Nový Citroën C4 Picasso na autosalonu v Paříži

Na trh bude uveden v průběhu tohoto roku, od října ve Francii a do konce roku pak ve většině evropských zemí.

Citroën bude nabízet nový C4 Picasso nadále i s úspěšnou Xsarou Picasso, která bude nadále v prodeji. Jsou to dva jednoprostorové vozy zcela rozdílné co do stylu i co do vybavení.

Nový C4 Picasso může pohodlně přepravit až 7 osob a vše je uspořádáno tak, aby život na palubě vozu byl maximálně jednoduchý, příjemný a bezpečný pro všechny cestující. Viditelnost i světelné poměry jsou vynikající zejména díky novému širokoúhlému čelnímu sklu. V přední části je prostor zcela volný díky inovovanému místu řidiče spojenému s novou manuální šestistupňovou převodovkou. Zavazadlový prostor je obzvlášť prostorný a nemá ve své kategorii obdoby. Díky nápaditým funkcím sedadel lze rychle a snadno měnit jednotlivé verze modulů. Komfort odpružení je ještě umocněn zejména při využití zadního pneumatického odpružení.

Hned od uvedení na trh budou k dispozici čtyři výkonné motory : benzínové 1.8i 16V a 2.0i 16V s výkonem 127 k a 143 k a dieselové 1,6 HDi 110 a 2,0 HDi 138. Tyto motory odpovídají evropským normám Euro IV a dieselové motory jsou standardně vybaveny filtrem pevných částic. Tuto nabídku motorů doplňuje – podle konkrétního trhu – řada převodovek: mechanická, automatická nebo nová šestistupňová manuální pilotovaná převodovka.

Svou silnou osobností, rozměry (4,59 m délka, 1,83 m šířka a 1,66 m výška) a svým vybavením doplňuje C4 Picasso přirozeným způsobem nabídku jednoprostorových vozů Citroën. Tu dnes tvoří tři velice různorodé a vzájemně se doplňující vozy : Xsara Picasso a C4 Picasso, tedy kompaktní jednoprostorové vozy, a C8, velký jednoprostorový vůz.

C4 Picasso se vyrábí v továrně ve Vigu ve Španělsku.

NOVÁ HARMONICKÁ A DYNAMICKÁ SILUETA

C4 Picasso svým ladnými a dynamickými liniemi a velkými prosklenými plochami prozrazuje silnou osobnost a jedinečný charakter. Plynulé linie přispívají k aerodynamičnosti v tomto segmentu nebývalé.

V přední části upoutá na první pohled vysunuté širokoúhlé panoramatické čelní sklo a široká boční okénka, jež zdůrazňují novátorský vzhled vozu typu « visiospace », pro něhož je charakteristická hra světla a prostoru a takovým je právě C4 Picasso. Charakter vozu ostatně dodávají i odvážné tvary světlometů, zvýrazněné v celé jejich šířce ještě blikači. Energický vzhled čelní části ještě zdůrazňují stylizované šípy na masce chladiče, pokračující v chromovaných lištách až ke světlometům. Je to esteticky ztvárněný podpis, nesoucí se ve stejném duchu jako u C4, C5 a C6, jenž zdůrazňuje sounáležitost ke značce.

profilu jsou velké postranní prosklené plochy zdůrazněny dynamickou linií karoserie a napojením zadních postranních okének. Protože vzadu nejsou sloupky v barvě karoserie, má pozorovatel dojem, že prosklení nepřerušovaně pokračuje. Linie střechy, dokonalé prodloužení čelního skla, se táhne velmi čistým pohybem až k zadnímu spojleru.

C4 Picasso vůz s nadprůměrnými světlenými poměry a výhledem. Výhled ven z vozu je vysoce nadprůměrný, a to pro všechny cestující. Takový výhled přispívá ke komfortu při řízení a je důležitým prvkem bezpečnosti, neboť výrazně omezuje zakrytý prostor vpředu, neboť zdvojnásobuje úhel výhledu směrem dopředu a zajišťuje optimální viditelnost po stranách i v zadní části oproti ostatním vozům tohoto segmentu.

C4 Picasso nabízí širokoúhlé panoramatické čelní sklo, jež zdvojnásobuje výhled směrem vpřed. S cílem uvolnit zorné pole byl příčník střechy v porovnání s tradičními jednoprostorovými vozy posunut o více než 30 cm dozadu, aniž tím utrpěla pevnost kostry karoserie. Toto širokoúhlé panoramatické čelní sklo doplňují stahovací protisluneční clony nového typu.

C4 Picasso může být vybaveno zatmavenou panoramatickou prosklenou střechou (1,04 m2). Osvětlení interiéru nového typu se vyznačuje tím, že má 32 možných zdrojů světla, jež vytvářejí v interiéru příjemnou atmosféru a zpříjemňují každodenní pobyt v něm.

Informace pro řízení i pro pohodlí jsou uspořádány na jediném displeji uprostřed palubní desky, což umožňuje omezit počet míst, kam musí řidič zaměřovat svůj pohled. U vyšších úrovní výbavy lze volit barvu a druh zobrazovaných informací. K výběru informací slouží ovladač vedle displeje nebo tlačítko umístěné na volantu s pevným středem a centrálními ovládacími prvky. Podsvícení displeje je žluté nebo ve vyšším stupni výbavy dvoutónové s možností volby až pěti barev.

K usnadnění pobytu ve voze jsou tradiční světelné zdroje doplněny různým dalším osvětlením.

  • Cestující mají v zadní části opěradel předních sedadel k dispozici světla ke čtení. K jejich zapnutí stačí odklopit stoleček jako v letadle a zapnout vypínač světla.
  • K usnadnění hledání předmětů se přihrádky ve dveřních panelech automaticky rozsvítí, jakmile k nim přiblížíte ruku.
  • Další novinkou je přenosná svítilna pro hledání v kufru. Plní dvě funkce: funkci baterky a osvětlení kufru. Jako baterka vydrží svítit asi 45 minut a dobije se vždy po vrácení na své místo v kufru, jakmile motor běží.
  • Zvenčí usnadňují vstup do vozu a výstup z něho v noci automatická postranní světla namontovaná pod zpětná zrcátka. Zaručují dobré osvětlení při sklopených i nesklopených zrcátkách, neboť osvětlují dosti velkou plochu, ostřeji před dveřmi řidiče a spolujezdce, rozptýlenější světlo vydávají po stranách vozidla. Tato postranní osvětlovací tělesa mohou být součástí automatického doprovodného osvětlení, které lze aktivovat (a deaktivovat) pomocí palubního počítače a mohou doplnit dálková světla.

Díky své architektuře a rozměrům – délce 4,59 m, šířce 1,83 m a výšce 1,66 m – disponuje optimálním vnitřním prostorem.

Inovované místo řidiče

Umístění ovládacích prvků převodovky na volantu úplně uvolňuje prostor uprostřed palubní desky. Ovládací prvky převodovky jsou nyní pod volantem, včetně voliče pro volbu polohy převodovky a ručního ovládání řazení rychlostí. Tyto prvky jsou umístěny na sloupku řízení a pohybují se spolu s volantem při jeho výškovém i podélném nastavení. Tato úprava kromě jiného umožnila vytvoření velké centrální chlazené přihrádky.

C4 Picasso je stejně jako C4 sériově vybavena volantem s pevným středem s centrálními pevnými ovládacími prvky. Volant je výškově i podélně nastavitelný. Ve střední části volantu jsou umístěny ovládací prvky pro komfort ve voze a na podporu řízení, vše v dosahu řidiče.

Klimatizační agregát má kompaktní podobu, což umožnilo použití nových výměníků a to, že ovládací prvky klimatizace byly přeneseny na dva opačné konce palubní desky v přímém dosahu cestujících, takže nebylo nutno je umístit na centrální konzolu.

Se třemi řadami sedadel může C4 Picasso pohodlně přepravovat až sedm osob.

  • Všechny tři řady se šířkou téměř neliší.
  • Přední sedadla jsou posuvná v délce 21 cm a spolujezdec si stejně jako řidič může sedadlo seřizovat i výškově (až o 50 mm).
  • C4 Picasso přebírá některé zvláštnosti a podstatné výhody Xsary Picasso : tři stejně široká sedadla (45 cm) ve 2. řadě. Prostřední cestující se pak necítí stísněn na příliš úzkém sedadle mezi dvěma cestujícími po stranách. Další výhodou je možnost umístit na střední sedadlo dětskou sedačku. Tři sedadla 2. řady mohou být všechna podélně posunuta až o 13 cm a jejich pohodlí lze zvýšit také seřízením opěradla.
  • Od Xsary Picasso byla dále převzata rovná podlaha v řadě 2, což zvyšuje pohodlí pro cestujícího na prostředním místě.
  • Prostor pro nohy je velký.
  • Třetí řada sedadel umožňuje pohodlně usadit dva dospělé cestující navíc, kteří mají díky prohlubni v podlaze taktéž dostatek místa pro nohy; 3. řada se vůbec vyznačuje nevídaným celkovým komfortem.

