V kalendáři mistrovství světa v rallye WRC 2007 skončila série šesti soutěží na šotolinových površích a v Německu čeká druhá rallye sezony na asfaltu. Citroën Sport do ní vstoupí s vozy C4 WRC a posádkami Sébastien Loeb – Daniel Elena a Dani Sordo – Marc Marti.
Rallye Německo v kostce
Premiéra podniku v roce 1982, v mistrovství světa od roku 2002, od kdy nese název ADAC Rallye Deutschland. Centrem rallye je Trier (Treves). Asistenční park je na okraji Moselle, na jihu města (‚Trier Messepark‘), několik kilometrů od francouzské hranice.
Trať je dlouhá 1 227,04 km, z toho je 356,27 km měřených v 19 rychlostních zkouškách na 10 trasách. Startovní ceremoniál je před Porta Nigra de Trier dnes ve čtvrtek 16. srpna od 20 hod.
1. etapa – pátek 17. srpna: celkem 396,90 km, z toho 128,60 km měřených v 6 RZ na 3 olišných trasách. Start 9.30 ho. – RZ 1 : ‚Ruwertal/Fell 1‘ (19,79 km) – RZ 2 : ‚Grafschaft Veldenz 1‘ (23,04 km) – RZ 3 : ‚Schönes Moselland 1‘ (21,47 km) – Seskupení (13.39/20 min) – Asistence A (13.59/30 min) – RZ 4 : ‚Ruwertal/Fell 2‘ – RZ 5 : ‚Grafschaft Veldenz 2‘ – RZ 6 : ‚Schönes Moselland 2‘ – Asistence B (18.46/45 min) – Cíl kolem 23 hod..
2. etapa – sobota 18. srpna: celkem 586,58 km, z toho 164,86 km měřených v 8 RZ na 4 olišných trasách. Start v 7 hod. – RZ 7: ‚St Wendeler Land 1‘ (16,37 km) – RZ 8 : ‚Bosenberg 1‘ (19,00 km) – Asistence v Konkenu (9.49/15 min) – RZ 9 : ‚Erzweiler 1‘ (16,51 km) – RZ 10 : ‚Arena Panzerplatte 1‘ (30,55 km) – seskupení (12.32/30 min) – Asistence D (13.02/30 min) – RZ 11: ‚St Wendeler Land 2‘ – RZ 12 : ‚Bosenberg 2‘ – Asistence (16.01/15 min) – RZ 13 : ‚Erzweiler 2‘ – RZ 14 : ‚Arena Panzerplatte 2‘ – Asistence E (18.47/45 min) – Cíl kolem 23 hod.
3. etapa – neděle 19. srpna: celkem 243,56 km, z toho 62,81 km měřených v 5 RZ na 3 odlišných trasách. Start v 8 hod. – RZ 15 : ‚Dhrontal 1‘ (11,14 km) – RZ 16 : ‚Moselwein 1‘ (18,08 km) – RZ 17 : ‚Circus Maximus Trier‘ (4,37 km) – seskupení Messepark (11.31/55 min) – RZ 18 : “Dhrontal 2′ – RZ 19 : ‚Moselwein 2‘ – zakončení 15 hod. Porta Nigra de Trier.
Jako při lednové Rallye Monte Carlo je povrch německé soutěže podobný co do přilnavosti, ale jak podotýká stájový šéf Citroënu Guy Fréquelin, nebude to tak jednoduché. „Hodně záleží na počasí, může to být pěkná loterie s výběrem pneumatik. Podmínky se mohou často měnit třeba i na každé rychlostní zkoušce. A tak volba pneumatik může být mnohem složitější, než byla na Monte.“
Základním rysem Německé rallye je koktejl namíchaný z tří traťových ingrediencí. První z nich jsou úzké silničky, které se vinou nahoru ve vlásenkách vinicemi Moselského údolí a vytvářejí doslova bludiště. Druhou tvář kreslí rozryté cesty tankodromu ve vojenském prostoru Baumholder a nakonec se posádky nevyhnou ani rychlé, ale kluzké zkoušce Saarland. Každému namixováno podle chuti.
