Spadané listí, déšť a mlha: Nástrahy podzimu

  • Podzim je pro řidiče nejnáročnější sezonou kvůli počasí, které významně ovlivňuje jízdu automobilem
  • Při jízdě za špatných podmínek se zapnutými stěrači se zhoršuje výhled z vozu o 20 až 30 %
  • Listí na silnici snižuje adhezi pneumatik podobně jako jízda na sněhu
  • Skvělými pomocníky při podzimních jízdách jsou funkce automatického brzdění, udržování vozu v jízdním pruhu nebo asistent pro dálková světla

Podzim je pestrobarevným ročním obdobím. Krajina ve žlutých, oranžových a hnědých odstínech láká k příjemným víkendovým výletům. Podzim je však pro řidiče také nejnáročnějším ročním obdobím, protože musejí čelit spadanému listí na vozovkách, chladnému počasí, dešti a prodlužování noci. Souhrn uvedených faktorů vyžaduje od řidičů, aby si důkladně zkontrolovali vůz a nebezpečným podmínkám náležitě přizpůsobili svou jízdu. Následuje 10 tipů pro bezstarostné podzimní cestování automobilem.

  1. Rozhodující milimetry.

Na podzim je povrch vozovky chladný a mokrý. Kontrola pneumatik je proto zásadní. Adhezi pneumatik a brzdnou dráhu významně ovlivňuje hloubka dezénu a tlak v pneumatikách. Odborníci doporučují hloubku dezénu více než 2 mm. Hloubka dezénu rozhodně nesmí být menší než 1,6 mm, protože by při jízdě na mokrém povrchu rychlostí 90 km/h hrozila naprostá ztráta trakce. Jednou za měsíc je nutné zkontrolovat správný tlak v pneumatikách.

• Na podzim jsou povrchy silnic chladné a mokré, proto má kontrola pneumatik zásadní význam

  1. Spadané listí je kluzké stejně jako sníh.

Na listí je krásný pohled, ale vozovka se spadaným listím je především za mokra stejně kluzká jako při jízdě na sněhu. Zkušený řidič a závodní jezdec Jordi Gené proto doporučuje maximální opatrnost na úsecích pokrytých spadaným listím. Řidiči by se na nich měli vystříhat intenzivnímu brzdění. „Pokud se v této situaci ocitnete uprostřed zatáčky, neotáčejte prudce volantem. Ztratí-li pneumatiky přilnavost, nesnažte se měnit směr jízdy, dokud nezískáte znovu kontrolu nad vozem,“ dodává.

• Silnice se spadaným listím jsou především za mokra stejně kluzké jako při jízdě na sněhu

  1. Viditelnost, vpředu jedoucí vozidlo a rychlost jízdy.

Pokud je v mlze jen 50metrová viditelnost, měli byste tuto vzdálenost udržovat jako bezpečnostní odstup od vpředu jedoucího vozidla a nepřekračovat rychlost 50 km/h. „Jen tak budete mít dostatek prostoru pro zastavení v nouzové situaci,“ vysvětluje Jordi. Velmi praktickým pomocníkem je asistenční systém Front Assist s funkcí automatického brzdění, protože kontroluje vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla a v případě nutnosti automaticky aktivuje brzdy.

• Pokud je mlze jen 50metrová viditelnost, měli byste tuto vzdálenost udržovat jako bezpečnostní odstup od vpředu jedoucího vozidla

  1. Zabraňte oslňování.

Dalším tipem pro lepší výhled z vozu je zapnutí mlhových světlometů. Jordi však nabádá: „V mlze nikdy nepoužívejte dálková světla, protože na zamlžené ploše čelního okna vytvoří světelné efekty, kvůli kterým neuvidíte obrysy vozidel vpředu.“

• V mlze lépe uvidíte, když si zapnete mlhové světlomety. Nikdy však nepoužívejte dálková světla, protože by vás oslňovala

  1. Dobrá viditelnost za deště.

Odborníci uvádějí, že při jízdě za špatných podmínek se zapnutými stěrači se zhoršuje výhled z vozu o 20 až 30 %. Stírací lišty by se proto měly vyměňovat jednou ročně, a to především na podzim, který je obvykle nejdeštivějším ročním obdobím. Čistá okna se za jízdy tak snadno nezamlží. Mlžení oken zabrání rovněž přívod teplého vzduchu z výdechů ventilační soustavy k čelnímu oknu. Za špatné viditelnosti pomůže také Lane Assist, který řidiče upozorní, jakmile začne vůz vyjíždět z jízdního pruhu, a dokonce zasáhne do řízení, aby se vůz vrátil zpět do svého jízdního pruhu.

• Odborníci uvádějí, že při jízdě za špatných podmínek se zapnutými stěrači se zhoršuje výhled z vozu o 20 až 30 %

  1. Zvyšte ostražitost.

Nemusí zrovna pršet, aby byl povrch vozovky kluzký. Stejně nebezpečná je kombinace vysoké vlhkosti vzduchu a nízkých teplot. „Proto buďte velmi opatrní při jízdě ve stínu, především pak v zatáčkách,“ říká Jordi. Na mokré vozovce udržujte dvojnásobný bezpečnostní odstup. Je také vhodné občas sešlápnout pedál brzdy. Tím osušíte povrch brzdového obložení a ověříte si funkčnost brzdové soustavy.

• Při jízdě na dálnici snižte rychlost jízdy a volant držte pevně

  1. Při akvaplaningu nebrzděte.

Na podzim jsou běžné prudké dešťové přeháňky, při nichž vzniká na silnicích riziko akvaplaningu. „V této situaci nikdy ani trochu nebrzděte, dokud se kola nedostanou znovu do kontaktu s povrchem vozovky. Teprve pak upravte směr jízdy mírným natočením volantu,“ zdůrazňuje profesionální jezdec.

• Za tmy se doporučuje používat dálková světla na úsecích silnic mimo obce se špatnou viditelností

  1. Za větrného počasí držte pevně volant.

Při jízdě na dálnici může problémy způsobovat také silný vítr. Snižte rychlost jízdy a při předjíždění nákladních vozidel držte pevně volant, protože náhlý poryv větru by mohl vůz destabilizovat.

  1. Není důvod nepoužívat dálková světla.

Přechod z letního času na zimní ve spojení se zkracováním dne zvýší intenzitu silničního provozu za tmy. Správné osvětlení je důležité, protože k 30 % všech dopravních nehod v Evropě dochází v noci. Za špatné viditelnosti, avšak bez mlhy, se doporučuje používat dálková světla při jízdě mimo obec, ale „mnozí řidiči je nepoužívají, protože se obávají, že by oslňovali protijedoucí řidiče. V těchto situacích je praktický asistent pro dálková světla,“ vysvětluje Maite Parísová, která má ve společnosti SEAT na starosti oddělení světlometů. Tento systém detekuje přítomnost vozidel v obou směrech a na základě toho automaticky přepíná mezi tlumenými a dálkovými světly.

  1. Žádná nečekaná překvapení.

Podzim je pro mnoho divokých zvířat dobou páření. Tato zvířata se pohybují ve stádech aktivněji než obvykle. Při jízdě na silnicích se značkou upozorňující na výskyt divoké zvěře je proto důležité zpomalit.

 

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Louda Auto a.s.
Třídvorská 70, 280 00 - Kolín V
321 715 804
lukas.lahoda@louda.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
HAVEX-auto s.r.o.
Pražská 782/IV, 503 51 - Chlumec nad Cidlinou
495 221 256
ch.nv@havex.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Francouzské otevření nové sezony

Francouzské otevření nové sezony

Tým Rabbit Czech Racing otevřel letošní sezónu prvním podnikem mezinárodního seriálu FIA International Hill Climb Cup ve francouzském St Jean du Gard. Jezdec Adam Králík obsadil na této trati...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nejikoničtější model SEATu slaví 40 let. Tohle je Ibiza Anniversary Limited Edition

Nejikoničtější model SEATu slaví 40...

Španělská automobilka SEAT oslavuje 40. výročí Ibizy, nejikoničtějšího modelu značky, limitovanou edicí s označením „Anniversary“. Model pojmenovaný po ostrově Ibiza přinesl...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta -

SEAT nainstaluje 39 000 solárních panelů. Ztrojnásobí kapacitu vlastní výroby z OZE Společnost SEAT S.A. ztrojnásobí kapacitu vlastní výroby elektrické energie z obnovitelných zdrojů...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Dvojitým vítězstvím k domácímu mistrovskému titulu

Dvojitým vítězstvím k domácímu...

Adam Králík, jezdec týmu Rabbit Czech Racing, zvítězil během uplynulého víkendu v obou závodech na Albrechtickém kopci v Lanškrouně a tímto výsledkem si zajistil v posledním podniku sezóny...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Králík v závodech do (vrbenského) vrchu bral dvě stříbra

Králík v závodech do (vrbenského)...

I přes odlišné podmínky na trati během předposledního víkendového závodu MČR v automobilových závodech do vrchu ve Vrbně pod Pradědem zůstaly výkony Adama Králíka po oba dny velmi...