V dosavadních 55-ti ročnících se podařilo vyhrát jen sedmi „nefinským“ pilotům, z nichž jen dva nebyli Skandinávci.
Po úspěchu na Německé rallye, při níž Loeb vyrovnal úctyhodný Sainzův historický rekord v celkovém počtu vítězství (26), čeká na dvojnásobné mistry světa obtížný úkol. Na voze Citroën Xsara WRC v týmu Kronos Total Citroën Racing WRT se pokusí o svou „mission imposible“.
Francouzsko-monacká dvojice, aktuálně vedoucí pořadí mistrovství světa, v týmu, který vede v hodnocení Poháru konstruktérů, bude ve Finsku doplněna stejně jako v Tréves druhou Xsarou WRC specifikace 2006 pro posádku Dani Sordo – Marc Martí, a třetí Xsaru WRC model 2005 dostává k dispozici opět Xevi Pons a Carlos Del Barrio.
Letošní ročník tradiční součásti světového šampionátu se jede o dva týdny později než před rokem. Tedy v období, kdy finské léto už je „ve zpětném zrcátku“ a o slovo se hlásí počasí, které plní hladiny tisíců jezer, jež na dlouhá léta daly podniku jméno. I nadále však zůstávají základní charakteristiky finské rallye – velice rychlé tratě s velkým počtem skrytých zatáček, které umožňují průjezdy i na pátý a šestý rychlostní stupeň. Kolem 40 % tratě se ve Finsku jezdí rychlostmi kolem 150 km za hodinu.
Kombinace vysokých rychlostí a záludných boulí přináší obrovské potěšení početným davům nadšených diváků. „Boule jsou lahůdkové a velice ceněné,“ říká Sébastien Loeb. „Jsou si hodně podobné. Často působí jako zeď, která se vztyčí před autem. A najednou před čelním sklem nevidíte nic než nebe. Takže to často vypadá jako na přistávací dráze pro letadla. Než si na tohle člověk zvykne, trvá to několik let.“
Když mluví o možném vítězství ve Finsku, jeho hlas je plný nadějí. Jako první neskandinávský jezdec, který ve Finsku vyhrál, byl Carlos Sainz. Ten Sainz, jehož rekord v Německu Loeb vyrovnal. A podaří-li se mu vyhrát ve Finsku stejně jako madridské legendě, to uvidíme v neděli odpoledne.
Rallye ve faktech
‘Jyväskylän Suurajot’ (Grande Course de Jyväskylä) se jezdí od roku 1951, ‘Rallye Tisíců jezer od roku 1954 do roku 1996, pod názvem ‘Neste Rally Finland’ pak v letech 1997 až 2005 a ‘Neste Oil Rally Finland’ až letos poprvé. Centrem podniku je tradičně Jyväskylä, univerzitní městečko u jezera Päijänne, 270 km severně od Helsink.
Trať 56. ročníku měří 1524,34 km, z nichž je 351,61 km měřených v 21 rychlostních zkouškách na 14 odlišných trasách. Trať je prakticky totožná s předcházejícím ročníkem, mírné změny pořadatel učinil na RZ Vellipohja, Mökkiperä, Vaheri, Moksi/Leutsu, Himos, Jukojärvi, ostatní jsou beze změn.
„Paviljonki“ (Mezinárodní kongresové centrum) bude hlavním prostorem pro start, cíl, asistenční park i finálové pódium.
Seznámení s tratí proběhlo v úterý a ve středu. Shakedown je na programu dnes ve čtvrtek ve čtvrtek 17. srpna (8 – 12 hod.) na trati stejné jako loni – 3,76 km dlouhé poblíž skokanských můstků Laajavuori.
1. etapa – 536,29 km, z toho 146,49 km měřených v 9 RZ. Čtvrtek 17. srpna – Start v asistenčním parku Jyväskylä, Paviljonki v 19.20 hod. RZ 1 ‘Superspéciale Killeri 1’ (2,06 km) – Příjezd do parku 20.27 hod. Pátek 18. srpna – start Paviljonki v 8 hod. – Asistence A (8 hod. / 10 min.) – RZ 2 ‘Lankamaa’ (24,98 km) – RZ 3 ‘Laukaa’ (11,82 km) – RZ 4 ‘Ruuhimäki’ (7,57 km) – Seskupení Paviljonki (11.45 hod. / 13 min.) – Asistence B (11.58 hod. / 30 min.) – RZ 5 ‘Vellipohja 1’ (36,39 km)– RZ 6 ‘Mökkiperä 1’ (12,61 km) – Seskupení Paviljonki (15.13 hod. / 13 min.) – Asistence C (15.26 hod. / 30 min.) – RZ 7 ‘‘Vellipohja 2’ – RZ 8 ‘Mökkiperä 2’ – RZ 9 ‘Superspéciale Killeri 2’ – Asistence D (20.27 hod. / flexi-servis 45 min.) – Cíl Paviljonki 21.12 hod.
2. etapa – sobota 19. srpna – 703,03 km, z toho 144,90 km měřených v 8 RZ. Start Paviljonki v 6 hod. Asistence E (6 hod. / 10 min.) – RZ 10 ‘Vaheri’ (19,91 km) – RZ 11 ‘Ouninpohja Länsi 1’ (13,98 km) – RZ 12 ‘Ouninpohja Itä 1’ (16,55 km) – Seskupení (10.15 hod. / 13 min.) – Asistence F (10.28 hod. / 30 min.) – RZ 13 ‘Urria’ (10,00 km) – RZ 14 ‘Ouninpohja Länsi 2’ – RZ 15 ‘Ouninpohja Itä 2’ – Seskupení (15.02 hod. / 13 min.) – Asistence G (15.15 hod. / 30 min.) – RZ 16 ‘Moksi/Leutsu’ (40,96 km) – RZ 17 ‘Himos’ (12,97 km) – Asistence H (19.49 hod. / flexi-servis 45 min.). Cíl Paviljonki 20.34 hod.
3. etapa – neděle 20. srpna – 285,02 km, z toho 60,22 km měřených ve 4 RZ. Start Paviljonki v 8.30 hod. Asistence I (8.30 hod. / 10 min.) – RZ 18 ‘Kuohu 1’ (7,80 km) – RZ 19 ‘Jukojärvi 1’ (22,31 km) – RZ 20 ‘Kuohu 2’ – RZ 21 ‘Jukojärvi 2’ – Asistence J (14.26 hod. / 20 min.) – Cíl Paviljonki 14.54 hod.
Druhý double v sezoně
Jean-Pierre Mondron z vedení týmu Kronos Racing se vrací k „double“, jehož tým dosáhl na Německé rallye. „Nelze zůstat imunní, když se vyhrává skoro na domácí půdě. Viděl jsem podél trati vlát velké množství belgických vlajek. Kronos má početnou rodinu fanoušků. Double nás posílil do druhé poloviny sezony a podpořil naši touhu vyhrát Pohár konstruktérů. Ze začátku sezony jsme si na tuhle trofej netroufli ani pomyslet, ale díky výsledkům Séba, Xeviho a Daniho jsme na čele. Proto jsme se rozhodli, že si na titul v týmech troufneme. Náš německý double, už druhý v sezoně, je nejlepším podnětem i pro naše partnery, s nimiž nás spojuje touha prožít společné dobrodružství i v další části sezony.“
Marc Van Dalen, týmový šéf Kronosu, se vrací k náročnému přesunu do Finska během krátké doby. „Hlavním uzlem byl Rostock, který leží 850 km od Bostalsee. Už před druhou hodinou ranní v pondělí jsme nakládali na loď směr Hanko ve Finsku, 400km od Jyväskylä. Nakonec se všechno stihlo tak, jak má a v úterý v 7 hodin ráno se vykládalo.“
Sébastien Loeb: Odveta s „domácím“ Marcusem
Německo vám přineslo velkou radost z pátého triumfu na tamním podniku. Je v tom i trocha úlevy?
„Na „normální“ rallye se nevyhrává s náskokem. A Německo při počasí, které tam vládlo, normální rallye nebylo. Je to asi jediný podnik, kde déšť může přijít tak rychle a celou rallye otočit, jak se to stalo například ve druhé pasáži zkoušky Bosenberg. Máme na to, abychom šampionát vyhráli. Ovšem nejhorší by byla kombinace – vítězství Marcuse Grönholma a moje vypadnutí. Ani to ale nelze vyloučit.“
Na poslední asfaltové rallye vypadala Xsara ve vašich rukách jako stále se vylepšující. Bude tomu tak i ve Finsku?
„Vývojový tým Citroën Sport hodně intenzivně pracuje na modelu C4 WRC. Finské zkoušky byly rozdělené napůl – dva dny pro Xsaru a dva pro C4 WRC. I tak ale naše Xsara 2006 vykázala dobré nastavení pro všechny typické atributy finských tratí.“
V Jyväskylä byste rád konečně vyhrál, ale pro celkový vývoj mistrovství světa to nezbytné není…
„S Marcusem jsem vyhrál domácí souboj v Tréves, teď čeká odveta na soupeřově půdě. Ovšem žádný velký tlak kvůli tomu necítím. Je to podobné jako v roce 2005. Sním o vítězství na tomto prestižním podniku, kde o vítězství rozhoduje víc bojovnost než strategie.“
Dani Sordo: Nový test ve WRC
Čekal jste takový úspěch v Německu?
„Když jsem si vzpomněl na Katalánsko a Korsiku, tak čekal. Marc Van Dalen nám říkal – hlavně ať jste v cíli! Má ve mě důvěru. Důvěra, atmosféra a práce v našem týmu, to vše je skvělé a vede k úspěchu.“
Nyní pojedete znovu na voze WRC…
„Znám Finsko z loňska, ale jen jako junior. Miluji pilotování ve velkých rychlostech. V Německu jsem neměl problémy s notami, které jsem si přinesl ještě jako junior z C2 S 1600. Myslím, že ty finské – juniorské budou sedět také. Je třeba ale zdůraznit, že mě čeká hodně obtížná rallye, těžký terén a těžká konkurence hlavně místních jezdců.“
Jste nominován i na Kyperskou rallye za volant WRC…
„Jsem moc šťastný. Séb už mi hodně řekl, respektuji jeho názory a zkušenosti. Vedle něho se cítím jako malý kluk a mám k němu velikou důvěru.“
Bilance týmu Kronos
Kronos Racing poprvé ve Finsku startoval v roce 2001 – Larry Cols/Yasmine Gérard (Peugeot 206/4. ‘Super 1600’). Jel i v roce 2004 – Juuso Pykälistö/Mika Ovaskainen (Citroën Xsara WRC/vypadli), poté v roce 2005 s dvěma vozy Citroën Xsara WRC (Xevi Pons/Carlos Del Barrio/12., Manfred Stohl/Ilka Minor/vypadli) a dvěma vozy Citroën C2 Super 1600 (Dani Sordo/Marc Martí/1. ‘Junior’, Kris Meeke/Glenn Patterson/9. ‘Junior’).
Pro Sébastiena Loeba ve Finsku sedmý start. Premiéra s Danielem Elenou v roce 2000 (Citroën Saxo Challenge/vypadli), 2001 (Citroën Saxo/1. ‘Super 1600’), 2002 (Citroën Xsara WRC/10.), 2003 (5.), 2004 (4.) a 2005 (2.).
Dani Sordo má na kontě jediný start – loni (Marc Martí/Citroën C2 Super 1600/15. , 1. ‘Junior’). Jeho spolujezdec Marc Martí má sedm účastí: 1997 (Oriol Gómez/Seat Ibiza GTi 16V/23. a 6. 2-L), 1998 (Oriol Gómez/Seat Córdoba WRC/vypadli), 1999 (Jesús Puras/Subaru Impreza WRX/vypadli), 2000 (Jesús Puras/Mitsubishi Lancer Evo VI/vypadli), 2003 (Carlos Sainz/Citroën Xsara WRC/4.), 2004 (Carlos Sainz/Citroën Xsara WRC/3.), 2005 (Dani Sordo/ Citroën C2 Super 1600/15. a 1. JWRC).
Xevi Pons se představí počtvrté: 2003 (Jordi Mercader/Mitsubishi Lancer Evo VII/vypadli), 2004 (Oriol Julia/Fiat Punto S1600/9.‘Junior’) a 2005 (Carlos Del Barrio/Citroën Xsara WRC/12.).
Carlos Del Barrio má zapsánu jednu účast – 2005 (Xevi Pons/Citroën Xsara WRC/12.).
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií