Také v roce 2001 se značka Audi nesmazatelně zapsala do historie automobilového sportu. Stačí připomenout např. dvojnásobné vítězství v legendární čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans nebo osm vítězství v šampionátu vytrvalostních závodů American Le Mans Series… Velkou měrou k těmto úspěchům významně přispěla i technologie přímého vstřikování benzinu do válců motorů. Technologie FSI otvírá novou éru dalšího vývoje spalovacích motorů.
Motory s přímým vstřikování benzinu se už zanedlouho objeví i pod kapotami sériových modelů značky Audi – to jasně naznačil už loňský autosalon IAA ve Frankfurtu nad Mohanem. V letošním roce hned dva různé FSI motory obohatí nabídku pohonných agregátů vozů Audi.
Motory FSI mají v porovnání s konvenčními motory se vstřikováním paliva do sacího potrubí celou řadu výhod. Ty nejzásadnější přednosti jsou tři: Nižší spotřeba, vyšší výkonové parametry v celém spektru otáček a bezprostřednější odezva na pokyny řidiče prostřednictvím pedálu plynu. Výhody nižší spotřeby motoru FSI se zřetelně projevily například při vytrvalostních závodech v Le Mans, kde vozy Audi R8 ujely na jedno natankování nejméně o jedno kolo více než vozy předchozího provedení.
Vzhledem k tomu, že sportovní předpisy vyžadují omezovače nasávaného vzduchu, je maximální výkon motoru FSI závodního vozu Audi R8 447 kW/610 k srovnatelný s konvenčním agregátem. Ovšem výkon motoru FSI v oblasti nízkých otáček je až o 10 procent vyšší. To je dáno především dokonalejším promícháním směsi paliva a vzduchu ve speciálně tvarovaných spalovacích prostorách motoru. U konvenčních motorů se vstřikováním benzinu do sacího potrubí se palivo směšuje se vzduchem už v sacím potrubí a do válců vstupuje už prakticky homogenní směs. U motorů s přímým vstřikováním se přesně definované množství paliva vstřikuje přímo do spalovacích prostorů pod tlakem přibližně 100 barů, což je asi dvacetkrát více než u konvenčního vstřikování do sacího potrubí. Kvalitativní náskok motorů FSI oproti konvenčním agregátům lze přirovnat k situaci po zavedení vznětových motorů TDI namísto dříve používaných komůrkových vznětových motorů.
Zmíněné výhody motorů FSI vyniknou u běžných produkčních modelů ještě více než u závodních speciálů. Zatímco závodní motor FSI pracuje většinou v oblasti maximálního výkonu, není jeho avizovaná hospodárnost tak výrazná. Zato při nasazení v běžném provozu, kdy motor automobilu zdaleka tak často nemusí dávat maximální výkon, pracuje motor FSI většinu času v režimu spalování tzv. chudé vrstvené směsi kdy spotřeba klesá až o 15 procent.
„Je evidentní, že technologie přímého vstřikování benzinu zlepšuje parametry jak našich závodních speciálů, tak i sériových modelů,“ shrnuje poznatky z vývoje motorů FSI Dr. Wolfgang Ullrich, šéf divize Audi Sport.