Automobilový kouzelník Carlo Abarth

Všechny automobily firmy Abarth, která nesla ve znaku škorpióna, měly jedno společné: maloobjemové motory s vysokým výkonem.

Carlo Abarth, vlastně Karl Abarth, se narodil v roce 1908 ve Vídni a jeho životní dráha byla naplněna takovým myšlenkovým bohatstvím, že se to až nechce věřit. Už jako chlapec zrychlil svoji koloběžku tím, že vzal kožený pásek od kalhot a přitloukl jej na dřevěná kola. Díky jejich přilnavosti snadno pak porážel své kamarády. Po skončení školy nešel do učení, ale pracoval v různých vídeňských podnicích zabývající se výrobou a úpravami motorů. Získané zkušenosti záhy zúročil v motocyklovém sportu.


Automobilový kouzelník Carlo Abarth

V roce 1934 způsobil velké pozdvižení, když si to na motocyklu rozdal s rychlíkem Orient – Express jedoucím z Ostende do Vídně. První souboj prohrál kvůli staženým závorám, při druhém pokusu dojel do cíle o dvacet minut dřív než vlak. Během druhé světové války uprchl Abarth do Itálie, kde působil jako zástupce firmy Porsche. A právě Ferry Porsche jej prostřednictvím Tazia Nuvolariho zapojil do zajímavého projektu monopostu F1 Cisitalia. V té době si Abarth změnil křestní jméno na Carlo, stal se šéfem závodního týmu Cisitalia a podílel se na úspěších Nuvolariho, Fariny a Taruffiho. Finanční problémy však vedly k uzavření firmy a její majitel Pierro Dusio věnoval Abarthovi místo peněžního vyrovnání několik závodních vozů. Ten společně s Armandem Scagliarinim založil před padesáti lety podnik Abarth & Co., jehož první automobil Abarth 304 A, postavený na bázi spideru Cisitalia, byl k vidění na turínském autosalonu 1950. Tímto typem se rovněž datuje začátek jeho spolupráce s Fiatem. V následujících letech vznikla tak četná kupé na bázi přepracovaných modelů Fiat s karosériemi Bertone, Boano, Ghia nebo Pininfarina. Za senzační můžeme označit osmnáct vítězství Scuderie Abarth hned v prvním roce existence firmy. Silnější automobily kupodivu neměly proti závodním „trpaslíkům“ velkou šanci.

V polovině roku 1965 začal Carlo Abarth připravovat projekt vozu 750 odvozeného od světoznámého Fiatu 600. Zvýšením objemu motoru na 748 ccm vzrostl výkon ze 14 na 31 kW a rychlost až na 130 km/h. Poptávka předčila očekávání a proto se objem čtyřválce postupně zvětšoval na 850 ccm a poté až na jeden litr. Tím se výkon vyšplhal na 80 kW.


Automobilový kouzelník Carlo Abarth

Carlo Abarth spolupracoval s řadou automobilek, nejvíce pochopitelně s Fiatem. V roce 1961 s ním uzavřel smlouvu na dodávky automobilů, které pak „vylaďoval“ vlastními brzdami na předních kolech, speciálními klikovými hřídeli, karburátory a výfuky. Díky tomu Fiat Abarth 750 Corsa či 1000 TC, ale i Simca Abarth Coupe získávaly jedno vítězství za druhým v závodech cestovních automobilů na okruzích i do vrchu. Navíc se dočkaly ocenění od mnoha známých jezdců jako byli Hans Herrmann nebo Paul Frére. Také mnoho velkých jezdců začínalo kariéru s Abarthem. Vzpomeňme jen Toine Hezemanna, Jacky Ickxe nebo Artura Merzaria. Firma vyvíjela vedle „cesťáků“ také sportovní prototypy včetně šestilitrového dvanáctiválce o výkonu 441 kW. Dokonce sám Enzo Ferrari smekal klobouk před uměním Carlo Abartha, který v letech 1949 ž 1971 zkonstruoval přes dvě stovky vlastních vozidel. Úzké spojení s Fiatem vedlo nakonec v roce 1971 k prodeji věhlasné ladičské firmy turínskému koncernu.

Velký a uznávaný mistr, jehož zásadou byl pořádek, čistota a přesnost jako předpoklad úspěchu zemřel v roce 1979. Motoristický svět tak ztratil skvělého konstruktéra závodních a sportovních vozů, jenž dokázal „vyždímat“ z maloobjemových motorů takový výkon, že to hraničilo s kouzelnictvím.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Výjimečné partnerství: Závodní tým formule 1 se bude nově jmenovat Scuderia Ferrari HP

Výjimečné partnerství: Závodní tým...

Globální spolupráce dvou předních značek HP a Ferrari zahrnuje společný závazek k inovacím, výkonu a důvěře. Logo HP se na formulích objeví již v nadcházejícím závodě F1 v Miami....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jozef Kabaň se podepíše pod design nových MG

Jozef Kabaň se podepíše pod design...

Slovenská designová star Jozef Kabaň má novou práci. Světoznámý automobilový tvůrce se stal 22. dubna 2024 oficiálně novým členem rodiny MG na pozici Vice President of Global Design Center....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Francouzské otevření nové sezony

Francouzské otevření nové sezony

Tým Rabbit Czech Racing otevřel letošní sezónu prvním podnikem mezinárodního seriálu FIA International Hill Climb Cup ve francouzském St Jean du Gard. Jezdec Adam Králík obsadil na této trati...

Volvo bude mít díky bioplynu první...

Volvácký výrobní závod v čínském Tchaj-čou přechází na bioplyn, díky čemuž se stává první klimaticky neutrální továrnou v Číně značky. Využívání bioplynu namísto zemního plynu...