Audi A8: 4 roky existence – mnohé změny v konstrukci

Dokonalé detaily, jasné linie – i velký automobil jako A8 lze poznat podle malých detailů. Například deska v krytu hrany úložné plochy na ukotvení zámku zavazadlového prostoru, která se vyklopí nahoru při otevření kufru, aby nic – ani otvor pro ukotvení zámku – nerušilo solidní a vysoce hodnotný dojem, jakým zavazadlový prostor působí. Samozřejmě by se takové maličkosti daly vypustit. Nicméně ony právě svědčí o tom, s jakou pečlivostí a s jakým vynaloženým úsilím je každá součást tohoto automobilu promýšlena, plánována a nakonec i realizována.

A zůstaňme u záklopky zavazadlového prostoru – malá spára mezi dolní hranou a nárazníkem, umožňující dokmit záklopky po zamčení, byla firemními techniky zredukována až na neviditelné minimum. Při konstrukčním ztvárnění automobilu A8 nejde o pouhé nezbytnosti, ale v prvé řadě o důslednou dokonalost všech dílů. A jsou to právě tyto detaily, které nakonec utváří celkový dojem automobilu. Tak například na první pohled byste mohli přehlédnout ostřikovačsvětlometů a zvukový parkovací systém (APS, Acoustic Parking System) dodávaný na přání. Jsou začleněny nenápadně do nárazníků, mají stejný povrch a barvu. Vnější vzhled automobilu A8 byl celkově přepracován jen decentně, protože design vozu okouzluje stejně jako předtím jasnými liniemi a elegantním vzezřením. Čelní i zadní část září novotou, do světlometů byla zamontována nová optika s průzračnými skly. Leštěná hliníková lišta je elegantním doplňkem zvláště při zapnutých světlech.

Bezpečnost: 8 bezpečnostních nafukovacích vaků, 10 hvězdiček


Audi A8: 4 roky existence - mnohé změny v konstrukci

V hliníkové karoserii vězí mimořádný potenciál. Audi Space Frame (ASF) váží méně než původní ocelová karoserie a vyznačuje se mimořádnou tuhostí. A proto A8 dostává při všech deformačních testech (crashtestech) velmi dobrá ocenění. Naposledy ve Spojených státech při tzv. testu US NCAP (New Car Assessment Program, v překladu: program vyhodnocující nové vozy). Srážka se testuje při rychlosti jízdy 56 km/hod. čelně proti tuhé zdi, se 100 procentním krytím, čímž se zákonem předepsaná rychlost překračuje o 8 km/h a to odpovídá energii nárazu vyšší o 36 %. Hodnocení se vyjadřuje hvězdičkami, přičemž se jich uděluje nanejvýš pět vždy pro stranu, na které sedí řidič, a dalších pět pro tu, kde sedí spolujezdec. Automobil A8 získal 8 hvězdiček z 10 možných. Vedle struktury karoserie, přesně definovaných deformačních zón a míst zlomu je pro bezpečnost přínosem i systém bezpečnostních nafukovacích vaků (airbagů) pro řidiče i spolujezdce. Promyšlený bezpečnostní systém se skládá z integrovaných bočních vaků v opěradle sedadel vpředu i vzadu, z 5 opěrek hlavy, napínače a omezovače tahu bezpečnostních pásů vpředu. Bezpečnostní výzbroj doplňuje teď zcela nově vyvinutý airbag v oblasti hlavy a ramen zvaný Sideguard, který sahá jako opona od sloupku A po sloupek C a při nehodě překryje prakticky celou plochu bočních oken od střechy (včetně střešní vzpěry) až téměř nad výztuž dveří. Do vaku se bleskově nafoukne zhruba 25 litrů vzduchu a airbag zůstane – na rozdíl od bezpečnostního nafukovacího vaku řidiče a spolujezdce – naplněný po delší dobu, aby zaručil optimální ochranu, například během převracení auta.

Podvozek: více hliníku, menší hmotnost


Podvozek patří k mé-ně známým veličinám automobilu, protože se jeho kvality dají obtížněji prezentovat, než je tomu třeba u motoru. Nelze je vyjádřit v koních, sekundách či kilometrech za hodinu. Je však jasné, že podvozku připadá ústřední role, jestliže se u automobilu chceme soustředit na jízdní vlastnosti. Vzdyť i ten nejsilnější motor by se málo prosadil, pokud by se jeho síla nemohla projevit na vozovce. U velké limuzíny, jako je A8, jsou nároky ještě vyšší. Na jedné straně jde o maximální komfort, na druhé straně o bezpečnost jízdy a radost z ní.


Architektura podvozku A8 proto vytváří pro splnění těchto nároků optimální předpoklady. Vpředu se činí přední náprava se 4 rameny, která své kvality dokazuje už tímto: aniž by při řízení byly citelné nějaké vlivy pohonu, může A8 využívat všechny známé výhody předního náhonu, od neutrálního jízdního chování až po lepší trakci na prokluzujícím terénu. Zadní náprava s ložisky korigujícími stopu a s lichoběžníkovými rameny s pasivním souřídícím efektem se postará o razantní a bezpečné průjezdy zatáčkami. Jak obtížné je sladit podvozek, vyplývá už ze samotného počtu pohyblivých dílů: 22 na přední nápravě automobilu A8, 16 na jeho zadní nápravě, pohon v to nepočítaje. V zájmu dalšího zvýšení komfortu automobilu A8 byly rozsáhlejším použitím hliníku sníženy neodpružené hmoty zhruba o 10 %.


Ty představují totiž onu veličinu, na niž jsou konstruktéři podvozků nejvíce alergičtí. Čím jsou menší, o to méně sil působí na karoserii, o to jemněji lze podvozek doladit a o to méně kompromisů je třeba podstoupit. Pro představu: podvozek automobilu A8 včetně kol, pneumatik, kloubových hřídelů a brzd váží celkem kolem 500 kg, neodpružené hmoty obnáší už jen 184 kg. A výsledek? Vyšší jízdní komfort a ještě menší hlučnost. Nově přepracované tlumiče mají za úkol pohltit síly působící na auto. Normálně mají tlumiče pevnou charakteristiku, při jejímž nastavování záleží na co nejlepším kompromisu mezi měkkým a tvrdým tlumením. Proměnné tlumiče automobilu A8 oproti tomu rozlišují mezi nízkými a vysokými kmitočty a podle toho upravují sílu útlumu. Co to znamená? Větší komfort a lepší jízdní vlastnosti. Na bocích byl kompletní podvozek A8 opatřen dodatečnými výztuhami karoserie, další útlumová opatření byla provedena v zádi vozu, motor a převodovka byly optimálně uloženy. Nakolik zdárně se to povedlo, to nelze vyjádřit přesnými čísly, lze to však vycítit při každém rozjezdu, v každé zatáčce, při každém brzdění, na rychlých dálnicích i vedlejších silnicích.

Nové motory: 8 válců, 40 ventilů


Audi A8: 4 roky existence - mnohé změny v konstrukci

Osmiválcové motory poskytují luxus, jak co do točivého momentu, tak i výkonu a tichosti chodu, což je vlastně na velké limuzíně fascinující. U firmy Audi platí samozřejmě pro tyto osmiválce stejně přísné emisní normy a požadavky na spotřebu jako u jakéhokoli jiného motoru. Pro tento napjatý vztah mezi výkonem a efektivností je rozhodující práce na detailu: firma Audi nyní používá i u dvou velkých motorů V8 pětiventilovou technologii. Osvědčila se již u čtyřválců a šestiválců a je předpokladem efektivního spalování zejména zásluhou velkých ventilových ploch, velkých průtočných průřezů, a tím i optimálního naplnění válců. Použitím válečkových vahadel pro pohyb ventilů se podařilo snížit vnitřní tření. Už jen z tohoto důvodu klesá spotřeba o přibližně 4÷5 %.

Když vše sečteme, dostaneme pro stejný zdvihový objem u motorů 3,7 a 4,2 litru překvapující výsledek: vyšší výkon (198 kW/260 k a 228 kW/310 k), vyšší točivý moment – až 410 Nm, ještě vyšší komfort a tichý chod při současně menší spotřebě (zhruba o 4 až 5 %) a nižších emisích (oba motory V8 splňují normu Euro III D). Bezpečné otáčky nových motorů se mohou pohybovat přes 7000 ot/min, což sice není ohromující, nicméně dokládá to, že výkonnostní potenciál obou motorů je dobrý.


Novinkami je i třístupňové sací potrubí, jehož pomocílze ještě ideálněji a harmoničtěji využít kroutící moment v celém rozsahu otáček, dále hydraulické přestavování vačkového hřídele a řízení chodu motoru typu Bosch Motronic ME 7,1, které slouží naplnění řidičových požadavků na točivý moment, ovládá škrticí klapku, úhel zážehu a dobu vstřiku.


Motory V8 firmy Audi zhotovené z hliníku patří k nejlehčím svého druhu. Jejich efektivní průměrný tlak – technická pečeť kvality každého motoru – vykazuje výjimečnou hodnotu 11,9 a 12,4 barů – což jsou čísla charakteristická pro vysokou účinnost a efektivnost.

Síla, komfort, umění


Za 4 roky existence automobilu Audi A8 doznala konstrukce automobilů v luxusní třídě mnohé změny.

  • Firma Audi je jediným výrobcem, který důsledně zhodnocuje lehkou konstrukci a s využitím karoserie ASF u A8 uvádí na trh velkou limuzínu vyznačující se úsporností, bezpečností i komfortem. Ke snížení hmotnosti přispívají motory z hliníku a karoserie obsahující větší počet hliníkových dílů.
  • Firma Audi byla prvním výrobcem, který použitím V6 TDI zavedl ve vyšší třídě princip přímého vstřikování paliva, a tak dal novou dimenzi výkonu a efektivnosti.
  • Firma Audi je jediným výrobcem, u kterého v této kategorii automobilů převažuje systém pohonu na všechna kola – quattro. Co se týče dynamiky a bezpečnosti jízdy, nemohou se systému quattro vyrovnat žádné elektronické regulace skluzu.
  • Firma Audi je prvním výrobcem, který nabízí osmiválcové motory s pětiventilovou technologií, jež splňují nároky budoucnosti, aniž by to mělo negativní vliv na výkon, tichý chod a dynamiku.
  • Firma Audi patří k prvním výrobcům, kteří používají v interiéru vozu přírodní kožený materiál. Je to jeden z nejjemnějších a nejpříjemnějších potahových materiálů, protože není na povrchu lakován, čímž si uchovává maximální prodyšnost a přirozenost. V tomto seznamu bychom mohli pokračovat. Heslo „Náskok díky technice“ je u firmy Audi každodenním požadavkem ve všech oblastech konstrukce automobilů. Jen tak lze vysvětlit, že čtenáři časopisu Auto, Motor und Sport si v minulémroce, ostatně již podruhé, za nejoblíbenější luxusní limuzínu Německa zvolili právě A8. Od své premiéry se automobil A8 průběžně vylepšuje a dále vyvíjí. Byly zavedeny boční bezpečnostní nafukovací vaky a navigační systémy, stejně tak i nové šestiválce (jako turbodiesel s přímým vstřikováním paliva typu TDI, popř. benzinový motor s pětiventilovou technologií). Na rok 1999 se A8 připravuje předvést ještě silnější a lepší než kdykoli předtím – s lepším vnějším ztvárněním i vnitřním komfortem, se dvěma novými motory V8 s pětiventilovou technologií, přepracovaným podvozkem a dodatečnou bezpečnostní výzbrojí. Pokud by Audi A8 bylo sportovcem, řeklo by se: „Má svou životní formu.“

Emil Juen

převzato z AUDI magazínu 1/99
vychází zpravidla čtvrtletně, předplatné vyřizuje A.L.L. PRODUCTION s.r.o., tel.: 24009206-9

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Výjimečné partnerství: Závodní tým formule 1 se bude nově jmenovat Scuderia Ferrari HP

Výjimečné partnerství: Závodní tým...

Globální spolupráce dvou předních značek HP a Ferrari zahrnuje společný závazek k inovacím, výkonu a důvěře. Logo HP se na formulích objeví již v nadcházejícím závodě F1 v Miami....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jozef Kabaň se podepíše pod design nových MG

Jozef Kabaň se podepíše pod design...

Slovenská designová star Jozef Kabaň má novou práci. Světoznámý automobilový tvůrce se stal 22. dubna 2024 oficiálně novým členem rodiny MG na pozici Vice President of Global Design Center....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Francouzské otevření nové sezony

Francouzské otevření nové sezony

Tým Rabbit Czech Racing otevřel letošní sezónu prvním podnikem mezinárodního seriálu FIA International Hill Climb Cup ve francouzském St Jean du Gard. Jezdec Adam Králík obsadil na této trati...

Volvo bude mít díky bioplynu první...

Volvácký výrobní závod v čínském Tchaj-čou přechází na bioplyn, díky čemuž se stává první klimaticky neutrální továrnou v Číně značky. Využívání bioplynu namísto zemního plynu...