U C4 Picasso jsme se obzvláště soustředili na propracování jeho modularity tak, aby bylo možné rychle a velice snadno měnit jeho vnitřní prostor a přitom ponechat všechna sedadla ve voze. Řada konfigurací s až 7 místy uspokojí všechny požadavky cestujících.

  • Sedadla 2. řady jsou sklopná: stačí jen zatáhnout za popruh po straně opěradla a není nutno odstraňovat opěrky hlavy.
  • Rovněž sedadla 3. řady jsou velice snadno sklopná, rovněž stačí zatáhnout za popruh bez odstraňování opěrek hlavy.
  • Po sklopení sedadel dojde k prodloužení nákladové plochy kufru, je dokonale rovná a zcela volná až k 1. řadě.
  • Vzhledem k originální kinematice sedadel je přístup ke 3. řadě obzvlášť snadný. Sedací plocha postranních sedadel 2. řady se automaticky sklopí k opěradlu (jako v kině), jakmile se zmáčkne ovládací prvek na horní části opěradla, pak stačí pouhý pohyb ruky a sedadlo se sklopí za 1. řadu sedadel tak, aby byl maximálně uvolněn přístup ke 3. řadě.

Pozoruhodný vnitřní prostor C4 Picasso nebyl vytvořen na úkor zavazadlového prostoru. Objem kufru může být různý, podle konfigurace interiéru:

  • Při nejběžnější konfiguraci, tedy při 5 místech – když jsou sedadla 3. řady sklopená a sedadla 2. řady maximálně posunutá dozadu – je objem zavazadlového prostoru za krycí deskou největší v dané kategorii: 576 litrů. Když jsou sklopena všechna sedadla, dosahuje maximální objem 1 951 litrů.
  • C4 Picasso má rovněž široký prostor mezi podběhy kol – 117 cm.
  • Délka nákladu může dosáhnout až 206 cm, když se přední sedadlo pro spolucestujícího posune co nejvíce dopředu.
  • Výška pod krytem zavazadlového prostoru (55 cm), umožňuje přepravovat objemná břemena a nemít je přitom na očích.

Díky nápaditému vybavení je zavazadlový prostor neobyčejně praktický:

  • Otvírací okénko zadního víka, jímž může být C4 Picasso vybavena, umožňuje naložit vůz až po strop a přístup do vozu i v případě, že je zaparkován na těsném místě.
  • Záchytná síť pro vysoká zavazadla umožňuje maximalizovat objem nákladu bez omezení bezpečnosti cestujících. Může být instalována za sedadla 2. nebo 1. řady, a to na celou výšku mezi sklopená sedadla a strop.
  • Při konfiguraci se 7 místy má zavazadlový prostor několik praktických úprav, například hluboké uzavřené přihrádky pod sedadly 3. řady s kapacitou 80 litrů.
  • V řadě konfigurací lze použít záchytnou síť, tu lze uchytit za háčky v zavazadlovém prostoru (naplocho na podlaze nebo pod krytem zavazadel atd.).
  • Při konfiguraci se 7 místy může být navíječ krytu zavazadel umístěn za sedadly 3. řady. Clonu lze kromě toho rozvíjet i svisle, takže je možno oddělit kufr od prostoru pro cestující tak, aby do něj nebylo vidět.

Kromě tradičních přihrádek, zejména ve vnitřní výplni dveří, jsou po celém interiéru užitečné a nápadité odkládací prostory.

Na palubní desce jsou čtyři velkokapacitní zavřené přihrádky. Střední spodní palubní část desky je vybavena chlazenou přihrádkou pro uložení čerstvých potravin, například když klimatizace vhání dovnitř teplý vzduch. Do této velkokapacitní přihrádky (5,4 l) se například vejde jedna láhev 1,5 l a dvě 0,5 l. Dvířka přihrádky jsou dále vybavena dvěma držáky na kalíšky a malým podnosem.

V zadní části opěradel sedadel 1. řady jsou výklopné stolečky jako v letadle, velice užitečné pro cestující vzadu, kteří si tam mohou ukládat různé předměty. K dispozici jsou ještě další přihrádky (podle úrovně výbavy dané verze) : spodní konzola mezi předními sedadly, přihrádky pod předními sedadly, pod stropem v řadě 2, pod loketními opěrkami v řadě 3, atd.

Velká pozornost byla věnována u C4 Picasso zejména komfortu odpružení a vnitřnímu prostředí z hlediska akustiky, teploty, vůní i dotykových vjemů.

Odpružení je klasické a podle verze vybavení může být na zadní nápravě nahrazeno pneumatickým odpružením, které má řadu výhod:

  • Pneumatické odpružení, podle úrovně vybavení použitelné u zadní nápravy, nabízí několik dodatečných výhod.
  • Především přináší větší komfort pro všechny cestující, neboť z měkřuje pérování a snížuje namáhání vozu při nerovnostech na cestě.
  • Bez ohledu na zatížení umožňuje udržet vůz ve stejné poloze.
  • Zadní pneumatické odpružení dále umožňuje snižovat nebo zvyšovat nakládací hranu zavazadlového prostoru – když vůz stojí – k usnadnění nakládání a vykládání předmětů. K této velice snadné manipulaci stačí na delší dobu zmáčknout ovládací tlačítko nacházející se v zavazadlovém prostoru. Při spouštění a zvyšování je vydán zvukový signál. Výška nakládací hrany se tak může měnit od 50 do 64 cm od země. Jakmile bude vůz naložený, je možno obnovit původní polohu dvojím způsobem: automaticky po odstartování vozidla a překročení rychlosti 10 km/h nebo ručně dvojím zmáčknutím ovladače. V zavazadlovém prostoru se nachází rovněž tlačítko k zablokování funkce, pak je odpružení zablokováno, například při výměně kola.

Nový systém klimatizace byl vyvinut s přihlédnutím ke specifikům C4 Picasso – velký vnitřní prostor a velká prosklená plocha.

C4 Picasso může být vybaveno automatickou čtyřzónovou klimatizací s individuální regulací přívodu vzduchu, umístěnou v polovině sloupků vpravo i vlevo ve 2. řadě sedadel. „Zbytková“ funkce umožňuje u C4 Picasso pokračovat ve ventilaci během krátkých zastávek, když je motor vypnutý (až 8 minut, podle stavu nabití baterie). Tuto funkci spojenou s automatickou klimatizací lze aktivovat pomocí tlačítka na ovládacím panelu klimatizace u řidiče. Je k dispozici při sepnutí kontaktu a při vypnutí motoru (během 30 sekund po vypnutí ).

C4 Picasso může být vybavený přídavnou klimatizací (podle konkrétního trhu), jež rozvádí vzduch k 2. a 3. řadě a do zavazadlového prostoru. Na rozdíl od čtyřzónového systému mohou cestující ve druhé řadě navíc regulovat teplotu sami, a to díky malému specifickému panelu s tlačítky vybavenému vlastním displejem. Rozvody dále umožňují rozvádět vzduch ke 3. řadě, kde mají cestující k dispozici větráky, a taktéž do zavazadlového prostoru.

C4 Picasso může být rovněž vybavena novým přídavným topením s rekuperací tepla z výfuku, a to u verzí s dieselovým motorem. Cílem tohoto přídavného topení je urychlit zvyšování teploty v prostoru pro cestující a odstraňování námrazy za zvlášť nízkých teplot. Tento systém pomocí vodního okruhu okolo výfukového systému z něj odebírá volné teplo, které pak využívá k topení.

Od počátku koncipování vozu jsme dělali vše, abychom zajistili nejvyšší míru pohody uvnitř C4 Picasso i pokud jde o hladinu hluku a vibrací.

Vedle akusticky izolovaného předního skla, které je v nabídce již v základní verzi, C4 Picasso nabízí také vrstvená boční skla (jako příplatkovou výbavu), a to poprvé v tomto segmentu. Vrstvené sklo pomáhá odfiltrovat aerodynamický hluk a hluk přicházející zvenčí a zvyšuje tak nadprůměrně akustickou pohodu.

Podle kvality venkovního vzduchu spustí čidlo pro detekci zplodin – umístěné nad vstupem vzduchu do prostoru pro cestující – automatickou recyklaci vzduchu, neboť zavře přívodní vzduchovou klapku. Tento systém, u určitých verzí dodávaný sériově, umožňuje zabránit proniknutí zplodin do prostoru pro cestující, a to jakmile zjistí, že hladina znečišťujících látek ve venkovním vzduchu je příliš vysoká.

Stejně jako v C4, integrovaný parfémovaný osvěžovač vzduchu – od určité úrovně výbavy dodávaný sériově – v dokonalé shodě se stylem vozu, zajišťuje prostřednictvím dvou centrálních větráků rovnoměrný rozvod jemné a příjemné vůně v interiéru. K ovládání slouží ovládací kolečko, kterým lze nastavit požadovanou intenzitu parfémovaného vzduchu nebo systém zcela uzavřít.

Po posunutí stropního příčníku až dozadu nad hlavy cestujících bylo nutno systém protislunečních clon koncipovat nově. Inspirovali jsme se přitom zařízeními vyhrazenými obvykle pro letadla a rychlovlaky TGV. Obě posuvné clony u řidiče a spolujezdce jsou na sobě naprosto nezávislé a tvoří je vždy roleta se sluneční clonou na konci. Umožňují kdykoli si vybrat polohu, která nejvíce vyhovuje dané situaci.

Tepelnou izolaci a ochranu před slunečním zářením doplňuje ještě čelní termické sklo nepropouštějící sluneční paprsky (dle úrovně výbavy).

C4 Picasso je vybavený elektricky ovládanou roletou kryjící panoramatickou prosklenou střechu. Tato roleta zajišťuje tepelnou izolaci v míře blížící se stropu tradiční střechy. Její elektrické ovládání vpředu usnadňuje manipulaci a umožňuje využívat devíti postupných stupňů otevření/zavření s ochranou proti přiskřípnutí.

C4 Picasso nabízí kompletní systém hi-fi. Ten byl vyvinut s firmou Philips a nabízí cestujícím vysoce kvalitní poslechový zážitek. Akustické nastavení bylo speciálně navrženo a sestaveno pro interiér C4 Picasso. Zařízení hi-fi má 8 speciálních reproduktorů rozmístěných po interiéru a výkonný numerický zesilovač. Zařízení přehrává také CD ve formátu MP3.

Zařízení video zahrnuje dvě obrazovky pro video a přehrávač DVD s dvojitou připojovací deskou zabudované do speciální nízké konzoly. U obrazovek v opěradlech sedadel 1. řady lze regulovat sklon a lze je zasouvat za sklápěcí stolečky. Zvenčí tak nejsou viditelné a jsou chráněny pokud nejsou používány.

Pro zvýšení pohodlí i bezpečnosti je parkovací brzda elektrická a automatická. Tato brzda patří k sériovému vybavení vozu a pojí se se všemi převodovkami. Automaticky zabrzdí, jakmile je vypnutý motor. Potřebné brzdné úsilí k zastavení vozidla vypočítá podle svažitosti terénu kalkulátor ve spojení s ESP. Kontrola systému umožňuje měnit brzdnou sílu v čase (například při nakládání vozidla po zabrzdění nebo výrazné změně teploty). Jakmile poháněná kola dosáhnou momentu nezbytného pro jízdu vpřed, parkovací brzda se automaticky sama uvolní. Z bezpečnostních důvodů je možno elektrickou parkovací brzdu ručně odbrzdit jen s nohou na brzdě.

K usnadnění startování a manévrování ve svahu je C4 Picasso kromě automatické parkovací brzdy vybavena funkcí pomoci při startování ve svahu. Vůz je vybaven tímto systémem sériově. ESP vůz automaticky udrží kratší dobu ve svahu (až 2 sekundy, a možností pustit pedál brzdy), aby měl řidič čas přejít v klidu od pedálu brzdy k pedálu akcelerátoru a nebylo nebezpečí, že se vůz na svahu rozjede dopředu či dozadu. Tato pomoc při startování se aktivuje, jakmile má svah alespoň 3 % svažitosti (ať už stoupá směrem dopředu nebo klesá směrem dozadu).

C4 Picasso je vůz, který v určitém standardu provedení nabízí systém, který změří volné místo k parkování. Toto zařízení pomáhá řidiči při hledání místa k zaparkování a informuje ho, zda volné místo je dostatečné pro rozměry jeho vozidla a zároveň mu upřesňuje, jak složité manévry s vozem musí uskutečnit. Na předním nárazníku, na obou jeho koncích, jsou namontovaná dvě ultrazvuková čidla.

  • Řidiči stačí stisknout tlačítko (P) měření volného místa – to se nachází na volantu s pevným středem.
  • Potom zapnutím pravého nebo levého blikače systému označí, kterou stranu má měřit.
  • Nyní už může pouze jet podle řady zaparkovaných vozidel rychlostí nepřesahující 20 km/h. Měření skončí, když předek vozu překročí místo případného parkování (systém nebere v potaz prostory pod 4 m a nad 7 m). Na multifunkční obrazovce se objeví hlášení doprovázené zvukovým signálem a informuje řidiče o výsledku: parkování možné, nesnadné nebo nedoporučené.

Systém měření volného místa je doplněn zadním a předním parkovacím asistentem. Čidla umístěná na předním a zadním nárazníku registrují překážky blízko vozu. Zvukové signály z reproduktorů a zobrazení manévru na displeji na palubní desce přesně informují o přítomnosti překážky ve sledované zóně a její blízkosti.

C4 Picasso, stejně jako C4, C5 a C6, je vybavena zařízením Afil – signalizace neúmyslného překročení dělicí čáry (Afil), jedním z prvních zařízeních na světě řešících problém poklesu pozornosti za volantem. Tento systém pomoci řízení zjistí, v případě že není zapnutý blikač, neúmyslné vybočení z dráhy (překročení dělicí čáry) na dálnici nebo na rychlostní komunikaci při rychlosti nad 80 km/h. Řidič je upozorněn spuštěním vibrátoru v sedačce na té straně, kde k překročení čáry došlo. Řidič pak může včas korigovat dráhu.

C4 Picasso může být vybavena samonatáčecími bi-xenonovými světlomety, jež zajistí optimální osvětlení v zatáčkách.

Omezovač a tempomat, zařízení velice rozšířená u všech vozů značky Citroën, doplňují další zařízení zvyšující pohodu z jízdy a bezpečnost C4 Picasso.

Systém nedostatečného nahuštění pneumatik měří tlak v každém ze čtyř kol. Každá pneumatika je vybavena vysílačem se snímačem tlaku, jenž předává informace palubnímu počítači. Kromě bezpečnosti přispívá kontrola a správné nahuštění ke snížení hluku za jízdy, ke snížení spotřeby a menšímu opotřebování pneumatik.

Pro bezpečné telefonování za jízdy může být C4 Picasso vybavena zařízením Bluetooth, umožňujícím telefonování bez držení aparátu v ruce.

Systém NaviDrive, spojený s velkou barevnou obrazovkou 16/9 o velikosti 7’’, zahrnuje kromě zabudovaného telefonu GSM (není kompatibilní s Bluetooth), funkce rádia (rádio, přehrávač CD MP3, měnič 5 CD) a navigaci GPS. Hlavní funkce jsou velmi snadno přístupné pomocí ovládacích prvků na volantu, jimiž lze rovněž aktivovat hlasové ovládání. Systém lze rovněž řídit pomocí ovládání NaviDrive v palubní desce pod krytem rádia. V přihrádce před spolujezdcem je dále k dispozici zásuvka audio/video k zapojení přenosných přístrojů. Systém NaviDrive byl rovněž vyvinut s cílem poskytovat doplňkové služby: Citroën Urgence (pomoc v nouzi), Citroën Assistance (asistenční služby), Citroën On Line. V kombinaci s funkcemi GPS a telefonem, Citroën Urgence dovoluje v některých zemích lokalizovat vozidlo v případě nehody nebo indispozice a přepojit na služby příslušného telefonického servisu.

Pro usnadnění života a k zamezení nepříjemností spojených s manipulací se zátkou palivové nádrže je C4 Picasso vybavena zcela novým víčkem s automatickým otvíráním bez zátky. Stačí stlačit ovládací prvek v prostoru pro cestující nalevo od řidiče a víčko nádrže se celé otevře. Po zasunutí pistole do hrdla řidič zmáčkne záklopku, která nahrazuje tradiční zátku a zajišťuje těsnost systému. Aby nedocházelo k nechtěnému otevření za jízdy, je ovládání otvírání neaktivní při rychlostech nad 10 km/h.

Manuální pilotovaná šestistupňová převodovka je skutečnou alternativou klasické mechanické a automatické převodovky, neboť poskytuje radost z jízdy, snižuje spotřebu a nabízí atraktivní cenu. Technologie řízení manuální pilotované šestistupňové převodovky vychází z klasické mechanické šestistupňové převodovky a je vybavena elektro-hydraulickým systémem řízení akčních členů. Díky tomuto zařízení je zkrácena reakční doba a řízení se lépe kontroluje, takže řazení rychlostí je plynulejší a rychlejší.

U C4 Picasso vyžívají verze vybavené řízenou manuální pilotovanou šestistupňovou převodovkou pádel pro řazení rychlostí pod volantem a voliče režimu na sloupku řízení. Celé ovládání je vysoce ergonomické, neboť všechny prvky jsou v bezprostředním dosahu ruky řidiče bez ohledu na jeho polohu, celek lze pak výškově i podélně seřizovat spolu s volantem. Volič režimu umožňuje volit chod vpřed, neutrál a zpátečku.

S manuální pilotovanou šestistupňovou převodovkou má řidič na výběr mezi dvěma režimy řízení: manuálním režimem a automatizovaným režimem. Řidič může kdykoli přejít z jednoho režimu na jiný podle vlastního uvážení a prostředí: silnice, dálnice, město, zácpa.

manuálním režimu si řidič ponechá vliv na ovládání změn rychlostních stupňů převodovky – protože nemá pedál spojky – s využitím pádel pod volantem. Je průběžně informován a zvoleném rychlostním stupni díky zobrazení informace na displeji.

automatickém režimu jsou změny rychlostních stupňů řízeny elektronicky tak, aby bylo dosaženo optimální pohody při řízení a optimální spotřeby. Když si řidič vybere tento způsob řízení, objeví se na displeji písmeno A jako doplňková informace k vybranému rychlostnímu stupni. Kalkulátor převodovky pak vybere nejvhodnější převodový stupeň, podle pravidel autoadaptivního přechodu, jež jsou definovány jízdním chováním řidiče, typem trasy, otáčkami motoru, rychlostí vozu a podmínkami adheze k vozovce.

Automatický režim tak zabraňuje vzniku příliš nízkých nebo příliš vysokých otáček a optimalizuje spotřebu. Optimalizované řízení přechodu rychlostí zajišťuje oproti mechanické převodovce pokles spotřeby řádově o 3 až 5 %, podle cyklů.

Pokud chce řidič zasáhnout do automatického režimu (například v naléhavé situaci nebo při předjíždění), může to udělat okamžitě. Stačí použít některé z pádel pod volantem, tzn. zařadit ručně, a převodovka jeho žádost zaznamená a ihned reaguje. Po krátké době (asi 20 s), aniž by znovu ručně řadil, bude znovu aktivováno automatické řízení převodů.

Díky použití nových elektro-hydraulických akčních členů je manuální pilotovaná šestistupňová převodovka charakterizována plynulostí a lehkostí řazení rychlostí v manuálním i automatickém režimu.

Této plynulosti řazení (bez cukání a trhání) však není dosaženo na úkor rychlosti řazení. Manuální pilotovaná šestistupňová převodovka uspokojuje oba tyto nároky a vyznačuje se rychlostí, s jakou zvládá řazení stupňů. Reakční doba tak činí:

  • 650 ms u změny rychlosti v manuálním režimu,
  • 750 ms u změny rychlosti v automatickém režimu.

Manuální pilotovaná šestistupňová převodovka navíc zajišťuje jemné a plynulé řazení bez rázů při akceleraci a manévrování, což uživatel ocení zejména při couvání.

Podle úrovně vybavení a motoru má C4 Picasso kola o rozměrech 15 s pneumatikami 205/65R15, 16 palců s pneumatikami 215/55R16, nebo za příplatek kola 17 palců s pneumatikami 215/50R17 a nebo 18 palců s pneumatikami 215/45R18. C4 Picasso je též sériově vybavena sprejem pro bezdemontážní opravu defektu pneumatiky nebo dojezdovým kolem.

C4 Picasso má rovněž sériově variabilní posilovač řízení zajištěný agregátem elektrického čerpadla – je nové a silnější než na C4 v důsledku větší hmotnosti přední nápravy. Úroveň posilování závisí na rychlosti a úhlu volantu tak, aby bylo dosaženo výkonu odpovídajícího podmínkám použití. Posilovací účinek je menší při vyšší rychlosti a větší při nižších rychlostech k usnadnění ovládání vozidla.

Výkonný systém brzd

C4 Picasso je proti C4 vybaven větranými kotouči s velkým průměrem (302 mm) vpředu a vzadu zesílenými a spojenými se systémem ABS s elektronickým rozdělovačem brzdné síly. ESP se dodává sériově. Při rychlostech pod 30 km/h se dá tlačítkem na palubní desce vypnout. ESP je spojeno se systémem ASR, který se aktivuje při prokluzování kol. Kvůli dalšímu zlepšení bezpečnosti brzdění má C4 Picasso zesílení účinku brzd při nouzového brzdění (AFU) a automatické rozsvěcování výstražných světel.

Ochrana cestujících

Řidiče a spolucestujícího chrání čelní airbagy, jejichž tlak a míra nafouknutí se řídí závažností nárazu. Díky volantu s pevným středem má řidič k dispozici navíc airbag s optimalizovaným tvarem, jež zaručuje vyšší míru bezpečnosti. Dva boční airbagy, zabudované do předních sedadel, chrání hrudník a dva další, hlavové, chrání hlavy cestujících v 1. a 2. řadě.

C4 Picasso má čtyři sedačky s úchyty Isofix, z toho tři v 2. řadě. To umožňuje zejména umístit dětskou sedačku na prostřední místo vzadu, jež je nejlépe přístupné z 1. řady, aniž by tak byl omezen přístup ke 3. řadě. Úchyty Isofix mají třetí bod ukotvení (Top Tether). Stačí zaklapnout dětskou sedačku Isofix na vybrané místo. Zrcátko ke sledování dětí umožňuje řidiči a jeho spolucestujícímu sledovat děti bez otáčení a beze změn polohy hlavního zpětného zrcátka. Toto přídavné cátko je umístěno nad vnitřním zpětným zrcátkem. Elektrickou dětskou pojistku lze ovládat z místa řidiče nebo na dálku dálkovým ovládáním, její aktivace deaktivuje ovládání dveří a elektrické otvírání zadních oken.

Struktura kostry vozu je zesílená, aby odpovídala nejpřísnějším a nejnovějším standardům pasivní bezpečnosti a absorbovala energii v případě nárazu. Zóny programované deformace vpředu i vzadu absorbují tuto energii a chrání prostor pro cestující.

U C4 Picasso byly způsoby absorpce nárazu zpředu přepracovány, tak aby mohly být přední sloupky tenčí. Náraz je pak absorbován spodní částí vozu a dveřmi.

C4 Picasso má přední blatníky z plastu a zadní z hliníku s cílem snížit náklady na opravy při menších nárazech a odlehčit vůz. V případě nárazu zpředu se deformuje horní nosník a pohlcovače nárazů, podélníky však zůstanou nepoškozeny. Stejně tomu je se spodním nosníkem předního nárazníku, jenž bude stlačen bez porušení pomocného rámu motoru nebo podélníků.

C4 Picasso má vynikající ochranu před krádeží a vloupáním, a to, kromě jiného, zejména díky tomuto vybavení :

  • vrstvené sklo bočních oken a čelního skla chránící cestující i jejich majetek,
  • selektivní způsob otvírání: díky naprogramování v počítači si může řidič zvolit omezený přístup k vozidlu (otevře se pojistka jen dveří u řidiče),
  • superzamykání, jež brání otevření dveří zevnitř například po rozbití skla,
  • obvodové poplachové zařízení, jež odhalí otevření otvíravých částí bez vydání povelu od centrálního ovládání a alarm s prostorovým čidlem, jež umožňuje odhalit pohyb uvnitř vozu. Prostorový alarm lze deaktivovat stisknutím tlačítka ve spodní části nalevo od volantu. Tato deaktivace umožňuje například nechat zvíře v autě a přitom využívat výhod obvodového poplachového zařízení.
  • elektronické blokování startování,
  • elektrický zámek zavazadlového prostoru není možné otevřít vyháčkováním
  • bezpečnostní šrouby na každém hliníkovém kole,
  • automatické uzamčení vozu do 30 sekund po odemčení, pokud nebudou otevřeny žádné dveře,
  • automatické uzamčení dveří a kufru, jakmile je vůz v jízdě.

Uvedená výbava je v základní ceně.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
CARNOVA s.r.o.
Hněvkovského 603/81, 617 00 - Brno
543 420 720
brno@carnova.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - PALLAS a ÉTOILE: Nová označení pro auta DS

PALLAS a ÉTOILE: Nová označení pro...

V průběhu roku 2024 získají modely DS Automobiles novou, jednodušší strukturu nabídky, vycházející ze dvou verzí s označením PALLAS a ÉTOILE. Cílem je zajistit větší přehlednost a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Průměrné emise CO2 nových automobilů v roce 2023 v Česku nepatrně klesly. Premiantem je Citroën

Průměrné emise CO2 nových automobilů...

V uplynulém roce si v oblasti osobních vozidel připsaly nejvíce registrací značky Škoda (35,0 %), Hyundai (9,1 %), Volkswagen (8,6 %), Toyota (7,9 %) a Kia (5,2 %). Jak je na tom český trh a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Stellantis a Hype nasazují v Paříži první flotilu 50 bezbariérových taxíků na vodíkový pohon

Stellantis a Hype nasazují v Paříži...

Skupina Stellantis – první výrobce na světě, který uvedl na trh sériová užitková a osobní vozidla na vodíkový pohon – a Hype, nezávislý subjekt nabízející čistě vodíková řešení...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Koncepční bohyně zvítězila v anketě GQ CAR AWARDS 2023!

Koncepční bohyně zvítězila v anketě...

Koncepční vůz DS E-TENSE PERFORMANCE, navržený jako vysoce výkonná laboratoř, která má urychlit vývoj technologií pro další generace vozů DS Automobiles, získává nové ocenění v anketě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Sláva na Hradě:  DS Automobiles a pak nový prezident

Sláva na Hradě: DS Automobiles a pak...

Pár dní před zvolením nové hlavy státu představila značka DS Automobiles na Pražském hradě své dva vrcholné modely, novou DS 7 E-TENSE 300 a limuzínu DS 9 E-TENSE 360. Modely mohli obdivovat...