53. Rally Portugalsko (30. 5. – 2. 6. 2019)
Po krátkém turné v Jižní Americe se seriál mistrovství světa vrací do Evropy na sedmé dějství, na které se posádky Citroën Total World Rally Teamu, Sébastien Ogier – Julien Ingrassia a Esapekka Lappi – Janne Ferm, připravují obzvlášť pečlivě. Obě dvojice jsou totiž odhodlané zajet dobře právě v Portugalsku.
- Rally Portugalsko je speciální obzvláště pro Sébastiena Ogiera, Juliena Ingrassiu a Citroën Racing. V roce 2010 tady dnešní šestinásobní mistři světa poprvé vyhráli ve WRC jako členové juniorského týmu Citroënu na C4 WRC. Do Citroën týmu vstoupili v roce 2008 díky intenzivnímu tréninkovému programu, ale to už ve skutečnosti byli v druhé sezoně ve WRC. Po premiérovém vítězství vyhráli ještě v roce 2011 s Citroënem, aby přidal další tři primáty v letech 2013, 2014 a 2017. Na tomto podniku, kde má francouzský tým už pět vítězství, by rádi uspěli také letos. V Chile dojeli na druhém místě a zaznamenali páté umístění na pódiu (včetně dvou vítězství v Monte Carlu a Mexiku) v šesti podnicích sezony, takže se znovu probojovali do čela průběžného pořadí. To ale značí, že budou v páteční první etapě v Portugalsku vyrážet na trať jako první. Této situaci ovšem posádka musela čelit už mnohokráte v minulosti, a tak mohou prokázat své schopnosti.
- Tato rally je neméně speciální pro Esapekku Lappiho a Janne Ferma. Portugalsko je zemí, kde tato finská dvojice prožila svou premiéru ve WRC v roce 2017. Byl to pro ně velice úspěšný start. Loni se ještě zlepšili a dojeli dokonce na 5. pozici celkově. Dokázali navíc vyhrát dvě rychlostní zkoušky včetně divoké Power Stage, což naznačilo jejich konkurenceschopnost. Letošní rally by měla teoreticky prodloužit trend jejich stoupající rychlosti v C3 WRC. Šance zvyšuje skutečnost, že startují až jako sedmí. Počasí by mělo vydržet beze srážek, a tak by mohli najet ideální stopu a těžit ze stoupajícího sebevědomí.
- V maximálně efektivní přípravě nejen na tuto rally, ale i na další podnik na Sardinii zamířil Citroën Total World Rally Team právě na Sardinii k dvěma nabitým dnům testování. Oba dny byly zaměřené na zlepšování výkonu s ohledem na jiný charakter tratí a podmínky ovlivňující pilotování. Podmínky byly podobné těm, které na posádky čekají při prvních průjezdech rychlostních zkoušek.
CO TAKÉ ŘEKLI…
Pierre Budar, šéf Citroën Racing Team
„S návratem do Evropy nás čekají tradičnější šotolinové tratě, po kterých voláme. Náš cíl je jasný, pokračovat v tvrdém boji v šampionátu a pokusit se dojet opět na pódiu – posedmé z dosavadních soutěží letošního roku. Mistrovství světa je stále více vyrovnané, ale my jsme odhodláni dát do toho všechno. Každý člen technického týmu ze Satory plně využil všechen čas pro tvrdou práci s posádkami na C3 WRC. Sébastien a Julien mají nezáviděníhodnou pozici vyjíždět jako první na trať, takže to nebudou mít snadné. Ale v minulosti už mnohokrát prokázali, že jsou schopní to zvládnout. Navíc podobné mimořádné záležitosti oni milují. Pokud jde o Esapekku a Janneho, mají před sebou rally, kterou znají lépe, a tak nemám pochyby o jejich schopnostech, aby zopakovali to, co se jim podařilo na konci Rally Chile a dál se zlepšovali. Pokud počasí vydrží suché a pěkné, jejich pozice na startu jim dává šanci dobře začít celou soutěž.“
Sébastien Ogier, pilot Citroën Total WRT
„Absolvovali jsme dobré testování a nyní to potřebujeme přenést do soutěžních podmínek. Portugalsko je podnikem, který jsem měl vždycky rád. V minulosti se mi tu dařilo, je opravdu příjemné se sem vrátit. Uvědomuji si, že znovu vedu šampionát a není to pro nás letos snadnější. Pokud bychom měli šanci zabodovat, potřebujeme zvládnout co nejlépe páteční start na trať z prvního místa. Je to ale poměrně krátká etapa, takže se vynasnažíme stát po zahajovacím dni co nejvýše. Na šotolině je ale potřeba, aby se nám dařilo i další víkendové dny.“
Počet startů: 10
Počet vítězství: 5 (2010, 2011, 2013, 2014 a 2017).
Esapekka Lappi, pilot Citroën Total WRT
„I když zahajovací etapa je nová, zbytek rally se jede na tratích, které mám rád a na které vím, kde zabrat a jet naplno. Je to také jedna z rally, se kterou mám více zkušeností. Loni jsme tu byli hodně rychlí v sobotu a v neděli. Doufám, že vydrží počasí a zůstane sucho, abychom mohli vytěžit maximum z naší průběžné sedmé pozice. Takto můžeme dál budovat naše sžívání s autem – podobně, jako se nám dařilo v závěru Rally Chile, kde jsme postupně zvyšovali naši rychlost.“
Počet startů: 4
Nejlepší výsledek: 5. (2018)
KLÍČOVÁ ČÍSLA
- 20 rychlostních zkoušek na 306,97 km
- 5 celkových vítězství pro Citroën na Rally Portugalsko ve WRC: 3 s C4 WRC (2007, 2009 a 2010), 2 s DS3 WRC (2011 a 2016). Sébastien Ogier a Julien Ingrassia vyhráli dvakrát v roce 2010 a 2011 s oběma typy vozů.
- 40 metrů se dá skočit s autem na slavném Fafe skoku.
RALLY PORTUGALSKO
- Slavnostní start je letos posunutý z Guimaraesu do Coimbry, první etapa uvidí návrat rychlostních zkoušek v regionu Arganil, v němž se jelo naposledy v roce 2001. Pro většinu posádek jsou tudíž rychlostní zkoušky nové.
- Zdejší trasy bývaly obvykle velice tvrdé a s největší pravděpodobností budou pro druhé průjezdy rozbité. Zahajovací etapa by ale podle všeho neměla být letos pro posádky enormně náročná, protože je poměrně krátká (soutěžní kilometráž je 94,50), problémem nicméně může být omezený polední servis, ve kterém je možná pouze návštěva zóny výměny pneumatik mezi dopoledními a odpoledními smyčkami.
- Ve zbytku trasy se změnily jen 4 kilometry oproti roku 2018 (z Vieira do Minho), i tak ale posádky čekají velké výzvy. Obtížná bude sobotní etapa měřící 160,70 km s dvěma běhy na Amarante (37,60 km), nejdelším testu víkendu. Délka ovšem není jediným faktorem. Zdejší rychlostní zkoušky jsou prašné a písečné a dynamicky se mění mezi průjezdy. Technický tým tak musí přizpůsobovat nastavení, nebo dokonce měnit pneumatiky na odpoledne podle stavu rozbitých tratí a stoupajících teplot.
- Mezi místními fanoušky je nejpopulárnější rychlostní zkouška Fafe, která se jede v neděli. Druhý průjezd bude současně závěrečnou Power Stage a je jedním z hlavních vrcholů celé sezony WRC.
RALLY PORTUGALSKO-PROGRAM
PÁTEK 1. KVĚTNA
8.30: Start (Coimbra)
8.35: Pneu zóna (Coimbra – 15 min.)
9.48: RZ 1 – Lousa 1 (12,35 km)
10.32: RZ 2 – Gois 1 (18,78 km)
11.20: RZ 3 – Arganil 1 (14,44 km)
12.33: Pneu zóna (Arganil – 15 min.)
13.51: RZ 4 – Lousa 2 (12,35 km)
14.35: RZ 5 – Gois 2 (18,78 km)
15.23: RZ 6 – Arganil 2 (14,44 km)
19.03: RZ 7 – Lousada (3,36 km)
20.10: Flexi servis A (Exponor – 49 min.)
SOBOTA 1. ČERVNA
6.45: Start & servis B (Exponor – 19 min.)
8.38: RZ 8 – Vieira do Minho 1 (20,53 km)
9.31: RZ 9 – Cabeceiras de Basto 1 (22,22 km)
10.47: RZ 10 – Amarante 1 (37,60 km)
12.50: Servis C (Exponor – 44 min.)
15.08: RZ 11 – Vieira do Minho 2 (20,53 km)
16.01: RZ 12 – Cabeceiras de Basto 2 (22,22 km)
17.17: RZ 13 – Amarante 2 (37,60 km)
19.15: Flexi servis D (Exponor – 49 min.)
NEDĚLE 2. ČERVNA
6.50: Servis E (Exponor – 19 min.)
8.25: RZ 16 – Montim 1 (8,76 km)
9.08: RZ 17 – Fafe 1 (11,18 km)
9.48: RZ 18 – Luilhas (11,89 km)
10.35: RZ 19 – Montim 2 (8,76 km)
12.18: RZ 20 – Fafe 2 Power Stage (11,18 km)
13.50: Servis F (Exponor – 14 min.)
14.20: Cíl (Matosinhos)
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií