Celková délka ročníku 2007 je 1271,94 km, z toho je 359,54 km měřených v 17 RZ na 9 odlišných trasách.
Rallye Wales v kostce
Od roku 2003 nese oficiální název Wales Rally GB, ale známá je jako RAC Rally. Jede se 75. ročník a tento podnik nikdy nechyběl v kalendáři mistrovství světa. Centrem rallye je Cardiff, servisní park je ve Swansea, 65km od Cardiffu.
Seznámení s tratí a tréninky probíhaly od úterka do středy, shakedown se jede dnes ve čtvrtek 29. listopadu od 8 do 12 hodin na trati 3,90 km z roku 2006 nedaleko Penllergaer Forest. Slavnostní start je na programu dnes ve čtvrtek v Cardiffu v Cardiff’s Cathays Park od 19,30 hod.
1. etapa – pátek 30. listopadu: celkem 306,80 km, z toho je 140,80 km měřených v 6 RZ na 3 trasách. Start ze servisního parku je v 9.10 hod. – RZ 1 (Port Talbot 1, 17,41 km), RZ 2 (Resolfen 1, 25,08 km) a RZ 3 (Rheola 1, 27,91 km). Seskupení (12.52 hod., 15 min.). Servis A (13.07 hod., 30 min.). RZ 4 (Port Talbot 2) a RZ 5 (Resolfen 2). Seskupení v Glynneathu (15.43 hod., 17 min.). RZ 6 (Rheola 2). Servis B (17.36 hod., 45 min.). Cíl kolem 21 hod.
2. etapa – sobota 1. prosince: 504,50 km, z toho 104,48 km měřených v 7 RZ na 4 odlišných trasách. Start z asistenčního parku – Servis C (8 hod., 10 min.). RZ 7 (Crychan 1, 19,56 km), RZ 8 (Epynt 1, 13,76 km) a RZ 9 (Halfway 1, 18,37 km). Seskupení (12.34 hod., 15 min.). Servis D (12.49 hod., 30 min. RZ 10 (Crychan 2), RZ 11 (Epynt 2) a RZ 12 (Halfway 2). Seskupení v Cardiffu (18.37 hod., 15 min.). RZ 13 (Cardiff Super-special, 1,10 km). Servis E (20.10 hod., 45 min.). Cíl kolem půlnoci.
3. etapa – neděle 2. prosince: 460,64 km, z toho 114,26 km měřených ve 4 RZ na 2 trasách. Start z asistenčního parku – Servis F (06.25 hod., 10 min.). RZ 14 (Brechfa 1, 28,89 km) a RZ 15 (Trawscoed 1, 28,24 km). Seskupení (10.18 hod., 10 min.). Servis G (10.28 hod., 30 min.). RZ 16 (Brechfa 2) a RZ 17 (Trawscoed 2).
Slavnostní vyhlášení – neděle 2. prosince v Cardiff’s Cathays Park kolem 15.10 hod.
Bilance Citroënu
- Sedmý start na ‚RAC‘ pro Sébastiena Loeba a Daniela Elenu: 2006 (nestartovali), 2005 (Xsara/3.), 2004 a 2003 (Xsara/2.), 2002 (Xsara/retired), 2001 (Saxo Kit-Car/15. a 1. JWRC) a 1999 (Saxo Challenge/38.).
- Dani Sordo jede podruhé – 2006 (7., Marc Martí/Xsara WRC).
- Marc Martí startoval pětkrát: 2006 (Xsara/Dani Sordo/7.), 2004 (Xsara/Carlos Sainz/4.), 2003 (Xsara/Carlos Sainz/retired), 1999 (Corolla WRC/Jesús Puras/16.), a 1997 (Ibiza GTi/Oriol Gómez/retired).
- Privátní Xsaru WRC budou mít v týmu OMV Kronos Citroën World Rally Team Manfred Stohl/Ilka Minor, Conrad Rautenbach a David Senior v týmu PH Sport.
Tratě a jejich šotolinový povrch jsou velmi podobné těm loňským. Pojede se 17 rychlostních zkoušek na osmi odlišných trasách, které jezdci absolvují dvakrát, a jedna superspeciálka k tomu. První den zavítají posádky do Neath Valley a na velmi dobře známé testy Resolfen a Rheola. Lesy a vojenské prostory nedaleko Landovery obstarají finále úvodní etapy. Sobotní program zavede posádky do strašidelného lesa Brechfa Forest a tato zkouška také v neděli obstará vyvrcholení letošní sezony.
Rallye, která byla dlouhá léta známá především jako RAC rallye, však ani dnes neztratila nic ze své legendárnosti. Pro většinu fanoušků automobilového sportu je pro tento podnik typickým obrázek aut klouzajících po blátě a se světly pročesávajícími hustou mlhu. K této rallye také velice často patří to, že až právě tady se rozhoduje o držitelích mistrovských titulů. A tento moment přichází i letos, kdy se bude mistr světa slavit až při ceremoniálu v Cardiffu. Sébastien Loeb a Daniel Elena vstoupí do rallye s reálnou nadějí na zisk jejich čtvrtého titulu mistrů světa v řadě.
Duo Citroënu ví, jak na to, alespoň papírově: „Kdyby vyhrál Marcus Grönholm, na něhož mají šestibodový náskok na čele, potřebovali by získat poslední čtyři body, aby se v historických tabulkách vyrovnali co do počtu titulů Tommimu Mäkinenovi, který slavil prvenství v letech 1996,1997, 1998 a 1999. Nadání posádky Citroënu, konkurenceschopnost jejich vozu C4 WRC a vysoká úroveň všech lidí v Citroën Sport by měly přinést kýžený úspěch,“ říká Guy Fréquelin.
„Od doby, co jsem se před devatenácti lety stal šéfem v Citroën Sport,“ říká Guy Fréquelin, „pořád tvrdím, že rallye sport je ze všech odvětví motoristického sportu nejhůře předvídatelné. A na tom nehodlám nic měnit, i když končím jako týmový šéf. A zvláště teď, kdy Rallye Wales rozhodne o titulu pro rok 2007. Nepatrný nedostatek na voze nebo jezdecká chybička mohou rozhodnout a poznamenat tento podnik. Spolu s extrémními podmínkami je rallye hodně složitou záležitostí. Všichni jsme patřičně nabuzení, ale já jsem stále velice opatrný.“
Guy Fréquelin: K titulu je ještě daleko
Potvrdilo se, když jste tvrdil, že Rallye Irsko bude hodně obtížná?
„Z trojice nových soutěží v letošním kalendáři byla Rallye Irsko nepochybně nejtěžší. Tamější tratě byly hodně úzké, extrémně rychlé a velmi často hrbolaté. Na takový asfalt jsme do té doby ještě nikde nenarazili. Ačkoli jsme to očekávali, bylo počasí velice mokré a rallye značně zkomplikovalo. Kombinace proudů vody, louží, bláta a mlhy ztěžovala posádkám život a zapříčinila řadu jezdeckých chyb. Proto bylo naše první a druhé místo obrovským zadostiučiněním a odměnou za práci všem lidem v našem týmu.“
Vaše double a skutečnost, že Marcus Grönholm na Irské rallye vypadl, posunuly posádku Loeb – Elena do velmi dobré pozice pro zisk titulu.
„Séb a Daniel jeli do Irska se ztrátou čtyř bodů, aby nyní vstupovali do finále mistrovství světa s náskokem šesti bodů. Je to samozřejmě velice výhodná pozice, nicméně k titulu je ještě daleko. Jak jsme letos viděli ve Formuli 1, nic není jistého, než se protne cílová páska. Něco podobného se může stát i ve Walesu. Prosincové podmínky slibují další komplikace, bláto, hluboké koleje, noční zkoušky a také mlhu, vyloučit se nedají ani sníh a led.“
Závěrečný podnik seriálu 2007 je pro vás osobně obzvlášť mimořádný. Jak se asi budete cítit?
„Bude to moje poslední vystoupení ve službách Citroën Sport, tak to musí být něco speciálního. Jak se budu cítit? Ještě nevím. Určitě to bude hodně emotivní situace a přistupuji k tomu s velmi smíšenými pocity. Nechtěl bych na tento fakt myslet během rallye. Pravděpodobně to na mě dolehne po skončení. A pozice Séba a Daniela mi to nijak neusnadňuje, pořád je prvořadé, aby získali potřebné čtyři body. Pravděpodobně nám nepůjde o vítězství, ale výsledek je hodně důležitý. Naštěstí vím, že mohu počítat s nadšením a motivací posádek a všech lidí v Citroën Sport postavit se této výzvě.“
Sébastien Loeb: Nepotřebujeme vyhrát za každou cenu
Představoval jste si, že by Rallye Irsko mohla být tak dramatická?
„Vůbec ne! První část rallye byla prostě bláznivá. Naše problémy s tlumičem skončily ještě v páteční etapě. Nemysleli jsme si, že se nám naskytne taková příležitost, jeli jsme na hranici a byl to Marcus Grönholm, kdo chyboval. To dalo celé rallye zcela jiný rozměr. Podmínky byly záludné a bylo důležité najít správné tempo, udržet koncentraci a vytěžit z potenciálu našeho vozu C4 WRC maximum. Nakonec jsme vybojovali velice důležité vítězství, které otočilo celý trend v mistrovství světa pilotů a rozhodnutí nasměrovalo až na Rallye Wales.“
Bude i Wales případem hledání ideálního tempa?
„Bude. Vedeme o šest bodů, nepotřebujeme vyhrát za každou cenu. I kdyby Marcus vyhrál, nám by stačilo dojet do pátého místa a vyhráli bychom titul. Sice by nastala bodová rovnost, ale my máme na kontě víc vítězství. Budeme muset najít takové tempo, které by nás dovedlo právě mezi pět nejlepších.“
Dá se tedy předpokládat, že letos ve Walesu opět nevyhrajete?
„Pokud nepřijde na této rallye nějaké velké překvapení, pravděpodobně se naše jména k vítězům z minulých ročníků nepřipojí. Nevadil by mi tento způsob, kterým bych si zajistil čtvrtý titul. Spolu s vítězstvím ve Finsku nám i tato rallye hodně dá pro budoucnost. Rallye Wales nám na voze WRC nikdy nepřála. V roce 2006 jsme dokonce ani nestartovali. Tratě se oproti minulosti moc nezměnily, a ta naše absence z loňska snad nebude velkým handicapem.“
Dani Sordo: Pomoci celému týmu
Jak asi budete vzpomínat na letošní Irsko?
„Byla to extrémně náročná rallye, málokdy se závodí na takovém asfaltu. Bylo to neopakovatelné a já jsem si uvědomil, jak moc důležitý byl náš start v Corku a jak se hodily získané zkušenosti. Tratě sice nebyly úplně stejné, ale leccos jsme věděli o profilu tratí a jejich charakteru a také o vysokých rychlostech.“
Na kontě máte jediný start na Rallye Wales. Jaká je vaše zkušenost?
„Startoval jsem tady pouze loni s Marcem Martím, naposledy na voze Xsara WRC. Byl to náš první pokus a naše časy nebyly špatné a tak jsem byl spokojený. Líbily se mi pasáže, které byly drsné i technické, navíc i v některých partiích velmi rychlé. To prověřilo kvality jezdců. Nelíbila se mi mlha. Když nemáte nějaké vodítko v terénu, je obtížné jet rychle.“
Rallye Wales je poslední letošní soutěží. Jaký máte cíl?
„Rád bych dojel do cíle, ale pro moje zkušenosti bude důležité, absolvovat všechny zkoušky. Nebudeme pod tlakem, proto bych si chtěl vychutnat jízdu s C4 WRC a dosáhnout dobrých časů v porovnání s konkurencí. Proti soupeřům mám mnohem méně zkušeností. Budu také sledovat, jak si vede Séb a bude-li to třeba, budu se snažit pomoci celému týmu Citroën.“
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií