Toto pozadí a popularita – závod patří k nejdůležitějším událostem motoristického sportu s fanoušky z celého světa – jsou největším popudem k účasti na tomto 24hodinovém klasickém závodě. Pro Audi existuje ještě jedna motivace. Je to výzva ke spojení rychlosti s vytrvalostí na vzdálenosti více než 5000 kilometrů.
Zátěž člověka a materiálu jde až na krajní mez. Jedno kolo vede po dráze dlouhé 13,6 kilometru, maximální rychlost loni dosáhla 326 km/h, průměrná rychlost vítěze 227 km/h!
Tímto enormním tempem se závodní vozy ženou ode dne do noci a do dalšího dne – jede se od čtyř do čtyř, od jednoho odpoledne do odpoledne následujícího. Stále na hranici, a bojuje se s časem, konkurencí a nevypočitatelným počasím. Na cestě jsou auta špičkové technologie s vysokou životností – auto formule 1 se může po dvou hodinách rozpadnout na součástky, zatímco auto pro Le Mans musí podávat nejvyšší výkon po 24 hodin. Ve 24hodinovém závodě proběhne zhuštěně – jako v časové kompresi – celá závodní sezona formule 1.
Automobilka Audi je pro to dobře vyzbrojena. V souladu s pravidly pro prototypy Le Mans je k dispozici auto vhodné jak dosahovanou rychlostí, tak z hlediska vytrvalosti – nový speciál R8. Audi nasazuje čtyři auta – dvě v týmu Reinholda Joesta a dvě v týmu Audi Sport UK (United Kingdom). Dr. Wolfgang Ullrich, 48 let, vedoucí Audi Sport v Ingolstadtu, říká: „Bylo nám vždy jasné, že musíme v Le Mans nastoupit s více než dvěma auty. S Brity nás spojuje dobré a dlouholeté partnerství, kromě toho jsou v tomto týmu kolegové, kteří mají velké zkušenosti z Le Mans.“
Tak např.vedoucí týmu Richard Lloyd startoval na začátku osmdesátých let v Le Mans pětkrát a jezdec Andy Wallace jde letos na start v Le Mans pojedenácté, přičemž v roce 1988 zvítězil. Kromě toho pro britský tým jedou James Weaver (s jedenácti) a Perry McCarthy (se dvěma účastmi v Le Mans).
Vobdobí příprav a vdobě před zahájením závodu 12. června měl realizační tým mnoho práce, byly to zejména různé testy a zkoušky spolehlivosti. „Neuběhne týden, aniž bychom nejeli rozsáhlé pokusné programy,“ říká Wolfgang Ullrich. Obsahují i simulační jízdy na celou vzdálenost závodu. Zkouší se na různých závodních tratích, přičemž největšímu zájmu se těší jihofrancouzská trať formule 1 v Le Castellet: „Co se týče vedení trati, je nejblíže charakteru Le Mans.“ Ovšem dodržují se přestávky v poledne a v noci. Na tu dobu se auta odstavují – zastavení v boxu bez servisu pak trvá několik hodin místo sekund.
Týmy jezdců jsou již pevně stanoveny. „Sestavili jsme jejich složení především tak, aby při střídání jezdců nebylo třeba provádět příliš velké změny v nastavení sedadel.“ Laurent Aniello, Michele Alboreto a Rinaldo Capello se podělí o jedno auto a s druhým pojedou Frank Biela, Emanuele Pirro a Yvan Muller.
„S R8 se jede velmi pohodlně,“ říká Michele Alboreto, pilot německého týmu Audi s největšími zkušenostmi v Le Mans. Před dvěma lety dokázal klasický závod na dlouhé trati vyhrát v režii Reinholda Joesta. „Výzva je rok od roku větší,“ říká. „Požadavky na přesnost a dokonalost se zvyšují a konkurence je silnější.“
Vnucuje se také srovnání různých koncepcí a Michele Alboreto může charakterizovat rozdíl mezi sportovním vozem pro Le Mans a autem formule 1 s obzvláštní kompetencí: „Nejdůležitější rozdíl spočívá ve váze. Auta formule 1 jsou podle pravidel o 400 kilogramů lehčí, tudíž mohou dosahovat mnohem lepších časů na jedno kolo. Co se týče výkonu motoru a aerodynamického vybroušení, sportovní vozy dosáhly téměř stejné úrovně. Mají ale méně elektroniky, a tím méně funkcí pomáhajících řidiči.“ Michele Alboretovi se líbí koncepce R8, otevřeného sportovního vozu: „Vítr klouže po mé přilbě. To mi připomíná formuli 1 a hned se cítím doma.“ Vše se optimalizuje. Také jezdci se v týdnech před závodem soustředili na velkou událost: „Já se nepřipravuji vůbec,“ říká Michele Alboreto. „Připravuje mne Audi.“ Od minulého října strávil v R8 při zkouškách většinu času: „Lepší příprava neexistuje.“ Péče o jezdce jde dokonce tak daleko, že každý má plán výživy. „Jíme více karotenu, abychom v noci lépe viděli,“ žertuje Michele Alboreto. „To nám budou i králíci na závodní dráze závidět.“
Příprava na velký den je dovedena až do nejmenších podrobností: „Účastníme-li se Le Mans, může existovat jediný cíl. Jen jediný může být vítězem,“ říká Wolfgang Ullrich. Dílčí cíl v období před závodem zní: „Využít všech možností k tomu, abychom v rozhodující den šli na start co nejlépe vyzbrojeni.“ Odpočítávání už začalo.
Piloti R8.
Michele Alboreto, 42 let. Ital z Milána je v týmu Audi nejzkušenějším pilotem Le Mans. „Jasně,“ říká, „jsem taky nejstarší.“ Šestkrát se Le Mans zúčastnil, v roce 1997 prestižní závod dokázal dokonce vyhrát. Čtrnáct let jezdil ve formuli 1 pro Tyrrell a Ferrari. Vyhrál pětkrát Grand Prix a získal jeden titul vicemistra světa. Michele Alboreto žije v Monte Carlu se svou ženou Nadiou a dvěma dětmi.
Laurent Aiello, 29 let. Francouz loni 24hodinový závod vyhrál, hned při svém prvním startu v Le Mans. Vítězství dosáhl i v závodech supercestovních vozů – v roce 1997 se stal mistrem Poháru STW, v roce 1998 jen těsně neuspěl a byl druhý. Laurent Aiello žije v Paříži se svou ženou Geraldinou a dcerou.
Frank Biela, 34 let. Rodák z Neussu patří k nejúspěšnějším pilotům cestovních vozů, od roku 1991 jezdí pro Audi. V této době dokázal vyhrát německé (1991), francouzské (1993) a britské (1996) mistrovství cestovních vozů. V roce 1995 obsadil první místo ve Světovém poháru cestovních vozů v Le Castellet. Frank Biela je doma se svou družkou Michaelou a dcerou v Monte Carlu a Mariánských Lázních.
Rinaldo Capello, 35 let. Profesionál z Piemontu může pohlížet na působivý seznam úspěchů v kategorii cestovních vozů. V roce 1990 se stal italským mistrem cestovních vozů skupiny A, v letech 1993 a 1996 italským mistrem supercestovních vozů s Audi. Rinaldo „Dindo“ Capello se zúčastnil 24hodinového závodu loni. Žije se svou přítelkyní Elisabettou ve svém rodném Canelli.
Yvan Muller, 29 let. Alsasan je jedním z nejvšestrannějších pilotů týmu Audi. V roce 1996 byl mistrem Evropy v kategorii motokár, britským mistrem formule 2 (1992) a v roce 1995 francouzským mistrem supercestovních vozů. Kromě toho má ve svých 29 letech za sebou četná vítězství na hladkém parketu: třikrát dokázal získat Trofej Andros, což je ve Francii velmi populární série závodů na ledě. Yvan Muller bydlí se svou družkou Sylvií a dcerou v Illzachu u Mylhúz.
Emanuele Pirro, 37 let. Motokáry, formule, formule 1 a závody cestovních vozů – sotva existuje nějaká série, ve které Emanuele Pirro nestartoval a nezvítězil. Tento Říman jezdí pro Audi od roku 1994. Dvakrát vyhrál italské mistrovství cestovních vozů (1994/1995) a jednou Pohár STW (1996). V roce 1989 zvítězil ve 24hodinovém závodě na Nürnburgringu. V Le Mans byl dvakrát. Emanuele Pirro žije se svou ženou Marlene a svými dvěma syny v Monte Carlu.
Petr Schönlaub
převzato z AUDI magazínu 2/99
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií