Pražská MHD vyráží pomocí bateriových trolejbusů a elektrobusů do boje za lepší klima

Snížení emisí, zlepšení životního prostředí, omezení hluku a zvýšení komfortu cestování po Praze. Všechny tyto benefity mají Pražanům přinést bateriové trolejbusy a elektrobusy. Do roku 2030 by měla v hlavním městě České republiky jezdit čtvrtina až polovina autobusů na elektrický pohon.

Dopravní podnik hlavního města Prahy vlastní 1100 autobusů, které ročně spotřebují přes 30 milionů litrů nafty, jejímž spalováním v motorech vznikají zplodiny významně znečišťující ovzduší. Tento dlouhotrvající neradostný trend by se však mohl začít měnit k lepšímu. Rada hlavního města Prahy totiž v pondělí 6. 4. 2020 schválila novou Koncepci využití alternativních paliv v podmínkách autobusové dopravy. Tímto rozhodnutím by nejen začala plnit svůj závazek ve snižování emisí, ale zároveň by cestujícím dopřála komfortnější a mnohem tišší přepravu.

V současnosti se až 75 % osob v hlavním městě přepravuje tramvajemi a metrem, tedy dopravními prostředky na elektrický pohon. To představuje zhruba 65 % všech výkonů realizovaných Dopravním podnikem hlavního města Prahy. Zbylých 35 % pak tedy zůstává v kompetenci autobusové dopravy.

„Až 80 procent znečištění ovzduší způsobuje automobilová doprava. Tím, že začneme více využívat alternativních pohonů ve veřejné dopravě, přispějeme k naplnění pražského klimatického závazku ve snižování emisí CO2, který do deseti let předpokládá snížení až o 45 %. Znatelně se tak zlepší prostředí, v němž žijeme,“ vysvětlil nesporné klady obměny vozového parku autobusů náměstek primátora pro oblast životního prostředí Petr Hlubuček (STAN).

Pod pojmem alternativní pohony se rozumí především emisně i energeticky nejefektivnější elektrické pohony, doplněné po určitou přechodnou dobu rovněž hybridními a nejmodernějšími naftovými autobusy. Do budoucna je počítáno rovněž s autobusy na vodíkový pohon.

Dle zastupitelů města se již projektuje trolejbusová trať na letiště a do Letňan, probíhá příprava výběrového řízení na dvacet velkokapacitních bateriových trolejbusů dlouhých až 25 m, dále 15 kloubových bateriových trolejbusů a 14 elektrobusů. Připravuje se rovněž pořízení hybridních diesel-elektrických autobusů.

Inspirace doma i ve světě

V České republice je za průkopníka a lídra v elektrifikaci městské hromadné dopravy považováno krajské město Hradec Králové, kde elektrobusy před pár dny pokořily hranici dvou milionů ujetých kilometrů. Přitom první elektrobus pořídili královéhradečtí teprve v roce 2013.

Od té doby se poměr vozidel s elektrickým a naftovým pohonem vyrovnal na 1:1.

„Dopravní podnik Hradce Králové vlastní nejekologičtější veřejnou dopravu v celé České republice. V oblasti e–mobility městské dopravy jsme na špici,“ prohlásil Zdeněk Abraham, ředitel Dopravního podniku města Hradce Králové.

Česká republika má však dobrou výchozí pozici i v mnoha dalších městech, zejména tam, kde jsou v provozu tramvaje nebo trolejbusy. Řada měst (např. Zlín, Ostrava, Plzeň) pořizuje již řadu let trolejbusy s trakčními bateriemi, které dokážou obsloužit část trasy i bez nutnosti stavět trolejové vedení.

Asi nikoho příliš nepřekvapí, že z evropských měst byla v otázce ekologických dopravních prostředků průkopníkem Vídeň.

Toto zelené město si velmi zakládá na přísných ekologických podmínkách, které prosazuje vládní strana Zelení – Zelená alternativa (GRÜNE). Ta se zasadila i o zavedení speciálních elektrobusů, které se liší možností vytápění či klimatizace pomocí proudu přímo z baterie.

Dle oficiálních údajů města Vídeň se začnou nemalé náklady vynaložené do e-busů po zhruba 80 tisíci najetých kilometrech konečně vracet.

Státem, kde elektrická energie napájí drtivou většinu veřejné dopravy je tradičně Švýcarsko. Jeho největší město Curych připravuje elektrifikaci řady autobusových linek zejména pomocí systému dynamického nabíjení (In Motion Charging) a jeho trolejbusy jsou již komplet vybaveny trakčními bateriemi, čímž se stávají mnohem operativnější a spolehlivější.

V hojném počtu nalezneme elektrobusy také v britské metropoli. Dle nejnovějších údajů jezdí v Londýně 234 elektrobusů BYD ADL a vzhledem k tomu, že si město nad Temží dalo za cíl stát se městem s nejčistším provozem v městské dopravě, se dá očekávat, že jejich počet bude v dalších letech ještě stoupat.

Pozadu nezůstává ani Paříž, jejíž dopravní podnik se nedávno rozhodl vyměnit významnou část svého vozového parku autobusů za elektrobusy. Výběrové řízení bylo vypsáno na úctyhodných 800 vozů. Podmínkou bylo, aby všechny dosahovaly délky 12 metrů.

Současná nelehká výjimečná situace ve světě mimo jiné ukázala, jak rychle je životní prostředí kolem nás schopno zareagovat na výrazné snížení intenzit automobilové dopravy a průmyslové produkce. Snižování emisí a škodlivin je i navzdory hrozícímu ekonomickému útlumu klíčovým cílem, který díky technologickému pokroku a vůdčí roli Evropy může přispět k ekonomickému rozvoji a vzniku nových pracovních příležitostí. Podpora veřejné dopravy – především té ekologické (tramvaje, metro, železnice, bateriové trolejbusy, elektrobusy atd.) je tak pro hlavní město i nadále prioritou v úsilí o naplnění Klimatického závazku!

 

 

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Lexus LBX a inovovaný UX se představují v národní premiéře

Nový Lexus LBX a inovovaný UX se...

Zbrusu nové SUV značky Lexus pod označením LBX a inovovaný model UX se zcela novým hybridním pohonem se v národní premiéře představily v luxusním prostředí resortu Chateau Mcely. Hlavní...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon

Nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon

Značka s rolí nekonvenčního vyzývatele odhalila nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon, které navážou na úspěchy svých předchůdců modernizovaným designem a mnoha vylepšeními. Nová CUPRA...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jarní tipy na skrytá místa u Prahy s Toyotou Prius

Jarní tipy na skrytá místa u Prahy...

Pokud hledáte cíl pro první jarní výlety, nevynechejte čtyři úžasná místa, která se skrývají nedaleko hlavního města. Vyrazili jsme na ně se zbrusu novou Toyotou Prius s plug-in hybridním...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Range Rover Electric: Testován tak, aby byl lídrem

Range Rover Electric: Testován tak, aby...

Cíl je, aby se Range Rover Electric stal lídrem v oblasti elektrického pohonu, kultivovanosti a luxusního cestování. První prototypy se vydaly do několika lokalit s nejnáročnějšími podmínkami...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Výjimečné partnerství: Závodní tým formule 1 se bude nově jmenovat Scuderia Ferrari HP

Výjimečné partnerství: Závodní tým...

Globální spolupráce dvou předních značek HP a Ferrari zahrnuje společný závazek k inovacím, výkonu a důvěře. Logo HP se na formulích objeví již v nadcházejícím závodě F1 v Miami....