Audi dokazuje výhody přímého vstřikování benzinu

Motory Audi FSI jsou hospodárnější a mají vyšší výkon

Také v roce 2001 se značka Audi nesmazatelně zapsala do historie automobilového sportu. Stačí připomenout např. dvojnásobné vítězství v legendární čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans nebo osm vítězství v šampionátu vytrvalostních závodů American Le Mans Series… Velkou měrou k těmto úspěchům významně přispěla i technologie přímého vstřikování benzinu do válců motorů. Technologie FSI otvírá novou éru dalšího vývoje spalovacích motorů.


Motory s přímým vstřikování benzinu se už zanedlouho objeví i pod kapotami sériových modelů značky Audi – to jasně naznačil už loňský autosalon IAA ve Frankfurtu nad Mohanem. V letošním roce hned dva různé FSI motory obohatí nabídku pohonných agregátů vozů Audi.


Audi dokazuje výhody přímého vstřikování benzinu

Motory FSI mají v porovnání s konvenčními motory se vstřikováním paliva do sacího potrubí celou řadu výhod. Ty nejzásadnější přednosti jsou tři: Nižší spotřeba, vyšší výkonové parametry v celém spektru otáček a bezprostřednější odezva na pokyny řidiče prostřednictvím pedálu plynu. Výhody nižší spotřeby motoru FSI se zřetelně projevily například při vytrvalostních závodech v Le Mans, kde vozy Audi R8 ujely na jedno natankování nejméně o jedno kolo více než vozy předchozího provedení.

Audi dokazuje výhody přímého vstřikování benzinu

Vzhledem k tomu, že sportovní předpisy vyžadují omezovače nasávaného vzduchu, je maximální výkon motoru FSI závodního vozu Audi R8 447 kW/610 k srovnatelný s konvenčním agregátem. Ovšem výkon motoru FSI v oblasti nízkých otáček je až o 10 procent vyšší. To je dáno především dokonalejším promícháním směsi paliva a vzduchu ve speciálně tvarovaných spalovacích prostorách motoru. U konvenčních motorů se vstřikováním benzinu do sacího potrubí se palivo směšuje se vzduchem už v sacím potrubí a do válců vstupuje už prakticky homogenní směs. U motorů s přímým vstřikováním se přesně definované množství paliva vstřikuje přímo do spalovacích prostorů pod tlakem přibližně 100 barů, což je asi dvacetkrát více než u konvenčního vstřikování do sacího potrubí. Kvalitativní náskok motorů FSI oproti konvenčním agregátům lze přirovnat k situaci po zavedení vznětových motorů TDI namísto dříve používaných komůrkových vznětových motorů.

Zmíněné výhody motorů FSI vyniknou u běžných produkčních modelů ještě více než u závodních speciálů. Zatímco závodní motor FSI pracuje většinou v oblasti maximálního výkonu, není jeho avizovaná hospodárnost tak výrazná. Zato při nasazení v běžném provozu, kdy motor automobilu zdaleka tak často nemusí dávat maximální výkon, pracuje motor FSI většinu času v režimu spalování tzv. chudé vrstvené směsi kdy spotřeba klesá až o 15 procent.


„Je evidentní, že technologie přímého vstřikování benzinu zlepšuje parametry jak našich závodních speciálů, tak i sériových modelů,“ shrnuje poznatky z vývoje motorů FSI Dr. Wolfgang Ullrich, šéf divize Audi Sport.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series II a Cullinan Series II Black Badge

ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series...

Rolls-Royce Motor Cars přestavil novou podobu nejluxusnějšího SUV na světě Cullinan Series II a jeho temného alter ega Cullinan Series II Black Badge.   Původní Cullinan, představený v roce...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Světová premiéra modelu Nová California: Nejinovativnější kempink car všech dob

Světová premiéra modelu Nová...

California je ikonou v segmentu kempovacích vozů. Volkswagen Užitkové vozy nyní ve světové premiéře představuje zcela nově vyvinutou generaci bestselleru, jehož bylo vyrobeno již více než...