- Pojem komfortu je již více než 100 let pro vozy Citroën zcela zásadní.
- Vsoučasném období nouzového stavu, kdy se každý z nás obrací sám k sobě, se Citroën vrací k programu Citroën Advanced Comfort®. Programu, jehož cílem je přivést design vozů Citroën k jednotnému typu komfortu, který se stal podpisem značky.
- Program Citroën Advanced Comfort®, který je klíčovým prvkem vývoje současných modelů, představuje komplexní, moderní a multisenzorický přístup ke komfortu, jenž prostor pro cestující vnímá jako interiér domu. Jeho cílem je, aby byla každá cesta na palubě Citroënu stejně pohodlná jako posezení doma v obývacím pokoji. Program se opírá o 4 hlavní pilíře:
- jízdní komfort pro pocit jako vbavlnce,
- životní komfort díky praktickému a funkčnímu interiéru,
- uživatelský komfort s intuitivními technologiemi pro zjednodušení života,
- duševní komfort při pobytu vútulné prosvětlené atmosféře, se vším na svém místě.
Jde o 4 hlavní oblasti diferenciace modelů značky, již je dosahováno díky exkluzivním inovacím, jako jsou tlumiče s progresivními hydraulickými dorazy® nebo sedadla Advanced Comfort. Tyto technologie jsou nyní přístupné široké veřejnosti.
- Stěmito 4 pilíři se nyní můžete seznámit ve čtyřdílném seriálu – prostřednictvím konkrétních příkladů z historie značky Citroën.
- Dnes 3. díl – uživatelský komfort.
UŽIVATELSKÝ KOMFORT: INTUITIVNÍ PRO VĚTŠÍ JEDNODUCHOST
INOVATIVNÍ VOLANTY
V případě Citroënu se uživatelský komfort projevuje uživatelsky přívětivými kabinami v kombinaci s intuitivními a snadno použitelnými technologiemi. V automobilovém průmyslu získávají technologie čím dál důležitější význam, někdy i na úkor uživatelské přívětivosti. Značka Citroën se naproti tomu odjakživa snaží využívat nové technologie pro snadné používání svých vozů a pro zvýšení komfortu.
Snižování stresu a únavy při jízdě je již dlouho jedním z hlavních cílů značky Citroën, která je přesvědčena, že skutečný komfort spočívá v odlehčení duševní zátěže řidiče, což je oblast, ve které se značka vždy snažila o inovace. Pro Citroën je uživatelský komfort po celá desetiletí základem koncepce jeho vozů, což vedlo k tomu, že se značka ujala vedení při přetváření dvou základních funkčních prvků: volantu a palubní desky.
Citroën byl průkopníkem, který na počátku 21. století představil novou koncepci volantu: volant s pevným středem u modelu C4, který je k dispozici také u modelů C4 Picasso a C5. S rozšiřováním zabudovaných technologií, které vedou k přeplnění palubních desek, začalo mnoho výrobců přesunovat ovládací prvky na volant. Inteligentní design společnosti Citroën tkvěl v pevném středu volantu, na němž byl v přímé ose pohledu řidiče umístěn snadno přístupný ovládací panel. Ovladače ostatních výrobců se otáčely společně s volantem, zatímco u vozů Citroën zůstaly statické, takže byly lépe vidět a snadněji se ovládaly. Tato inovace plnila také přísné bezpečnostní požadavky vyplývající z právních předpisů o nárazech a airbagu.
Citroën použil volant k zavedení další inovace: slavných otočných světlometů, které byly uvedeny na trh v roce 1967 u vozu DS. Tyto světlomety lépe osvětlují vozovku před autem, a proto usnadňují jízdu v noci. Později zajišťovaly u modelu SM to stejné dva ze šesti světlometů s automatickou hydraulickou regulací výšky. Tyto světlomety se u dnešních modelů značky objevují ve formě „inteligentních světlometů“, ačkoli značka je používala již dávno předtím pro zlepšení uživatelského komfortu svých vlajkových lodí.
Citroën i dnes klade důraz na tuto snahu o zlepšení viditelnosti v noci pro lepší bezpečnost a nabízí u většiny vozů své modelové řady automatické přepínání dálkových světel.
NÁSTROJE A INOVACE
Pokročilé ergonomické ovládací prvky a inovativní koncepce palubní desky představují další důkaz závazku společnosti Citroën týkajícího se funkčnosti. Technologie používané ve voze slouží ke zlepšení komfortu řidiče.
Modely GS, GSA, CX a BX byly vybaveny nejmodernějšími ergonomickými ovládacími prvky základních funkcí, které byly snadno přístupné z volantu. Pozdější modely GSA a Citroën Visa představily unikátní „satelitní“ ovládací panel, jenž seskupil všechny základní ovládací prvky na dosah ruky řidiče, který tak nemusel spouštět ruku z volantu.
Model CX byl průkopníkem použití tvarovaných plastů pro sjednocení designu palubní desky, konzoly a obložení dveří. Jedním z pozoruhodných prvků byl panel ve tvaru létajícího talíře, na který byly v prostoru kolem volantu umístěny všechny ovládací prvky. Tento panel ve tvaru půlměsíce měl velmi inovativní design, jehož autorem byl sochař, designér a výtvarník Michel Harmand, který ovlivňoval vzhled vozů Citroën od šedesátých do osmdesátých let. V té době šlo o vrchol funkčního komfortu. Uvedený prvek se využíval i u dalších modelů Citroën a jeho koncepci napodobili i jiní výrobci automobilů. Podobně se tvar přístrojové desky měnil v 80. a 90. letech díky využití nové technologie vstřikování plastů.
Model CX byl také vybaven jedinečným osvětleným rychloměrem s „otáčejícím se bubnem“, který na displeji před řidičem zobrazoval zvětšený pohled na rychlost vozu. Řidič tak mohl vidět, jakou rychlostí jede, snadněji a rychleji, než co umožňovala tradiční ručička na přístroji.
Model BX, který byl uveden na trh v roce 1982, představuje nový milník z hlediska designu interiéru i exteriéru. Téměř 20 % karoserie BX bylo vyrobeno z plastu a v interiéru byla využita konstrukce z lisovaného plastu se snadno dosažitelnými ovládači a páčkami. V roce 1985 představil Citroën vůz BX Digit s první palubní deskou s digitálním displejem. BX Digit byl skutečně prvním vozem na světě, který nabídl digitální ovladače a displeje na středové konzole spolu s digitálními přístroji s obrazovkou. Díky využití funkčnosti jako prostředku zvyšujícího komfort byl model BX Digit skutečným předchůdcem dnešních digitálních přístrojových panelů.
ZAČLENĚNÍ NOVÝCH TECHNOLOGIÍ
Závazek značky Citroën zajišťovat uživatelský komfort neustálými inovacemi se odráží i v inteligentním uspořádání ovládacích prvků na palubní desce a celého interiéru. Jednou z funkčních inovací značky Citroën je dokonalé začlenění nových technologií, které pomáhají řidiči a zvyšují komfort a praktičnost. Zkušenosti, které značka získala v průběhu desetiletí, nyní pronikají do vývoje technologií a jejich začleňování do současných kabin vozů Citroën.
Po prvních modelech s panelem ve tvaru půlměsíce se ve voze C6 objevil první „head-up display“, který promítá základní informace na čelní sklo. Od té doby se tato funkce objevuje u mnoha novějších modelů, jako je například SpaceTourer a nedávný model SUV C3 Aircross. Plně digitální přístrojovou desku Citroën použil poprvé u modelu Xsara Picasso a od té doby jeho koncepci zdokonalil u řady dalších modelů. Dnešní vůz C4 SpaceTourer je vybaven 12palcovým digitálním displejem, který zobrazuje informace funkčním a pohodlným způsobem.
Jednoduchost je i principem rozhraní HMI (Human Machine Interfaces), které se používá u současných modelů značky. Dotykové displeje s připojením na internet přebírají funkce smartphonů. Spojují řidiče i posádku s okolním světem pomocí snadno použitelného zařízení, které díky technologiím MirrorLink, Apple CarPlay® a Android Auto® replikuje aplikace smartphonu na displej ve voze.
Od prvních směrových světlometů přes panel ve tvaru půlměsíce až po dnešní digitální displeje vychází začlenění nových technologií do všech nových modelů Citroën vždy ze snahy o praktičnost a funkčnost.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií