Scania nakupuje u českých dodavatelů

Automobilka Scania má v regionu střední a východní Evropy aktuálně 50 dodavatelů a hodnota objemu obchodů se tak vyšplhala na 150 milionů eur.

Kvalitní a široká dodavatelská síť v regionech s potenciálem k dalšímu růstu se stává jedním z důležitých faktorů úspěchu a dalšího rozvoje celé společnosti. Mezi tyto přitažlivé regiony patří i oblast střední a východní Evropy, v níž v Praze a Varšavě působí nákupní pobočky společnosti Scania.

Scania nakupuje u českých dodavatelů

Cílem nákupních poboček Scania je navázání spolupráce s dalšími dodavateli a rozvíjení spolupráce s těmi současnými. Řada zemí ve střední a východní Evropě se totiž ukazuje jako dodavatelsky velmi atraktivní a jejich význam bude i nadále stoupat. A to včetně České republiky.

Společnost Scania hodlá rozšířením dodavatelské sítě vyřešit nejen rostoucí objem výroby, ale i minimalizovat riziko, které skýtá závislost na jednom dodavateli. Přestože lze stejný postup zaznamenat u řady dalších společností, lze u společnosti Scania najít jednu zásadní odlišnost. „Náš přístup je neobvyklý především díky firemní politice, která spočívá v přechodu k nakupování jedné součástky od více dodavatelů. Postupujeme tak směrem k diverzifikaci dodavatelských kanálů. Trend byl až donedávna zcela opačný,“ vysvětluje Lars-Erik Nerbäck, ředitel nákupu pro oblast střední a východní Evropy a pokračuje: „Samotný nákup jednotlivých součástek a rozšiřování celé dodavatelské sítě je založeno na vyváženosti několika klíčových faktorů a to je bezpečnost, míra rizika, cena a kapacita. Pokud máte mít pro jednu součástku více než jednoho dodavatele, je zapotřebí klást důraz na vysokou kvalitu a jednotnost výrobního systému.“ To zajišťuje náročný nákupní proces, který musí každý z dodavatelů absolvovat. Spočívá v několika navazujících krocích, jako je například návštěva samotné společnosti a prohlídka jejího výrobního zařízení spolu s detailní diskuzí s vedením firmy o budoucích plánech. „Nezáleží na tom, zda jsou to firmy ze střední Evropy nebo jižní Ameriky. Důležité je pouze to, aby vyhověly požadavkům na kvalitu podle našich standardů,“ doplňuje Nerbäck.

Rozhovor:

V Praze dříve působily nákupní pobočky při místních firmách, které zajišťovaly prodej i služby. Vzhledem k  jejich rozšíření a rapidnímu nárůstu prodeje se však ukázalo jako nezbytné zřídit samostatné zastoupení. To již v Praze bezmála čtyři roky pod vedením Lars-Erik Nerbäcka působí a aktivně vyhledává pro Scanii i české dodavatele.

Kolik zaměstnanců má v současné době nákupní pobočka Scania pro oblast střední a východní Evropy?

Vzhledem k rychlému rozvoji aktivit v této oblasti v uplynulém období se v současné době jedná již o 13 zaměstnanců v Praze a 5 ve Varšavě. Pražská pobočka zaznamenala opravdu velký rozvoj, jelikož před dvěma lety v ní byli včetně mě zaměstnáni tři lidé. Vše bylo ruku v ruce s narůstajícími aktivitami celé pobočky v posledních dvou letech.

V čem především spočíval samotný rozvoj celé pobočky?

Hlavní cílem pro rok 2006 bylo sestavení týmu inženýrů kontroly kvality, který ihned na začátku roku 2007 čítal 7 odborníků. Ti pracují v rámci jejich zaměření s dodavateli z celé Evropy a úzce spolupracují s odborníky na kvalitu sídlícími přímo ve Švédsku. Dalším z navazujících kroků byl příchod tří nákupčích ze Švédska, kteří pomohli odborně vyškolit nově příchozí lokální zaměstnance a doplnili celý tým. Díky dalšímu rozšiřování jsme se zároveň nedávno s celou pobočkou museli přestěhovat z Modletic na jiné místo v Praze.

Důležité jsou zajisté kontakty s mnohými dodavateli z různých států. Zaměřujete se však v rámci regionu primárně na některé státy?

V rámci našeho týmu aktuálně spolupracujeme se všemi zeměmi daného regionu střední a východní Evropy. V první fázi se jednalo o pobaltské státy, Polsko a Česko. Následně jsme pokrývali i další země. V nedávné době jsme začali spolupracovat v rámci Rumunska a Ukrajiny. V nejbližší době bychom chtěli rozšířit naší působnost do Bulharska a Běloruska.

Jaká je aktuální situace s vyhledáváním nových dodavatelů?

V současné době jsou ekonomiky zemí jako je Česká republika, Polsko či Slovensko velmi silné, a to především v oblasti automobilového průmyslu. Hodně společností nemá aktuálně volné kapacity a možnosti, tudíž jejich zájem o další možnou spolupráci je z toho důvodu o něco menší. Jsme si však jisti, že se tato současná situace změní. Intenzivně vyhledáváme dobré a silné společnosti k dlouhodobé spolupráci. V současné době dodává z oblasti střední a východní Evropy své součástky bezmála padesát společností. Většina z nich je z České republiky a Polska. Celková hodnota obchodů tak aktuálně převyšuje již 150 milionů eur.

Specializují se výrobní společnosti regionu střední a východní Evropy na nějaké konkrétní součástky, které potom společnosti Scania dodávají?

Kromě složitých brzdových systémů a elektronických součástek se v tomto regionu vyrábí široké spektrum všech ostatních součástek pro naše nákladní vozy. Součástky potom putují do výrobních závodů Scanie ve Švédsku, Nizozemí a Francii. V této souvislosti bychom se nyní rádi zaměřili na lokální společnosti s vlastním výzkumem a rozvojem.

Zkuste definovat kritéria, která musí dodavatelé společnosti Scania splňovat.

Stát se dodavatelem společnosti Scania není možné ze dne na den. Jde o dlouhodobý proces, který se skládá z několika kroků, které je nutné absolvovat. Jedná se o audity, návštěva samotného výrobce, kvalitativní procesy a pochopitelně i o setkání a detailní rozhovory mezi zástupci vrcholného managementu. Tyto postupy platí pro všechny dodavatele s nimiž Scania spolupracuje. Pro všechny dodavatele platí stejná pravidla. Obvykle celý proces trvá přibližně dvanáct měsíců. Každý z dodavatelů musí vyhovět našim standardům. A spolupracujeme s ním do té doby, dokud je může naplňovat. Kontrakty tak většinou nejsou časově limitované.

Dá se v souvislosti s rozvojem dodavatelské sítě mluvit třeba i o nějakém trendu, kam tento obor v rámci celého automobilového průmyslu směřuje? Jaké jsou plány společnosti Scania?

V tomto ohledu je náš přístup neobvyklý a je zcela opačný než byl donedávna trend. Směřujeme stále více k tomu, že na jednu součástku nebudeme mít výhradně jednoho dodavatele, ale rovnou několik. Tím se připravíme na další nárůst produkce a zároveň se stane celý proces od dodavatele až po výrobu bezpečnější. Z toho důvodu budeme potřebovat další dodavatele. Zároveň však známe mnoho velmi dobrých dodavatelských společností a s mnohými již spolupracujeme. Rozvoj další spolupráce s nimi proto pro nás bude velmi důležitý. Společnost Scania chce být pro každého dodavatele velmi atraktivním zákazníkem.

O společnosti Scania Czech Republic

Scania Czech Republic s.r.o. je dceřinou společností švédské firmy Scania CV AB. V roce 2008 oslaví čtrnácté výročí působení na českém trhu, kde dlouhodobě patří mezi nejoblíbenější značky. Společně s nezávislými dealery pracuje pro Scania CZ 539 zaměstnanců. www.scania.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Lexus LBX a inovovaný UX se představují v národní premiéře

Nový Lexus LBX a inovovaný UX se...

Zbrusu nové SUV značky Lexus pod označením LBX a inovovaný model UX se zcela novým hybridním pohonem se v národní premiéře představily v luxusním prostředí resortu Chateau Mcely. Hlavní...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon

Nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon

Značka s rolí nekonvenčního vyzývatele odhalila nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon, které navážou na úspěchy svých předchůdců modernizovaným designem a mnoha vylepšeními. Nová CUPRA...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jarní tipy na skrytá místa u Prahy s Toyotou Prius

Jarní tipy na skrytá místa u Prahy...

Pokud hledáte cíl pro první jarní výlety, nevynechejte čtyři úžasná místa, která se skrývají nedaleko hlavního města. Vyrazili jsme na ně se zbrusu novou Toyotou Prius s plug-in hybridním...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Range Rover Electric: Testován tak, aby byl lídrem

Range Rover Electric: Testován tak, aby...

Cíl je, aby se Range Rover Electric stal lídrem v oblasti elektrického pohonu, kultivovanosti a luxusního cestování. První prototypy se vydaly do několika lokalit s nejnáročnějšími podmínkami...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Výjimečné partnerství: Závodní tým formule 1 se bude nově jmenovat Scuderia Ferrari HP

Výjimečné partnerství: Závodní tým...

Globální spolupráce dvou předních značek HP a Ferrari zahrnuje společný závazek k inovacím, výkonu a důvěře. Logo HP se na formulích objeví již v nadcházejícím závodě F1 v Miami....