Ta zkratka není moc poetická, ale funguje. SHVS. Místo použití velkých baterií, silného elektromotoru a elektrické soustavy s vysokým napětím sází Suzuki na co nejefektivnější pojetí a chytrost.
SHVS představuje hybridní ústrojí pohonu (Smart Hybrid Vehicle by Suzuki) a hybridní pohon opravdu „smart“ je. Dosahuje totiž nižší spotřeby a výraznějšího zrychlení v nízkých otáčkách.
Základem systému je lehký a kompaktní startér-generátor ISG, který pomáhá spalovacímu motoru při rozjezdu a akceleraci. Rekuperací brzdné energie při brzdění zase vyrábí jednotka ISG elektřinu do zásoby a ukládá ji do malého, ale účinného lithium-iontového akumulátoru.
Slušný krouťák už od 2000 otáček
Nicméně srdcem celého systému je motor s objemem lidského mozku: 1.4 BoosterJet, osazený turbodmychadlem a přímým vstřikováním paliva. Kombinace přeplňování s mezichladičem dostává do válců motoru větší množství vzduchu. Díky tomu jednotka dokáže nabídnout optimální točivý moment v nízkých otáčkách, dokonce už okolo 2000 ot/min. Právě přímé vstřikování paliva přispívá ke snížení spotřeby a zvýšení výkonu, a to přesným dávkováním, načasováním a seřízením tlaku při vstřikování benzinu do válců. Účinnost motoru zvyšují další opatření: elektricky ovládané variabilní časování sacích ventilů (VVT), chlazená recirkulace výfukových plynů (EGR) a vyšší kompresní poměr (10,9:1).
Tři kroky k mild-hybridu
Až pak v systému stojí mild-hybrid, který přidává tři elektrické součástky: 48V startér-generátor ISG, jenž zároveň zastává funkci elektromotoru, 48V lithium-iontovou baterii a měnič napětí mezi 48V a 12V okruhem pracující se stejnosměrným proudem.
Díky navýšení napětí na čtyřnásobek oproti konvenčním 12 V dokáže hybridní systém při brzdění rekuperovat více energie a při zrychlování zase o to výrazněji pomáhat spalovací jednotce. To přináší hned dvě důležité výhody: snížení spotřeby paliva a zvýšení výkonu.
V běžných jízdních situacích systém funguje dokonale – řídicí jednotka volí vhodný režim zapojení elektromotoru podle požadované intenzity akcelerace. Navíc se elektromotor stará o udržování volnoběžných otáček při brzdění.
Jak se „boostruje“ v provozu?
Samotné ISG nabízí 2,3 kW výkonu navíc a dosahuje točivého momentu až 50 Nm. Pravda, nevypadá to moc, ale opravdu pomáhá při zrychlování z nízkých otáček, kdy se benzinový motor teprve rozbíhá. Kompaktní akumulátor pracuje se stejným napětím 12 V jako zbytek elektroinstalace ve voze. Má kapacitu 3 Ah a nachází se pod sedadlem řidiče, tedy blízko těžiště a v místě, kde neomezuje vnitřní prostor.
Suzuki S-Cross AllGrip váží 1360 kg, takže netáhne stovky kilogramů baterek navíc, a proto cítíte, když táhne za plynem. Navíc udávaná spotřeba necelých 6 litrů není nereálná. My po ujetí kombinovaných 1100 km vraceli auto s průměrem 6,6 l.
Technicky a technologicky (čtyřkolka a s manuálem) je to auto za víc než 621 000 korun (testovaná verze), avšak grafika a použité materiály plusové kredity srážejí. Celkově nicméně doporučujeme všem, kteří si nepotrpí na desítky nepotřebných funkcí, zato využijí schopnost dostat se ze závějí a marastu.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií