Na možnost posadit se za volant Toyoty Corony z roku 1969, kterou jsem i v sedmdesátých letech měl možnost řídit, jsem se přirozeně těšil, i když jsem se tak trochu bál, aby můj tehdejší obdiv k tomuto modelu zůstal zachován. Testování mě potvrdilo, že můj obdiv byl plně oprávněný.
Toyota Corona uvedená na trh v roce 1964 si získala v krátké době oblibu v Japonsku, evropských zemích a zejména i v USA. I u nás dovezených prvních 400 Coron bylo rychle rozebráno. Toyotu Coronu si zamiloval i Jiří Grossmann a další známé osobnosti. Mimo prodeje v Tuzexu byla Corona prodávaná na našem trhu za přibližně stejnou cenu jako modely jiných značek s podstatně nižší výbavou a nižší spolehlivostí.
Design sedanu Toyoty Corony je elegantní zejména při pohledu zpředu, jeho zkosená maska a čtyři kulaté světlomety dodávají vozu dynamický charakter. I lišta zadních světel s tabulkou SPZ, pod kterou je skryto víko palivové nádrže, působí elegantně. Objem dobře přístupného zavazadlového prostoru snižuje v něm umístěná rezerva.
Po usednutí za volant jsem ocenil velkou zasklenou plochu oken, která umožňuje řidiči i spolucestujícím výborný výhled z vozu. Sedadla jsou pohodlná, sdělovače jsou dobře čitelné ve dne i v noci a spolu s ovládači jsou umístěny podle všech ergonomických zásad. Sytič je automatický, ruční parkovací brzda se ovládá výsuvnou rukojetí umístěnou pod přístrojovou deskou. Zpětná vnější zrcátka jsou umístěna na předních blatnících a jsou proto obtížněji seřiditelná.
Čtyřdobý benzinový motor s objemem 1,5 litru s rozvodem OHV dosahující výkonu 82 k (60 kW) při 5200 ot/min. má velmi dobrou akceleraci, jistě i vlivem nízké pohotovostní hmotnosti vozu (950 kg). Motor i podvozek jsou poměrně dobře odhlučněny a zvuk motoru pronikající do interiéru vozu neruší a dokresluje dynamiku vozu. Vhodně odstupňovaná čtyřrychlostní převodovka testovaného vozu byla plně synchronizovaná, řadící páka umístěná na podlaze se pohodlně řadí. Motor pohání zadní kola. Výrobce uvádí spotřebu 9,6 l na 100 km a nejvyšší rychlost 145 km/hod.
Pérování vozu je komfortní: vpředu vinuté pružiny s teleskopickými kapalinovými dvoučinnými tlumiči, vzadu listová pera taktéž s teleskopickými dvoučinnými kapalinovými tlumiči. Absence posilovače řízení je výrazná, po rozjezdu jsem ji ani vcelku nevnímal. Přední brzdy jsou kotoučové, zadní bubnové. Oproti dnešním vyžadují přirozeně větší sílu na pedál.
Rozměry Toyoty Corony: rozvor 242 cm, celkovou délku 407 cm, šířku 155 cm a výšku 142 cm.
Z historie Toyoty:
V továrně majitele Sakichi Toyody, založené v roce 1918, vzniklo v roce 1933 automobilové oddělení a tři roky poté zahájena výroba osobních automobilů a současně byla firma Toyoda přejmenována na Toyota.
Před padesáti lety – v roce 1957 – se začal vyrábět model Toyota Corona typ ST 10. Po dílčích inovacích byla v roce 1964 zahájena výroba zcela nové Corony typ RT 40 ve verzích sedan, combi, pickup a coupé s motorem 1,5 l s výkonem 74 k. Coupé bylo dodáváno s motorem 1,6 s výkonem 95 k.Převodovka byla třístupňová s řazením pod volantem anebo čtyřstupňová s řazením na podlaze. Na přání byla dodávána i samočinná převodovka. V roce 1970 přišla na trh již čtvrtá generace Toyoty Corony – model RT 80.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií