Na konferenci „Očekávaný vývoj automobilového průmyslu v České republice a na Slovensku“ upozornil ve svém vystoupení prezident Sdružení automobilového průmyslu a předseda dozorčí rady Škoda Auto a.s., Dr.h.c. Ing. Vratislav Kulhánek na nedostatek kvalifikovaných pracovních sil, které by se měly podílet na vývoji v oboru. „Způsob výuky na našich technikách je zcela nevyhovující, v prvních dvou letech studia odpadá zhruba padesát procent studentů, kteří nezvládají vysoké nároky studia, jež je připravuje na dráhu konstruktérů, vědeckých pracovníků atd. My tak přicházíme o obrovské množství kvalitních lidí, kteří by našli uplatnění v bakalářských studiích. Je potřeba, aby zde došlo k úpravám osnov. Zároveň je nutné upozornit také na snižující se kvalitu výuky na školách. V následujících letech bude i nadále vysoká poptávka po kvalifikovaných lidech a již dnes začínají být problémy, že je není kde brát. Není to jen otázka vysokého školství, ale v posledních letech došlo doslova k rozbourání učňovského školství. Zde je také obrovská poptávka po celé řadě profesí, jako jsou například nástrojáři apod. a nabídka kvalifikovaných pracovníků začíná být problémem. Sdružení automobilového průmyslu se proto v poslední době angažuje také na vytvoření koncepce učňovského školství. Tato koncepce by však měla získat především co největší podporu v odpovědných institucích,“ zaznělo také ve vystoupení Ing. Kulhánka.
Klíčové faktory
Za první pololetí roku 2004 došlo k růstu trhů západní Evropy o 3,2 %, ve střední Evropě pak trh vzrostl o 2,6 %. Česká republika přitom zaznamenala propad trhu nových osobních automobilů o 11,6 %. Pokud však započítáme i vozy aplikované v kategorii N1 (malé užitkové vozy s možností odečtení DPH) – pak je propad trhu v ČR zhruba 5 – 6 %.
Pokud porovnáváme klíčové faktory trhu za posledních 11 let, dojdeme k tomu, že došlo ke zvýšení kvality zhruba o 50 %, současně došlo u srovnatelných tržních cen ke zhruba padesátiprocentnímu poklesu. Do budoucna je potřeba počítat s permanentním tlakem na snižování nákladů, protože výrobci budou pravděpodobně nuceni držet ceny, a to při současném tlaku na nové prvky bezpečnosti vozidel, ekologické požadavky, nárůst konkurence především z asijských zemí apod.
Z vystoupení Ing. Vratislava Kulhánka na konferenci „Očekávaný vývoj automobilového průmyslu v České republice a na Slovensku“:
Pokud se podíváme na základnu automobilového průmyslu, tak Sdružení automobilového průmyslu dnes představuje 145 subjektů. Dalších zhruba 50 významnějších firem z oboru je mimo sdružení. Z hlediska tržeb z vlastní výroby představují firmy SAP cca 85 %.
Český automobilový průmysl již řadu let působí úspěšně v evropském prostoru. K základním zdrojům úspěchu patří vlastnická struktura firem, exportní orientace, zapojení do mezinárodních organizací, harmonizace norem a legislativy s výrobci v zemích EU atd.
V automobilovém průmyslu České republiky se stále více dostává do popředí dodavatelský sektor, který zaznamenává dynamické nárůsty v objemech produkce i exportu.
V nepříliš vzdálené budoucnosti bude Česká republika vyrábět zhruba 900 000 automobilů, čímž bude v přepočtu na obyvatele největším výrobcem vozidel.