Prostor pro podvody a manipulace s emisemi se zmenší.
Způsob kontroly měření emisí se musí změnit
Podléhat by měl stejným kontrolním pravidlům, jako proces prohlídky vozu žádajícího o udělení technické způsobilosti k provozu na silnicích a na stanicích technické kontroly. Vyplývá to ze závěrů odborné diskuse v Autoklubu ČR. „Zavedení stejných kontrolních pravidel pro STK i emise zásadně zúží prostor pro podvody a manipulace jako je například obcházení měření emisí u vozidel, kterým chybí filtr pevných částic,“ říká prezident Autoklubu ČR Jan Šťovíček.
Při prohlídce vozu, u kterého řidič žádá o udělení nové známky STK
– je vše zaznamenáno na kamery, opisuje se stav tachometru a probíhá celá řada dalších evidenčně kontrolních mechanismů. Nic takového ovšem u emisí neexistuje. Prostor pro manipulace s výsledky je tak velký. „V Česku se běžně objevují nejrůznější způsoby, jak při emisích podvádět. Odběrná hadice na zplodiny se například vůbec nestrká do výfuku, částečně se ucpává nebo se měření provádí na několikrát. Těch způsobů manipulace s výsledky je mnoho,“ vysvětluje dopravní expert Autoklubu ČR Robert Vacek. Podřízení se evropské směrnici, která říká, že od května 2018 musí emise měřit pouze Stanice technické kontroly a samostatné emisní měřící stanice mají zaniknout, nestačí. „Předpokládali bychom, že u tak závažné problematiky, jakou je STK, se Ministerstvo dopravy obrátí i na zástupce odborné veřejnosti a na motoristické organizace, z nichž některé, jako Autoklub ČR, se problematice STK dlouhodobě věnují,“ říká ředitel Autoklubu ČR Jan Šťovíček.
Od dubna 2016 platí pro policisty nová pravomoc odebrání malého technického průkazu přímo na silnici při kontrole
Za rok fungování vyhlášky odebrala Policie ČR kolem 200 malých technických průkazů při namátkové kontrole a kolem 6000 řidičů muselo znovu na STK po nehodě.
„Odebrání malého technického průkazu hrozí i za častou chybu, kterou je chybějící filtr pevných částic. Při zjištění policisty, že schází podstatná část výfuku, kam patří i filtr pevných částic nebo katalyzátor, pak to může označit za nebezpečnou závadu, jak ji definuje vyhláška,“ doplňuje Robert Vacek z Autoklubu ČR. Přesto Autoklub hodnotí směr, který se česká legislativa ve vztahu k technickému stavu vozidel ubírá za pozitivní. Díky dokumentaci a možnosti dohledání, kdy a kdo provedl prohlídku vozu je tak situace, kdy technik nad stavem vozu jen „mávne rukou“, prakticky minulostí.
Autoklub ČR připravil pro řidiče seznam 5 bodů, kterým je nutné věnovat pozornost, abyste technickou kontrolou prošli:
1. Příprava dokumentů
Domácí příprava se určitě vyplatí. Na STK vždy po 2 letech, nové auto poprvé po 4 rocích. Před návštěvou STK je nutné si připravit dokumenty potřebné pro provedení kontroly. Velký technický průkaz, osvědčení o registraci („malý techničák“). V případě namontování nového dílu, nebo provedení úprav vyžadující homologaci a například technologických důvodů není na tomto díle vyznačeno homologační číslo a značka, je potřeba přidat k dokumentům i potvrzení o homologaci dílu pro konkrétní model vozu obdržené při koupi či montáži. Příkladem bude aplikaci slunečních folií na auto.
2. Příkladná čistota
U zašpiněného vozu může dojít i k odmítnutí provedení STK, protože nebude na vozidle patrno, zda splňuje podmínky (díky blátu a špíně nelze ověřit vůle, poškození, korozi, funkčnost dílů). Mastné či jiné skvrny navíc mohou signalizovat úniky provozních kapalin. Technik by se neměl bát usednout do vašeho vozu s tím, že se ušpiní.
3. Prověrka před STK
Ověřte, že z motoru nekape mazivo. Zkontrolujte funkčnost brzd. Důležitá je i funkčnost přepínání dálkových a tlumených světel. Rozsvícení a zhasnutí brzdového světla. Na čelním skle a bočních sklech u řidiče nesmí být nálepky a samolepky jiné než dálniční kupóny či emisní plakety. Pneumatika má předepsaný rozměr dle technického průkazu (čisté pneu, správně nahuštěná na předepsaný tlak, s hloubkou dezénu ve středu min. 1,6 mm u letních).
4. Postup na STK
Pozor, během průběhu technické kontroly nelze auto opravovat, s výjimkou seřízení sklonu světel. Máte-li dojem, že technik shledává závady na vašem voze, ověřte, že přesně specifikuje, kde vidí problém a přesně jej uvede do protokolu. Jen tak v dodatečné lhůtě 30 dnů můžete problém odstranit. Technik na STK dokumentuje započetí prohlídky a fotografuje stav vozu. Do budoucna vám tedy nepomůže, že auto na STK za pomoci vypůjčených dílů, kol a dalšího vybavení „ustrojíte“ a po STK dále budete jezdit s upraveným autem bez homologací.
5. Problémy, na které v STK „dojedete“
Nesprávný rozměr kol a pneumatik (nezapsaný rozměr v TP), změna rozchodu kol (tuningové podložky pod disky), nehomologovaná mračítka a spojlery, ochranné rámy na autě, nehomologovaná přídavná světla nebo nehomologovaná či upravená světla, neschválené nálepky na sklech nebo nadměrné či nehomologované ztmavení skel, nehomologované úpravy tlumičů a odpružení (snížení podvozku zkrácením pružin), chybějící nebo nefunkční stěrač, nehomologovaný tlumič výfuku, absence filtru pevných částic
10 kontrolních úkonů technika STK, kterými projde vaše vozidlo
- Identifikace vozidla (kontrola RZ, VIN, shodnost s evidencemi)
- Brzdové zařízení – funkce, stejnoměrnost, účinnost, vedení brzd
- Řízení – funkce, geometrie, vůle, provedení
- Výhledy – skla, původnost, zrcátka, homologace dílů, nepřekrytí samolepkou, ztmavení
- Svítilny, světlomety, odrazky a elektrické zařízení – funkce, homologace, umístění, ovládání, upevnění (vůle apod.), světelný zdroj (schválené, LED, záměny)
- Nápravy, kola, pneumatiky, zavěšení náprav – funkce, vůle, provedení (koroze), schválené rozměry a typy, funkce tlumičů, úniky kapalin
- Podvozek a připevněné části – stav podvozku a karoserie, nehomologované úpravy, doplňky a příslušenství, koroze nosných částí, vůle uchycení, ostré a nebezpečné hrany, sedadla, ovladače, stupátka, kryty a zástěrky, motor a výkon motoru, úniky provozních kapalin, výfukový systém – neschválené úpravy, nehomologované doplňky
- Jiné vybavení – přítomnost a funkce bezpečnostních pásů, airbagů, zámky, rychloměr, povinná výbava
- Obtěžování okolí – účinnost tlumiče výfuku, hlučnost, emise, elektromagnetické odrušení
- Zvláštní kontroly u vozidel pro přepravu osob (kategorie M2, M3)
Kontaktní osoba: Ing. Robert Vacek, vacek@autoklub.cz, +420 702 175 950