Audi RS4: ztělesnění síly

Vymyšleno, navrženo a vyrobeno pro milovníky všeho mimořádného a vzácného – Audi RS4

Audi RS4: ztělesnění síly

RS4 je naprosto jedinečná třída. Při vší skromnosti je jedním z nejvíce vzrušujících aut současnosti. V této kategorii existuje jen málo srovnatelných aut: zrychlení na stovku za méně než pět vteřin. Kombinace 380 koní, turbo, quattro a Avant, to je něco zcela jedinečného, něco, co vyžaduje notnou dávku respektu i obětování:

Nadšení pro jízdu. S RS4 se samozřejmě dá normálně jezdit na nákup (Avant), dá se s ním lehce jezdit ve městě a nevadí ani časté rozjezdy a brzdění, stejně tak dobře se s ním dá jezdit s nejlepšími přáteli na golf. A právě tato každodenní univerzální použitelnost patří ke zvlášť silným stránkám vozu RS4. Byl však vymyšlen, navržen a vyroben pro milovníky všeho mimořádného a jedinečného, kteří si dovedou vychutnat radost z jízdy. Sama podstata RS4 a jeho vzácné kvality jsou ještě mnohem zřetelnější právě v okamžicích opojení za volantem.


Radost z techniky. K tomu, aby člověk zvládl RS4, se samozřejmě nemusí zajímat o techniku. Ale vlastně by to byla škoda, protože toto auto je svědectvím technického pokroku, vynikajícím příkladem umu a tvůrčí invence inženýrů.


Nadhled a sebevědomí. RS4 není auto, které by potřebovalo sobě nebo druhým něco dokazovat: 280 kW (380 k) zajišťuje dostatečnou výkonovou rezervu pro bezpečnou a suverénní jízdu a znamená naprosto bezproblémový vztah mezi potřebným a maximálním výkonem. Jízda v RS4 je od prvního kilometru emocionálním zážitkem první třídy: neuvěřitelně strmě stoupající dynamika a fascinující napětí při akceleraci v ostré zatáčce, to vše doprovázeno silnou odstředivou silou. Kdo jednou tento vůz řídil, tomu se z něj už nechce vystoupit – natolik byl nadšen celkovým pocitem z jízdy i jednotlivými detaily.

PLUS 115 KONÍ


RS4 je nástupcem legendárního RS2, který je už dávno mezi příznivci sportovního stylu jízdy žádaným sběratelským kusem. Pohlédneme-li ještě dále do minulosti, vidíme spojnici od prapraquattro, které zahájilo celou novou éru automobilové techniky a motoristického sportu, až k novému RS4. Oba modely spojují především dva pojmy, které jsou téměř 20 let nerozlučně spojeny s Audi: turbomotor a pohon quattro.


RS4 vznikl na bázi aktuálního S4 Avant v dílnách společnosti „quattro GmbH“. Vysoce výkonný sportovní, dynamický, ale i exkluzivní agregát V6 je dílem odborníků mateřského závodu v Ingolstadtu.


RS4 je sportovním náčiním, které hýbe nejen těmi, kteří v něm jezdí. Základní údaje: Pohon V6 biturbo o obsahu 2,7 litru má výkon 280 kW (380 k) při 6100 až 7000 otáčkách za minutu, akceleruje z klidu na sto km/h za 4,9 vteřiny a z nuly na dvě stě za 17,7 vteřiny, mohutný točivý moment dosahuje hodnoty 440 nm v rozsahu otáček 2500 až 6000 otáček za minutu. Kouzlu těchto čísel lze jen stěží odolat. A ještě další dvě: odpovídá to výkonu 140 k na litr obsahu a poměru 4,26 kg/k. Kdo čte příslušnou literaturu, jistě si všimne, že jde o mimořádné kvality. Svým výkonem 195 kW (265 k) nadchne již V6 biturbo vozu S4. U RS4 šlo o to výkon ještě zvýšit, šlo o to dokázat, co je technicky možné a proveditelné. Nakonec se povedlo získat navíc 85 kW (115 k).


Téměř všechny části biturbomotoru vyvinutého u Audi byly přepracovány. Mezi nejdůležitější změny tohoto agregátu patří větší turbokompresory, větší chladiče nasávaného vzduchu, nový hydraulicky přestavitelný vačkový hřídel sání s delší dobou otevření, přídavné olejové chlazení, vstřikovací trysky většího průřezu, výfuková soustava s tlumiči výfuku s optimalizovaným protitlakem, s větším průměrem trubek a pomocným a hlavním katalyzátorem.


Nově uspořádanou pětiventilovou hlavu válců s upravenými sacími kanály vyrábí Cosworth Technology speciální metodou odlévání určenou jen pro RS4.

APLIKOVANÁ MECHANIKA PROUDĚNÍ


Za zmínku stojí i vedení vzduchu, které je mistrovským dílem technického designu a aplikované mechaniky proudění. Přesně tvarovaný spoiler RS4 se třemi otvory působí sportovně a má zvláštní funkci.


Turbomotor kalibru RS4 potřebuje především kyslík: přibližně tisíc krychlových metrů vzduchu za hodinu při jmenovitém výkonu. Toto množství čerstvého vzduchu se kromě toho musí do sacího traktu přivádět optimální cestou, aby se minimalizovaly ztráty škrcením, a tím se dosáhlo vysoké účinnosti.


Stejný princip platí u výfuku: velké průřezy, malý odpor. Teprve za těchto podmínek mohou turbokompresory a chladiče nasávaného vzduchu ideálně pracovat. „Celé umění spočívá v maximálním využití energie spalin turbínou turbokompresoru. Současně je třeba stlačený čerstvý vzduch ochlazovat, a pokud možno beze ztrát přivádět do spalovacího prostoru“, říká Axel Eiser, vedoucí vývoje V6 v Ingolstadtu, o tajemství dobrého turboagregátu.


K tomu přistupuje okolnost, že plnicí tlak a otáčky byly – při poněkud zredukované kompresi – zvýšeny; RS4 dosahuje nyní až 7200 otáček za minutu. „Zkonstruovali jsme nejsilnější turbomotor, jaký kdy Audi vyrábělo sériově,“ říká Axel Eiser. Aby bylo vyšší mechanické a tepelné namáhání bezpečné, byly pro písty, klikový hřídel, pro novou klikovou skříň i pro turbokompresor použity hodnotné materiály – vysoce pevné a tepelně odolné. Přídavný chladič zajišťuje správnou teplotu vysoce výkonného agregátu.


RS4 splňuje veškeré jakostní požadavky, které u Audi platí pro každé auto. To znamená žádné slevování z odolnosti proti únavě a spolehlivosti po celou dobu životnosti.


Jak vypadá toto jedinečné hnací ústrojí v praxi? Do 2000 ot./min. krátký, avšak razantní rozběh, při 2500 ot./min. dosahuje maxima točivého momentu 440 nm, které do 6000 ot./min. již neopustí. Turbo mezitím rychle a přímočaře vytahuje křivku výkonu nahoru a při asi 6000 ot./min. lehce dosahuje oblasti maximálního výkonu 380 k a vzápětí překračuje 7000 ot./min. – je to strhující ohňostroj, který lze odpalovat stále dokola – od prvního do šestého převodového stupně.

HIGH-TECH BRZDY


Stálý pohon všech kol quattro efektně předvádí své přednosti. Přesné vybalancovávání síly a její převod na přímý pohyb vpřed bez jakéhokoliv prokluzu je vždy mimořádným zážitkem. O dvacet milimetrů snížený podvozek zaručuje potřebnou přilnavost k vozovce i tehdy, když začínají působit větší odstředivé síly. „Vyladili jsme RS4 tak, aby při změně směru jízdy bylo auto agilnější a chovalo se aktivněji,“ říká Stephan Reil, vedoucí vývoje a výroby. To mimo jiné znamená méně kompromisů a více sportovního ducha.


Největší překvapení však čeká za osmnáctipalcovými koly. Jsou to brzdy RS4. Jestli toto auto umí něco ještě lépe než zrychlit z klidu na stovku, potom je to zpomalení ze stovky na nulu. Tento úkol každopádně zvládne ještě rychleji. Na přední a zadní nápravě pracují mohutné dvojité brzdové kotouče s vnitřním


chlazením. Oproti klasickému uspořádání brzdové soustavy, kde je pohyblivý brzdový třmen, má brzdový systém RS4 „plovoucí“ – tedy v ose náboje pohyblivé, brzdové kotouče.


Tato technologie původně používaná u závodních speciálů zřetelně zlepšuje stabilitu brzdových kotoučů zvláště při jejich extrémním zatížení a vysoké teplotě. Průměr větraných brzdových kotoučů je vpředu 360 a vzadu 312 milimetrů. „Jsou to momentálně největší rozměry, jaké lze do nějakého auta zabudovat,“ říká Stephan Reil s hrdostí.

Audi RS4: ztělesnění síly

KRÁSNÁ DYNAMIKA


RS4 se nijak nepokouší skrývat svůj výjimečný talent. Design slibuje dynamiku a sportovního ducha. Znalci identifikují RS4 podle čelního spoileru se třemi otvory – prostředním pro chlazení vody, levým a pravým pro chlazení nasávaného vzduchu (který pak vychází ven postranními výstupy vzduchu). Kryty chladiče a sacích otvorů mají nový tvar, který je nejen estetický, ale také umožňuje optimální proudění vzduchu. Podobné tvary jsou i na zádi vozu.


Karoserie RS4 doznala celou řadu specifických změn. Ze základního vozidla S4 Avant byla z vnějšího pláště převzata jen střecha a čelní kapota. Všechny ostatní díly – blatníky, dveře, bočnice a zadní dveře – jsou nové. Kvůli umístění osmnáctipalcových kol z lehkého kovu bylo třeba rozšířit rozchod kol, přední blatníky a boční stěnu vzadu. Pozměněné podobě se musely přizpůsobit přední a zadní dveře. Ke sportovnímu výrazu přispívají i boční prahy, harmonicky integrované do nové celkové linie vozu. Střešní lišty, venkovní zrcátka a rám masky chladiče jsou vyrobeny z matného hliníku.

UŠLECHILÝ SPORT


Sportovní linie důsledně pokračuje i v interiéru vozu. Použité materiály odpovídají vysokým nárokům techniky: jsou exkluzivní, individuální a hodnotné, a co je důležité, dodávané sériově. Sportovní sedadla Recaro si lze vybrat ve třech různých variantách bez příplatku: černá přírodní kůže, hedvábná kůže napa ve stříbrném odstínu nebo kombinace kůže a textilie – bočnice a opěrky hlavy jsou zhotoveny z kůže, střední část sedadel je z vysoce kvalitního textilního materiálu vyztuženého tenkými hliníkovými vlákny. Sezení na nich je velmi příjemné.


Podobně jsou zpracovány karbonové dekoračních lišty, v nichž jsou rovněž obsažena hliníková vlákna. Neméně exkluzivní jsou alternativní dekorační lišty s povrchovou úpravou černého lesklého klavírního laku. Co se týče sériového vybavení RS4, není to ještě zdaleka všechno: kromě sedadel Recaro si lze vychutnat i výhody vytápěného sedadla a zvuk hi-fi soupravy Concert s akustickým systémem Bose o výkonu 170 wattů, a to bez příplatku. Sériově dodávaný je i kompletní bezpečnostní balík zahrnující airbagy pro jezdce i spolujezdce, boční airbagy vpředu a systém SIDEGUARD chránící hlavu.


Nechybí tedy vůbec nic. Tento čistokrevný sportovní vůz podává výjimečné výkony za všech okolností. Pro všední den není zapotřebí žádné jiné auto, protože RS4 zvládne přepravu celé rodiny na lyžařskou dovolenou stejně dobře jako velký nákup na víkend. Ještě před uvedením na trh na jaře roku 2000 lze říci, že RS4 je vlastně sportovní náčiní se spoustou užitečných vlastností.


A nakonec tu špatnou zprávu: RS4 bude k mání pouze v relativně malé, exkluzivní sérii. Včasná rezervace se proto naléhavě doporučuje.

EMIL JUEN
AUDI magazín 1/2000

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jozef Kabaň se podepíše pod design nových MG

Jozef Kabaň se podepíše pod design...

Slovenská designová star Jozef Kabaň má novou práci. Světoznámý automobilový tvůrce se stal 22. dubna 2024 oficiálně novým členem rodiny MG na pozici Vice President of Global Design Center....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Francouzské otevření nové sezony

Francouzské otevření nové sezony

Tým Rabbit Czech Racing otevřel letošní sezónu prvním podnikem mezinárodního seriálu FIA International Hill Climb Cup ve francouzském St Jean du Gard. Jezdec Adam Králík obsadil na této trati...

Volvo bude mít díky bioplynu první...

Volvácký výrobní závod v čínském Tchaj-čou přechází na bioplyn, díky čemuž se stává první klimaticky neutrální továrnou v Číně značky. Využívání bioplynu namísto zemního plynu...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Toyota rozšiřuje akční nabídku, ceny jsou ještě výhodnější

Toyota rozšiřuje akční nabídku, ceny...

Toyota vyrukovala s jarní ofenzivou. Velkou část modelů lze pořídit s ještě větším zvýhodněním. V akční nabídce je teď také Prius s plug-in hybridním pohonem nebo Highlander. Nová...