Automobilové klimatizaci bude za dva roky osmdesát let.
Pravděpodobně prvním vozem vybaveným klimatizací byl totiž americký Packard z roku 1939
Ve světovém měřítku se však tento prvek výbavy masově rozšířil až v modelech Chrysler Imperial vyráběných od roku 1953. A i když v naší republice se masové rozšíření klimatizace datuje až o neuvěřitelných 40 let později s nástupem modelu ŠKODA Felicia, je v současnosti vůz bez tohoto prvku výbavy v podstatě neprodejný. A to nejen nový, ale ani ojetý. Nejvíce ojetin s klimatizací v českých autobazarech je značky AUDI, ŠKODA a Volkswagen. Potvrzuje to statistika prodejů ojetých vozů za měsíc duben a květen, který zpracovala společnost Auto ESA.
Pavel Foltýn z Auto ESA přibližuje, jak se mění pohled zákazníků na klimatizaci společně s počasím:
„O vozy bez klimatizace je čím dál tím menší zájem a obzvláště v současných tropických dnech jsou takové vozy skoro neprodejné. V chladných dnech klienti klimatizaci moc neřeší, naopak v letních měsících se vozy bez klimatizace téměř neprodávají.“ Dříve byly klimatizací vybaveny spíše luxusní vozy jako například Mercedes, BMW nebo Audi, nyní ji však nalezneme i v městských vozech typu ŠKODA Citigo nebo Hyundai i10. Nejvíce ojetin vybavených klimatizací, vyrobených od roku 2010, je u prodejce Auto ESA značky AUDI (81 %), následuje ŠKODA (76 %), VW (74 %), FORD (72 %), BMW (71 %) a OPEL (65 %).
Bez klimatizace jsou v Auto ESA nejvíce zastoupeny vozy v kategorii do 75 tisíc korun a starší deseti let
„Je ale pravda, že mnohdy ani u vozu staršího deseti let není klimatizace nic výjimečného,“ říká Foltýn. Jako příklad uvádí model Chrysler PT Cruiser z roku 2001, Renault Laguna nebo Ford Mondeo z roku 2002. „Všechny vozy jsou sice v kategorii do 75 tisíc korun, přesto měly automatickou klimatizaci již jako prvek standardní výbavy,“ říká Foltýn.
Nejvíce zastoupeným modelem ojetiny bez klimatizace
– je pak v českých autobazarech ŠKODA Felicia. „Toto dnes již v podstatě kultovní auto, si svého majitele najde snadno i bez klimatizace,“ říká Foltýn a vysvětluje: „Důvodem je především fakt, že tento model je kupován většinou jako další auto do rodiny, se kterým se jezdí na velmi krátké vzdálenosti, nebo se s ním třeba dopravuje materiál na chalupu a klimatizace není hlavním požadavkem kupujícího.“
Zajímavostí z Auto ESA je pak také informace
– že poměrně značná část klientů (cca 19 %) preferuje manuální klimatizaci před elektronickou/automatickou. Podrobnějším dotazováním pak bylo zjištěno, že tito zákazníci vnímají automatickou klimatizaci jako příliš svébytnou, naopak u manuální oceňují okamžitou možnost „míchat“ teplý vzduch z topení se studeným z kompresoru klimatizace.