes začínají být problémy, že je není kde brát. Není to jen otázka vysokého školství, ale v posledních letech došlo doslova k rozbourání učňovského školství. Zde je také obrovská poptávka po celé řadě profesí, jako jsou například nástrojáři apod. a nabídka kvalifikovaných pracovníků začíná být problémem. Sdružení automobilového průmyslu se proto v poslední době angažuje také na vytvoření koncepce učňovského školství. Tato koncepce by však měla získat především co největší podporu v odpovědných institucích,“ zaznělo také ve vystoupení Ing. Kulhánka.

Klíčové faktory


Za první pololetí roku 2004 došlo k růstu trhů západní Evropy o 3,2 %, ve střední Evropě pak trh vzrostl o 2,6 %. Česká republika přitom zaznamenala propad trhu nových osobních automobilů o 11,6 %. Pokud však započítáme i vozy aplikované v kategorii N1 (malé užitkové vozy s možností odečtení DPH) – pak je propad trhu v ČR zhruba 5 – 6 %.


Pokud porovnáváme klíčové faktory trhu za posledních 11 let, dojdeme k tomu, že došlo ke zvýšení kvality zhruba o 50 %, současně došlo u srovnatelných tržních cen ke zhruba padesátiprocentnímu poklesu. Do budoucna je potřeba počítat s permanentním tlakem na snižování nákladů, protože výrobci budou pravděpodobně nuceni držet ceny, a to při současném tlaku na nové prvky bezpečnosti vozidel, ekologické požadavky, nárůst konkurence především z asijských zemí apod.

Z vystoupení Ing. Vratislava Kulhánka na konferenci „Očekávaný vývoj automobilového průmyslu v České republice a na Slovensku“:


Pokud se podíváme na základnu automobilového průmyslu, tak Sdružení automobilového průmyslu dnes představuje 145 subjektů. Dalších zhruba 50 významnějších firem z oboru je mimo sdružení. Z hlediska tržeb z vlastní výroby představují firmy SAP cca 85 %.


Český automobilový průmysl již řadu let působí úspěšně v evropském prostoru. K základním zdrojům úspěchu patří vlastnická struktura firem, exportní orientace, zapojení do mezinárodních organizací, harmonizace norem a legislativy s výrobci v zemích EU atd.


V automobilovém průmyslu České republiky se stále více dostává do popředí dodavatelský sektor, který zaznamenává dynamické nárůsty v objemech produkce i exportu.


V nepříliš vzdálené budoucnosti bude Česká republika vyrábět zhruba 900 000 automobilů, čímž bude v přepočtu na obyvatele největším výrobcem vozidel.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Výjimečné partnerství: Závodní tým formule 1 se bude nově jmenovat Scuderia Ferrari HP

Výjimečné partnerství: Závodní tým...

Globální spolupráce dvou předních značek HP a Ferrari zahrnuje společný závazek k inovacím, výkonu a důvěře. Logo HP se na formulích objeví již v nadcházejícím závodě F1 v Miami....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jozef Kabaň se podepíše pod design nových MG

Jozef Kabaň se podepíše pod design...

Slovenská designová star Jozef Kabaň má novou práci. Světoznámý automobilový tvůrce se stal 22. dubna 2024 oficiálně novým členem rodiny MG na pozici Vice President of Global Design Center....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Francouzské otevření nové sezony

Francouzské otevření nové sezony

Tým Rabbit Czech Racing otevřel letošní sezónu prvním podnikem mezinárodního seriálu FIA International Hill Climb Cup ve francouzském St Jean du Gard. Jezdec Adam Králík obsadil na této trati...

Volvo bude mít díky bioplynu první...

Volvácký výrobní závod v čínském Tchaj-čou přechází na bioplyn, díky čemuž se stává první klimaticky neutrální továrnou v Číně značky. Využívání bioplynu namísto zemního plynu...