„Všechny tyto rozdílné druhy povrchů a proměnlivé podmínky k tomu dělají z této rallye velice složitou záležitost, ale o to zajímavější,“ říká technický manažer Citroën Sport Xavier Mestelan-Pinon. „Zabezpečit naše posádky na úrovni konkurenčních týmů na všechny druhy tratí, to pro nás značí pokusit se připravit auta tak, aby zvládla toto široké spektrum podmínek. C4 WRC čeká první start na asfaltu v teplém počasí. Je pravda, že i v Monte Carlu byl asfalt suchý, ale byl studený. To nás v Německu čekat nemůže. Spíš je pravděpodobnější, že naše auta budou bojovat na mokrých cestách.“
Nevyzpytatelná příroda nebude takovým překvapením jako to, že posádky Citroënu budou pod enormním tlakem a pozorností soupeřů. „Lidé nás vidí jako jasné favority, tým, který má vyhrát,“ vysvětluje Sébastien Loeb. „Ale nebude to zase tak jasné. Ve skutečnosti snadná nebyla žádná z mých výher v Německu. Před lety jsem tu sváděl velké souboje a těžko nám to naši soupeři ulehčí i nyní. Pro mě je Rallye Německo vždy zvláštní událostí, protože se koná blízko mého rodiště v Alsasku. Vždycky za mnou přijedou spousty fanoušků a příznivců. Chci jim ukázat jen to nejlepší a pokusím se zaznamenat další vítězství a vrátit nás do hry o oba tituly,“ řekl obhájce světového titulu Loeb.
Všechno je jen na nás!
„Těším se konečně na asfalt,“ řekl Dani Sordo, druhý pilot Citroënu. „Jsou tu tratě, na nichž převažuje šotolina a vykukuje asfalt. Je snadné tady sklouznout k hazardnímu stylu jízdy nebo se nechat zaskočit bouřkou. Pokusíme se vytěžit z C4 WRC maximum jeho potenciálu v co nejlepší výsledek.“
„Je ošidné v Německu ztratit koncentraci hned na začátku, když je tolik v sázce. Věřím, že jsme schopní udělat takový výsledek, který by nás vrátil do hry o oba tituly. Jsem také přesvědčen, že naše posádky i vozy mají všechny předpoklady k vítězství. Nepochybuji, že všichni naši lidé z týmu mají stejnou motivaci,“ soudí Guy Fréquelin. „Také moc dobře vím, že malinkatý omyl může celé dílo zhatit. Připravovali jsme se, jak nejlépe to bylo možné. Všechno je nyní jen a jen na nás, jak příležitost využijeme.“
Odrazové prkno k návratu
Guy Fréquelin, ředitel Citroën Sport
Co jste si odnesl z Finské rallye? Je to soutěž, na kterou je lepší zapomenout?
Před startem jsme byli přesvědčeni, že ve Finsku můžeme uspět. Příčiny neúspěchu? Je to široký komplex problémů, které se promítly do výsledku a který neodpovídal našim představám. Nyní se musíme rychle poučit, abychom neopakovali stejné chyby znovu. Během víkendu jsme viděli, jak těžké je ve Finsku uplatnit to, co se nastřádalo v testování. Nakonec se ukázalo, jak velkou roli hraje znalost místních podmínek skandinávskými piloty.
Citroën Xsara nebyl v Německu poražen v rozmezí roků 2001 – 2006. Myslíte si, že C4 WRC může tuto sérii prodloužit?
Doufám, že ano. Tato soutěž by pro nás měla být odrazovým prknem k návratu do boje o vítězství v obou šampionátech. Testování nám dalo zajímavá data, která nám snad v samotné soutěži pomohou.
Jak si vysvětlujete neporazitelnost Loeba v této soutěži?
Roli hraje hned několik faktorů. Především byl úspěšný díky zkušenostem, které sbíral ve francouzském mistrovství a své sehrál vývoj auta dotažený až na světovou úroveň. Kromě toho se naši piloti vždycky nejlépe cítili na asfaltu, což není případ jejich soupeřů. Séb se dokonale cítí právě tady, ale to neznamená, že na sto procent vyhraje.
Sébastien Loeb – Prodloužit unikátní sérii
Jak hodnotíte Finskou rallye?
Dojet ve Finsku třetí po dvou druhých místech, to není výsledek, jaký bych si představoval. Dělali jsme všechno, abychom bojovali s našimi soupeři. Ale nebylo to asi dost. Teď přicházejí rychlé povrchy, na kterých naši soupeři už nebudou mít výhodu znalosti tratí. Budeme s nimi znovu bojovat o prvenství. Nemám přehnané obavy, ale zároveň vím, jak těžká práce nás čeká.
Vyhrál jste v Německu pětkrát za sebou a jste samozřejmě největším favoritem i letos..
…doufám, že mě nikdo neporazí. Chtěl bych získat víc bodů než Marcus Gronhölm. Když ne, pak by to s naší obhajobou mistrovské korunky bylo těžké. Myslím, že jsme schopni opět bojovat o vítězství, ale nebude to lehké vzhledem k počasí a obtížnému výběru pneumatik. Nelze říci, že Německo je moje a Marcusovo je Finsko. Oba máme podobné znalosti o tratích v Německu, což se nedá říci o Jyväskylä. Marcus dokonce v Německu startoval o rok dřív než já.
Jaké je vaše tajemství vyhrávat v Německu?
Nevím, je-li to tajemství. Jedno jsem měl, ale nerad bych ho dával ve známost. Byl jsem často rychlejší než soupeři. Ale to je proto, že se ve zdejším kraji cítím dobře. Nemám rád, když úřaduje počasí a podmínky jsou obtížné až hazardní. Neznám nikoho, kdo by rád řídil na suchých pneumatikách v dešti. Moje zásada – vypořádání se všemi druhy podmínek a situací.
Dani Sord – Asfaltový specialista chce body
Jsou vůbec nějaké pozitivní body, na které si vzpomenete ve Finsku?
Já se potřebuji neustále zlepšovat a k tomu potřebuji více specifických soutěží. Ve Finsku jsem nechtěl zbytečně riskovat na nových tratích.
Loni jste právě v Německu poprvé startoval s vozem WRC…
Jak bych mohl zapomenout. Bylo to také poprvé, co jsem jel za tým o body do Poháru konstruktérů. Bylo to fantastické a k tomu jsme skončili druzí. Z Xsary jsem měl skvělý pocit.
Čeho byste chtěl dosáhnout letos? Cítíte zvýšený tlak?
Po tlakem jsme po celou sezonu, je to něco, s čím se musíte vyrovnat. Jsem trochu víc nervózní než loni, protože spousta lidí očekává ode mne výsledek jako od asfaltového jezdce. Chtěl bych jim dokázat, že Guy Fréquelin mi dal důvěru správně. Chci zajet co nejlépe a hlavně skončit před našimi největšími soupeři.
Bilance Citroënu
Citroën, Sébastien Loeb a Daniel Elena vyhráli 2002-3-4-5 a 2006, v roce 2001 vyhrála dvojice
Philippe Bugalski/Jean-Paul Chiaroni (Citroën Xsara WRC). V pěti startech za volantem vozu Citroën Xsara Sébastien Loeb a Daniel Elena dosáhli 5 vítězství v řadě.
Dani Sordo pojede čtvrtou Rallye Německo : 2006 (Citroën Xsara/Marc Martí/2.), 2005 (Citroën C2 S1600/Marc Martí/13. a 1. Junior) a 2004 (Mitsubishi Lancer/Carlos Del Barrio/19.).
Marc Martí se účastnil od roku 2002 : 2006 (Dani Sordo/Citroën Xsara/2.), 2005 (Dani Sordo/Citroën C2 Super 1600/13. a 1. Junior), 2004 (Carlos Sainz/Citroën Xsara/3.), 2003 (Carlos Sainz/Citroën Xsara/6.), 2002 (Jesús Puras/Citroën Xsara/vypali).
Tři vozy Citroën Xsara WRC pojedou v privátních týmech, dva v OMV Kronos Citroën World Rally Team – Manfred Stohl/Ilka Minor a François Duval/Patrick Pivato, jeden v týmu PHSport – Toni Gardemeister/Jakke Honkanen.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií